Nieuwe computerhardware (64 bits cpu's)

fuse

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
7 juli 2001
Berichten
18.831
Terwijl menig Applelaar zich zwaar op te winden zit over de nieuwe G5 is er ook in PC land stiekem een verandering gaande. Beide 'werelden' gaan over op een heel nieuw type processor. (Intel twijfelt nog en heeft allang een 64 bitter op de planken liggen maar laat AMD het risico lopen) En nu op zich is dit geen onderwerp voor dit forum ware het niet dat het toch betekend dat je (voor velen) centrum van je studio zwaar komt te veranderen.

Daarbij komt ook nog eens dat er een nieuwe PCI standaard komt wat kan betekenen dat geluidskaarten niet meer gebruikt kunnen worden omdat die niet ondersteund worden. Ook fijn. En ook steeds meer overgegaan wordt op nieuwe harddisk types.

Zelf is mijn insteek in deze gewoon de kat uit de boom te kijken. Men besteld toch wel hun G5 of Athlon 64 systeempje. En wellicht dat hierdoor de reguliere hardware zwaar in prijs zakt en je nog even hiervan kunt genieten terwijl de prijs van dat nieuwe spul ook zakt en je lekker kan afwachten wanneer je de sprong waagt. Want hoe je het ook wend of keert, je moet toch een keer over.

En dan wordt de volgende vraag ook interessant:

Wat heb ik als muziekant aan een 64 bits Processor?

Eigenlijk niets.
Ik bedoel, je wordt er niet beter door of zo. Het kost nu nog alleen maar meer geld en dan kun je nog bitter weinig omdat je een van de eersten bent die zo'n ding thuis heeft staan. De Apple's zullen wel vlot bijtrekken wat dat betreft en de AMD's zijn backwards compatible maar je gaat geen computer kopen om het als ouder type te gebruiken. Als je er een koopt doe je dat omdat hij sneller is.

Een nieuwe G5 begint bij een €2300 (tot €3330 voor het topmodel)
Een Athlon 64 FX met alles erup en eran komt ook zeker over de €2000. (natte vinger werk)

En voor de mensen die graag van cijfertjes houden zijn er zat sites te vinden die vol trots hun benchmarks presenteren. Maar ook al is de G5 duidelijk sneller als de G4. Het blijft nog steeds binnen de factor 2 meestal dus zoveel sneller zijn ze ook weer niet.

Trouwens is dit wel een goed moment om als je toch 'schoon' wilt beginnen om naar het andere platform over te stappen. Je moet toch weer heel veel nieuw kopen. En dan voornamelijk je software. Of de fabrikanten moeten gunstige upgrades bieden. En dat zou ik toch ook zeer in de gaten houden.

Trouwens even zijdelings het verschil tussen de AMD Athlon 64 en Athlon 64 FX. De FX is de duurste van de twee en kan sneller het geheugen aanspreken. Dit kan belangrijk zijn als je veel grote softsamplers gebruikt. En dan is het ook handig om hem metteen fors uit te breiden met geheugen.

Het enige directe nut van 64 bits komt aan bod wanneer je met softsynths/softFX gaat werken. Die werken nl met floating points en dan heeft 64 bit wel heel veel zin omdat dure bewerkingen zijn die de processors dan veel sneller kunnen uitvoeren. Bij sommige toepassingen wel 50% sneller. (En dus ook bijv DVD encoden)

Ook als je veel games speelt en snelheid (fps) je doel is dan is een 64 bitter ook interessant. Maar om te browsen, emailen en mp3's te luisteren heb je echt niet een nieuwe snelle 'bak' nodig.

Mijn conclusie is dan ook:
Als je veel met softsynths doet zul je eerder neigen over te stappen. Anders kun je gewoon lekker rustig aan beslissen wanneer je over gaat. Evt naar een ander merk. Laat de anderen maar de fouten eruit halen.

En bewaar je oude computer ook nog. Je weet nooit wanneer je hem nog een keer wilt gebruiken. Of je moet alles hebben kunnen overzetten naar je nieuwe systeem.
 
De komst van de nieuwe pci-standaard heb ik 'n tijdje geleden kunnen lezen op tweakers. De voordelen zijn, behalve de hogere snelheid, wmb minimaal. Het wordt 'n hot-swappable systeem, wat ik niet helemaal kan volgen: is het dan de bedoeling dat de sloten aan de buitenkant komen ofzo ??

Dit nieuws (nieuwe pci+64 bit processors) zette mij wel aan het denken over het volgende:
Wanneer is de capaciteit/snelheid groot genoeg om alles te kunnen doen met je comp op muziekgebied wat je kan, wil, en in de toekomst ook nog evt. wil gaan doen ?
Ik kan me namelijk best voorstellen dat de muzikanten/producers hier met 'n vrij nieuw systeem wel zoiets hebben van: "Het is wel genoeg. Ik kan nu alles wat ik wil met m'n comp, de beperkende factor is niet meer m'n comp, maar ben ik zelf, of is m'n andere hardware."
Ik heb nu 'n comp die snel genoeg is voor mijn manier van werken, soundkaart bevalt me, enz. Even geen rekening houdend met uitval van onderdelen, heb ik niks meer nodig, ook geen verhoging van opslagcapaciteit, snellere datatransfer, of wat dan ook. Is het 'n optie om maar gewoon NIKS meer te kopen op compu-gebied, of zijn er goede redenen om nu of in de nabije toekomst weer te gaan vernieuwen ? Is dat vernieuwen 'n kwestie van: nodig, makkelijk of gear-lust ?

Dit verhaal gaat natuurlijk niet op voor diegenen die met knoert-veel softsynths werken, die kunnen altijd wel wat "snellers" gebruiken.

Wat vinden mijn mede-forum-bewoners hiervan ?
 
ik kan prima met mijn P4 werken....als ik hiermee geen muziek kan maken, kan ik het ook niet met een 16384bits processor en 120120192012921 plugins......

en als ik straks ooit graag de nieuwe mogelijkheden van snellere en nieuwere OS'en, DAW's en plugs wil gebruiken koop ik een nieuwe moderne computer erbij, en koppel ze alletwee via firewire of ethernet ofzo.... je moet een PC of mac gewoon net zien als een synth...je gebruikt em, en als je meer wilt ruil je in of koop je bij..nix geks..
 
zolang er buiten een 64bit windows versie weinig software voor is, heb je dr nu geen drol aan.. de software moet nml ook 64bits zijn wilt het snelheids winst halen tov de 32bits..
 
Origineel geplaatst door Maleh
zolang er buiten een 64bit windows versie weinig software voor is, heb je dr nu geen drol aan.. de software moet nml ook 64bits zijn wilt het snelheids winst halen tov de 32bits..

tuurlijk, maar het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat de software die ontwikkeld gaat worden voor 'n 64 bitter praktisch gezien niks nieuws oplevert. Alle software die ik gebruik bv, stamt uit het win98 tijdperk en voldoet voor mij. Ik heb het idee dat het punt van "de onbegrensde mogelijkheden" met de comp op muziek-gebied wel zo'n beetje bereikt is.
 
Origineel geplaatst door Arv
Waar wil je naartoe dan Fuse?

Arv

Bezint eer ge begint.

Je komt nog wel eens de hier opmerking tegen. Koop ik de vetste bak die d'r is en dan zit ik goed.
Met synths uiteraard maar al te waar. Met computers dus niet.
 
Origineel geplaatst door gemmetje
tuurlijk, maar het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat de software die ontwikkeld gaat worden voor 'n 64 bitter praktisch gezien niks nieuws oplevert. Alle software die ik gebruik bv, stamt uit het win98 tijdperk en voldoet voor mij. Ik heb het idee dat het punt van "de onbegrensde mogelijkheden" met de comp op muziek-gebied wel zo'n beetje bereikt is.

Wie weet komt er nog wel een Cubase/Logic 64bit versie? die ook realtime video/effecten kan weergeven.. en idd, de grens is best dichtbij. toch raar, de stap van 8 ->16 , 16-> 32 is vrij groot geweest.. nu 64bit? misschien is het alleen de "tijd" die hierdoor versnelt wordt. want tijd=geld geld=opbrengst.. maargoed, laat ik maar niet al te veel van stapel lopen..
time will tell ;)
 
Origineel geplaatst door Maleh
Wie weet komt er nog wel een Cubase/Logic 64bit versie? die ook realtime video/effecten kan weergeven.. en idd, de grens is best dichtbij. toch raar, de stap van 8 ->16 , 16-> 32 is vrij groot geweest.. nu 64bit? misschien is het alleen de "tijd" die hierdoor versnelt wordt. want tijd=geld geld=opbrengst.. maargoed, laat ik maar niet al te veel van stapel lopen..
time will tell ;)

Zo'n 64bit-versie zal er idd wel komen. Nou is audio/video-integratie voor mij onbelangrijk: ik heb nix met beeld, in welke vorm dan ook, maar er zullen er genoeg zijn voor wie 'n droom uitkomt !
Geldklopperij wil ik het ook niet noemen, er is immers vraag, anders verzonnen de fabrikanten niks nieuws.
Maar als ik de matrix reloaded bekijk, met die video-fx, en beluister over het DTS-systeem in de plaatselijke pathé, heb ik ook zoiets van: kan er NOG meer ????

Wat dat betreft geef ik olafmol groot gelijk: met betere performance van je comp en meer/heftigere plugins wordt je muziek (of muziek in het algemeen) echt niet beter.
 
de argumenten die ik hier hoor tegen 64bits processoren zijn dezelfde die genoemd werden voor de introductie van 32bits processoren.
voor de meeste dingen die je in het dagelijks gebruik -op dit moment- doet heb je het niet nodig.
maar je doet bepaalde dingen niet omdat je pc het niet trekt.

op een gegeven moment heb je een 64bits processor nodig omdat je met 32bits registers niet meer dan 2^32 bytes (4.294.967.296 bytes=4GiB) kunt alloceren. 4GiB is voldoende voor de huidige applicaties die we gebruiken, maar windows2020 pro krijg je met slechts 4GiB RAM niet gestart, dus vroeger of later moeten we over naar een robuuster platform.

Het nadeel is wel dat programmacode twee keer zoveel geheugen in gaat nemen. Dus je kan wel veel meer geheugen alloceren, maar je hebt ook twee keer zoveel nodig.

Moet je er als eerste bij zijn? Nee, dat is waarschijnlijk onverstandig. Ik zou lekker wachten tot er een goede standaard gezet is, en er voldoende software is, en duidelijk is wat de consequenties van een switch zullen zijn (tenzij je graag proefkonijn bent; post je bevindingen hier in dat geval zou ik zeggen).

microsoft heeft al een 64bits versie van windows klaar liggen, dus dat we over 5 jaar allemaal op 64bits computers werken lijkt onvermijdelijk
 
Origineel geplaatst door fuse
Bezint eer ge begint.

Je komt nog wel eens de hier opmerking tegen. Koop ik de vetste bak die d'r is en dan zit ik goed.
Met synths uiteraard maar al te waar. Met computers dus niet.


true
 
Back
Top