DAW PC upgrade (Moederboard en CPU keuze, Videokaart? etc..)

Geheugen zit ik nog even over te twijfelen. Die Cash Latency.. mijn gevoel zegt (en ik meen het ergens eens gelezen te hebben) dat die zo laag mogelijk moet zijn toch? Lager is goedkoper.. hmmm... ?
 
Ga toch maar voor een snellere reguliere CPU ipv een geknepen laptop T-versie.. en de Turboboost dan uitzetten.. :D Met een cooler als de Noctua NH-D15 moet het sowieso goedkomen..

De 14900f verbruikt net zoveel als de 13900f maar presteert beter:
Goed dat ik dit nog even tegenkom.. Op de F-versie's schijnt de GPU te ontbreken. De T-versie en normale hebben wel een GPU.

Specificaties voor de i9 13900 en 14900 voor de 770 GPU zijn hetzelfde.. Gaat nog hoger in resolutie dan de 630 die ik nu op de 7700t heb.

GPU Specifications​

GPU Name‡
Intel® UHD Graphics 770
Graphics Base Frequency
300 MHz
Graphics Max Dynamic Frequency
1.65 GHz
Graphics Output
eDP 1.4b, DP 1.4a, HDMI 2.1
Execution Units
32
Max Resolution (HDMI)‡
4096 x 2160 @ 60Hz
Max Resolution (DP)‡
7680 x 4320 @ 60Hz
Max Resolution (eDP - Integrated Flat Panel)‡
5120 x 3200 @ 120Hz
DirectX* Support
12
OpenGL* Support
4.5
OpenCL* Support
3.0
Multi-Format Codec Engines
2
Intel® Quick Sync Video
Yes
Intel® Clear Video HD Technology
Yes
# of Displays Supported ‡
4
Device ID
0xA780

GPU Specifications​

GPU Name‡
Intel® HD Graphics 630
Graphics Base Frequency
350 MHz
Graphics Max Dynamic Frequency
1.15 GHz
Graphics Video Max Memory
64 GB
4K Support
Yes, at 60Hz
Max Resolution (HDMI)‡
4096x2304@24Hz
Max Resolution (DP)‡
4096x2304@60Hz
Max Resolution (eDP - Integrated Flat Panel)‡
4096x2304@60Hz
DirectX* Support
12
OpenGL* Support
4.5
Intel® Quick Sync Video
Yes
Intel® InTru™ 3D Technology
Yes
Intel® Clear Video HD Technology
Yes
Intel® Clear Video Technology
Yes
# of Displays Supported ‡
3
Device ID
0x5912
 
Laatst gewijzigd:
Geheugen zit ik nog even over te twijfelen. Die Cash Latency.. mijn gevoel zegt (en ik meen het ergens eens gelezen te hebben) dat die zo laag mogelijk moet zijn toch? Lager is goedkoper.. hmmm... ?
Ja, lagere CAS is beter. Maar of je dat voor jouw toepassing gaat merken...
Maar als 't goedkoper is valt er niet veel te twijfelen ;)
 
Ja, lagere CAS is beter. Maar of je dat voor jouw toepassing gaat merken...
Maar als 't goedkoper is valt er niet veel te twijfelen ;)

Het is wel een beetje een tegenstrijdig verhaal.. maar ik ga gewoon voor de goedkoopste dan maar.. ehm.. minder dure.. :) Is ook de enige die voorradig was bij de winkel waar ik wil kopen..

Krijg jij je geheugen op deze frequentie in je Bios?? Schijnt ook nog wel een uitdaging te zijn.

Thanks.. :okdan:
 
In 2016 (Asus Z170-A) moest ik daarvoor nog op een Bios update wachten, maar nu was dat geen enkel probleem.
Ah.. Ok. Dat is het board waar ik nu nog mee werk en waar de 7700T op zit. Maar dan ga je de standaard maximale waardes voorbij denk ik? Ik ga nu denk ik voor de standaard versie ipv de T-versie. Maar sowieso, overclocken maakt het nog warmer vrees ik.. en dat wil ik juist niet. :)

De geplande i9-14900 gaat tot 5600mhz Ga nog even kijken welk geheugen er verkrijgbaar is. 5600 is mogelijk weer een stukje voordeliger..

Nog steeds niets gekocht.. :D had sinds gisteren toch even op watercoolers gezocht.. er zijn tests die beweren dat dat stiller is.. maar ik denk dat de warmte ontwikkeling wel mee zal vallen.. en dan maakt zo een fan ook weer minder geluid.
Ook het GPU verhaal toch nog even afgewogen.. als ik dan toch wat warmte kwijt ben in de kast door een watercooler.. letterlijk en figuurlijk een heet hangijzer in je systeem, zo'n Videokaart. Maar werklijk alles wat ik onderzoek verbruikt meer dan 50watt.. gek eigenlijk dat zo'n CPU dat allemaal kan zonder dat het verbruikte vermogen drastisch omhoog schiet.
 
Ik ben gegaan voor de 14900KF (inderdaad geen GFX onboard) met een asus Ryijin III 360 waterkoeler, een asus gtx4090 en MSI mpg 1000A psu. Zoals gezegd allemaal in een asus rog strix z790f.
Dat alles in een corsair 5000D kast die boven, onder, voor en achter flink open is.

deze combinatie van componenten is in elk geval niet muisstil zoals gezegd.
Ik las dat de 14900 vrij warm kon worden, maar tot nu toe valt allemaal mee...
het een en ander begint soms ff flink te blazen bij het opstarten van een spel, maar houd zich tijdems het spelen zelf aardig stil
Tijdens het muziek maken houd ie zich ook vrij stil, maar het is niet helemaal onhoorbaar. Dus hangt er wel beetje vanaf ook hoe gevoelig je daarvoor bent. Mij maakt een zacht zoemetje weinig uit... zeker omdat ik olk gewoon veel met hoofdtelefoon op zit, en in deze ruimte ook geen akoestische opnames maak.

Ik weet ook niet wat de trade off is als je een geluidsdichte kast neemt... dan hoor je minder, maar word het wellicht ook heter zodat de fans harder gaan blazen?
 
Ik denk dat die GTX4090 nog weleens wat noisy kan worden.. helemaal als je zo'n game opstart.. en sowieso veel warmte genereert.. dubbele vermogen van de CPU zo ongeveer.

Heb vandaag nog ff zitten neuzen bij passieve (niet gekoelde) GPU's. Ook omdat nog steeds niets gekocht heb en het vermogen voor de voeding nu nog omhoog kan gooien..

Wat betreft fannoise.. Het bekende dillema.. open kast vs gesloten en afentoe ff flink koelen. Dat laatste wil ik nu doen.. En als het dan toch moet draaien.. 140mm fans zo mogelijk.. die maken minder herrie. Op een GPU zitten vaak kleinere..
Dat wat ik nu heb voldoet prima. Op mijn Aerocool DS200 heb ik een display waarop de temperatuur wordt weergegeven.. en ik kan de fans opschroeven eventueel. Dat laatste kwam ik ook tegen op wat Be Quiet towers.. temperaturen monitoren ga ik dan met een appje doen.

Net zat ik te kijken of de fanless voeding die ik heb wel in een moderne kast kan. https://tweakers.net/pricewatch/1526780/seasonic-prime-fanless-px-450.html
De tower die ik eerder had, Be Quiet BP600 is wat ouder en heeft niet zo'n afgesloten deel voor de voeding om je kabels te hiden.. De Ne Quiet 601 weer wel.. maar ik durf het niet aan om die fanless voeding in een afgesloten ruimte te bouwen.. Behuizing van de voeding is aan de bovenkant geperforeerd.. dat sluit je dan af en lijkt me niet bevorderlijk..
 
Laatst gewijzigd:
Het is omdat ik me zo verveel.. :D maar ik heb toch twee alternatieven voor het Asus moederboard gevonden denk ik.. Bij dat board is het zo dat als je een gemiddelde GPU insteekt, de sleuf eronder niet gebruikt kan worden.. (Zie hieronder..) Bij het DDR5 boards skippen kwam ik zomaar een Gigabyte en MSI board tegen waar dat niet is.

Ik weet niet wat ik nu zwaarder moet laten wegen.. Asus is net dat tandje meer.. ook wel goeie ervaringen in het verlden met Gigabyte boards trouwens.. Verleidelijk om mijn 4 PCIe kaartjes te kunnen gebruiken en evetueel nog te kunnen uitwijken naar GPU mocht dat nodig zijn.. Het kan wel natuurlijk maar dan moet je een riser kabel gebruiken en een veel bredere kast omdat je je GPU er naast monteert.

De Gigabyte Eagle AX
1_Gigabyte-Z790-EAGLE-AX-moederbord.jpg

De MSI PRO Z790-S WIFI
MSI_PRO_Z790_S_WIFI_socket_1700_moederbord@@100011898_1.jpg

De ASUS TUF Gaming Z790-PRO WIFI
2006179426.jpeg
 
wow.. dit is wel uniek!! Mist de Wi-fi maar wel 5 x PCI-e en de GPU!! Eerste koopknoop is doorgehakt :D In Europa was ie niet meer te krijgen maar via de Gigabytestore op Amazone 1 geregeld. Kwam op iets meer dan €220 met invoer en verzenden.. deze link

1671620461_IMG_1901135.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Ah.. Ok. Dat is het board waar ik nu nog mee werk en waar de 7700T op zit. Maar dan ga je de standaard maximale waardes voorbij denk ik? Ik ga nu denk ik voor de standaard versie ipv de T-versie. Maar sowieso, overclocken maakt het nog warmer vrees ik.. en dat wil ik juist niet. :)
Het ging toch over RAM he? (XMP) Niet over de CPU overclocken.
 
1 x 4k scherm en 2 HD's is wel een beetje de limit met de geïntegreerde 630GPU op de i7-7700 bij DAW gebruik. Het geheugen is niet het probleem maar de rekenkracht. De 770 op de i9 heeft ongeveer 40% meer rekenkracht.. AMD's processors schijnen krachtigere GPU's op de processor te hebben..

Hieronder een random jam op Ableton.. met de belasting van de GPU op de i7 die ik nu heb.

 
Laatst gewijzigd:
Alles knopen gisteren doorgehakt en alle koopknopjes ingedrukt.. kreeg ik toch weer twijfel. :D En na advies van @Kenneth over een aparte GPU, alle mogelijke opties, met als critereum; passief gekoeld, minimaal 3 aansluitingen, 1 slot hoog en laag vermogen, onderzocht. Geen keuzestress qua aanbod iig.. Eigenlijk is de Nvidea GT730 het enige wat voldoet en te koop is. Er is nog een exoot als de Radeon PRO W6300, maar die lijkt nergens verkrijgbaar.

De GT730 is niet bepaald een geweldenaar maar na wat onderzoeken lijkt het gebruikte type geheugen wel voordeel op te leveren.
De versie die ik nu heb gekocht heeft GDDR5 geheugen en scoort daardoor beter dan de oudere.. en prodcueert minder warmte bij hogere perstaties.. :)

Ik heb dit kaartje gekocht.. https://tweakers.net/pricewatch/1744922/asus-geforce-gt-730-gt730-4h-sl-2gd5/specificaties/ Gaat tot 4 x 4k scherm.. en dan de passief, dus geen fan die geluid produceert.
Doordat ik nu een losse GPU gebruik, kon ik de i9-14900 (met geïntegreerde GPU) nog snel verruilen voor de F versie (waar die grafische chip) ontbreekt, gelukkig nog niets verzonden.. :D De score op de benchmark van deze CPU ligt 4500 hoger. :okdan:

 
Laatst gewijzigd:
De gekozen onderdelen zijn onderweg.. en komen allemaal vandaag binnen. :)
Gisteren nog op de valreep de Noctua NH-D15 koeler kunnen annuleren omdat deze niet in de gekozen behuizing ging passen.
Door de levertijd van de gekozen behuizing kon ik em nog vervangen voor een andere.

Dit is het geworden:

- Moederboard: Gigabyte Z790 EAGLE AX (veel PCI-e aansluitingen en voldoende ruimte rond de Videokaart
(* de eerder betestelde GIGABYTE Z790 UD AC was eergisteren nog niet verzonden en moest van buiten Europa komen.. geannuleerd)
- CPU: Intel i9-14900f (iets sneller dan de normale versie. Mist de iGP maar ging toch voor een losse videokaart)
- Videokaart: Asus GT730-4H-SL-2GD5 (4 x 4k op HDMI en passief gekoeld, dus geen fans!! En met max 30 watt weinig warmte)
- Geheugen: 2 x 32gb G.Skill Ripjaws S5 DDR5-6000 BK C30 DC (gekozen wegens een Noctua CPU koeler, die achteraf niet in mijn kast paste) maar volgens mij prima plankjes. :)
- Bootschijf: Samsung 990 PRO 4TB M.2 SSD (snelste, betaalbare schijf van het moment).
- Backup schijf: Verbatim Vi550 S3 4TB 2.5" SSD (betaalbare SSD zonder draaiende delen die geluid maken)
- Behuizing: Be quiet! Pure Base 600 black Behuizing (een van de stilste, compactere, behuizingen)
- Extra behuizing fan: Noctua NF-A14 ULN, 140mm
- CPU koeler: Be quiet! Dark Rock TF 2 (na teveel hebben gecheckt wist ik het niet meer.. dit pastte sowieso maar het is een gokje.. iig één van de stilste koelers)
- Voeding: Seasonic Prime TX-650 PSU / PC voeding (aanvankelijk fanless gekozen maar die was niet meer leverbaar in lage vermogens). Deze gebruikt tot +/- 40% load zijn fan niet in hybrid mode en met convector naar boven. Is tevens door het '80 plus titanium' certificaat efficienter en produceert daardoor minder warmte.

Aanvankelijk zou ik voor een i9-13900t processor gaan, maar is zeer slecht leverbaar. Zou nog efficienter met energie omgaan dan de normale versie, de F en K (black) versie. Er wordt op internet beweert dat dit onzin is maar feit is wel dat deze, minder vermogen versies allemaal in laptops zitten.. en helaas dus niet beschikbaar zijn als desktop component.. volgens bepaadle fysica wetten wordt opgenomen vermogen altijd warmte. Wel zijn processors efficienter geworden en kunnen per opgenomen watt meer prestatie leveren.

Met mijn i7-7700t die ik in mijn studio gebruik zit ik op een beetje surfen en tekstverwerking op 10watt!! Licht DAW gebruik 20 watt.. en bij zwaar gebruik gaat ie na vele tests niet de 40watt voorbij.. en dit is inclusief gebruik van de geïntegreerde grafische chip. Daarentegen is er met een VST als DIVA of Re-pro ook weinig overhead.. en ben je al snel verplicht tot het feezen / rendereen van tracks..

De PC die hier beneden staat heeft een CPU met een TDP van 77watt.. en is het bij licht gebruik 20-30 watt. Dit extra opgenomen vermogen wat kennelijk een minimum is zie je niet terug in prestaties maar wordt wel warmte. In de winter is dat geen probleem maar wel in de zomer als je een geluidsgeïsoleerde ruimte hebt.

De volgende uitdaging wordt daarom een ventilatiesysteem wat geen geluid maakt aanbrengen in de rock 'n rommelhut.. en tot die tijd tussen een paar 'takes', de deur open zetten.. vooral in de zomer. :D

Ook nog een leuk experiment; het voltage van de CPU in de bios van het nieuwe systeem omlaag brengen, om op een lager, minimum vermogen uit te komen.. maar 3 monitoren tegelijk aan, produceren al veel meer warmte. Genoeg nerdy talk.. :D

Dank aan een iedereen voor de tips en bijdragen. :mega: Heb mijn tijd, die ik toch niet anders dan in de bureaustoel kon doorbrengen soortvan goed besteed.. zoveel bijgeleerd.. :geslaagd:
Ik kan de laatste 2 dagen iets beter lopen en ga zodadelijk voor het eerst weer proberen te autorijden.. :engel:
 
Laatst gewijzigd:
Ook nog een leuk experiment; het voltage van de CPU in de bios van het nieuwe systeem omlaag brengen, om op een lager, minimum vermogen uit te komen.. maar 3 monitoren tegelijk aan, produceren al veel meer warmte. Genoeg nerdy talk.. :D
Ik ben vorig jaar overgestapt van het Nuon naar ANWB energie, die kopen in per uur op de Europese energiemarkt, scheelt echt een stuk met zo'n groot energiebedrijf.
Als je een slimme meter hebt dan betaal je de uurpijs en anders de gemiddelde maandprijs, ik heb al een paar keer een mailtje gehad dat de volgende dag bijv van 11 tot 14 uur stroom gratis was, dan betaal je alleen de belasing aan het rijk qua verbruik maar niet de inkoop omdat het aanbod dan schijnbaar heel groot is.
Check hier de prijzen incl belasting (totaalprijs) ANWB Energie
Denk dat ik hier even een draadje voor open.
 
Ik ben vorig jaar overgestapt van het Nuon naar ANWB energie, die kopen in per uur op de Europese energiemarkt, scheelt echt een stuk met zo'n groot energiebedrijf.
Als je een slimme meter hebt dan betaal je de uurpijs en anders de gemiddelde maandprijs, ik heb al een paar keer een mailtje gehad dat de volgende dag bijv van 11 tot 14 uur stroom gratis was, dan betaal je alleen de belasing aan het rijk qua verbruik maar niet de inkoop omdat het aanbod dan schijnbaar heel groot is.
Check hier de prijzen incl belasting (totaalprijs) ANWB Energie
Denk dat ik hier even een draadje voor open.
Alle kleine beetjes helpen.. maar dat is waarschijnlijk alleen van toepassing als er veel zon en wind energie is?? Als er een overschot aan zonne energie is zalt het vaak ook wel warm zijn.. dat is juist wanneer ik liever niet zoveel energie in mijn systeempje stop ivm de geluidsisolatie.. maar een Airco zou wel een goed idee zijn.. :engel:
 
Een aantal dingen zijn bezorgd.. tower uitgepakt om de bouw te starten.. gewicht valt mee zonder zijkanten.. op tafel de tafel gezet en er was al snel interesse.. :D

 
Alle kleine beetjes helpen..
Maar het gaat niet zozeer over die paar dagen met wat uurtjes gratis stroom maar vooral dat de prijzen van de grote energiebedrjven en ANWB nogal schelen, ik ben 4 tientjes per maand teruggegaan, da's 500 euro per jaar, kan je weer leuke gear van kopen. :eureka:
Ik weet niet of je de prijzen hebt vergeleken maar da's de moeite waard en je kan per maand opzeggen, da's ook anders dan bij die grote bedrijven, maar misschien is voor jou een paar honderd per jaar niet belangrijk, dat kan natuurlijk.
 
Nou, gaat lekker.. gisterenmiddag, toen ik de koeler wilde installeren bleek dat ze de verkeerde opgestuurd hadden. Verkeerd sticketje op de doos en ze worden kennelijk op de sticker gescand. Degene die ik had ontvangen was een ouder type die niet Socket 1700 (14e generatie Intel) compatible was. Ik dacht; even het achterste van mijn tong laten zien in een mailtje en ze sturen zsm de nieuwere bestelde alsnog op. Maar er was ineens geen voorraad meer.. allemaal een verkeerd stickertje?? :bekdicht: Het nadeel van een dozenschuiver.. tja..

Dus toen maar wéér snel alle coolers die op voorraad waren onder de loep genomen.. en toch een nog stillere kunnen vinden.. :D Iets minder koelvermogen maar komt wel goed denk ik. Koelt zeker beter dan de meegeleverde stock cooler.. Meteen nog wat extra Noctua fans voor de behuizing gekocht om de bijgeleverde tower fans te vervangen.. 8)

 
Laatst gewijzigd:
Back
Top