SOMA Labs Metaconformer Modular Midi Processor

SOMA Labs Metaconformer Modular Midi Processor​

Screenshot 2023-11-18 at 14.50.49.png



Metaconformer is een modulaire MIDI-processor ontworpen om de mogelijkheden van muziekinstrumenten uit te breiden en de interactie tussen een muzikant en hun MIDI-instrumenten te vereenvoudigen. Het biedt nieuwe manieren om muziek te spelen door innovatieve en baanbrekende MIDI-datarouting mogelijkheden tussen meerdere instrumenten.

Het MIDI-protocol is een efficiënte technische oplossing die al tientallen jaren wordt gebruikt door muzikanten. In veel situaties houdt het echter geen rekening met de muzikale context, die essentieel is voor de artiest. Metaconformer verandert dit. Gelegen tussen de MIDI-controller en je instrumenten, coördineert het menselijke ideeën met de taal van hardware.

De mogelijkheden van Metaconformer bieden nieuwe manieren om instrumenten te bespelen door MIDI-instrumenten te combineren en hun interactie te verkennen. Je kunt meerdere instrumenten tegelijk bespelen alsof ze deel uitmaken van één groter instrument. Metaconformer opent ook de mogelijkheid om het geluid te regelen door op de toetsen van je MIDI-toetsenbord te drukken, in plaats van naar de knoppen op je apparatuur te reiken. Dit stelt je in staat om nieuwe facetten en mogelijkheden van je favoriete instrumenten te ontdekken en te ontsluiten!

Het idee achter de Metaconformer is om muzikanten een nieuwe manier te geven om naar hun instrumenten te kijken en te ontdekken wat ze nog meer kunnen doen met een beetje creativiteit in MIDI.

SOMA is nauw verwant aan het idee van organische synthesizers. Elk van onze instrumenten heeft tot doel de muzikant de ervaring te geven van interactie met een systeem waarin verschillende onafhankelijke modules elkaar kunnen beïnvloeden en meer kunnen creëren dan de som der delen.

Metaconformer is geen uitzondering. Het doorbreekt tenminste twee barrières die al tientallen jaren in de weg staan van alle MIDI-muzikanten. Het legt een dialoog tussen verschillende instrumenten vast, doorbreekt de barrière van parallelle universums van MIDI-kanalen. En Metaconformer stelt je ook in staat om de waarden van syntheseparameters in te voeren door niet aan knoppen op je synths te draaien, maar door op toetsen van je MIDI-toetsenbord te drukken. Hiermee doorbreekt het de barrière van het eendimensionale universum van noten en creëert het een multidimensionaal universum van parametrische akkoorden.

Te bestellen bij SOMA EU voor €160 (ex BTW en shipping etc.)

 
Hmmm vrij borring.
Heb ff snel de manual gechecked.
- Round Robin per midi kanaal
- splits en zones
- 3e mode ben ik alweer vergeten.

De door mij niet geliefde midi jacks en er staat ook niet In de manual welk type.

Ik mis een beetje hoe dit me dan dichter bij mijn instrumenten brengt. Soma heeft echt vaak van die overdreven foute marketing praat.

Round Robin en spits/zones zijn wel handig.
Sluit hem aan je SP16 of Digitakt en speel poly wavetables en gebruik de zones om multisamples te gebruiken.

Er is ook die retro kits midi kabel. Ik heb alleen niet gekeken hoe je die code.
Dit ding is dezelfde categorie. Midi utils. Jammer dat er geen din midi en usb host op zit.
 
It breaks down at least two barriers that have stood in the way of all MIDI musicians for decades. It establishes a dialogue between different instruments, breaking the barrier of parallel universes...

Hahaha... qua marketing-geblaat zit het bij SOMA sowieso wel snor.
 
Hmmm vrij borring.
Heb ff snel de manual gechecked.
- Round Robin per midi kanaal
- splits en zones
- 3e mode ben ik alweer vergeten.

De door mij niet geliefde midi jacks en er staat ook niet In de manual welk type.

Ik mis een beetje hoe dit me dan dichter bij mijn instrumenten brengt. Soma heeft echt vaak van die overdreven foute marketing praat.

Round Robin en spits/zones zijn wel handig.
Sluit hem aan je SP16 of Digitakt en speel poly wavetables en gebruik de zones om multisamples te gebruiken.

Er is ook die retro kits midi kabel. Ik heb alleen niet gekeken hoe je die code.
Dit ding is dezelfde categorie. Midi utils. Jammer dat er geen din midi en usb host op zit.
Misschien moet je het filmpje even kijken, daar wordt onder andere genoemd dat midi kabel type A/B schakelaar zijn.

Je hebt combine (gebruik 1 midi controller om van meerdere monosynthjes 1 polysynth te maken, split (stuur 1 midi signaal naar meerdere apparaten afhankelijk van noten range) en translate (stuur midi parameter aan met key ipv knop, evt keyboard tracking op iedere gewenste parameter).

Voor mezelf die ik ook niet echt een nuttige toepassing, maar kan me voorstellen dat het handig is als je veel apparaten koppelt zonder computer ertussen zoals in het demo filmpje..
 
Die midihub van dreamer ziet er dan een stuk interresanter uit.
Die heeft meer i/o en din midi.
En heel veel opties met fijne editor.
Ik ga die halen denk ik.

Voorbeeld 4 voice volca modular waarbij velocity de lowpass gate aanstuurd.
Cc envelopes zijn er niet maar je kan wel een lfo in retrigger mode gebruiken.

Of een pioneer sp16 8 voices van 2 samples per voices ( voor betere aliasing ).
Dan kun je op iedere sample een filter zetten en een fx...

Weet niet of hij sysex kan want round Robin en generative de patches veranderen van de tx816 lijkt me heerlijk.

Die van soma bites the dust.

Thanks @dreamer
 
Die Midihub ziet er inderdaad uitgebreid(er) uit. Wellicht heeft de Soma als voordeel dat je hem zonder computer en on the fly kunt configureren ipv dat je een computer + editor nodig hebt.
 
Die midihub is veel uitgebreider en makkelijk user programmable.
Dat ding van soma heeft alleen maar 3 basic features.
Dus niet te vergelijken naar mijn mening.
 
Omdat het dezelde tools zijn.
Ik heb wel goed vergeleken en daarna een aankoop gedaan.
Dat soma ding is me geen 160 euro waard.
Op toekomstige implementatie moet je bij de Soma wachten en waarschijnlijk kun je nieuwe features alleen coden.

Bij de midihub lijkt het wel aardig uitontwikkeld.
Maar verwacht daar ook weinig nieuwe features.

Case closed 🙃
 
wij van wc eend: multidimensionaal universum van parametrische akkoorden. hahahaha Jezus hoe lang hebben ze daar op zitten kauwen
 
Back
Top