Reteduur nieuw i9-13900 systeem kopen of bestaande PC upgraden (ik ben Cubase gebruiker)?

Kwam dit tegen in YouTube feed, cubase 12 performance test op M1 Max MacBook Pro, met de Don cubase 12 benchmark. Vrij impressive voor een laptop device.
 
Hoeveel heb je ervoor betaald in totaal als ik vragen mag?

In deze pricewatch kan je de actuele prijzen opzoeken. De prijzen kunnen van dag tot dag veranderen. Onder andere doordat de euro ten opzichte van de dollar weer meer waard wordt.


Voor degene die niet willen geconfronteerd worden met een onverwachtse hoge elektriciteitsrekening, uitgezonderd voor wie een windturbine in zijn tuin heeft staan :P, is het verstandig om deze review te lezen.
Intel 13th Gen Core Raptor Lake Review
 
In deze pricewatch kan je de actuele prijzen opzoeken. De prijzen kunnen van dag tot dag veranderen. Onder andere doordat de euro ten opzichte van de dollar weer meer waard wordt.


Voor degene die niet willen geconfronteerd worden met een onverwachtse hoge elektriciteitsrekening, uitgezonderd voor wie een windturbine in zijn tuin heeft staan :P, is het verstandig om deze review te lezen.
Intel 13th Gen Core Raptor Lake Review
De stroomconsumptie bij normaal gebruik (en dus niet bij benchmarks waarbij de processors constant op 99% staan te beuken) is heel goed te doen, zo rond de 70/90 watt bij mij. En idle is een i9-13900 bijna 4 x zuiniger dan een AMD7950, waardoor het gemiddelde stroomverbruik elkaar niet zoveel ontloopt (AMD nog steeds wel iets efficienter gemiddeld).
 
Wel ben ik inmiddels af en toe tegen korte audio dropouts aangelopen. CPU gebruik is dan gemiddeld erg laag, maar er worden soms ineens wel bepaalde pieken aangetikt. Zal waarschijnlijk om bepaalde achtergrondprocessen gaan die ineens de CPU opeisen. Maar welke dat zijn is nog onduidelijk vooralsnog. Ben nu een beetje aan het kijken hoe ik hier iets aan kan doen, maar kan er nog niet echt mijn vinger op leggen.
 
Wel ben ik inmiddels af en toe tegen korte audio dropouts aangelopen. CPU gebruik is dan gemiddeld erg laag, maar er worden soms ineens wel bepaalde pieken aangetikt. Zal waarschijnlijk om bepaalde achtergrondprocessen gaan die ineens de CPU opeisen. Maar welke dat zijn is nog onduidelijk vooralsnog. Ben nu een beetje aan het kijken hoe ik hier iets aan kan doen, maar kan er nog niet echt mijn vinger op leggen.


Hoeveel RAM zit er in je computer?
 
Kan te maken hebben met interrupts. Probeer eens een voor een je randapparatuur los te koppelen. Bij mij was het bv de discrete GPU…

Even voor het nageslacht, met latencymon kun je zien welk proces/thread problemen veroorzaakt. Nvidia drivers werden in het verleden vaak genoemd, maar ook usb processen. Ik weet niet hoe dit op windows 11 is tegenwoordig.

AtlasOS kan voor muziek wel heel handig zijn, sowieso zou ik alle bloatware uit windows halen, hier zijn wel specifieke iso's voor beschikbaar.
 
Vroeger had dit heel veel invloed op audio prestaties en tegenwoordig zou het niet meer zo moeten zijn, maar de energie-besparende opties voor de CPU kunnen mogelijk nog steeds voor audio problemen zorgen (CPU throttling, speedstep, dat soort dingen).
Windows in top prestaties modus zetten. Bij mij scheelt het reteveel in Cubase terwijl ik ook gewoon een vrij moderne pc heb.
 
Je hoeft echt geen 'reteduur' PC te hebben als DAW. Ik heb losse componenten gekocht en was rond de 500,- kwijt. Tweakers kan je goed helpen bij keuze componenten. Leden Facebook-groep 'Handige Harrie's' kunnen je helpen bij problemen waar je tegenaan kunt lopen.
 
Vroeger had dit heel veel invloed op audio prestaties en tegenwoordig zou het niet meer zo moeten zijn, maar de energie-besparende opties voor de CPU kunnen mogelijk nog steeds voor audio problemen zorgen (CPU throttling, speedstep, dat soort dingen).
Windows in top prestaties modus zetten. Bij mij scheelt het reteveel in Cubase terwijl ik ook gewoon een vrij moderne pc heb.

ja klopt! zelf heb ik mijn cpu licht overklokt. Kost wel meer stroom maar ik gebruik mijn muziekPC alleen tijdens het muziekmaken (en zelfs dan alleen als ik mijn DAW nodig heb).

Even in de categorie klein leed, ik moest even een usb kabeltje wisselen en kennelijk zit er zo'n CSOS wisknop op die plek, was mijn met hard zweet getweakte BIOS dus gereset, ik had nog wel een profiel maar het loopt toch minder dan voorheen, wel jammer.
 
Wel ben ik inmiddels af en toe tegen korte audio dropouts aangelopen. CPU gebruik is dan gemiddeld erg laag, maar er worden soms ineens wel bepaalde pieken aangetikt. Zal waarschijnlijk om bepaalde achtergrondprocessen gaan die ineens de CPU opeisen. Maar welke dat zijn is nog onduidelijk vooralsnog. Ben nu een beetje aan het kijken hoe ik hier iets aan kan doen, maar kan er nog niet echt mijn vinger op leggen.

generatie 13 van intel (en misschien ook 12, weet ik niet meer, lijkt me niet...), evenals de ZEN generaties van AMD hebben volgens mij dit gemeen:

ze bepalen zelf, wat je ook doet, diepdiving in BIOS, welke kloksnelheid een core krijgt.

(ik heb dit niet zelf kunnen checken...)

mijn 5900X, en was nergens ergens... duidelik aangegeven... die doet wat ie wil met de kloksnelheid. wel kun je de max, een PBO2 overklok, of manual overklok doen, maar dan werkt dat voor volle belasting... (voor een 5900X, en andere uit de generatie; PBO2 aan, met undervolting per core, is voor een DAW, naar mijn mening de beste 'overklok').
en soms een piek, maar dan wanneer de belasting omhoog gaat, en dan hebben we het over een volle belasting van een core, beter: sample buffer zit dan bijna vol.

en natuurlik de BIG.little struktuur van de CPU.

wanneer je verhaal zo lees, weet ik nu niet meer zeker of de 13e generatie, doet wat ie wil, in een bepaalde modus, zeker.

ik heb het gevoel dat de nieuwste generaties, lui zijn, dus een altijd cycles nodig hebben om (of 1 cycle, hoeveel cycles zijn er nodig om de kloksnelheid te verhogen??), om een hogere kloksnelheid te krijgen.
zelf lang mee gestoeid. max perform, helpt voor geen meter. en het is uiteindelik geen echt probleem, meestal gebeurt 1 keer, daarna niet meer, bij het zelfde projekt...

en wellicht bij generatie 13: zit iets op de effeciënte cores...

wellicht een flinke uitweiding, die de plang misslaat.

latencymon, is altijd een aanrader, natuurlik, voor troubleshooting. standaard.

(de echte kloksnelheden, de kloksnelheid die windows aangeeft, klopt niet met de werkelikke kloksnelheid/heden..., en meerdere van dat soort progjes doen dat niet goed, even vergeten, welke wel alles zeer precies aangeeft, met diep info...)
 
Wel ben ik inmiddels af en toe tegen korte audio dropouts aangelopen. CPU gebruik is dan gemiddeld erg laag, maar er worden soms ineens wel bepaalde pieken aangetikt. Zal waarschijnlijk om bepaalde achtergrondprocessen gaan die ineens de CPU opeisen. Maar welke dat zijn is nog onduidelijk vooralsnog. Ben nu een beetje aan het kijken hoe ik hier iets aan kan doen, maar kan er nog niet echt mijn vinger op leggen.

Installer LatencyMon eens, die laat je precies zien waar de hik zit.
Resplendence Software - Advanced System Tools and Developer Components
 
Back
Top