Nieuwe studio opzet: PC in 19"rack

Mr Tube

Ingeburgerd
Lid sinds
26 mei 2011
Berichten
53
Ik ben op dit moment druk bezig met het opnieuw opbouwen van de studio en een van de wensen was een PC behuizing die ik in een 19"rack kon schroeven. Na vergeefs op zoek te zijn geweest naar een betaalbare behuizing besloot ik maar om het zelf te gaan bouwen, een klus waar ik eerst tegenop zag maar nu is het toch bijna af.

In de behuizing heb ik het moederbord gemonteerd op korte afstandsteunen, er hoeven geen extra kaaarten op dus de hoogte van zo'n 80mm is geen probleem. Ik heb geen toegang tot de aansluitingen aan de achterzijde behalve de VGA kabel welke ik als vaste kabel heb aangesloten, daarnaast heb 3 USB aansluitingen aan de voorzijde en een aan de achterzijde gemonteerd. De achterste USB poort dient voor de verbinding met de ESU1808 audiointerface, de voorste dienen voor Muis en Keyboard plus eentje voor diverse toepassingen zoals USBstick, internet dongel of externe DVD drive.

De voeding en harddisk vonden ook een plek in de behuizing, de voeding heb ik uit zijn behuizing gehaald en als losse print gemonteerd zonder ventilator. de behuizing is aan de bovenzijde goed geventileerd en kan zijn warmte goed kwijt, wel heb ik het gevoel dat de diodes aan de secundaire kant best warm worden (nog wel vast te pakken) en overweeg om de dikste diodes op een aparte koelplaat te zetten. Verder denk ik dat in deze configuratie de 500W voeding maar voor 10 a 20% belast wordt, gisteren heeft de PC de hele avond gedraaid zonder echt heet te worden.

Specs
Pentium dual core 2.8GHz
Ram 4Gb
HD 320Gb
Audio: ESI,ESU1808
Besturing: Windows 7
Applicatie: Cubase LE4

verder komen er in het rack nog een paar synths (oa een JV880) en een externe effect processor van TC electronic, daarom wilde ik ook graag een IO interface met flink wat in en outs.

Wat ik me nog afvraag is of ik beter af ben met een nieuwere en zwaardere versie van Cubase, ik doe niet zoveel met VST instrumenten omdat ik echte apparaten aan de midipoort heb hangen en vind persoonlijk 32 sporen audio al meer dan genoeg. De systeem vereisten zijn voor LE4 veel lager dan bij Cubase 6 artist, daar zie ik ook voordeel in omdat de performance marges veel groter zijn.
Of is het toch beter om te ugraden?

Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een module van EMU, wie kan er iets zinnigs zeggen over de verschillen tussen de Morpheus, Protheus, Protheus2000 en ultra protheus?
 
Let wel op met koeling, een liggende kast kan meer koeling nodig hebben, omdat er minder ruimte boven je componenten zit.
 
Let wel op met koeling, een liggende kast kan meer koeling nodig hebben, omdat er minder ruimte boven je componenten zit.

dat klopt maar de bovenplaat is geheel geperforeerd dus de warmte kan wel weg, boven de computer zit een blindplaat en daarboven een paar zeer ondiepe units.
Ik zal de temperatuur voorlopig nog wel monitoren, er bevindt zich nog een ventilator in het systeem en die zit op de CPU.
 
Back
Top