Cubase crashes - grafische kaart?

MNordex!

Ingeburgerd
Lid sinds
8 september 2022
Berichten
36
Locatie
Tilburg
Cubase 12 crasht constant en volgens een Steinberg medewerker is mijn grafische kaart te oud om goed te kunnen werken met deze versie van Cubase.
Ik weet niet zo goed wat slim is om te doen: een nieuwe grafische kaart kopen met de vraag of dat dit het probleem verhelpt of toch beter investeren in een nieuwe computer waar deze
grafische kaart al in zit (intel). Ik heb sowieso ook een nieuwe voeding nodig want die maakt teveel herrie. Ik doe ook aan videobewerken waar tot op heden mijn
huidige intel kaart prima mee werkt voor hetgeen ik doe en ik game niet.

Mijn systeem bestaat nu uit: Intel (R) Core(TM) i5-6500 CPU, 3.20GHZ, 24 GB RAM, intel Grahpics 530, 64 bits besturingssysteem & processor, Windows 10.

Heeft iemand hier ervaring mee?
 
een kaartje zoals deze, zeer betaalbaar;


kan al helpen, oeps deze is 1gb, dat is wel erg weinig...


wel meer dan 3 maal z duur, maar wanneer de intel al genoeg is voor videobewerken, zal deze kaart je al veel meer brengen.

het hangt ook, een geheel nieuw systeem? vind je de CPU nog voldoende, de 24GB ram. dan zou ik voor een videokaart gaan, en een goede voeding, ruim bemeten.

wat is je budget, een videokaart én voeding kun je altijd meenemen naar een volgend systeem....

de videokaarten die ik heb gelinkt zijn zo'n beetje de standaard voor DAW's...

een 2060, or 1060, met 6gb, of een 2070/1070 met 8gb... (er zijn natuurlik ook AMD alternatieven.)

maar wanneer je toch wil investeren, videokaarten zijn weer in prijs aan het dalen.
 
Dankjewel voor je snelle reactie!
Mijn pc werkt verder nog prima naar wens. Alleen is het moederbord ook al zeker een jaar of 6 oud dus vroeg ik me af of het niet slimmer is om voor een nieuw systeem te gaan. Maar nu een videokaart (en voeding) aanschaffen en deze op een later moment overzetten naar een nieuw systeem is natuurlijk ook een optie.
 
Dankjewel voor je snelle reactie!
Mijn pc werkt verder nog prima naar wens. Alleen is het moederbord ook al zeker een jaar of 6 oud dus vroeg ik me af of het niet slimmer is om voor een nieuw systeem te gaan. Maar nu een videokaart (en voeding) aanschaffen en deze op een later moment overzetten naar een nieuw systeem is natuurlijk ook een optie.

6 jaar voor een moederbord is niet oud.

het lijkt me dat je zelf het ding kan bouwen; als het systeem je bevalt; een nieuwe voeding (een gold/platinum, neem een ruime wattage, wanneer je wilt upgraden naar de nieuwst CPU's.... op een bepaald moment, dus minimaal 650watt, of zelfs meer, GOLD. bezuinig nooit op een voeding... ik heb zelf een Corsair RM650x, niet goedkoop ook niet de duurste, maar wel goed..), en een videokaart.

ik heb wat slechte voorbeelden, of slechte... niet de beste voorbeelden van videokaarten gegeven, al zullen ze prima hun werk doen.

de tweakers pricewatch, kan je wat richting geven wat er nu te koop is. de prijzen blijven dalen. en zijn al gedaald.

ik heb zelf een 6 jaar oude videokaart in mijn nieuwe systeem (van vorig jaar) zitten, een Nvidia GTX 1060 6gb, voor mijn doeleinden werkt ie nog perfekt.
 
Cubase 12 crasht constant en volgens een Steinberg medewerker is mijn grafische kaart te oud om goed te kunnen werken met deze versie van Cubase.
Ik weet niet zo goed wat slim is om te doen: een nieuwe grafische kaart kopen met de vraag of dat dit het probleem verhelpt of toch beter investeren in een nieuwe computer waar deze
grafische kaart al in zit (intel). Ik heb sowieso ook een nieuwe voeding nodig want die maakt teveel herrie. Ik doe ook aan videobewerken waar tot op heden mijn
huidige intel kaart prima mee werkt voor hetgeen ik doe en ik game niet.

Mijn systeem bestaat nu uit: Intel (R) Core(TM) i5-6500 CPU, 3.20GHZ, 24 GB RAM, intel Grahpics 530, 64 bits besturingssysteem & processor, Windows 10.

Heeft iemand hier ervaring mee?
intel Graphics 530 is geen "kaart" maar een chip die in je CPU zit.

Cubase 12 crasht niet op mijn systemen:
- Desktop PC met Nvidia GTX 970: ouder dan jouw intel 530
- Laptop met Intel HD3000: nog véél ouder (en zelfs unsupported door Intel)

Ik zou er dus maar niet te zeker van zijn dat een losse grafische kaart jouw probleem zal oplossen.

Welke ASIO driver gebruik je?
 
Misschien eerst je cubase config backup-en. Daarna de oude weghalen/hernoemen. Dan cubase starten zodat er een nieuwe config gemaakt wordt. Kijk dan of ie nog steeds crashed.
 
Tevens laatste intel drivers en alle windows updates. Daarnaast kijken of er niks in je startup zit dat resident roet in het eten gooit.
 
wel apart, bij de system reqs staat niet iets vemeldt over een dedicated GPU, alleen dat deze 'native' win'10 moet zijn. Onboard graphics voldoen daar toch aan? Tenzij je op 4k werkt dan.

 
Dank jullie wel voor de input!

* Ik gebruik een externe audio interface (RME Fireface 802), mijn asio driver is Asio Fireface USB
* Mijn Windows 10 is up to date en drivers zijn up-to-date
* Ik werk niet op 4K
De laatste paar dagen heb ik slecht enkele crashes gehad, Cubase laadde dan niet in of bleef hangen. Ik heb er op gelet alleen Cubase te openen en geen andere programma's daarnaast. Zodra ik dat namelijk wel doe, bijvoorbeeld een track inladen via Cubase en tijdens het lange wachten even op bijv. Youtube wat checken, blijft Cubase hangen.
Tijdens het exporteren van audio of het inladen van een plugin ben ik er niet meer uitgegooid de afgelopen paar dagen dus dat is een grote vooruitgang!

Vooralsnog heb ik alleen een nieuwe voeding besteld. Eerst eens erachter zien te komen wat er precies aan de hand is.
 
Ik heb al het geluid via mijn RME fireface lopen. Het is niet zo dat ik tegelijkertijd in Cubase audio afspeel en op een andere plek, het is het een of het ander.
 
het lijkt me eerder: bij het opstarten en het gebruik van cubase, zeker bij het laden van projekten: geen andere applicaties openen..

een RME interface moet normaliter geen problemen hebben met meerdere audio streams. ASIO en/of WASAPI.

ook tijdens renderen geen applicaties openen....
 
Hola.
Ik had het probleem dat ik te veel vst,'s had.
Een berg verwijderd en geen
Probleem meer.kijk dar eens naar je kan ze ook eerst
Uitschakelen in cubase.

Groeten van andreos.
 
Dankje voor het meedenken. Het scheelt al als ik tijdens het opstarten en werken met Cubase niets anders open op mijn pc. Crashes heb ik nu niet meer dagelijks. Wie weet heeft Steinberg zelf ook iets verholpen door de updates die er nog zijn geweest, dat weet ik niet. Vst's komen er alleen maar bij maar ik zal dat in de gaten houden. Een crash kan ook al komen als ik in GrooveAgent op zoek ben naar bijvoorbeeld een snaredrum, dan kan ik er zomaar uitgeklapt worden. Momenteel maak ik relatief korte tracks met relatief weinig sporen die minder vragen van mijn pc. Ergens dit jaar zal er toch een zwaarder systeem moeten gaan komen maar voor nu kan ik er nog even mee vooruit.
 
Misschien ben je er al mee bekend, maar er zit een auto save functie in Cubase. Hier kan je ook instellen hoe vaak hij dit doet, bijvoorbeeld elke 5 minuten. Het zal niet je probleem verhelpen, maar het kan wel voor zorgen dat je werk steeds word gesaved om zo de schade te beperken wanneer Cubase crashed.
 
Back
Top