Keuzes maken

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.713
Locatie
Zeist
Er bestaat tegenwoordig op audio gebied een overkill aan mogelijkheden. In veel daarvan ben ik ook geïnteresseerd. Zelfs als ik mij beperk tot gratis of betaalbare hard- en software dan nog is er veel te veel dan dat ik daarmee serieus allemaal aan de slag kan. Wellicht zijn er hier leden die met een vergelijkbaar probleem worstelen. Zo ja - dan ben ik benieuwd hoe ze dat oplossen.
 
Ja heel herkenbaar. De manier waarop ik me daarmee verhoud is dat ik mij beperk. Ik zoek af en toe iets nieuws uit en dat pluis ik dan uit en dan ga ik door naar het volgende. Dat kan een nieuwe DAW zijn, een nieuwe plugin, een hardware synth. Net waar ik zin in heb. Dus ja ik heb inmiddels ook onbeperkte mogelijkheden waar ik al mijn tijd mee zou kunnen vullen maar ik beperk me dan toch maar tot die dingen die op dat moment het meest tot mijn verbeelding spreekt.

Wat voor mij belangrijk is: er moet wel iets uitkomen. Alleen maar uitproberen en experimenteren is niet voldoende want dat verzand ik in nooit iets afmaken en het uiteindelijke doel van muziekinstrumenten is toch... muziek maken. Dus ik probeer altijd wel tot een track te komen en doorloop daar ook alle stadia: van compositie, tot arrangement, mixen en masteren en dan op SoundCloud donderen want dan beschouw ik het als "af". Voor mij werkt dat erg goed anders blijf ik zitten met duizenden "projecten" van een paar bars zonder begin, zonder eind... zonde zonde zonde...
 
Kijken wat je echt nodig hebt om te doen wat je wil doen. Je niet laten verleiden door dingen die leuk of interessant lijken, maar wat niet noodzakelijk is om je doelen te bereiken. Heb zelf niet veel spullen, maar het is bijna voldoende om te realiseren wat ik wil. Deze keer is het (weer) niet gelukt, maar volgend jaar is het de bedoeling om eindelijk 'ns iets in te sturen voor de contest. Heb wat teksten geschreven en al eerder met m'n Zoom ARQ plus antieke Kawai K1 wat dingen bedacht. Maar het is nog lang niet klaar, zal al blij zijn als ik dit jaar tot één nummer kom dat echt helemaal af is. Ik denk erover om het voor de contest in één keer op te nemen zodat je een echt live-gevoel erbij hebt.

Bijna voldoende spullen dus om te doen wat ik wil doen, er moet eigenlijk nog een instrument bij om met de hand te bespelen. Maar geen toetsen. Heb iets in gedachten om zelf te bouwen, dat moet ik wat vereenvoudigen als ik het dit jaar nog wil gebruiken. Hoef er niet heel goed op te kunnen spelen, als een simpel lijntje lukt, prima. Het is omwille van het dat live-gevoel, maar als ik later meer nummers heb en ik zou er 'ns mee optreden (wat ik best zou willen, optreden is leuk) dan geeft dat op een podium iets extra's, anders is het slechts een vent met wat apparatuur en een microfoon... :gaap:

Lang verhaal kort, eerst 'ns goed nadenken wat je precies wil, dan kijken wat nodig is en je niet laten afleiden door dingen die niet nodig zijn om het doel te halen.
 
Zelfs als ik mij beperk tot gratis of betaalbare hard- en software dan nog is er veel te veel dan dat ik daarmee serieus allemaal aan de slag kan. Wellicht zijn er hier leden die met een vergelijkbaar probleem worstelen. Zo ja - dan ben ik benieuwd hoe ze dat oplossen.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat er leden zijn die teveel spullen hebben verzameld in de loop der jaren, voor het eerst dat ik 't hoor? :D
Maar ff zonder gein en heel simpel; keuzes maken.

Sommigen hebben al heel goed wat ze willen doen en welke gear ze nodig hebben en anderen die doen dat ervaringsgewijs door kopen/verkopen of gratis dingen uitproberen.
Mijn ervaring is; pas als je een beetje in een bepaalde richting zit dan is het ook duidelijk welke setup daar bij past.

Zelf vind ik een mix van wat hardware en wat goede vst's wel een fijne combi maar da's voor iedereen weer anders natuurlijk.
En ik koop al 2 jaar niet echt vaak, alleen de komende tijd gaat dat even veranderen want ik heb besloten om eindelijk 'ns me in modular te verdiepen en dan moet ik wel modules er bij kopen.

Ze zeggen wel 'ns "de ogen zijn groter dan de maag" en zo is het ook; door te blijven kijken op het web blijf je jezelf lekker maken en dan kan het moeilijk worden.
Je kan ook afspreken met jezelf dat je bijv niet meer dan één apparaat per jaar koopt of je stelt een budget samen en hou je daaraan.

Het is al vaker op het forum gezegd; door minder te hebben moet je creatiever worden en ga je per instrument beter alle ins en out leren kennen omdat je weinig spullen hebt.
Beter 2 instrumenten die je beheerst dan 10 die je niet goed kent en daardoor niet alle mogelijkheden benut.
 
Laatst gewijzigd:
En ik koop al 2 jaar niet echt vaak, alleen de komende tijd gaat dat even veranderen want ik heb besloten om eindelijk 'ns me in modular te verdiepen en dan moet ik wel modules er bij kopen.

Hoe ga je de aanschaf van modules beperken, wil je met je modular al een bepaalde richting op?
 
Ik zeg altijd “ik ben het waard” en druk “koop”
dat ik t waard ben is sarcasme want ik heb eerder weinig dan veel zelfvertrouwen. Maar eilandjes maken met een paar spullen, werkt.

Ik kan trouwens heel goed neen zeggen tegen software.

Gratis software geef ik eerder weg. Iemand nog ableton lite? Geef maar n gil
 
Vooral minder erover nadenken en meer doen.
Het nadenken erover is natuurlijk heel leuk maar staat los van het doen.
We kunnen uren praten over liedjes schrijven, dingen bouwen, synthese etc.
Maar door te doen worden we pas echt wijs.
Daarmee leer je wat echt belangrijk is tegenover theorie.
 
Hoe ga je de aanschaf van modules beperken, wil je met je modular al een bepaalde richting op?
Ik wil vooral richring sounddesign en ambiënt dus ik heb sinds kort de melodicer die zelf de sequences bepaalt en ik heb nu twee bijzondere oscillatoren van Xaoc Devices besteld (Sofia en Odessa) een Qu Bit Nebulae komt er ook aan en ik had al een uBurst (clouds kloon) en een Quad Drum Voice voor wat ritmes en dan zet ik de Neutron erbij en dan heb ik een goed begin denk ik om lekker te soundsurfen.
Ik kijk vooral op youtube naar reviews en clips en bekijk dan welke modules me aanspreken maar als je niet oppast kan het snel gaan met je geld.
Ik verkoop volgende week m'n huis dus ik kan het nu wel hebben maar dan nog wil ik het wel verantwoord houden voor mezelf.

Ik denk omdat je technisch best onderlegd bent dat je met wat diy modules en wat tweedehands al lekker bezig kan zijn en dan hoeft het echt niet heel duur te worden.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top