Reteduur nieuw i9-13900 systeem kopen of bestaande PC upgraden (ik ben Cubase gebruiker)?

De Intel Core i9 11900K is de snelste processor waar Cubase nog volledig achter staat momenteel. Die kost ongeveer 390 euro, tegenover 750 euro voor een i9 13900K. Zou ook nog een optie kunnen zijn, aangezien je nu met veel bestaande software (waaronder Cubase) toch nog niet de volledige kracht van een Alder Lake of Raptor Lake CPU kan aanspreken. Scheelt een bak geld en zal nog steeds aanzienlijk beter zijn dan mijn huidige i5-6500.

Choices, choices, choices...
 
Heb niet heel veel verstand van wat beter is (cpu of ram), maar wat je kunt doen is checken hoeveel ram je op dit moment gebruikt om te zien of je hier winst gaat behalen. Zelf gebruik ik een Windows laptop met Cubase 9.5 op het moment. Net als jij werk ik ook ITB en gebruik ik redelijk veel softsynths en plug-ins. Maar m’n ram komt niet boven de 10gb uit. Denk dat wanneer je met grotere sample libraries of van die geluiden gaat gebruiken die grote bestanden (samples) gaat gebruiken je meer ram nodig hebt. Het heeft niet direct invloed op je effect plug-ins.
Nu heb ik er 8GB RAM inzitten. Ik heb eergisteren 4x8GB geheugen besteld om mijn bestaande RAM te vervangen. Maar zou dus wel een beetje overkill kunnen zijn, afgaande op jouw ervaringen. Nog meer stof om over na te denken...
 
Als ik je bijlage bekijk, zijn het components. Components zijn te vinden als AU-plugins (Apple eigen plugin format). Cubase gebruikt geen AU, maar wel eigen VST format. Lijkt mij raar dat Cubase in de map Audio/components gaat neuzen of er wat bruikbaars tussenzit...
Als je goed kijkt in de onderste regel van de pic, zie je dat dit dus gewoon in de app van cubase zelf zit, op OSX kan in de app heel wat files zitten, zijn eigenlijk een soort archieven met alles erin. Je ziet ook de audiocodecs en pluginbundles zitten in die map/folder. Die dus in de app zelf zitten, dit is geen directory in osx ofzo. Wat het dus doet is Asio omzetten naar coreaudio en vise versa. En components is niet alleen voor audioplugs btw. Audiounit of VST heeft er niets mee te maken in dit geval. Maar een realtime omzetting van de ene naar de andere audiocodec. Dat kost je dus CPU en dus het totaal aantal plugs wat je tegelijkertijd kan inladen.
 
Ik heb nu een 12900K deze heeft aanzienlijk meer headroom in Cubase dan mijn 9740x en 11900 hadden.
ik wacht op een Raptor Lake K en dan upgrade ik weer. Je moet wel Win11 draaien om maximaal te kunnen profiteren van de nieuwe core structuur.
alleen al de ddr5 bandwidth (ik draai op 6800mhz) en latency zijn al gigantische winst. Gen 4 pcie voor SSD gaat ook lekker rap.
 
Ik heb nog een hackintosh draaien hier met een 10940 erop, dat is ook gewoon een prima cpu.
 
Als je goed kijkt in de onderste regel van de pic, zie je dat dit dus gewoon in de app van cubase zelf zit, op OSX kan in de app heel wat files zitten, zijn eigenlijk een soort archieven met alles erin. Je ziet ook de audiocodecs en pluginbundles zitten in die map/folder. Die dus in de app zelf zitten, dit is geen directory in osx ofzo. Wat het dus doet is Asio omzetten naar coreaudio en vise versa. En components is niet alleen voor audioplugs btw. Audiounit of VST heeft er niets mee te maken in dit geval. Maar een realtime omzetting van de ene naar de andere audiocodec. Dat kost je dus CPU en dus het totaal aantal plugs wat je tegelijkertijd kan inladen.
Je hebt gelijk. Verkeerd gezien.

Wel ben ik benieuwd om welke plug-ins bij jou gaat..
 
Ik vind een Mac sowieso met alles trager als een PC, iphone en ipad ja!, mbp mwahhh, voor daw gebruik, totaal niet
 
De Intel Core i9 11900K is de snelste processor waar Cubase nog volledig achter staat momenteel. Die kost ongeveer 390 euro, tegenover 750 euro voor een i9 13900K. Zou ook nog een optie kunnen zijn, aangezien je nu met veel bestaande software (waaronder Cubase) toch nog niet de volledige kracht van een Alder Lake of Raptor Lake CPU kan aanspreken. Scheelt een bak geld en zal nog steeds aanzienlijk beter zijn dan mijn huidige i5-6500.

Choices, choices, choices...
Welke plugins gebruik je?
 
Welke plugins gebruik je?
Ik gebruik vooral de Soundtoys bundel, Sonnox limiter, Kush Blyss EQ, SSL Native Bus Compressor, SSL Channel strip, Softube Tape, Soothe2, Sonarworks SoundID, Klanghelm MJUC compressor, ValHalla SuperMassive. Qua synths vooral TAL-U-NO, Model 84, MiniMonsta, OP-X-Pro-II, OB-Xd, VirtualCZ, Waves Electric88. En dan ook nog D16 Drumazon, sommige Cubase synths en ook regelmatig Groove Agent.
 
Ik gebruik vooral de Soundtoys bundel, Sonnox limiter, Kush Blyss EQ, SSL Native Bus Compressor, SSL Channel strip, Softube Tape, Soothe2, Sonarworks SoundID, Klanghelm MJUC compressor, ValHalla SuperMassive. Qua synths vooral TAL-U-NO, Model 84, MiniMonsta, OP-X-Pro-II, OB-Xd, VirtualCZ, Waves Electric88. En dan ook nog D16 Drumazon, sommige Cubase synths en ook regelmatig Groove Agent.
Dan kan je beter investeren in een goede cpu dan ram geheugen
 
Dan zit je met 16GB ram goed. Heb een beetje dezelfde plug-ins, volledig ITB, en met een I7 processor van 5 jaar oud (laptop) kom ik hedendaagse net uit zonder haperingen. Als je nu een nieuwe processor koopt, hoeft niet eens de top van de top te zijn, dan hoef je je voorlopig geen zorgen te hebben.
 
Ik vind een Mac sowieso met alles trager als een PC, iphone en ipad ja!, mbp mwahhh, voor daw gebruik, totaal niet

Voor audio zitten er wel grote voordelen met een Mac. Meerdere audio interfaces gelijktijdig kunnen gebruiken en de midi heeft midi time code stamping (kwam ik toevallig onlangs achter). Ik weet niet hoe het laatste precies werkt maar daardoor is er met veel spullen retestrakke timing uit de box wat met de PC altijd klooien is en je eigenlijk niet zonder ERM spul kan.

Hoe dan ook blijf ik een PC gebruiker. 16 gig RAM is wel het minimum met windows 10+, ik heb 2 PCs met verder identieke specs en met de 1 8gig en andere 16 en ik merk het verschil. Voor CPU hoef je echt niet het allerbeste/nieuwste nu te hebben. Voor gamen wel, maar met audio kun je met een mid-range CPU heel erg goed vooruit. Sterker nog, mijn audio pc is nog steeds een 3750K en alles draait nog wel soepel met wat creatief bouncen.
 
Voor audio zitten er wel grote voordelen met een Mac. Meerdere audio interfaces gelijktijdig kunnen gebruiken en de midi heeft midi time code stamping (kwam ik toevallig onlangs achter). Ik weet niet hoe het laatste precies werkt maar daardoor is er met veel spullen retestrakke timing uit de box wat met de PC altijd klooien is en je eigenlijk niet zonder ERM spul kan.
 
De Intel Core i9 11900K is de snelste processor waar Cubase nog volledig achter staat momenteel. Die kost ongeveer 390 euro, tegenover 750 euro voor een i9 13900K. Zou ook nog een optie kunnen zijn, aangezien je nu met veel bestaande software (waaronder Cubase) toch nog niet de volledige kracht van een Alder Lake of Raptor Lake CPU kan aanspreken. Scheelt een bak geld en zal nog steeds aanzienlijk beter zijn dan mijn huidige i5-6500.

Choices, choices, choices...
FYI ik heb dit jaar ook een nieuw systeem gekocht, en heb me ook een tijdje zitten blindstaren op de i9. Ik heb die uiteindelijk niet gekocht: ja die is sneller dan een i7, maar je hebt het over percentages, in de praktijk merk je dat echt niet zo, en uiteindelijk vond ik het de prijs dus niet waard tov een i7. Lees dit draadje maar eens:
Post in discussie 'Nieuwe pc'
Nieuwe pc
 
Ik heb nu een i5-6500 erin zitten met 8 GB RAM. Waar ik tegenaan loop als ITB producer is dat de PC gaat haperen naarmate ik meer VST instrumenten en FX laadt in een project.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je per se de nieuwste super CPU nodig hebt.
Niet alleen hardware is van belang. Kijk ook eens naar mogelijke Windows tweaks.
Om te beginnen: zet alle onnodige crap uit en zet Windows in hoge prestaties of topprestaties modus bij energiebeheer.
Op mijn oudere i7 uit 2018 met 16 GB ram scheelt dat aanzienlijk in ieder geval.
Als je veel met sample libraries werkt, kun je overwegen om eerst eens het geheugen uit te breiden.
 
Ik heb afgelopen week voor 50 euro mijn huidige pc geupgrade van een i5 4330 naar een i7 4770 en 8gb naar 32gb. Dat scheelt toch wel een slok op een borrel. Een verdubbeling van mijn fps in gaming en geen enkel hickupje in mijn asio audio. Maargoed, ik doe mastering voornamelijk, dus de pluggin load is een stuk kleiner dan 40 sporen vol vst's.
Het is maar net wat je minimaal nodig hebt om je werk te kunnen doen.

Ik aas al jaren op een geschikte Ryzen upgrade, maar zo lang mijn 3e (i7 3770) en 4e generatie blijven draaien zonder veel problemen zie ik de noodzaak niet. Ik geloof dat de nieuwste Ryzen 3 van rond de 100 euro al meer cpu power heeft. Dat geknutsel van Intel om AMD bij te houden vertrouw ik voor geen meter, de architecture van AMD lijkt mij meer solide en hebben bewezen langer ondersteuning te krijgen qua moederborden/sockets voor de toekomst. De nieuwe videokaarten van Intel lijken mij weer wel interessant.
 
"Nu vraag ik mij af waar de meeste winst valt te behalen: een dikkere CPU of een RAM uitbreiding?"

Ik ben nog steeds benieuwd hoe dit zit, wat is nu belangrijker om een snelle performance-verbetering voor elkaar te krijgen?
Beiden.
Vorig jaar ben ik overgegaan naar een i9-10940X (14-core). Dit omdat er 1-2 jaar eerder Windows-Cubase issues werden gemeld met computers met meer dan 14 fysieke cores omdat Windows een aanpassing had gedaan waardoor het aantal boven de 14 niet real-time zou draaien. Deze 14-core draait in hyper thread ook nog gewoon 28 logische processen (dus nog 'echte ouderwetse' hyperthread). In de computer had ik eerst 32GB RAM, maar inmiddels 64GB. Ik was overgestapt van een i7-980 6-core met 24GB RAM. Die draaide de nieuwe demo songs van Cubase niet meer lekker, wat voor mij het signaal voor een overstap was.

Maar met de huidige DAW's en VST zijn én een snelle CPU én veel RAM beide belangrijk. En dan in combi met SATA SSD's of nog liever M.2 SSD's.

In jouw situatie (iedere situatie eigenlijk) is RAM uitbreiding eenvoudiger als CPU upgrade. Dan moet je toch vaak ook naar een ander moederbord, en dus ook vaak nieuwere RAM. Bij een nieuw moederbord zul je als je nog DDR3 hebt, sowieso over moeten naar DDR4. Dus combi moederbord, CPU, geheugen moet dan bijna altijd. Bij alleen RAM, hoef je alleen maar voor het juiste RAM te zorgen. Maar het performance verschil zal ook een stuk minder groot zijn.
 
Dank allemaal voor jullie input! Ik heb inmiddels een compleet nieuw systeem besteld een wacht nu op levering:
  • Fractal Design Define R6 - Towermodel case
  • Gigabyte Z790 GAMING X AX - Mobo
  • Intel Core i9 13900K - Processor 3.0 GHz (5.8 GHz)
  • Noctua NH-D15 Chromax.Black cooler
  • 2 x Samsung 980 Pro (with heatsink) 1TB - SSD
  • Corsair Vengeance DDR5-5600 RAM (2 x 16GB)
  • be quiet! STRAIGHT POWER 11 750W Platinum
  • Logitech Signature MK650 Combo for Business (keyboard/mouse)
 
Back
Top