DAW PC upgrade (Moederboard en CPU keuze, Videokaart? etc..)

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.010
Locatie
-
Hey SFers!! Mijn oude PC met Windows 10 dateert uit 2017. Hij voldoet nog wel maar ik merk dat de CPU met wat meer plug-ins van U-HE aardig moeite heeft. Momenteel zit ik even in de spreekwoordelijke lappenmand en mag hierdoor de komende 2 weken sowieso niet dingen als PC's tillen.. :( Geen haast dus.. maar de verveling omzetten in een mooi bouwplan en wat componenten uitzoeken heb ik alle tijd voor nu. :)

Destijds heb ik een CPU gekozen (i7-7700t) die iets minder presteert maar hierdoor minder warmte ontwikkelt.. deze vervangen zou ook al een 'win' zijn waarschijnlijk maar ik vermoed dat de tijd niet stil heeft gestaan en ook een betere performance hebben en efficiënter zijn? Het kan behoorlijk warm worden in de ruimte waar ik herrie maak en opneem, mede omdat de ruimte zo goed (geluids) geïsoleerd en het zonnetje in de zomer ook voor aardig wat warmte zorgt. Ventilatie aanbrengen was nog steeds een TODO maar dat doe ik nu door even de deur open te zetten en een drankje beneden te pakken.. :D

Als moederboard heb ik destijds een Asus Z170a gebruikt. Dit was destijds volgens mij een van weinige, zoniet het laatste moederboard is geweest waar nog 'n PCI slot in zat. Die zal ik moeten opofferen vrees ik.
Ik wil gaan voor een plankje met zoveel mogelijk PCI-e sloten dan maar. Heb enkele UAD kaarten, een Powercore en een firewire kaart. Minimaal 4 dus.. maar meer is beter. Liefst weer een ASUS. De laatste PC's die ik op het werk in elkaar mocht bouwen waren ook allen van ASUS en misschien dat ik hierdoor ook weer uitkom bij dit merk?
Ik zag deze bv: TUF GAMING Z790-PLUS D4 | ASUS Onlineshop maar sta open voor andere oplossingen ook.

De hardeschijf heb ik nu 1x m2 en nog een 2.5 schijfje.. laatste is gekozen omdat het minder warmte ontwikkelt maar mogelijk is een losse SSD (in de behuizing) iets betaalbaarder tegenwoordig?? m2 is wel het allerfijnst qua performance natuurlijk..

M2 en cooler (??) ben ik ook nog even benieuwd naar. De keren dat ik op het werk de PC's bouwde moest ik het doen met de bestelde onderdelen (niet mijn keuze) en kon het Mobo bijgeleverde heat-sink voor de M2's niet gebruiken. Ik wist eigenlijk niet dat statisch geheugen zoveel warmte ontwikkelt met geen draaiende delen maar hoe herken ik de Asus compatible M2 schijven, of is dit niet merk gerelateerd? Of is het wellicht beter om te kijken naar een M2 schijf die zelf convectie of koelvinnen heeft? Een schijf die wat minder presteert en minder warmte ontwikkelt heeft ook eigenlijk de voorkeur.. dus misschien....

Als videokaart gebruik ik nu de 7700 geïntegreerde GPU. Hierop staat 1 x 32"4k monitor en 2 x 24"HD. De HD wil ik tzt naar 1440p versie's upgraden. Dit schijnt de geïntegreerde 670GPU op de 7700t die ik nu heb al te ondersteunen.
Zoals het nu draait, gaat het eigenlijk ook prima. Maar ben benieuwd wat de meerwaarde van een aparte GPU zal zijn, even los van het beslag leggen op een deel werkgeheugen. Ik doe geen tekenwerk en geen games hier.. Afentoe edit ik 'ns een videootje, dat is het wel.
Monitor aansluitingen als DVI en VGA lijken verleden tijd en zijn op de moederboards gereduceerd tot DP + HDMI. Dat is dus net 1 poortje tekort. Kan ik hiervoor bv een splitter op de displaypoort aansluiten? De 4k die ik heb is 32". De andere 2 monitoren zijn nu HD 24"en. Meer plek heb ik ook niet eigenlijk. Maar werkt zo'n splitter dan. Van 1 dp poort naar 2 x DP of HDMI??

De cooler die ik nu heb is zo'n grote convector met een stille fan.. kan de bon even niet vinden. Voor de keuze in een nieuw systeem ben ik hiervoor wel benieuwd.
Waterkoeling? Stiller of gewoon een grote convector met een stille fan?? en de kast zijn werk laten doen. De behuizing die ik gebruikte heeft een temperatuurmeter en ik kan op de behuizing de fan eventueel sneller zetten.. maar het loopt gelukkig nooit echt op.

Hieronder het overgrote deel van de bestelde componenten die ik destijds gebruikte:

Corsair CMK32GX4M4A2400C14B 32GB DDR4 2400MHz geheugenmodule​
CMK32GX4M4A2400C14B​
1​
€ 261,00​
Intel Core ® ™ i7-7700T Processor (8M Cache, up to 3.80 GHz) 2.9GHz 8MB Smart Cache Box processor​
BX80677I77700T​
1​
€ 308,99​
Seagate FireCuda 2.5" 2000GB SATA III interne harde schijf​
ST2000LX001​
1​
€ 98,50​
Samsung 960 EVO NVMe M.2 1TB PCI Express​
MZ-V6E1T0BW​
1​
€ 453,49​
be quiet! Straight Power 10 400W 400W ATX Zwart power supply unit​
BN230​
1​
€ 73,50​
LG 32MP58HQ-P 31.5" Full HD IPS Zwart computer monitor​
32MP58HQ-P.AEU​
1​
€ 228,00​
Aerocool DS200​
EN52605​
1​
€ 107,50​

Geheugen is even afwachten wat er beschikbaar is. DDR5.. 64gb??

De CPU hoeft niet persee een Intel te zijn.. Het liefst een CPU die ik, door in mijn DAW project wat tracks te freezen / renderen als audio, de gevraagde CPU power zo laag mogelijk kan brengen tijdens opnemen.. door het gebruik van een condensator mic dan ben ik niet zo fan van fan noise :D
Ik begreep dat de Intel T en TE versies daar redelijk goed in preseteren.. maar ben benieuwd of dit ook software matig kan? De CPU met de beste prestaties vs. opgenomen vermogen die ik zo snel kon vonden was de i9 13900T Intel 13th Gen Core i9 Raptor Lake LGA1700 Processors
Ik ben niet echt bekend met AMD's maar ik begreep dat die idle iets minder performen uit dit draadje.. https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/121srbp/low_power_cpus/

Super thanks alvast voor de input, jullie ervaringen en inzichten! 8) :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Als videokaart gebruik ik nu de 7700 geïntegreerde GPU. Hierop staat 1 x 32"4k monitor en 2 x 24"HD. De HD wil ik tzt naar 1440p versie's upgraden. Dit schijnt de geïntegreerde 670GPU op de 7700t die ik nu heb al te ondersteunen.
Zoals het nu draait, gaat het eigenlijk ook prima. Maar ben benieuwd wat de meerwaarde van een aparte GPU zal zijn, even los van het beslag leggen op een deel werkgeheugen. Ik doe geen tekenwerk en geen games hier.. Afentoe edit ik 'ns een videootje, dat is het wel.
Ik zou geen aparte videokaart kopen als je die niet nodig hebt, scheelt je een stuk in het geld en geluid, voor een daw heb je aan de grafische chip op je cpu genoeg en juist met opnames met je condensator mic heb je dan problemen.
Ik heb altijd stille fans en voedingen gebruikt (cool 'n quiet) en dat werkte prima

Ik heb de laatste jaren te weinig in het pc gebeuren gedaan dus ik ga je verder geen adviezen geven, ik werk zelf ook nog met een 7700.
Succes met de aanschaf van je nieuwe te samenstellen pc en beterschap!
 
Ik zou geen aparte videokaart kopen als je die niet nodig hebt, scheelt je een stuk in het geld en geluid, voor een daw heb je aan de grafische chip op je cpu genoeg en juist met opnames met je condensator mic heb je dan problemen.
Ik heb altijd stille fans en voedingen gebruikt (cool 'n quiet) en dat werkte prima

Ik heb de laatste jaren te weinig in het pc gebeuren gedaan dus ik ga je verder geen adviezen geven, ik werk zelf ook nog met een 7700.
Succes met de aanschaf van je nieuwe te samenstellen pc en beterschap!
Dank je Willem.. :)

Ja.. heb ook eigenlijk weinig nood met zoals het nu werkt. En liefst zet je monitoren die je niet gebruikt ff uit. Scheelt ook weer warmte. Maar als de processor er onder lijdt, zou ik er wel een mauw aan kunnen passen. Die kleinere fans gaan irritante noise maken.. maar er zijn ook risers te krijgen zag ik net. Een grotere GPU beslaat net meer die overige PCI-e poorten.. en moet zo'n riser kun je je GPU dan op een andere plek in je Mobo hangen en beschik je alsnog over extra PCI-e poorten.

Ik vind 7 jaar wel een lange tijd en moet ook eerlijk toegeven dat ik nu ik weer iets meer met de PC doe, wat extra overhead wel prettig is. En misschien ook meer prestatie met minder opgenomen vermogen?
Moet me ook nog even verdiepen in GPU's. Ook daarin zullen energie verslindende versies en zuinigere versies zijn.

Edit: vind deze chart zojuist: PassMark Videocard Benchmarks - Videocard TDP Chart - Performance / Power
 
Ik heb toevallig gisteren mn nieuwe PC binnen gekregen.

Ik heb die echter meer op games dan op muziek samengesteld.
Maar wel beetje extra geheugen voor de muziek (DDR5 64Gb inderdaad... dat zou toch voldoende moeten zijn lijkt me, voor de games is het denk ik ernstige overkill).

Zoals al gezegd werd kun je, als het niet voor games of andere zware graphische toepassingen is, de GFX card denk ik wel overslaan (als je die al onboard hebt) of anders goedkoop houden want inderdaad... die kunnen luidruchtig zijn (als ze hard moeten werken vaak... meestal valt dat best mee tijdens muziek maken)
Moderne GPU kaarten blokkeren verder vaak meerdere PCI slots en denk dat ze de airflow in je kast ook weinig goed doen.
Het zal ook de prijs goed doen. bij mij was de videokaart ruim 50% van de totaal prijs.
Ik heb zelf echter nog nooit een PC zonder grafische kaart gekocht, dus geen idee hoeveel ej inleverd kwa prestaties als je muziek wil maken
(kan me niet voorstellen dat dat heel veel is?)

Houd er ook rekening mee dat GFX kaarten (als je die besluit te kopen) soms behoorlijke impact op de power-demand hebben en dat een 450w voeding soms niet meer volstaat.

Herrie issues gelden trouwens ook voor fans op de CPU-cooling, Case-fans en de fans op je PSU. Dus houd de specs daarvan goed in de gaten.
Waterkoeling is ook niet per definitie stiller... je hebt ook hele stille air-cooling (Noctua's zijn goed ook), maar hangt ook af van je CPU.
Die moet dan wel een beetje te koelen zijn, dus zoek die goed op elkaar uit.
Ik ben gegaan voor een 14900KF (geen onboard GFX) met Asus Ryuijin III 360, en die is best stil, maar niet muis-stil.

Je hebt trouwens ook PC kasten die als 'geluidsdempend' ontworpen zijn, en ook PC-kasten die juist extra open zijn (waardoor je weer extra herrie hoort), dus ook goed kijken naar de kast.

MoBo - Asus is een goed merk vind ik, maar heb zelf geen ervaring met de TUF lijn.
Ik heb er zelf een ROG strix in gezet (Z790F).
Hiervoor had ik een Aorus van Gigabyte, dat vond ik ook prima spul, en een stuk betaalbaarder dan die ROG strixes (alhoewel... je had ook best dure Aoras geloof ik).

Kwa m.2 schijven wist ik niet dat warmte een mega issue was.
heb altijd samsung EVO's gekocht (zonder heatsink) en in die Aorus gehad met de onboard heatsings (zonder actieve cooling).
Ook in de hudige PC zit een nieuwe EVO980 en een oude EVO970 (2TB+2TB) gewoon onder de heatsinks van de ROG strix zonder extra koeling.
Maar goed, die staat nog maar 1 dag aan.... dus daar kan ik nog niet veel zinnigs over melden.
 
Laatst gewijzigd:
@rvanommen Ja, die videokaart is gewoon beter van niet.. maar ik geloof dat ik iemand hier weleens de voordelen ervan in een normale DAW situatie heb zien noemen.. Maar elke GPU produceert weer veel warmte in een idle (DAW en paar VSTtjes) situatie.

Qua moederboard had ik de TUF gevonden puur omdat ik veel PCI-e slots zocht. De Rog line heb ik ook zitten kijken maar daar kom ik geen 6 sleuven tegen..
Heb trouwens ook Gigabyte gehad tijden terug.. werkten ook goed maar destijds was die Z170a nog 1 van de weinigen met een PCI slot.. En de systemen die ik tot nu toe heb gebouwd met Asus waren ook wel goeie ervaringen.. op de heatsink voor de M2 schijven na dan.. :D

Ik dacht dat ik ook een Noctua CPU cooler had. Maar ff kijken nog naar de specs.. de fans zullen het verschil maken..

Behuizing met geluidsdempend materiaal scheelt idd al een boel. Zijn dan ook behoorlijk gewichtig.. Op mijn oude Aerocool DS200 zit ook een temperatuur meter en een knop dus, om als het te warm wordt de fans ff op turbo te zetten. Helaas was dat toen al een nauwelijks verkrijgbare behuizing.. en dit soort features lijkt ook uitgestorven in nieuwere systemen.. alles is software gestuurt en moet je een appje openhouden om dingen te monitoren, dat wil ik eigenlijk liever niet..
 
Ja, die videokaart is gewoon beter van niet.. maar ik geloof dat ik iemand hier weleens de voordelen ervan in een normale DAW situatie heb zien noemen..
Voor mijn DAW Reaper heb ik hier onderzoek naar gedaan toen ik mijn nieuwe PC kocht. Na lang zoeken bleek dat Reaper zo goed als helemaal geen gebruik maakt van de kracht of geheugen van de videokaart. Met deze info heb ik dan 100% in de CPU geïnvesteerd en hoewel de CPU een eigen grafische chip had (en dat hebben ze zeker niet allemaal), toch mijn 10 jaar oude Videokaart ingebouwd. Na wat vergelijkingstest met de interne Chip bleek die 10jaar oude gamekaart toch veel beter in performance ;)
 
toch mijn 10 jaar oude Videokaart ingebouwd. Na wat vergelijkingstest met de interne Chip bleek die 10jaar oude gamekaart toch veel beter in performance ;)
Interessant.. ben benieuwd hoe ik 'performance' moet interpreteren. Interne chip zeg je, bedoel je daarmee prestaties van de grafische chip en dan samen Reaper?
De geïntegreerde GPU op de i7 die ik nu heb komt in mijn situatie niets tekort in vergelijk met de losse GPU en de i7 3770 die ik hiervoor had. Behalve dat de losse kaart een hoop warmte genereerde.. In de huidige situatie draai ik ook nogeens een extra 4k scherm. De losse kaart had ik de andere twee 24" hd schermen op staan toen.
 
Laatst gewijzigd:
Zojuist toevallig van deze AOC Q24P2Q Zwart - Kenmerken - Tweakers 2 gekocht om de huidige HD's 24"en te vervangen..
Volgens de specs gaat de resolutie van de onboard 630 grafische processor tot 3 x 4k.. De monitoren die ik kocht zijn QHD en zitten iets lager in resolutie dan de 4k.

Zou moeten kunnen volgens de specs hieronder.. maar de HDMI poort gaat dan tot 24hz maximaal.. andere 2 monitoren gaan tot 60hz. We gaan het zien...
 
Mijn PC uit december 2023:
(General purpose / games / muziek)
- AMD Ryzen 9 7900X -> 12C/24T / ik heb nog geen tracks moeten freezen
- Noctua NH-D15 Bruin -> De beste luchtkoeler die er is
- ASUS TUF Gaming X670E-PLUS -> 3x PCIe, dus niet genoeg voor jou
- Fractal Design Define 7 -> stille kast met demping
- 64 GB G.Skill Ripjaws S5 F5-6000... -> low profile ivm CPU cooler
- Corsair RM850x -> zonder GPU is zoveel W niet nodig
- Samsung 990 Pro - 2TB + 4TB (heatspreaders zitten al op het MB)
- ASUS DRW-24D5MT
- MSI GeForce RTX 3060 Ti Gaming Z Trio (uit vorige PC)
- WD Red HDD 4TB + 8TB (uit vorige PC)
 
Interessant.. ben benieuwd hoe ik 'performance' moet interpreteren. Interne chip zeg je, bedoel je daarmee prestaties van de grafische chip en dan samen Reaper?
De geïntegreerde GPU op de i7 die ik nu heb komt in mijn situatie niets tekort in vergelijk met de losse GPU en de i7 3770 die ik hiervoor had. Behalve dat de losse kaart een hoop warmte genereerde.. In de huidige situatie draai ik ook nogeens een extra 4k scherm. De losse kaart had ik de andere twee 24" hd schermen op staan toen.
Nee ik bedoelde in performance vergelijkingen op internet dus dat gaat vooral over het gebruik van de kaart bij het gamen. Voor Reaper maakt het niks uit of ik de CPU grafische chip zou gebruiken of mijn oude kaart. Ik game ook niet meer, maar aangeizn die oude kaart indertijd zoveel geld gekost had wou ik die nog hergebruiken. Maar die heeft bv ook nog een VGA aansluiting die ik in gebruik heb voor extra "oud" scherm en een HDMI voor mijn hoodscherm. Ik moest eens nakijken maar die interne grafische chip heeft denk ik maar 1 HDMi...dus is meer een praktische oplossing.
 
Mijn PC uit december 2023:
(General purpose / games / muziek)
- AMD Ryzen 9 7900X -> 12C/24T / ik heb nog geen tracks moeten freezen
- Noctua NH-D15 Bruin -> De beste luchtkoeler die er is
- ASUS TUF Gaming X670E-PLUS -> 3x PCIe, dus niet genoeg voor jou
- Fractal Design Define 7 -> stille kast met demping
- 64 GB G.Skill Ripjaws S5 F5-6000... -> low profile ivm CPU cooler
- Corsair RM850x -> zonder GPU is zoveel W niet nodig
- Samsung 990 Pro - 2TB + 4TB (heatspreaders zitten al op het MB)
- ASUS DRW-24D5MT
- MSI GeForce RTX 3060 Ti Gaming Z Trio (uit vorige PC)
- WD Red HDD 4TB + 8TB (uit vorige PC)
Bruut systeem hoor.. hele mooie lijst!!

Ik had natuurlijk een Intel board geselecteerd maar ik sluit nog niets uit maar. Het lijkt er wel dat het moederboard wat ik vond de meeste PCI-e poorten heeft. Als ik geen losse GPU insteek kan ik die poort ook nog gebruiken heb ik ooit eens gehoord.. maar met 4 PCI-e poorten kan ik voor nu alles kwijt.

De Cooler, Noctua NH-D15 Bruin cooler komt ook op mijn lijstje. Thanks! Oh.. en die CPU is de cooler idd lastig soms.. zitten die vinnen elkaar net in de weg.. Ik herinner me nog dat ik bij mijn Intel 3770 cooler ook wat van de CPU cooler heb moeten wegslijpen omdat de bankjes te hoog waren.. goed om in het achterhoofd te houden idd.

Wat betreft het geheugen.. ik herinner me dat een set van 4 bankjes sneller zou werken dan een set van 2. Er is wel een matched pair set van 4 x 16gb.. maar is way too much in prijs. 2 setjes van 2 x 16gb gaat geloof ik niet echt samen heb ik weleens gelezen.

De Fractal define 7 'solid' had ik ook al gezien in vergelijk met de een Be Quiet 802 en kwam de Fractal er iets beter uit. In neem aan dat dat dit de 'closed' versie is.. dus geen glas?? btw.. 13.5kg.. behoorlijk gewicht.. Ik zag dat mijn oude tower 8.5kg weegt..

De Samsung 990 Pro is dat de snelste M2?? Jee hee.. dat is flink omhoog gegaan in snelheid en ook betaalbaarder geworden :)

Voeding had ik destijds bewust ook al gekozen voor een lichtere.. Ik denk ook niet dat ik een videokaart bij ga prikken.. dus hoeft zeker niet meer dan 500watt.. die ik had is echt enorm stil ook. Maar thanx voor de input! :okdan:
 
Nee ik bedoelde in performance vergelijkingen op internet dus dat gaat vooral over het gebruik van de kaart bij het gamen. Voor Reaper maakt het niks uit of ik de CPU grafische chip zou gebruiken of mijn oude kaart. Ik game ook niet meer, maar aangeizn die oude kaart indertijd zoveel geld gekost had wou ik die nog hergebruiken. Maar die heeft bv ook nog een VGA aansluiting die ik in gebruik heb voor extra "oud" scherm en een HDMI voor mijn hoodscherm. Ik moest eens nakijken maar die interne grafische chip heeft denk ik maar 1 HDMi...dus is meer een praktische oplossing.
Ah.. ok. that makes sense.. Vooralsnog ga ik alleen wat videootjes editen en kijken maar gaat nu prima. En ik heb eventueel een ASUS ROG Zephyrus Duo 16 laptop daar zit een dikke RTX videokaart in.. mocht ik een tekenprogramma of zwaardere grafische toepassing moeten gebruiken.. en ondanks de laptop versie, voelt ie als 'n kachel.. wat een warmte komt daar vanaf. :D

Het display aansluitingtekort wil ik oplossen met een DP splitter.. nog ff onderzoeken welke ik ga kopen maar schijnt te werken.. de bandbreedte is er iig op het DP protocol.

 
Laatst gewijzigd:
Kwa m.2 schijven wist ik niet dat warmte een mega issue was.

Mega issue is misschien wat overdreven, maar voor zwaar desktop werk (vele gigabytes downloaden, scannen, uitpakken e.d.) warmt mijn m2 ook wel iets zorgwekkend op. En mijn SSD die ik erin heb zitten (die zitten tegenwoordig, althans in mijn case, aan de 'achter' of zijkant met weinig luchtstroom) wordt ook warm. Maar dit is wel allemaal onder zware belasting, met plugins werken e.d. is niet zo zwaar voor de ssd's, alleen misschien als je heel veel sporen gaat multitracken maar zelfs dan is het iets tijdelijks.

Voor wat betreft GPU, veel moderne plugins vragen volgens mij wat meer aan de grafische kant, dus alleen al een simpele GPU kan dan al erorm helpen, maar ik hoor ook wel nachtmerrie verhalen van GPU drivers die je audio timing/clock verstoren.
 
Mega issue is misschien wat overdreven, maar voor zwaar desktop werk (vele gigabytes downloaden, scannen, uitpakken e.d.) warmt mijn m2 ook wel iets zorgwekkend op. En mijn SSD die ik erin heb zitten (die zitten tegenwoordig, althans in mijn case, aan de 'achter' of zijkant met weinig luchtstroom) wordt ook warm. Maar dit is wel allemaal onder zware belasting, met plugins werken e.d. is niet zo zwaar voor de ssd's, alleen misschien als je heel veel sporen gaat multitracken maar zelfs dan is het iets tijdelijks.

Voor wat betreft GPU, veel moderne plugins vragen volgens mij wat meer aan de grafische kant, dus alleen al een simpele GPU kan dan al erorm helpen, maar ik hoor ook wel nachtmerrie verhalen van GPU drivers die je audio timing/clock verstoren.
Het maximaal opgenomen vermogen gaat in de 2tb versie iets over de 5watt.. dat kan idd wel warm worden.. dus een heatsink is wel nodig..

Valt me wel op dat de 2.5" versies stukken lager zitten.. maar behalen ook veel minder mb/s.
Als opslag gebruikte ik nu 'n 1 x 2tb 2.5" met draaiende delen.. valt me nog mee wat die verbruikt.. minder dan de M2.. had ik niet verwacht.. kunnen ook warm worden.. maar zeker niet heet.

Een GPU ga ik nog mee wachten.. Heb ik nu ook niet.. en gaat prima.. Als het voor de geïntegreerde geen extra CPU snoept en alleen wat geheugen gebruikt vind ik het een efficiënte keuze.. en als ik er dan toch aan moet, dan 'n versie met een heel laag stroomverbruik.. Ik heb al 'n Powercore en 2 UAD kaarten in de behuizing.. wil even niet weten wat die verbruiken maar zal wel meevallen.. zit geen heatsync of iets dergelijks op.
Met UAD pci-e kaarten kan je beter geen AMD cpu nemen.
Alleen octo-cores werken als je geluk hebt en dan niet meer dan 2 kaarten.
Ga dus voor Intel.
Dank! Goed om te weten. :) Dat wordt dus gewoon de Intel die ik op het oog had.

Ben er wel een beetje uit nu denk ik.
Als bootschijf ga ik 'n 4gb M2 doen. De 990pro van Samsung.. lekker snel :D En nog een 4gb 2.5 SSD schijfje voor back-up..

Als Powersupply ga ik deze fanless doen: https://tweakers.net/pricewatch/1526780/seasonic-prime-fanless-px-450.html
En dan deze CPU.. max 108w PassMark - Intel Core i9-13900T - Price performance comparison

Heb wel wat dingen via USB aangesloten maar meeste heeft een eigen voeding. Ook 2 Powered hubs trouwens..

Mobo die ik in de OP had TUF GAMING Z790-PLUS D4 | ASUS was een DDR4 versie.. dat wordt een DDR5 met wi-fi erop: ASUS TUF Gaming Z790-PRO WIFI

Behuizing ben ik nog niet uit.. Ik denk dat al die bays voor schijven over de volledige hoogte van de kast een beetje passé zijn.. zie ook niet echt veel alternatieven als behuizing lijkt het en die kasten lijken ook helemaal open.. iemand wat ideeën/alternatieven?
 
Nou ik heb de tower die ik zocht gevonden denk ik.. :D Een megacheap ding met de beste demping van alle towers.. en daarbij ook nog een fancontroller! :okdan:

Ik was al wat wijzer geworden wat betreft drive bays, die kun je eruit in de Define 7. De kasten die ik op het werk bouwde was dat niet en maakten het alleen maar veel te groot. Toen zag ik de Define 7 compact. En leek prima met mijn compacte setupje..
Toen toch maar weer zoeken op high-end en geluidsreductie en kwam de topline Be Quiet 901 tegen.Met fan controller (!) net als in de DS200 die ik nu heb.. maar de 901 was veel te groot en geen closed versie + too much eye candy.. 'n beetje prijzig maakt op zo'n bedrag dan ook niet meer uit maar liever een echt kast met absorberende panels.

Ik had al bijna de knoop doorgehakt met een Fractal 7 compact.. maar zojuist kom ik bij een videootje over de Fractal 7 een tabel tegen waar een BP600 een dikke 5 db lager zit. Wel met alle fans op de laagste stand maar met de geringe warmte ontwikkeling van de geknepen CPU en geen GPU, is dat juist wat ik zoek. En daarbij heeft ie ook een fysieke fan control die ik tussen 2 opnames even kan opschroeven voor koeling. Mocht het niet werken ga ik wel opzoek naar een tweedehands DS200 of zelfs de zooi overzetten in de DS200 die ik nu gebruik.

Maar voor nu, de Be Quiet BP600 it is!! (denk ik..) https://tweakers.net/pricewatch/713717/be-quiet-pure-base-600-zilver-zwart.html


9_fractal-define-7_noise.png
 
De Cooler, Noctua NH-D15 Bruin cooler komt ook op mijn lijstje. Thanks! Oh.. en die CPU is de cooler idd lastig soms.. zitten die vinnen elkaar net in de weg.. Ik herinner me nog dat ik bij mijn Intel 3770 cooler ook wat van de CPU cooler heb moeten wegslijpen omdat de bankjes te hoog waren.. goed om in het achterhoofd te houden idd.

Wat betreft het geheugen.. ik herinner me dat een set van 4 bankjes sneller zou werken dan een set van 2. Er is wel een matched pair set van 4 x 16gb.. maar is way too much in prijs. 2 setjes van 2 x 16gb gaat geloof ik niet echt samen heb ik weleens gelezen.

De Fractal define 7 'solid' had ik ook al gezien in vergelijk met de een Be Quiet 802 en kwam de Fractal er iets beter uit. In neem aan dat dat dit de 'closed' versie is.. dus geen glas?? btw.. 13.5kg.. behoorlijk gewicht.. Ik zag dat mijn oude tower 8.5kg weegt..

De Samsung 990 Pro is dat de snelste M2?? Jee hee.. dat is flink omhoog gegaan in snelheid en ook betaalbaarder geworden :)

Voeding had ik destijds bewust ook al gekozen voor een lichtere.. Ik denk ook niet dat ik een videokaart bij ga prikken.. dus hoeft zeker niet meer dan 500watt.. die ik had is echt enorm stil ook. Maar thanx voor de input! :okdan:

Noctua NH-D15 -> De buitenste fan kan in de weg zitten van het RAM, maar die kan je hoger monteren (als je kast breed genoeg is). Daarom heb ik ook low profile DDR5 gekocht.
Fractal define 7 -> Het gewicht is niet belangrijk voor mij; ik ga er niet mee rondlopen :D. Ja, zonder glas (da's ook stiller).
Samsung 990 Pro -> Op BF gekocht - toen waren die zelfs nog een stuk goedkoper. Zonder heatspreaders want die zitten al op het Asus MB.
PCIe5 SSD's kunnen wel behoorlijk heet worden - maar die vind ik toch nog veel te duur.
 
@T-CM11 Thanks!! Dat van die fan (die niet pastte op de cooler) staat me ook nog iets van bij.. ik heb zo een tijd gedraaid, ging prima. Zoals ik al eerder had ontdekt. De koeling was met mijn standaard i7-3770 ruim voldoende maar de GPU had een behoorlijke warmte ontwikkeling.

Wat betreft de Fractal define 7, Ik ben ook niet van plan om er mee rond te lopen (:D) Maar ik heb mijn opstelling zo ingericht dat mijn tower min of meer ingeparkeerd is tussen muur en computerkast. Wil ik em vrij eruit kunnen trekken, moet ik mijn statief ervoor (met klavier + controllers + 2 screens) helemaal afbreken.. De kans dat ik dit gebouw in z'n geheel (met alles erop) ga kunnen verschuiven is klein. Daarom moet er tussen uit tillen en schrok ik een beetje van het gewicht. ;) Maar met de Be Quiet als allerstilste en ook nog eens iets lichter dan wat ik had moet het goedkomen. Voorlopig kan ik toch nog niet te zwaar tillen btw.. (net geopereerd ;))

Zie foto hieronder.. computer staat links van het statief met klavier, controllers en 2 schermen en rechts van het PC meubel op de grond.

Samsung 990 Pro dacht ik aan een 4tb versie. Is nu 309 in optionele heatspreader versie dacht ik. Voor back-up ga ik een 4tb schijf van verbatim doen.. prima schijfje, iets minder Watts..

De CPU gaat het enige probleem voor nu zijn. De enige shop die de i9-13900, in de geknepen T-versie op voorraad had, blijkt ineens in Engeland te zitten. Wil em VAT free geleverd hebben (doordat ik ondernemer ben). Sowieso komt de invoer er weer bij nu.. maar betaling gaat alleen via creditcard (die ik niet heb) en het adres moet voor VATfree dan hetzelfde zijn als het ondernemerssadres..
Hier in Nederland is de T-versie nauwelijks te vinden. 1 adres vewacht over een aantal weken weer voorraad.
Zit nu te kijken of ik toch niet de normale 13900 koop. Die zit op een TDP van 65W en maximaal 219W. Overclocken ga ik sowieso niet doen. De 13900T zit op een TDP van 35W en 106W maximaal. De pasmarkscore is dan ook 4000 lager. Maar 100 watt.. is heel wat. :D Wat ik me nog wel herinner van de installatie met mijn oude CPU ook een T versie van 35W, dat ik gezeur had met allerlei energie settings. Geen idee of ik daarbij de effecency mee om zeep heb geholpen en hij alsnog warmer wordt.

3781077
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top