Reteduur nieuw i9-13900 systeem kopen of bestaande PC upgraden (ik ben Cubase gebruiker)?

funkaholic1972

Micro lid
Lid sinds
26 augustus 2008
Berichten
694
Locatie
Den Haag
Ik had al bijna een nieuw systeem besteld met een i9-13900 CPU erin totdat ik op Gearslutz las dat Cubase het gebruik van deze generatie CPU's afraadt ivm performance issues die zich dan kunnen voordoen in Cubase. Echt een afknapper! De beoogde nieuwe PC was juist bedoeld om de Cubase performance eens even flink te boosten.

Maar goed, nu denk ik er dus aan om mijn bestaande PC te updaten om een betere performance te krijgen en te wachten met de aanschaf van een kick-ass nieuwe PC totdat de Cubase issues zijn verholpen.

Ik heb nu een i5-6500 erin zitten met 8 GB RAM. Waar ik tegenaan loop als ITB producer is dat de PC gaat haperen naarmate ik meer VST instrumenten en FX laadt in een project.

De dikste processor die op mijn moederbord kan is een i7-7700 welke 15-20% beter performt dan mijn huidige CPU volgens vergelijkingssites. Nieuw vragen ze helaas 430 euro voor dit verouderde model en dat gaat deze gek er niet voor geven. Tweedehands gaan ze vanaf 145 (als je geluk hebt), maar meestal rond de 180 euro. Vind ik ook nog best een aardig bedrag voor een toch wat risicovol product als een tweedehands CPU.

Mijn moederbord heeft 4 slots voor maximaal 64 GB RAM in totaal, nu zit er zoals gezegd 8GB in. Ik dacht eraan om 4x8 GB geheugen te kopen, dit kost mij ongeveer 100 euro.

Nu vraag ik mij af waar de meeste winst valt te behalen: een dikkere CPU of een RAM uitbreiding?

Verder is het zo dat ik de door mij gewenste i7-7700 CPU ook zie in complete tweedehands systemen voor prijzen vanaf 265 euro (met 16 GB RAM er al in en inclusief een grotere SSD dan die ik nu heb). Dat is dus ook best aantrekkelijk, ik zou dan de i7-7700 CPU (en andere onderdelen die beter zijn dan die ik nu heb, zoals bijv. de SSD) eruit kunnen halen om in mijn eigen systeem te plaatsen. En dan mijn i5-6500 terugplaatsen, waarna ik de aangeschafte tweedehands PC gewoon weer als i5-6500 systeem op Marktplaats zou kunnen zetten. En daar dan hopelijk nog 125-150 euro voor vangen. Mocht ik hem in het ergste geval niet kwijtraken, dan zou ik altijd nog mijn zoontje van 10 blij kunnen maken met dit systeem.

Wat zijn jullie ideeën/adviezen hierover?

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of er hier mensen zijn die een 'last gen' Intel processor i.c.m. Cubase gebruiken, waar loop je tegenaan in de praktijk?
 
Dit is wat Steinberg aangeeft op hun eigen site. Klinkt best wel eng vind ik, haha!:

Problem​

Running Cubase/Nuendo on systems with hybrid-architecture CPUs utilizing performance and efficiency cores (P-Cores/E-Cores), such as the 12th Gen Intel® Core™ Alder Lake or newer, can lead to audio dropouts and reduced performance.

This is why we currently cannot recommend using these processors!

Cause​

Windows 11 is recommended for CPUs with hybrid-architecture. The included "Thread Director" assigns tasks to available cores to use as many cores as possible simultaneously. However, tests have shown that tasks which are not in focus and run in background, such as rendering jobs, minimized windows or real-time audio tasks, could end up on the much slower E-Cores.
 
Ik heb nog niet op het Steinberg forum gekeken, is wel een idee inderdaad. Misschien vallen de issues mee in de praktijk?
 
Mocht je er voor open staan om eventueel over te stappen, de M1 Pro chip van Apple doet het ook goed met Cubase, en heb je ook nog een stille computer. Als je een Mini Mac koopt met een M1 Pro 10cpu/12gpu en 32ram, dan zit je gebeiteld met ITB werken.

En wat je zegt, misschien valt het wel mee. Wellicht dat het probleem word verholpen wanneer ze Cuabse 12.5 gaan uitbrengen. Denk dat dit ergens in het eerste kwartaal van volgend jaar zal gebeuren.

Vind het wel vreemd dat de software niet op de nieuwe generatie processoren werkt. Mag toch wel verwachten van zo’n bedrijf dat ze hun software up to date houden.
 
Mocht je er voor open staan om eventueel over te stappen, de M1 Pro chip van Apple doet het ook goed met Cubase, en heb je ook nog een stille computer.
Helaas, ik heb deze week geleerd dat Cubase op OSX nog steeds met een ASIO layer werkt voor de audioengine. Dit wordt dan in realtime omgezet naar Coreaudio, dit verklaard ook gelijk waarom op OSX Cubase een heel stuk minder plugins kan draaien dan bijv Logic op dezelfde mac.
 
Vergeet ook de Ryzen-serie van AMD niet. Moederbord, processor maar waarschijnlijk kun je kast en voeding dan gewoon recyclen.
 
Ik zou voedingen niet recyclen door er na jaren een compleet andere load op te zetten. En afh. van hoeveel meer power de cou vraagt zou ik helemaal een nieuwe kopen die bij de behoefte van cpu (en evt gpu) past.
 
Ik zou voedingen niet recyclen door er na jaren een compleet andere load op te zetten. En afh. van hoeveel meer power de cou vraagt zou ik helemaal een nieuwe kopen die bij de behoefte van cpu (en evt gpu) past.

Goed punt.
 
Helaas, ik heb deze week geleerd dat Cubase op OSX nog steeds met een ASIO layer werkt voor de audioengine. Dit wordt dan in realtime omgezet naar Coreaudio, dit verklaard ook gelijk waarom op OSX Cubase een heel stuk minder plugins kan draaien dan bijv Logic op dezelfde mac.
Welke plugins?

ik heb zowel Logic Pro X als Cubase 12 Pro en ik kan al m’n plug-ins draaien in Cubase 12 Pro
 
Een mac heeft geen ASIO.
Van KVR:
zvenx wrote: 28 Nov 2022, 20:45Afaik there is no asio on mac since os x. They did their own thing called core audio.
So indeed no asio on mac is only an issue if you are somehow still running os9 from 20+ years ago
:)
That's not correct. Just because Apple has Core Audio it's not going to stop Steinberg!
:box:
That's why they created the CoreAudio2asio component, which allows the use of ASIO within Cubase just as nature intended. Other hosts are able to implement ASIO too, though I'm not sure how many bothered outside of Steinberg (Fruity Loops.. ?)

On the Windows side Windows Audio does work ok, and I used a 3ms setting on microKORG without issue. As for why you'd want ASIO? My overall impression (from some use, no deliberate testing.. ) is Windows Audio seems to glitch that little bit easier under heavier CPU use..
:tu:
BTW Not so funny is that this additional "translation layer" likely adds a performance penalty under Mac OS. So you'd actually want to avoid ASIO on Mac OS. Why they'd do this to users? I suppose they'd argue it provides "consistency" across platforms. But I wouldn't blame those thinking it looks more like "NIH syndrome" (Not Invented Here). Unfortunately there is poor awareness of this amongst Cubase Mac users, other than that Logic seems to be able to run more plugins for the same CPU
;)
 

Attachments

  • Screen Shot 2022-11-28 at 1.14.59 PM.jpg
    Screen Shot 2022-11-28 at 1.14.59 PM.jpg
    88,3 KB · Bekeken: 104
Van KVR:

That's not correct. Just because Apple has Core Audio it's not going to stop Steinberg!
:box:
That's why they created the CoreAudio2asio component, which allows the use of ASIO within Cubase just as nature intended. Other hosts are able to implement ASIO too, though I'm not sure how many bothered outside of Steinberg (Fruity Loops.. ?)

On the Windows side Windows Audio does work ok, and I used a 3ms setting on microKORG without issue. As for why you'd want ASIO? My overall impression (from some use, no deliberate testing.. ) is Windows Audio seems to glitch that little bit easier under heavier CPU use..
:tu:
BTW Not so funny is that this additional "translation layer" likely adds a performance penalty under Mac OS. So you'd actually want to avoid ASIO on Mac OS. Why they'd do this to users? I suppose they'd argue it provides "consistency" across platforms. But I wouldn't blame those thinking it looks more like "NIH syndrome" (Not Invented Here). Unfortunately there is poor awareness of this amongst Cubase Mac users, other than that Logic seems to be able to run more plugins for the same CPU
;)
Als ik je bijlage bekijk, zijn het components. Components zijn te vinden als AU-plugins (Apple eigen plugin format). Cubase gebruikt geen AU, maar wel eigen VST format. Lijkt mij raar dat Cubase in de map Audio/components gaat neuzen of er wat bruikbaars tussenzit...
 
Mocht je er voor open staan om eventueel over te stappen, de M1 Pro chip van Apple doet het ook goed met Cubase, en heb je ook nog een stille computer. Als je een Mini Mac koopt met een M1 Pro 10cpu/12gpu en 32ram, dan zit je gebeiteld met ITB werken.

En wat je zegt, misschien valt het wel mee. Wellicht dat het probleem word verholpen wanneer ze Cuabse 12.5 gaan uitbrengen. Denk dat dit ergens in het eerste kwartaal van volgend jaar zal gebeuren.

Vind het wel vreemd dat de software niet op de nieuwe generatie processoren werkt. Mag toch wel verwachten van zo’n bedrijf dat ze hun software up to date houden.
Dar heb ik over nagedacht, maar ik ben teveel een Windows man en ik gel gewoon niet met Apple computers wanneer ik erop moet werken.
 
Vergeet ook de Ryzen-serie van AMD niet. Moederbord, processor maar waarschijnlijk kun je kast en voeding dan gewoon recyclen.
Daar heb ik als eerste naar gekeken (de 7950), maar ben daar toch weer vanaf gestapt om iets wat ik ergens gelezen had. Ik weet alleen nu helaas niet meer wat nou ook al weer de reden was, haha! :D Misschien toch nog eens naar kijken idd.

Heb je al op het forum van Steinberg gekeken om meer info te vinden over de nieuwe generatie processors?
Inmiddels even gekeken maar verrassend weinig discussie over kunnen vinden. De mensen die wel een 13900 hadden leken meer dan tevreden te zijn, dus misschien valt het inderdaad mee?

Volgens mij komt het er een beetje op neer dat deze nieuwe generatie processors mogelijkheden biedt waar de meeste bestaande software nog op moet worden aangepast om deze ten volle te kunnen gebruiken. En zal Windows 11 ook misschien nog een beetje moeten worden aangepast, om ook oudere software beter te laten presteren.

Waarschijnlijk dekt Cubase zichzelf een beetje in met hun statement, is zo langzamerhand mijn voorzichtige conclusie.
 
"Nu vraag ik mij af waar de meeste winst valt te behalen: een dikkere CPU of een RAM uitbreiding?"

Ik ben nog steeds benieuwd hoe dit zit, wat is nu belangrijker om een snelle performance-verbetering voor elkaar te krijgen?
 
Heb niet heel veel verstand van wat beter is (cpu of ram), maar wat je kunt doen is checken hoeveel ram je op dit moment gebruikt om te zien of je hier winst gaat behalen. Zelf gebruik ik een Windows laptop met Cubase 9.5 op het moment. Net als jij werk ik ook ITB en gebruik ik redelijk veel softsynths en plug-ins. Maar m’n ram komt niet boven de 10gb uit. Denk dat wanneer je met grotere sample libraries of van die geluiden gaat gebruiken die grote bestanden (samples) gaat gebruiken je meer ram nodig hebt. Het heeft niet direct invloed op je effect plug-ins.
 
Back
Top