Nieuwe pc

OK dan, wat zou ik kiezen uit je lijstje?

Ik zou inderdaad voor de Gigabyte Elite gaan. Daarnaast is de Asus goed vergelijkbaar. Qua aansluitingen wint de Gigabyte, qua UEFI de Asus. Dan heeft de Asus geen TPM header, de Gigabyte wel. Die koop je voor rond de 25 euro (mits verkrijgbaar Megekko.nl - Gigabyte GC TPM2 0 SPI 2 0 data encryptieapparaat Intern). De net wat duurdere z690 hebben die vaak al aan boord (zie: TPM 2.0 inschakelen op uw pc en De FAQ over vereiste TPM 2.0 voor Windows-11 - c't)

Dit mobo dus: Z690 AORUS ELITE DDR4 V2 (rev. 1.0) Key Features | Motherboard - GIGABYTE Global (v1 heeft DDr5)

Persoonlijk vind ik de i9 overkill. Ik heb een duurder mobo met meer mogelijkheden (voor mij belangrijker) en gewoon een zeer snelle i7. Maar als het gewoon een luxe probleem is, lekker die i9 pakken, haha :-) Neem je veel tracks op met microfoons, ga dan voor de i9 en anders is de i7 meer dan genoeg (nog afgezien van het stroomverbruik!). Tray versie of boxed? Neem gewoon de goedkoopste. Maakt niets uit als die K er maar achter staat.

Geheugen 64gb? Erg veel hoor, maak je echt geen gebruik van. Er is nauwelijks software/vst's die 32gb gebruikt. Zonde van het geld. 32 is op dit moment meer dan genoeg. Check wel of je geheugen compatibel is in de Gigabyte Memory Support List

Je hebt vier gekoelde M.2 sloten op dit mobo. Ik vind kleinere schijven persoonlijk praktischer, dus ik zou gaan voor die 500gb en twee 1tb pro nvme's in plaats van 1 2tb, maar daar zul je reden toe hebben...

Wat ik niet kan vinden, maar wat wel belangrijk is om te checken. Sommige Mobo's schakelen onboard sata connectors uit als er bepaalde NVME poorten bezet zijn. Dat hangt af van de chipset die gebruikt wordt voor de onboard sata 600 poortjes. Dat zou je nog ff in de handleiding moeten bekijken, tenzij je die sata 600 sowieso niet allemaal gebruikt. Als die poorten gewoon op de Z690 cipset aangesloten zijn heb je geen probleem, maar als een deel van die poortjes bijvoorbeeld via een ASMedia chipset aangesloten is krijg je een conflict. Alle merken mobo's hebben daarin hun eigenaardigheden.

Let op: hier de koeler compatibiliteit checken be quiet!
Als ik de koeler invoer op dit mobo staat er zowel een vinkje als uitroepteken, dus je moet FF checken waar dat uitroepteken over gaat. Voor hij niet goed past! De Dark Rock Pro 4 past wel goed op dit mobo. Net ietsje duurder: https://tweakers.net/pricewatch/1129749/be-quiet-dark-rock-pro-4.html

Verder gewoon een mooi systeem bestellen en bouwen en hopen dat alles te krijgen is. Kun je weer jaren vooruit!
 
Laatst gewijzigd:
OK dan, wat zou ik kiezen uit je lijstje?

Ik zou inderdaad voor de Gigabyte Elite gaan. Daarnaast is de Asus goed vergelijkbaar. Qua aansluitingen wint de Gigabyte, qua UEFI de Asus. Dan heeft de Asus geen TPM header, de Gigabyte wel. Die koop je voor rond de 25 euro (mits verkrijgbaar Megekko.nl - Gigabyte GC TPM2 0 SPI 2 0 data encryptieapparaat Intern). De net wat duurdere z690 hebben die vaak al aan boord (zie: TPM 2.0 inschakelen op uw pc en De FAQ over vereiste TPM 2.0 voor Windows-11 - c't)

Dit mobo dus: Z690 AORUS ELITE DDR4 V2 (rev. 1.0) Key Features | Motherboard - GIGABYTE Global (v1 heeft DDr5)

Persoonlijk vind ik de i9 overkill. Ik heb een duurder mobo met meer mogelijkheden (voor mij belangrijker) en gewoon een zeer snelle i7. Maar als het gewoon een luxe probleem is, lekker die i9 pakken, haha :-) Neem je veel tracks op met microfoons, ga dan voor de i9 en anders is de i7 meer dan genoeg (nog afgezien van het stroomverbruik!). Tray versie of boxed? Neem gewoon de goedkoopste. Maakt niets uit als die K er maar achter staat.

Geheugen 64gb? Erg veel hoor, maak je echt geen gebruik van. Er is nauwelijks software/vst's die 32gb gebruikt. Zonde van het geld. 32 is op dit moment meer dan genoeg. Check wel of je geheugen compatibel is in de Gigabyte Memory Support List

Je hebt vier gekoelde M.2 sloten op dit mobo. Ik vind kleinere schijven persoonlijk praktischer, dus ik zou gaan voor die 500gb en twee 1tb pro nvme's in plaats van 1 2tb, maar daar zul je reden toe hebben...

Wat ik niet kan vinden, maar wat wel belangrijk is om te checken. Sommige Mobo's schakelen onboard sata connectors uit als er bepaalde NVME poorten bezet zijn. Dat hangt af van de chipset die gebruikt wordt voor de onboard sata 600 poortjes. Dat zou je nog ff in de handleiding moeten bekijken, tenzij je die sata 600 sowieso niet allemaal gebruikt. Als die poorten gewoon op de Z690 cipset aangesloten zijn heb je geen probleem, maar als een deel van die poortjes bijvoorbeeld via een ASMedia chipset aangesloten is krijg je een conflict. Alle merken mobo's hebben daarin hun eigenaardigheden.

Let op: hier de koeler compatibiliteit checken be quiet!
Als ik de koeler invoer op dit mobo staat er zowel een vinkje als uitroepteken, dus je moet FF checken waar dat uitroepteken over gaat. Voor hij niet goed past! De Dark Rock Pro 4 past wel goed op dit mobo. Net ietsje duurder: https://tweakers.net/pricewatch/1129749/be-quiet-dark-rock-pro-4.html

Verder gewoon een mooi systeem bestellen en bouwen en hopen dat alles te krijgen is. Kun je weer jaren vooruit!
Ok thnx again voor je uitgebreide reactie! Btw ik heb nu 32GB en ik loop regelmatig richting de grens aan, op mijn werk laptop krijg ik die 32GB sowieso standaard vol als ik testen aan het draaien ben (ben software engineer). Ik ben niet van plan deze pc daarvoor te gebruiken, maar misschien wel voor video rendering in de toekomst (ik heb een Resolume licentie waar ik eens wat mee moet gaan doen :Pj.

Nog een vraagje, ik weet eigenlijk niet zeker hoe oud mijn huidige voeding is, denk 6jr, maar misschien komt ie toch uit een eerdere build. Ooit in een ver verleden heb ik wel eens vage problemen gehad, bleek toen voedingsgerelateerd. Kan ik het gewoon aanproberen, of toch maar beter van niet? Had me van te voren niet echt gerealiseerd dat het tegenwoordig toch echt wel een ander verhaal is moet powermanagement, en dus niet alleen meer nodig is voor een hongerige gpu.
 
Ooit in een ver verleden heb ik wel eens vage problemen gehad, bleek toen voedingsgerelateerd. Kan ik het gewoon aanproberen, of toch maar beter van niet? Had me van te voren niet echt gerealiseerd dat het tegenwoordig toch echt wel een ander verhaal is moet powermanagement, en dus niet alleen meer nodig is voor een hongerige gpu.
Je hebt dus een CoolerMaster Silent Pro 700W. Als je al vage problemen hebt gehad, waarom dan het risico nemen? Op zich een prima voeding, niet geheel modulair, maar zou in theorie gewoon prima moeten werken. De peak power consumptie van die i9 ligt rond de 240 watt. Die oudere GTX zal maximaal iets van 75 W trekken (wel FF checken!). Niet schokkend allemaal. Dan je mobo nog. Tel je totale power consumptie bij elkaar op (inclusief ventilators en ssd's) en tel er maximaal 100-150 watt extra bij op, dan zit je altijd goed. Je kan die voeding ook FF doormeten natuurlijk. Nieuwe voedingen zijn vaak wel weer efficienter. Had er ook nog een liggen van een jaar of 6 oud, maar toch voor een nieuwe https://tweakers.net/pricewatch/1698512/corsair-rm850x-2021-zwart.html gekozen. Verkoop je die oude voor 25 euro op MP. Dit lijstje ligt volgens mij wel aardig binnen je range: https://bit.ly/3Q274tw

Als je 'm gebouwd hebt, FF een foto posten in dit draadje: Welke computer gebruiken jullie?
 
Je hebt dus een CoolerMaster Silent Pro 700W. Als je al vage problemen hebt gehad, waarom dan het risico nemen?
Ik heb geen problemen met deze voeding gehad natuurlijk, maar ooit eens, en ik had toen zo’n beetje elk onderdeel vervangen met wat reserve onderdelen, en toen bleek het dus de voeding te zijn.

ik had de vraag ook anders moeten stellen :), hoe lang gaat een voeding gemiddeld mee? Met zeg zo’n 20uur gebruik per week.
Maar ik denk dat als ik zo‘n bedrag uit ga geven ook maar niet moet beknibbelen op een toch cruciaal onderdeel.

Als je 'm gebouwd hebt, FF een foto posten in dit draadje: Welke computer gebruiken jullie?
Ah da’s een goede, altijd leuk om wat te delen…
 
AMD is uiteraard ook nog een optie, het is alweer een tijd geleden dat ik me hier in verdiept heb,
Ik heb sinds drie jaar een Intel I7 passief gekoeld maar van wat ik heb gelezen is AMD zeker goed bezig dus kan ik je aanraden om daar ook 'ns wat te bekijken.
 

ik wist toen ik de 5900X kocht, er komen snel snellere uit, met IPC per core, cpu benchmark is wel; single 'threaded', gebruikt 1 core voor de skore. maar de intels skoren veel beter per core (de performance cores dan...).

cpu benchmark is een richtlijn, want user cases, hoe een plugin werkt, of DAW, etc. wat je gebruikt, kan heel anders schalen.

het verschil tussen de 12700k en 12900k, is natuurlik het aantal performance cores, want de efficiency cores hebben geen AVX, b.v.. als ik het goed heb.

het aantal cores bepaalt zeker hoeveel plugins je kunt gebruiken... (in kombi met een efficiente driver/geluidskaart, dat scheelt ook nog eens, met nogal verschil...).

wat je aan kracht nodig hebt, en altijd rekening houden, dat je met een nieuw systeem meer gaat doen (daarom heb ik uiteindlik voor de 5900X gekozen, had de 5800X op het oog, maar dacht, die ruimte komt wel goed uit, en ja... dat is ook zo...).

veel plugins leunen nog op 1 core.

dat is even over AMD vs Intel. en de 12900k vs 12700k.

airflow, is wel van belang overigens, de hitte moet uit de kast.. een goede koeler, is goed, maar goede, grote intake en outtake fans, ook. ik heb 2x140 en 2x140. de intakes zijn beter dan de outtake fans, dat moet ik nog eens aanpakken.. en een videokaart, die de lucht eruit blaast, ipv in de kast. komt niet vaak voor.

dus airflow, toch even naar kijken, zeker met deze heethoofdjes. (en als het zomer is...)

en de kast, ik ken de kast niet, ik heb bij toeval de kast die ik nu heb (...), geen bigtower, maar komt in de buurt, heel erg goede kabelmanagement, veel weg te werken, maar stil is ie niet, integendeel, maar heb daar overigens geen last van, in de praktijk. geen silent kast, die ik eerst wel had, maar dat was, handen openhalen, wanneer ik er iets bijbouwde...

een voeding, moet je nooit onderschatten, maar gaan wel redelik lang mee, al gaat het vermogen wel achteruit, dacht ik, maar 20 uur gebruik in de week?

als je een goede voeding hebt, dan kun je die lang gebruiken.

64 gb is zeker nodig voor videobewerking, ik gebruik 32gb, voor mij voldoende, toch. het kan, maar ik had eigenlik voor 64gb moeten kiezen, al hangt het van het videobewerkingsprogamma af, hoe die werkt, hitfilm express (nu heet het anders), steunt heel sterk op de videokaart (en de mijne, oude, en midrange of zelfs er onder; gtx 1060 6gb, presteert dan toch nog aardig), en op scratch disks. de 12 cores (of 24 virtuele...), worden wel gebruikt, maar niet zo stevig. en de videokaart, overtreft nog de CPU...

altijd krijg je van alle kanten, andere inzichten, dit wilde ik nog ff meegeven, ik denk wat je nu op het oog hebt, goed is.

en ja, USB is flink verbeterd, maar ik kon en kan niet inschattten met je nu hebt staan, of dat dan ook vruchten afwerpt, blijkbaar wel (ik merk het zelf ook al..).

goed.

ik zou altijd net wat ruimer kiezen, dan wat je denkt nodig te hebben. ik heb dat gedaan, en ik merk dat dat de goede keuze is, want het systeem dat ik heb, nu al verouderd, zoals altijd, al op het moment van aankoop, in onderdelen... overtreft mijn verwachtingen, en kan zeer lang mee voor mij.
 
Ok, B & Z bordjes dus... weer wat geleerd :D. En ik begrijp uit wat tweakers artikelen dat er ook wel het eea veranderd is op het gebeid van USB. Ik laat voorlopig dan ook die aparte USB pci maar ff voor wat het is, scheelt weer 100,-EUR, kan ik altijd nog doen zodra ik toch problemen ondervind.

Anyway, weer wat dingetjes op een rijtje gezet. Ik ben er nog niet over uit of ik nu een i7 of een i9 pak, toch best een aardige kans dat ik toch voor de i9 ga. Met dat als uitgangspunt, plus de noodzaak om M2 te koelen (wist ik van te voren eigenlijk ook niet) heb ik een nieuw shortlist gemaakt van Z690 boards. Maar 300,- is mij te duur, maar zo rond de 200 vind ik nog wel te doen, zeker nu ik de USB kaart laat valen. Dan kom ik op dit lijstje (als iemand daar feedback op wil geven graag!) en ik denk dat in dit geval het duurste bordje uit deze lijst ook wel de beste is:


Gigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0) a 239,-
Gigabyte Z690 GAMING X DDR4 (rev. 1.0) a 205,-
ASUS TUF Gaming Z690-PLUS D4 a 219,-
Hier aan Aorus elite voor Ryzen in gebruik en erg tevreden over. Je zit ook goed qua usb idd want je hebt een 3.2 aansluitingen aan de achterkant en een bridge connector op het moederbord die je kunt aansluiten op de usb-c aansluiting aan de voorkant van je kast (de kastaansluting is trouwens wel 3.1 tenzij die Bequiet kast ondertussen een update heeft gehad)..
 
AMD is veel zuiniger dan Intel en worden minder heet. Ik zou voor 5900x of 5950x gaan. Verder dark rock 4 of noctua koeler. De rest lijkt me prima uit je lijst.
 
Und... tevreden?
Ik wacht zelf op de 13700 (non-K), waarbij de 7900 (non-X) ook nog een kleine kans krijgt.

Welke DAW gebruik je? Welke CPU had je eerst? Veel verschil?
Zeker! Dik tevreden! Ik kom van een i7 6700K even uit mijn hoofd (met Ableton). Die cpu deed het redelijk, maar met Pigments kreeg ik die toch steeds vaker op zijn knieën. Met deze nog geen enkele keer last van gehad.
 
Zeker! Dik tevreden! Ik kom van een i7 6700K even uit mijn hoofd (met Ableton). Die cpu deed het redelijk, maar met Pigments kreeg ik die toch steeds vaker op zijn knieën. Met deze nog geen enkele keer last van gehad.

Kijk, dat is nice! Heb zelf de 7700 (non-K) en in FL Studio merk ik dat vooral de single core prestatie niet meer afdoende is.
Dan gaat het met name om de effecten op de master bus, drum bus, melo bus, vocal bus etc. Dat propt ie allemaal op 1 core.
Als je niet met bussen werkt dan heb je dat probleem natuurlijk minder snel, maar ja gewenning.
 
Bedankt voor alle adviezen in deze draad, ik heb er veel aan gehad in mijn zoektocht naar een goede nieuwe Cubase (12 pro) pc.
Gisteren mijn nieuwe pc gebouwd en hij draait als een zonnetje :)

Be quiet! Pure base 500DX
Intel i7 13700K
MSI MAG Z790 Tomahawk Wifi DDR4
Be Quiet Dark Rock Pro 4
Samsung 980 Pro 500gb (Systeemschijf)
Samsung 980 Pro 2tb
Kingston Fury Beast RGB 2x32gb
Seasonic Focus GX 850
Windows 11 home 64bit
 
Back
Top