[athlon64] nieuwe generatie PC's

fuse

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
7 juli 2001
Berichten
18.831
De oplettende lezer weet misschien nog wel dat ik een jaar geleden liep te blaten dat die AMD64's nog niet interessant was voor muziek. Dit is hier min of meer een vervolg op.
Niet het systeem van de maand idee maar gewoon wat puntjes van aandacht voor de mensen die vinden dat hun oude PC maar eens vervangen moet worden. Dit kan veel computerleed en onnodig lijden van bankrekeningen voorkomen.

Na de eerste introductie van een 64 bits processor voor desktops van Apple de G5 was AMD aan de beurt met hun 64 bits CPU. En daarop volgde Intel met een aankondiging ook met een 64 bitter te komen.
Maar toen begon de ellende.

Het komt er nu op neer dat je als je een nieuwe PC wilt kopen je door de bomen het bos niet meer ziet. Want wat is nou sneller beter stabieler of goedkoper? Menige site laat je verdrinken in testresultaten en je wordt er helemaal dol van.
Is de keuze van Apple nog kinderlijk eenvouding dan blijkt dat in al dat cijfer en kommageneuzel geweld je nog niet zo 1,2,3 kan opmaken of deze nou sneller is dan een AMD FX-55 (3800+). Mijn kort door de bocht conclusie was, het maakt geen fock uit meer. Of je nou 50 of 60 VST/AU's kan draaien, je hebt toch al freeze en genoeg HD ruimte dus daar hoef je het niet voor te doen. Denk liever aan je portomonee en die extra gear die je daar nog voor kan scoren. (Jiehoe)

Maar met de PC's en met name die van AMD is het dus doffe ellende. Brengen ze maar metteen 2 types 64 bits processoren uit. De AMD64 (socket 754) en AMD FX (socket 940) lijn. Komen ze tot overmaat van ramp ook nog met een tweede type AMD64 uit (socket 939). En allemaal ander moederbord en snelheidsindicaties (ratings) en ditje en datjes.
ARGH!!!

Antwoord van Intel was de PIV EE (extreme edition) wat in feite een uitgeklede server processor was (Xeon) en opgefokt om niet als een gieter af te gaan tov AMD. Hij is snel maar niet zo snel als AMD FX. Maar dus wel vertrouwd duurder als de AMD's. Maar eerlijk is eerlijk blijft Intel nog steeds een kwaliteitsmerk wat het bij de zakelijke systemen erg goed doet.
Maar ook hier weer het geneuzel met verschillende types chipsets op moederborden en weet ik het allemaal niet. Na het doorspitten van sites, computer idee's en de betere platenzaak was mijn insteek dat de eerste generatie chipsets voor 64bitters nog te nieuw was om een snel en stabiel systeem voor muziek op te leveren. (Had ik dan toch gelijk?) En jammer maar helaas heeft Via nog steeds een slechte reputatie qua geluidskaarten in ogen van velen. Weet eigenlijk niet of dat wel terrecht is maar ander bijkomend feit is dat nVidea tegenwoordig goed bezig is met snelle en stabiele chipsets te bouwen. Fock VIA is mijn motto dan ook.
Maar de pest is dat het over 3 maanden weer helemaal anders is. Dan wordt de nieuwste versie van de AMD64 (socket 940) veel meer verkocht.
En de pret gaat nog door. PCI-X/PCI-E gaat de gewone PCI vervangen. De groote van de moederborden veranderd. ATB ipv ATX standaard. Dubbellaags DVD's, Blueray (beoogde opvolger van DVD). En het einde van de tunnel zal niet in zicht komen want deze industrie blijft bezig z'n klanten nieuwe meuk voor te schotelen zodat je als halve junks weer naar die winkel rennen om hun vakantiegeld zo snel mogelijk te brassen. ARGHH!!!
Voor iemand die hier geen zin in heeft dus geen pretje.

Mijn aanbeveling van Juni/Juli is of een G5 als je toch voor Apple wilt gaan. En de 1.6Ghz versie heeft nog wel PCI gleuven. Maw je oude geluidskaart kan ook mee als daar drivers voor zijn. Ga je stoer voor een 2Ghz dual dan is het ook nog eens nieuwe PCI-X kaarten scoren. Maar die zijn er eigenlijk nog niet. Dus (dure) firewire audiointerfaces. Komt je met dat dure model wel erg duur uit. (4k5 als je pech hebt, oftwel 3 minimoogen)

Voor de PC is het wat mij betreft makkelijk. Heb je zin om voor 10% meer performance 50% meer qua prijs te betalen? Zo ja dan is een Athlon FX (socket 940) een snelste en duurste koop. Natuurlijk een A-merk (Asus S8KN bijv) moederbord plus 2 geheugenreepjes (voor minder doet hij het niet). En een moederbord met 2 processoren is duidelijk overkill en alleen voor de echte liefhebbers. (lees nerds)
Zo niet dat is een AMD64 (socket 754) een mooie oplossing. Voor minder dan helft van de prijs kun je een AMD64 3200+ kopen met 1Mb L2 cache. Nu zijn al die details niet zo spannend maar op dit moment is hij qua prijs/prestatie het aantrekkelijkst.
Plus een natuurlijk 'verplicht' A-merk moederbord. Nu heeft Asus niet iets wat mij aanstaat op't moment. En MSI dus wel met een nVidea NForce3 250Gb chipset. (Weer zo'n onnozel detail die je even moet vasthouden) En wel de MSI K8N NEO Platinum, nForce3 (250Gb).
Dat Gb staat overigens voor gigabyte netwerk aansluiting. Lekker belangrijk. Gewoon nog met PCI gleuven en IDE aansluitingen voor harde schijven. Plus natuurlijk firewire en USB2 aansluitingen. Dat firewire heb je dus geen moer aan als het niet geschikt is voor mLan toepassingen (of andere firewire audiointerfaces) moet je mee oppassen het is een VIA (VT6306) chip en die staat niet in de lijst met mLan vriendelijke firewirekaarten.

En dan nog wat die AMD64's worden warm. En menig nieuwe HD ook. En da's bijzonder k*t. Pas daar je kast op aan. En dat is dus ook duur, maar het voorkomt crashende PC's en ook HD's. En dus ook nog dure koeling. (CPU fans, case fans en evt HD koeling)

Kosten van dit nieuwe 64bits geweld?
Alleen al een nieuwe setup incluis CPU,Moederbord,geheugen,kast+koeling gaat je zowiezo 700 euri kosten. Wellicht kan je de rest uit je oude computer slopen. (Floppy,CD/DVD fikker, HD's, grafische kaart etc)
Anders kun je er nog zo 2 a 300 euri bij rekenen. Altijd nog goedkoper (en beter) dan de nieuwe computer bij de Albert Heyn of de lokale muziekcomputerboer.

Bij een AMD FX of een Pentium IV EE ben je dus 50 a 100% meer kwijt. Maar dan nog steeds de helft van de bruutste Apple. (Daar zit dan wel weer software bij)

En over grafische kaarten wil ik al helemaal niet beginnen want da's dus ook doffe ellende met nieuwe versies, standaarden etc etc etc.
 
ben zelf ook heel erg geintresseerd in het amd64 systeem , ben nu al bijna een jaar
mijn pc-upgrade aan het uitstellen om eerst ff de stabiliteit ervan af te wachten, maar het
duurt wel lang helaas.

ik heb besloten aanstaande zomer met mijn belastingteruggave dan eindelijk die felbegeerde
upgrade te doen 8o)

welk systeem/cpu etc wacht ik nog ff af.
 
Wat een miserie, wat een miserie.
Wat zitten wij toch weer in de shit. :D

Goh, nu moeten zorgen dat de software gewoon
wat trager draait. Anders moeten we binnenkort
allemaal veel te snel werken en surfen 8o)

Is er eigenlijk al een 64bits Windows voor de desktop?
En software die gebruik maakt van 64bits architectuur?
Hebben 64bits processors anders wel zin?
 
Heel simpel Pim.
Lieve schat, we gaan gewoon op vakantie hoor. ;)



Maar het allerleukste (nou ja leuk) is nog dat je die 64 bitter gewoon als 32 bitter gaat gebruiken. (net zoals bij de G5 overigens) 64 bits windows is nog lang niet te koop (wel beta). En 64 bits Linux is wel leuk maar audiosoftware ho maar.
En het geval met AMD en hun ratings blijft ook maar steeds vaag vinnik. Want het zegt weinig over de audio prestaties van het beestje. Want hoe weet je nou of hij met 64 bits plugins nou sneller is omdat de rekeneenheid (ALU) daar nou beter voor geschikt is. En met name geoptimaliseerde kommabewerkingen (float).
Dat had ik ooit eens aan een programmeur van PSP (van die plugins) gevraagd maar die zei dat het geen zak uitmaakte.

En als je het nieuwste van het nieuwste koopt weet je ook nog eens dat het gewoon nog niet af is. Het werkt wel maar dan maar afwachten hoe goed. En dan moet je weer een halfjaar wachten op de drivers en gezeur en weet ik het niet. Lang leve de vooruitgang.

En of je dit allemaal moet kopen? Ligt natuurlijk puur aan jezelf. Wil je zelf mee met de nieuwe software dan kun je maar een ding kiezen. Je wordt min of meer gedwongen. Als je computer een belangrijke plek in je studio inneemt dan is een goed, snel en stabiel systeem altijd fijn. Maar voor alleen midi enzo heb je echt niet zo'n monster nodig.
 
fuse

Ik ben o.a. reseller van Apple en DAW pc's. Er zijn op dit moment issues met de Mac G5
(sommige kasten maken zeer veel lawaai) is bekend bij Apple en zij werken er aan.
De 64 bits structuur biedt (nog) geen voordelen omdat de dedicated software nog
volop in ontwikkeling is.

De fabrikanten prikkelen ons steeds met nieuwe noviteieten om hun eigen inkomsten
te garanderen, een logische marktontwikkeling.

Wil je nu kopen en op zeker spelen, koop dan gewoon een Asus Mobo met P4 processor,
Matrix 650 (zonder cooler), goede stabiele stille voeding, goed geheugen compatible met je mobo,
een top geluidskaart(bijv. RME) en your in bussiness.

Wacht m.i. e.e.a af hoe de markt zich gaat ontwikkelen en zorg er voor dat je geen verkapte
Beta tester wordt. Voor je het weet ben je alleen maar bezig je systeem te optimaliseren,
of aan de praat te krijgen en het gaat toch om het muziek maken.

my 2 cents

Johan
 
Quote: En dan nog wat die AMD64's worden warm. En menig nieuwe HD ook. En da's bijzonder k*t. Pas daar je kast op aan. En dat is dus ook duur, maar het voorkomt crashende PC's en ook HD's. En dus ook nog dure koeling. (CPU fans, case fans en evt HD koeling)

Het is juist bekend dat die AMD64's helemaal niet warm worden in ieder geval niet meer zo warm als tevoren ik heb zelfs een filmpje gezien van AMD waar ze er niet eens een cooler op hebben, en dat ze ook gerust hun vinger op de cpu leggen zonder auw te roepen. koeling voor je HD is inderdaad wel aan te raden maar hoeft absoluut niet duur te zijn.
Ik heb zelf een Chieftec case met handige uitschuif systemen dat wanneer je je cd roms en hardeschijven gemonteerd heb je ze gewoon uit je kast kan schuiven zonder schroefjes te moeten los en vast draaien. In die uitschuif dingen ziten wat gaatjes zodat je er een 80mm fan in kan schuiven en zo heb ik er dus 1 in zitten die naar beide hardeschijven blaast.
en zo'n silent fan heb je vanaf 12 euro ofzo al. En een harddisk coolers voor minder luxe kasten is tegenwoordig ook niet echt duur. Zolang je maar genoeg ruimte heb in je kast en aansluitingen voor de voeding. Maar zorg gewoon dat je een kast heb die niet te klein is en openingen voor fans heeft aan de voorkant / zijkant / achterkant en misschien nog bovenkant. Zet 1 fan aan de achterkant op naar buiten blazen, Zet 1 fan aan de voorkant op naar binnen zuigen/blazen die ook gelijk op je hardeschijven blaast. En 1 fan aan de zijkant die naar binnen zuigt / blaast en die tegelijk ook je videokaart koelt. Zorg dat er genoeg luchtstroom in je kast heb. En gebruik ronde kabels zodat de lucht er makkelijk langs kan stromen, in plaats van dat het geblokt wordt door een web van platte ide kabels en andere zooi die dwars door je pc hangt. Dit moet toch voldoende zijn om elke pc genoeg te coolen zonder een overkill aan koelers. Ik heb zelf een stuk of 8 / 9 coolers in mn pc hangen omdat ik een paar zomers hiervoor nog met een oude athlon zat die dus altijd over de 60c werd en ik mn pc gewoon hele dagen niet kon gebruiken ook al had ik mn case open en een mega grote koeler naast mn pc staan. Trauma aan overgehouden :P
 
Ik zou toch maar wachten op PCI-express hoor. Da's niet alleen een snellere pci-bus, maar een geheel nieuwe architectuur voor het systeem. Randapparaten kunnen elkaar rechtstreeks bereiken, zonder enige tussenkomst van de processor, interne overdracht van gegevens heeft grotere bandbreedte (en niet zo'n klein beetje zeg), ...

Binnen een tweetal jaar zie je geen ouwe PCI-uitbreidingskaarten meer, en dan zit je met de gebakken peren als je iets wil upgraden natuurlijk.

Nu ga je zeggen: "dan kan je altijd wel op iets wachten natuurlijk", en dat IS ook zo. Maar sommige dingen zijn meer het wachten waard dan andere. En volgens mij hoort pci-express daarbij. (bijvoorbeeld: waar vind je vandaag de dag nog PCI videokaarten, hmm? En dat was toen volgens sommigen de moeite van het wachten ook niet waard...)
 
Re: [athlon64] nieuwe generatie PC's

Origineel geplaatst door fuse
Plus een natuurlijk 'verplicht' A-merk moederbord. Nu heeft Asus niet iets wat mij aanstaat op't moment. En MSI dus wel met een nVidea NForce3 250Gb chipset. (Weer zo'n onnozel detail die je even moet vasthouden) En wel de MSI K8N NEO Platinum, nForce3 (250Gb).
Dat Gb staat overigens voor gigabyte netwerk aansluiting. Lekker belangrijk. Gewoon nog met PCI gleuven en IDE aansluitingen voor harde schijven. Plus natuurlijk firewire en USB2 aansluitingen. Dat firewire heb je dus geen moer aan als het niet geschikt is voor mLan toepassingen (of andere firewire audiointerfaces) moet je mee oppassen het is een VIA (VT6306) chip en die staat niet in de lijst met mLan vriendelijke firewirekaarten.

hmmm wat die chipsets betreft heb je gelijk nvidia rules!!! maar die msi moederborden zijn toch wel errrrug slecht hoor,ik heb er 4 kapotte thuis liggen,na een jaar intensief gebruik zegt ie daaaaaaag,doe het lekker zelf,dan vind ik asus toch wel wat betrouwbaarder...
 
Origineel geplaatst door Pim
De Openlabs Neko (met twee AMD 64's) is (eindelijk) verkrijgbaar in Nederland... Hoe vertel ik het mijn vriendin??:D

Kep er al ff mee gespeeld Vrijdag....leuk hoor,zo'n touch-screen....maar wel veels te duur...daar kun je 10 goeie PC's voor kopen,of 5 G5's....



Maar Fuse > Tis toch al langer bekend dat je beter niet het nieuwste van het nieuwste moet kopen,omdat er altijd nog veel problemen mee zijn ? ( wat Midisys ook zegt...)
 
Msi zuigt... En Via zuigt ook, die 2 als combo is mega suckage en er is meer als alleen asus en msi. Dus als ik jou was zou ik ff verder kijken. Er zijn zeker nog een 5 tal merken die erg goede moederboards maken. Msi zou ik in iedergeval iedereen afraden.
 
Re: [athlon64] nieuwe generatie PC's

Origineel geplaatst door fuse
En over grafische kaarten wil ik al helemaal niet beginnen want da's dus ook doffe ellende met nieuwe versies, standaarden etc etc etc.

eh... grafische kaart toch gewoon de goedkoopste met eigen geheugen kopen ? of als je wilt (voor bijv reason) een matrox met dual head ?

grafische kaarten zijn geen probleem, al die gamers kaarten meuk is niet interessant voor je muziek pc
 
Re: Re: [athlon64] nieuwe generatie PC's

Re: Re: [athlon64] nieuwe generatie PC's

Origineel geplaatst door theiz
eh... grafische kaart toch gewoon de goedkoopste met eigen geheugen kopen ? of als je wilt (voor bijv reason) een matrox met dual head ?

grafische kaarten zijn geen probleem, al die gamers kaarten meuk is niet interessant voor je muziek pc

3d kaarten zijn voor muzikanten minder interessant, maar er zijn ook snelle en langzame 2d kaarten.. dus .. opletten!
 
Ik heb nu 39 graden op m'n cpu temperatuur (AMD 64 3200+), en dat is met silent cpu koeler op laagste stand en stille voeding, oftewel, ik kan gewoon m'n cpu koelblok vastpakken bij wijze van spreke zonder m'n vingers te branden, dus met die hitte valt het mee ;) Geld ook voor m'n sata 160 gig maxtor schijf en m'n ide 250 gig maxtor, beide lauwe temperatuur.
 
OK, MSI zuigt zeggen jullie. Dacht dat ut wel mee viel als ik de verhalen op GoT mocht geloven.
Nja, ik ben ook maar een domme boerenlul.

Maar Asus komt ook met een Asus K8N-E uit. Zal dus nog wel even duren eer hij op pricewatch staat. En ik ben bang voor richting de 200 euri. En een zak met geld kan ik misschien helemaal niet zo lang vasthouden. (GNNNGNNNGNGNAA!)

Maar over die grafische kaarten. Die Arturia Minimoog heeft zo'n uitklapstand en m'n Matrox G450 heeft er moeite mee en m'n Geforce MX440 dus niet. En misschien een domme reden. Maar een dualhead 3D kaart is misschien nog niet eens zo'n dom idee. En het altenatief een Matrox P650 is ook niet echt goedkoop te noemen. Mijn stelregel is om nooit een duurdere grafische kaart dan je processor te kopen. (En zolang er nog geen X800 SE's uitkomen voorlopig pas ik voor de X800 serie)

Trouwens wachten op PCI-X of PCI-E zou ik voorlopig nog maar niet doen. Dat is een 1e generatie spul en net zoals met die AMD64's moet je als je voor stabiel gaat daar gewoon voor passen. Tenzij je na een jaar na het uitkomen zeker weet dat het goed draait.

Maar Cyble, wat voor mobo (setup) heb je dan? En draait dus wel fatsoenlijk genoeg?

Zelf ga ik voor een alll-round PC en m'n muziek PC blijft gewoon staan todat die ook aan vervanging toe is. Dus stabiel hoeft niet perse, als hij maar snel is. :)
 
wat me opvalt is dat als je nu dus een stabiel P4 systeem wil kopen, dat je nog steeds op dezelfde setup uitkomt als vorig jaar augustus : asus p4c800 met p4 3.0 1MB en 1 GB PC3200, .grr
nouja ik ben bijna aan het aanschaffen (toch)

edit ; juli 2003 zelfs : https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=15982
 
Re: [athlon64] nieuwe generatie PC's

Origineel geplaatst door fuse
Voor de PC is het wat mij betreft makkelijk. Heb je zin om voor 10% meer performance 50% meer qua prijs te betalen? Zo ja dan is een Athlon FX (socket 940) een snelste en duurste koop. Natuurlijk een A-merk (Asus S8KN bijv) moederbord plus 2 geheugenreepjes (voor minder doet hij het niet). En een moederbord met 2 processoren is duidelijk overkill en alleen voor de echte liefhebbers. (lees nerds)
Zo niet dat is een AMD64 (socket 754) een mooie oplossing. Voor minder dan helft van de prijs kun je een AMD64 3200+ kopen met 1Mb L2 cache. Nu zijn al die details niet zo spannend maar op dit moment is hij qua prijs/prestatie het aantrekkelijkst.
Plus een natuurlijk 'verplicht' A-merk moederbord. Nu heeft Asus niet iets wat mij aanstaat op't moment. En MSI dus wel met een nVidea NForce3 250Gb chipset. (Weer zo'n onnozel detail die je even moet vasthouden) En wel de MSI K8N NEO Platinum, nForce3 (250Gb).
Dat Gb staat overigens voor gigabyte netwerk aansluiting. Lekker belangrijk. Gewoon nog met PCI gleuven en IDE aansluitingen voor harde schijven. Plus natuurlijk firewire en USB2 aansluitingen. Dat firewire heb je dus geen moer aan als het niet geschikt is voor mLan toepassingen (of andere firewire audiointerfaces) moet je mee oppassen het is een VIA (VT6306) chip en die staat niet in de lijst met mLan vriendelijke firewirekaarten.
Als ik het goed begrepen heb is deze lidl AMD 3200+ met asus board dus nog niet zo verkeerd?

http://www.lidl.nl/nl/index.nsf/pages/c.o.oow.20040603.p.PC_3200
 
Verrekt geinig systeempje. (In de categorie, veur da geld kende gij ut zelluf nie doen)

Het is een VIA moederbord. Waarschijnlijk niets mis mee.
De videokaart is ook niet top van top maar hendig zat.
Maar die 250Gb HD is een beetje overkill IMO.

Maar Jeroen, weet je het wel zeker!? ;)
 
Even aanvullend.

Sinds begin Juni zouden de eerste nieuwe moederborden geleverd moeten kunnen worden. Net als de nieuwste grafische kaarten maar het laat vooralsnog op zich wachten. En dus gaan de prijzen niet naar beneden.

D'r wordt wel van alles nieuw aangekondigd maar dat duurt altijd een paar maand eer het in de winkels ligt. En je eigenlijk nog niet weet wat je in huis haalt (en de drivers vrijwel altijd nog voor verbeteringen vatbaar zijn)
 
Origineel geplaatst door fuse

Het is een VIA moederbord. Waarschijnlijk niets mis mee.

Toevallig las ik net de advo achter op het eindhovens lachblad. Als ik het goed begreep, is het toch echt een Asus mobo.
 
Back
Top