Waar kun je nog synths proberen in een winkel?

Als je de uitstoot van het vervoer en de verzendkosten geen probleem vindt zou je ook synths kunnen kopen, uitproberen en retourneren. Dan kan je ze beter testen dan even in een winkel. De helft is niet aangesloten, of je mist bijvoorbeeld een midi keyboard. En ook niet onbelangrijk, je kan gelijk kijken of het fysiek nog allemaal in je studio past. 😂
 
Vroeger veel spullen uitgeprobeerd (en vaak gekocht) bij Studio de Dijk in Alkmaar. Het had toch altijd wel iets. In de beginjaren natuurlijk ook vaak kwijlen bij spullen die ik niet kon kopen, zoals een JD-800 toen die net uit was. Die heb ik later overigens alsnog gekocht via een particulier.

Vond het ook fijn begin jaren '90 dat ik bij De Dijk voor mijn EPS-16+ allemaal floppy's met geluiden mocht kopieren.....toch een stuk service. En dezelfde EPS heb ik ook nog steeds :)

Maar goed, verder heb ik niets tegen online kopen natuurlijk want ik doe het zelf ook.
 
Vroeger veel spullen uitgeprobeerd (en vaak gekocht) bij Studio de Dijk in Alkmaar. Het had toch altijd wel iets. In de beginjaren natuurlijk ook vaak kwijlen bij spullen die ik niet kon kopen, zoals een JD-800 toen die net uit was. Die heb ik later overigens alsnog gekocht via een particulier.

Vond het ook fijn begin jaren '90 dat ik bij De Dijk voor mijn EPS-16+ allemaal floppy's met geluiden mocht kopieren.....toch een stuk service. En dezelfde EPS heb ik ook nog steeds :)

Maar goed, verder heb ik niets tegen online kopen natuurlijk want ik doe het zelf ook.
Ben daar nooit in de winkel geweest vanwege de afstand maar wel regelmatig wat gekocht. Altijd goede service en nette prijs gekregen.
 
Op afspraak kun je nog steeds terecht bij Studio de Dijk, maar het is nu meer een berghok in een kantoorpand, maar nog wel met demo-opstellingen van gear. Mijn OB-X8 komt er vandaan.
 
Alles klinkt beter in België :P:bekdicht:
Hehe, zeker na een paar pintekes :mega: Maar was leuk, ik zou bij Amptec op de zaak gaan testen maar die hadden de Moog One op dat moment net uitgeleend aan die studio voor opnames, maar daar kon ik toen terecht. Halve dag blijven plakken, hele studio kunnen bekijken, lunch erbij, de hele mikmak. Was echt superleuk.
 
Bij Oostendorp muziek kun je ook in de winkel testen. Maar ze hebben qua synths alleen Yahama, Roland, Korg en Nord.
 
Bij Tonecontrol in Haarlem hebben ze wel wat mogelijkheden. Alles wat ze op stock hebben (op de website) kan je in de winkel uitproberen. Een aantal synths staan uitgestald, en anders pakken ze het zonder problemen voor je. Althans, dat is mijn ervaring.

 
De tijden veranderen, nu zijn spullen ook een stuk goedkoper dan vroeger. Ook is de snelheid van nieuwe producten wat hoger. Een sampler was 4000 gulden, nu koop je voor dat bedrag een halve studio bij elkaar met meer mogelijkheden. De winkel kon het zich veroorloven om voorraad te hebben, de omloopsnelheid lag lager. Marges waren beter. Nu is voorraad een veel groter risico omdat je niet het alles kan hebben staan en wat de laatste mode voorschrijft.

Maar de teloorgang van winkels is al sinds eind jaren 90 aan de gang, winkelstraten werden overgenomen door grote investeerders en de huren gingen omhoog. Tegelijkertijd gingen de marges op muziek apparatuur omlaag. Ook denk ik dat men veel mensen over de vloer kreeg die spullen wel probeerden maar nog niet konden betalen van het bijbaantje. Dus het was voor de (toekomstige) klanten wel leuk uitproberen en praten over muziek maar voor de eigenaren steeds minder interessant qua verdiensten, er moet uiteindelijk gewoon brood op de plank komen.

En nu de bijbaantjes zijn ingeruild voor mooie banen en de spullen gekocht kunnen worden zijn de plekken van onze jeugd met alle nostalgie verdwenen. Het is misschien ook allemaal wat over geromaniseerd door de herinneringen die patina krijgen doordat de tijd is vervlogen.

Maar een heel dure aankoop a la een Moog One even uitproberen is wel fijn op zich ;)
 
Bij schreeven in Nijmegen is wel het een en ander te testen, pas daar op een moog grandmother gespeeld die met die kleurtjes en de verengalm erin..
 
Ik vond toevallig dit weekend nog een paar foto's uit de tijd dat Ik bij Eiland Muziek werkte.
IMG_4307.JPGIMG_4309.JPG121241546_10224707183612099_7775270992942420855_n.jpg121243082_10224707158691476_5599427551594732157_n.jpg
 
Dat is tegenwoordig niet meer evident inderdaad. Alleen winkels zoals Bax schieten mij te binnen maar echt super interessant vond ik het de laatste jaren niet. Als je er wat kilometers voor over hebt, lijkt me Music Store Keulen nog jet meest voor de handliggende.

Waar is de tijd van Mill´s Music, Keymusic in hun hoofdagent, Piens ...?
Mill is juist gestopt :'( ... het einde van een era

laatste keer dat ik er was , was hij zo fier als ne gieter, hij had n nief liefke gevonden zee em :)
& maar knipogen !!!
 
Mill is juist gestopt :'( ... het einde van een era

laatste keer dat ik er was , was hij zo fier als ne gieter, hij had n nief liefke gevonden zee em :)
& maar knipogen !!!

Een einde van een tijdperk inderdaad maar het is de beste man gegund. Hij heeft het dubbel en dik verdiend om van wat rust aan de zee met een geliefde te genieten. Hij zal hier in ieder geval nog regelmatig herinnerd worden en ik denk dat ik niet de enige zal zijn.

:doei:
Danny
 
Een beetje uit de route, maar Schneiders Laden in Berlijn is een verademing
 
Back
Top