Kent iemand distrokid?

sinew1958

In de beperking,toont zich de Meester.
Lid sinds
27 augustus 2002
Berichten
3.927
Locatie
Lier
Distrokid:een onafhankelijk digitale muziekdistributiedienst.
Zou de gemakkelijkste weg voor muzikanten zijn om hun muziek in
Spotify, Apple, Amazon, Tidal, TikTok, YouTube,en meer te krijgen.
Iemand die er iets meer van af kent?Aangesloten is.
www.distrokid.com
 
Ik zat er ook al met een half oog naar te kijken, maar er zijn zoveel alternatieven waardoor het niet per se duidelijk wordt welke goed-beter-best is..

Hier een lijst met 30 alternatieven:

Pfffff
 
Wel naar gekeken, ook met een schuin oog. De goedkopere abonnementen kun je onbeperkt uploaden maar zodra je stopt met betalen dan gaan al je tracks direct weer offline. Wil je dat je tracks ook na stoppen met betalen online blijven dan betaal je bovenop je abonnement €25 per track.

Ik heb voor mezelf besloten dat ik dat zeker voor nu nog niet interessant vind. Ook de alternatieven niet trouwens.
 
Deze diensten lijken op het eerste gezicht heel goedkoop, totdat je je realiseert dat het een subscription is. Oftewel, als je stopt met betalen, dan wordt alles weer offline gehaald (tenzij je een additionele fee betaald). Ook houden ze vaak erg veel in van je uitbetalingen.

Zelf heb ik goede ervaringen met CDBaby. Dit is een beetje de OG van online distributie. Je betaalt daar een (vrij lage) fixed fee per single of album en verder hoef je geen jaarlijkse subscription af te tikken. Verder hebben ze uitstekende reporting en is het allemaal zeer makkelijk in gebruik. De "kortingen" die ze momenteel geven ($4.99 standard album / $24.99 pro album) lijken wel permanent prijzen te zijn, dus sla je slag!
 
Een forumlid heeft mij in het verleden Feiyr (feiyr.com) aanbevolen omdat hij er erg tevreden over is. Destijds heb ik een account aangemaakt en de opstartkosten betaald (niet hoog), maar heb er daarna geen gebruik van gemaakt, mede doordat ik afgelopen jaar nauwelijks muziek heb gemaakt. Wellicht is het interessant om te bekijken.
 
Distrokid is heel gebruiksvriendelijk. Ik werk er nu 2 jaar mee. Voor 36 dollar per jaar heb ik er twee profielen waar ik zo veel muziek mee kan uitbrengen als ik wil.
CDBaby lijkt met die kortingen ook wel interessant. Normaal vraagt men er 29 dollar per release, wat dan wel duur uitkomt.
 
Je kan eens ten rade gaan bij forumlid @RFB. Hij laat z'n tracks masteren bij Distrokid, dacht ik (maar ik kan me vergissen).

:doei:
Agree. Niet om het één of ander, maar Rfb is mijn neef, ik ken hem in ieder geval.
Zijn eigen project via Distrokid verspreid, naar mijn weten is hij zeer te spreken over het gemak waarmee alles gaat.
 
Tegenwoordig kun je ook publiceren via SoundCloud richting tig verschillende mainstream platforms zoals iTunes en Spotify. Daar heb je wel dat Next Pro abonnement voor nodig.
 
Ik gebruik Routenote.
Die heeft een gratis optie (dat wil zeggen, je betaalt niet per release, maar zij pakken een percentage van de omzet).
Dat is (voor zover ik weet) de goedkoopste weg naar Spotify etc. als je geen wereldhits maakt.

@NorthernLightX had je die ook bekeken?
 
@NorthernLightX had je die ook bekeken?
Nope, ik heb besloten het voorlopig te blijven proberen bij commerciële labels voor het trance werk (ik vind de A&R procedure mt demos sturen enerzijds een hel, maar het zorgt er wel voor dat ik zeer kritisch blijf op de kwaliteit van m'n eigen producties), en voor het wat meer alternatieve (techno) werk ben ik in gesprek met BasZiePee.

Wat voor mij zwaar meetelt is dat ik geen ervaring heb (en zin in) de promotie van mijn muziek. Dat laat ik liever aan anderen over die dat leuk vinden en/of een groot netwerk hebben.
 
Nope, ik heb besloten het voorlopig te blijven proberen bij commerciële labels voor het trance werk (ik vind de A&R procedure mt demos sturen enerzijds een hel, maar het zorgt er wel voor dat ik zeer kritisch blijf op de kwaliteit van m'n eigen producties), en voor het wat meer alternatieve (techno) werk ben ik in gesprek met BasZiePee.

Wat voor mij zwaar meetelt is dat ik geen ervaring heb (en zin in) de promotie van mijn muziek. Dat laat ik liever aan anderen over die dat leuk vinden en/of een groot netwerk hebben.
Ja snap ik hoor. Als je meer ambities hebt dan ik, is dat zeker een goed idee.
Voor mij is het gewoon om mijn bandje en m'n eigen muziek op Spotify te krijgen.
We / ik gaan er niet beroemd of rijk mee worden, maar vind het wel leuk om ook op die manier aanwezig te zijn.
 
Tegenwoordig kun je ook publiceren via SoundCloud richting tig verschillende mainstream platforms zoals iTunes en Spotify. Daar heb je wel dat Next Pro abonnement voor nodig.
Klopt, maar is in vergelijking met o.a. Distrokid niet echt gunstig qua kosten, als ik het goed heb gelezen op vergelijk sites.
 
Ik zit bij Distrokid, maar ben de overstap naar Routenote aan het maken, vanwege het financiële plaatje. Niet per sé de kosten zelf, maar de manier waarop die kosten naar voren komen, staat me tegen. DK is creatief met taalgebruik, strikt genomen liegen ze niet, maar ze zijn ook niet volledig transparant over hun kostenplaatjes.

Dat neem ik mezelf kwalijk - goed gespeeld van hun kant, ze mogen die winst pakken - maar ik haak nu wel af en Routenote ziet er prima uit. Amateuristische website, waar ik doorheen moest prikken, maar tot dusverre inhoudelijk prima.

@sinew1958 nog een kleine nuancering: Distrokid is niét onafhankelijk, maar heeft een dikke deal gaande met Spotify. Daardoor is DK wél een van de snelste als het om Spotify gaat, qua afhandeling (van zowel uploads, als aanpassingen, als support). Routenote is zo traag als poep, als je DK gewend bent - maar voor mij speelt dat geen rol.


// edit: in mijn zoektocht naar een alternatief op DK heb ik dankbaar gebruik gemaakt van deze:

 
Klopt, maar is in vergelijking met o.a. Distrokid niet echt gunstig qua kosten, als ik het goed heb gelezen op vergelijk sites.
Plus Soundcloud staat erom bekend de kwaliteit van je geuploade muziek te vern**ken, dus dat zou echt mijn laatste keuze zijn. Ik zit eigenlijk alleen maar op SoundCLoud omdat het zo makkelijk is om je muziek snel even online te zetten met optie om bestanden te vervangen voor nieuwere versies.
 
Prima ervaring tot nu toe! 1 Album en 1 single uitgebracht. Nauwelijks kosten, snel, servicegericht, easypeasy... aanrader!
 
Nog een concrete die je kunt overwegen: blijft je muziek online staan, als je je account opheft? Bij DK zal je muziek verdwijnen, als je niet jaarlijks betaalt. Dat is niet bij alle diensten zo.

Waarmee ik overigens de reactie van @RFB niet teniet wil doen. Denk dat de tevredenheid per "tier" verschilt.
 
Back
Top