Nieuwe pc

Fifth Bot

d[-_-]b
Lid sinds
14 mei 2018
Berichten
2.735
Locatie
Nijmegen
Hoi, ik ben me aan het oriënteren voor een nieuwe pc, normaal doe ik eens in de 3jr onderdelen vervangen, maar het is inmiddels 6jr geleden, dus ik ga nu voor een volledig nieuwe build.

Stap 1 is een nieuwe processor uitzoeken, iemand hier recent nog geupgradet? Het laatste relevante draadje dat ik hier zag was van @Dr van Lansberg maar toen waren de 12th gen Intels er nog niet. De verschillen tussen AMD en Intel zijn nu een stuk kleiner.

Hier is mijn shortlist: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1618232;1737848;1618230;1737852/

Ik neig naar de Core i7, en heb mijn twijfels of de meerprijs van 200EUR van de Core i9 eea rechtvaardigt, AMD is uiteraard ook nog een optie, het is alweer een tijd geleden dat ik me hier in verdiept heb, dus denk ga eerst hier maar eens rondvragen, scheelt me misschien wat uitzoekwerk.
 
Hier een voorlopig boodschappenlijstje. Waar ik zeker nog wat tips kan gebruiken is het moederbord en geheugen. Ik heb nog zat SSDs, een bulk HDD, een CoolerMaster Silent Pro 700W en een GTX 1050 Ti in mijn huidige PC zitten. Vooralsnog ga ik toch niet gamen, misschien later wel wat video editing, maar initieel kan dat hier ook wel mee.

 
het is op dit moment moeilik aan te geven wat het beste systeem zou zijn,

ik zou deze koeler nemen: https://tweakers.net/pricewatch/1129745/be-quiet-dark-rock-4.html

die wedijvert met de noctua D15 (die ik heb...), handig voor de heethoofd dat deze i7 is.


2 x 2 of 1 x 1, er zijn theoretische verschillen, en deze laatste set is ook 3600 mhz, maar de true latency is hetzelfde, zie ik, vanweg c18, en een Intel is nog steeds niet zo gevoelig voor sneller geheugen.

EDIT: een Pro 1TB, als boot drive?? je zult weinig merken van de hogere snelheid, en je neemt een B660 bord, is de VRM bestand tegen het geweld van de i7 (overigens ook een ryzen 9 5900x knalt door VRM's heen, heur..).
 
Thnx, ga ik ff naar kijken

2 x 2 of 1 x 1, er zijn theoretische verschillen, en deze laatste set is ook 3600 mhz, maar de true latency is hetzelfde
Was een opmerking over in het draadje van dr v Lansberg, 4 reepjes was beter voor latency dan 1 of 2, vandaar (en idd dan ff snel naar de iets hogere snelheid gekeken
EDIT: een Pro 1TB, als boot drive??
Jep een M2 als systeem schijf EN werkschrijf voor mijn tracks, bedoeling is 2 partities erop te zz, heb ik nu ook, een C schijf voor het OS en dan een D: voor OneDrive (zodat die ook gelijk naar de cloud synced) waar mijn audio bestanden op staan. Dan heb ik dus nog wat andere SSDs en een HDD voor de rest.
en je neemt een B660 bord, is de VRM bestand tegen het geweld van de i7 (overigens ook een ryzen 9 5900x knalt door VRM's heen, heur..).
Ik bouw als bijna 30jr mijn eigen PC's en heb er inmiddels denk ik wel 20+ in elkaar gezet (ook voor anderen) maar om nou te zeggen dat ik er verstand van heb, niet echt :P. Ik verdiep me er een beetje in op het moment dat het nodig is. Maar wat je hier roept zegt mij nix :D, care to explain?
 
  • Duimpje
Duimpjes: Ein
Jep een M2 als systeem schijf EN werkschrijf voor mijn tracks, bedoeling is 2 partities erop te zz, heb ik nu ook, een C schijf voor het OS en dan een D: voor OneDrive (zodat die ook gelijk naar de cloud synced) waar mijn audio bestanden op staan. Dan heb ik dus nog wat andere SSDs en een HDD voor de rest.

ik bouw sinds 1995 of zo of iets later mijn eigen peecees en voor anderen (nu alleen met grote tussenpozen...)..

goed... dat zegt niets, over dat ik natuurlik alles weet...

ik ben nooit een voorstander van partities op een boot drive, ik zou zelf kiezen voor 2 NVME schijven, wanneer die snelheid nodig hebt, maar dan zul je wel naar Z moeten gaan, of een duurdere B.
maar dat ben ik, ik wil een fysiek zelfstandige boot drive, zodat... in geval van... etc...

dat is een advies dat ik zelf altijd geef, en zo ook standaard de peecees voor anderen bouw. goed, dat is een persoonlikke zienswijze, wel gestaafd, met argumenten...

een Pro, is lekker, vooral voor hele grote libraries, voor audio bestanden is een moderne HD nog immer prima, tenzij 100+ track of zo...

VRM's zorgen voor de juce... die moeten heel wat wattage, amps, etc. verwerken, voor de CPU, het aantal phases is van belang én een goed heatsink... en digital zijn te prefereren, als ik het me goed herinner.

wanneer een VRM niet voldoende kan leveren, zal de i7 niet voldoende presteren. maar een B bord kan een goede VRM hebben...

wanneer ik niet een systeem aan het bouwen ben, is veel info al verloren geraakt. maar; wil je dat de i7 de 5ghz haalt, zonder dat de VRM de i7 limiteert, even rondkijken of de VRM geschikt is.

Was een opmerking over in het draadje van dr v Lansberg, 4 reepjes was beter voor latency dan 1 of 2, vandaar (en idd dan ff snel naar de iets hogere snelheid gekeken

ja, dat is ook zo, of je het echt merkt, ik had hiervoor 4 reepjes, nu 2. 3600mhz, c16.
c18 is wel vrij hoog, en de true latency is hetzelfde als de kingston reepjes.

heel wat faktoren die bepalen wat het snelste is, en ook user case gevoelig, natuurlik.
 
Ah iets met thermal throttling dus.... ff snel wat geskimmed, hier staat volgens mij dat die MSI daar geen last van heeft: https://tweakers.net/reviews/9806/1...uwd-prestaties-en-vrm-test-ongelimiteerd.html, maar da's denk ik net wel een ander type dan ik in mijn lijstje heb staan

yep dat dus

van belang voor een goed presterend systeem, daarom ook de keuze van het moederbord dat ik heb, een vrij tot zeer goede VRM (en 2 x NVME... en 10 x USB!....), in ieder geval ruimschoots genoeg voor mijn CPU, om 'm volledig leeg te trekken. VRM kan met gemak 220+ watt aan. om alleen wattage aan te geven, want het zit, zeker bij AMD wat komplekser, of althans, de instellingen om m beter te laten presteren.

EDIT 2: en de koeler is van belang de dark rock staat bekend dat ie net zo goed is als waterkoeling, tenzij je echt high-end waterkoeling toe gaat passen...
en de 12e generatie kan flink uitschieten (en een 5900x ook overigens, al blijft ie dan bij op 180watt... wat overigens ook niet echt weinig is...)
 
Dit systeem heb ik in april gebouwd:

Mobo: MSI Z690 Edge Wifi DDR4 (er is ook een ddr5 versie, maar die modules zijn nog veel te duur en de snelheidswinst is minder dan 5%)
CPU: Intel i7-12700K
Voeding: Corsair RM850X model 2021
Geheugen: Kingston FURY Beast DDR4 DIMM Memory 3200MHz 32GB (2 x 16GB) 10,0 nanoseconde true latency - zie: https://tweakers.net/pricewatch/1728558/kingston-fury-beast-kf432c16bb1k2-32.html
GPU: MSI GeForce RTX 3050 GAMING X 8GB
Koeler: Noctua NH-U12P SE2
Mijn CPU koeler is uit 2009 !, van Noctua. Dat is een goed bedrijf, die zelfs anno 2022 nog adapter setjes levert om je oude koeler op een nieuw type moederboard te kunnen zetten, in mijn geval een LGA1700 socket. Dat is nog eens service. Gratis thuisgestuurd vanuit Oostenrijk in een mooi doosje met duidelijk instructies.
Systeemschijf: Samsung 980 pro 1TB NVME
Dus +1 voor een Pro 1tb als boot drive!
VST en sample schijf: Samsung 980 pro 1TB NVME (samples inladen gaat NOG sneller dan met een gewone SSD. Zeer duidelijk merkbaar)
Recording schijf: Samsung 970 pro 512GB NVME

Hier een voorlopig boodschappenlijstje. Waar ik zeker nog wat tips kan gebruiken is het moederbord en geheugen. Ik heb nog zat SSDs, een bulk HDD, een CoolerMaster Silent Pro 700W en een GTX 1050 Ti in mijn huidige PC zitten. Vooralsnog ga ik toch niet gamen, misschien later wel wat video editing, maar initieel kan dat hier ook wel mee.

Kijk eerst wat je ECHT NODIG hebt aan moederboard (aantal aansluitingen). Sluit een Z690 niet beter aan op je wensen? Zie: https://tweakers.net/reviews/9558/i...t-ddr4-alder-lake-zo-betaalbaar-mogelijk.html - Ddr4 OF ddr5? DDR5 is veel duurder en de winst is klein, dus ik zou idd voor DDR4 gaan. Daarnaast zou ik eerst in de compatibiliteitslijst van het mobo kijken naar welk geheugen het beste aansluit bij je wensen. Ik heb zelf slechte ervaring met geheugen dat niet in de compatibiliteitslijst staat opgenomen. Het mobo uit jouw boodschappenlijstje heeft maar 1 heatsink voor ssd zo te zien. Let er op dat je voor andere nvme schijfjes wel een heatsink gebruikt! Ze worden knetterheet. Zorg ook dat die CPU koeler compatible is met je mobo. Ik had eerst een Asus mobo in gedachten, maar die VRM/Heatsink (te hoog) bleek niet compatible te zijn met verschillende typen/merken koelers. Daar kwam ik achter toen het mobo in mijn winkelmandje lag :-) Mijn MSI mobo kwam voor 90% overeen met de specs van dat Asus bordje en bijna ieder koeler past erop.
Waarom die extra Delock? Die gaat gedeelde snelheid van je mobo inpikken. Zou ik echt nooit doen. Liever meer standaard poorten op je mobo, daar heb je veel meer aan.
Verder vind ik je kast te klein. Zou 1 type groter pakken, maar dat is persoonlijk.
 
Laatst gewijzigd:
dat is een advies dat ik zelf altijd geef, en zo ook standaard de peecees voor anderen bouw. goed, dat is een persoonlikke zienswijze, wel gestaafd, met argumenten...
vroeger met mechanische HDD drives deed ik dat zeker ook altijd, maar gaat die vlieger nog op met SDD? Corrupet data of partitie kan zeker nog gebeuren, maar een hele drive (en dus alle partitiesj naar de knoppen, is dat nog steeds het geval? En om nou een 1TB drive voor alleen een systeem schijf in te zetten lijkt me ook wat zonde, tussen de 300 a 500gb lijkt me meer zinnig…
 
wil je dat de i7 de 5ghz haalt,
Ik ben niet echt van plan om zelf te gaan overklokken, maar zit er iets van een standaard turbo in de BIOS dan ga ik dat wel gebruiken.

en 10 x USB!....
Maar dat zegt niet alles, het aantal controllers is bepalend, niet het aantal poorten, ik kwam hier ooit dit interessant draadje tegen: USB troubles. Vandaar ook die losse pci usb kaart in mijn lijstje. Ik heb zeker wel eens last van conflicterende usb dingen, en dat gaat vrees ik alleen maar meer worden, dus dat wil nu voor zijn
 
vroeger met mechanische HDD drives deed ik dat zeker ook altijd, maar gaat die vlieger nog op met SDD? Corrupet data of partitie kan zeker nog gebeuren, maar een hele drive (en dus alle partitiesj naar de knoppen, is dat nog steeds het geval? En om nou een 1TB drive voor alleen een systeem schijf in te zetten lijkt me ook wat zonde, tussen de 300 a 500gb lijkt me meer zinnig…

gewoonte? gewenning? ik heb zelf voor een 500Gb boot drive gekozen, voor de helft vol, met vrijwel alleen programma's, en b.v. reason bestanden.. en een 2e NVME schijf, 1 TB voor, snelheid.

een SSD kan nog immer kapot, en ook niet zozeer voor SSD crashes... eerder ook, wanneer de boot drive, ik zit met mijn DAW pc ook op internet... veiligheid..

sja... het geeft me nog immer een fijn gevoel... (en maak sowieso backups, natuurlik..)

maar zoals het @LupkeII al zegt, ik zou zelf voor een Z bord gaan, met goede VRM, en veel aansluitingen. en DDR4, natuurlik, want DDR5, inderdaad zeer prijzig, en op dit moment is het het verschil niet waard.
 
een SSD kan nog immer kapot, en ook niet zozeer voor SSD crashes... eerder ook, wanneer de boot drive, ik zit met mijn DAW pc ook op internet... veiligheid..
Reken er maar op dat ook een ssd kapot gaat! Ik gebruik het programma Harddisk Sentinel Pro om de boel te monitoren. Daarnaast maak ik een 1:1 kloon van ieder schijf in mijn computer met Aomei Partition Assistant pro . En in een brandvrije/waterdichte koffer bewaar ik alle back-ups. Kost veel tijd en energie, maar je slaapt er (iets ;-) ) beter door.
 
Dit systeem heb ik in april gebouwd:

Mobo: MSI Z690 Edge Wifi DDR4 (er is ook een ddr5 versie, maar die modules zijn nog veel te duur en de snelheidswinst is minder dan 5%)
CPU: Intel i7-12700K
Voeding: Corsair RM850X model 2021
Geheugen: Kingston FURY Beast DDR4 DIMM Memory 3200MHz 32GB (2 x 16GB) 10,0 nanoseconde true latency - zie: https://tweakers.net/pricewatch/1728558/kingston-fury-beast-kf432c16bb1k2-32.html
GPU: MSI GeForce RTX 3050 GAMING X 8GB
Koeler: Noctua NH-U12P SE2
Mijn CPU koeler is uit 2009 !, van Noctua. Dat is een goed bedrijf, die zelfs anno 2022 nog adapter setjes levert om je oude koeler op een nieuw type moederboard te kunnen zetten, in mijn geval een LGA1700 socket. Dat is nog eens service. Gratis thuisgestuurd vanuit Oostenrijk in een mooi doosje met duidelijk instructies.
Systeemschijf: Samsung 980 pro 1TB NVME
Dus +1 voor een Pro 1tb als boot drive!
VST en sample schijf: Samsung 980 pro 1TB NVME (samples inladen gaat NOG sneller dan met een gewone SSD. Zeer duidelijk merkbaar)
Recording schijf: Samsung 970 pro 512GB NVME



Kijk eerst wat je ECHT NODIG hebt aan moederboard (aantal aansluitingen). Sluit een Z690 niet beter aan op je wensen? Zie: https://tweakers.net/reviews/9558/i...t-ddr4-alder-lake-zo-betaalbaar-mogelijk.html - Ddr4 OF ddr5? DDR5 is veel duurder en de winst is klein, dus ik zou idd voor DDR4 gaan. Daarnaast zou ik eerst in de compatibiliteitslijst van het mobo kijken naar welk geheugen het beste aansluit bij je wensen. Ik heb zelf slechte ervaring met geheugen dat niet in de compatibiliteitslijst staat opgenomen. Het mobo uit jouw boodschappenlijstje heeft maar 1 heatsink voor ssd zo te zien. Let er op dat je voor andere nvme schijfjes wel een heatsink gebruikt! Ze worden knetterheet. Zorg ook dat die CPU koeler compatible is met je mobo. Ik had eerst een Asus mobo in gedachten, maar die VRM/Heatsink (te hoog) bleek niet compatible te zijn met verschillende typen/merken koelers. Daar kwam ik achter toen het mobo in mijn winkelmandje lag :-) Mijn MSI mobo kwam voor 90% overeen met de specs van dat Asus bordje en bijna ieder koeler past erop.
Waarom die extra Delock? Die gaat gedeelde snelheid van je mobo inpikken. Zou ik echt nooit doen. Liever meer standaard poorten op je mobo, daar heb je veel meer aan.
Verder vind ik je kast te klein. Zou 1 type groter pakken, maar dat is persoonlijk.
Thnx voor je uitgebreide antwoord, heb alles gelezen, maar nog iet uitgeplozen, ga ik later doen.

zie het usb troubles draadje voor die losse kaart, nogmaals in de praktijk ervaar ik echt zo nu en dan issues, bv een analog Rytm, Digitakt, digitone (met allen audio over usb) en tegelijk dikke controller data van SSL UF8, UC1 en de Push 2, en daarnaast nog een aantal synth, audio interface, Midi interface etc….. tis niet weinig wat daar aan verkeer over en weer gaat.

en een te kleine kast. ik heb nu een mini ATX, die is wel wat te klein ja :D
 
Ik ben niet echt van plan om zelf te gaan overklokken, maar zit er iets van een standaard turbo in de BIOS dan ga ik dat wel gebruiken.

bij mij is ie ook niet overgeklokt, alhoewel volgens AMD wél, met hun eigen PBO2.... vervalt de garantie, en wat andere instellingen (undervolting per core... da kan geen kwaad), knal je mooi cijfers er uit, zeker wanneer veel cores draaien...

en de 12e gen heeft net als de ZEN generaties, ik heb een ZEN3, is ook niet echt over te klokken (ja voor de fun, maar heeft weinig nut, en ik haalde slechtere resultaten, tenzij erg hoge voltages). wel met de turbo boost, de algoritmes, daarvoor, die houden rekening, met temperatuur, en hoeveel juce ie kan krijgen. dus een goede VRM blijft dan van belang, de 12e gen regelt het allemaal zelf, misschien wat instellingen, dat ie nog beter reageert.

Maar dat zegt niet alles, het aantal controllers is bepalend, niet het aantal poorten, ik kwam hier ooit dit interessant draadje tegen: USB troubles. Vandaar ook die losse pci usb kaart in mijn lijstje. Ik heb zeker wel eens last van conflicterende usb dingen, en dat gaat vrees ik alleen maar meer worden, dus dat wil nu voor zijn

klopt. AMD heeft USB problemen gehad, die zijn opgelost, alleen een 2tal controllers wilden niet met de USB van AMD, daarom nog een kaartje van 30 euro, 3.1 USB x 4.

maar dat is AMD.

och ja, mijn intel laptop, heeft weer een andere afwijking, met USB... goed..

zie de usb troubles draadje voor die losse kaart, nogmaals in de praktijk ervaar ik echt zo nu en dan issues, bv een analog Rytm, Digitakt, digitone (met allen audio over usb) en tegelijk dikke controller data van SSL UF8, UC1 en de Push 2, en daarnaast nog een aantal synth, audio interface, Midi interface etc….. tis niet weinig wat daar aan verkeer over en weer gaat.

daarom een kaart met losse controller, geen slecht idee, wellicht. maar 100 euri? 30 euri of minder... tenzij je die SATA aansluiting wil.
 
Reken er maar op dat ook een ssd kapot gaat! Ik gebruik het programma Harddisk Sentinel Pro om de boel te monitoren. Daarnaast maak ik een 1:1 kloon van ieder schijf in mijn computer met Aomei Partition Assistant pro . En in een brandvrije/waterdichte koffer bewaar ik alle back-ups. Kost veel tijd en energie, maar je slaapt er (iets ;-) ) beter door.
Ach ja, ik ben er (nog :D) niet al te bang voor. Backups (en dan goede apart bewaard zoals je aangeeft) vind ik teveel gedoe (zolang ik geen wereldhits maak :D). De backups is bij mij dus beperkt tot de cloud ( ik weet da’s niet echt secure en ben je zeker ook fcked als je ransomware te pakken hebt). Maar de belangrijkste backup ben ik gewoon zelf (lees: skills die je op doet) en als die computer crashed is het sowieso klaar :P.
 
bij mij is ie ook niet overgeklokt, alhoewel volgens AMD wél, met hun eigen PBO2.... vervalt de garantie, en wat andere instellingen (undervolting per core... da kan geen kwaad), knal je mooi cijfers er uit, zeker wanneer veel cores draaien...

en de 12e gen heeft net als de ZEN generaties, ik heb een ZEN3, is ook niet echt over te klokken (ja voor de fun, maar heeft weinig nut, en ik haalde slechtere resultaten, tenzij erg hoge voltages). wel met de turbo boost, de algoritmes, daarvoor, die houden rekening, met temperatuur, en hoeveel juce ie kan krijgen. dus een goede VRM blijft dan van belang, de 12e gen regelt het allemaal zelf, misschien wat instellingen, dat ie nog beter reageert.



klopt. AMD heeft USB problemen gehad, die zijn opgelost, alleen een 2tal controllers wilden niet met de USB van AMD, daarom nog een kaartje van 30 euro, 3.1 USB x 4.

maar dat is AMD.

och ja, mijn intel laptop, heeft weer een andere afwijking, met USB... goed..



daarom een kaart met losse controller, geen slecht idee, wellicht. maar 100 euri? 30 euri of minder... tenzij je die SATA aansluiting wil.
Dit is een kaart met 4 aparte controllers, per poort dus een eigen controller. Op 1 poort kan je dan weer een normale hub aansluiten.

Thnx voor de aanvullende info, ik ga er mee aan de slag.
 
Ach ja, ik ben er (nog :D) niet al te bang voor. Backups (en dan goede apart bewaard zoals je aangeeft) vind ik teveel gedoe (zolang ik geen wereldhits maak :D). De backups is bij mij dus beperkt tot de cloud ( ik weet da’s niet echt secure en ben je zeker ook fcked als je ransomware te pakken hebt). Maar de belangrijkste backup ben ik gewoon zelf (lees: skills die je op doet) en als die computer crashed is het sowieso klaar :P.

ff net weer een backup gemaakt, was weer te lang geleden... zo dan is alles... dubbel...

ik heb overigens nooit een probleem met een SSD schijf gehad, maar dat is geluk, wel met mijn HD, die ik nog immer gebruik voor de belangrijkste data, al is het nu wel meer verspreid, heb ook een aantal normale SSD's, ernaast. vreemde verspreiding, geen enkele logika, maar ik weet alles te vinden.

dus met backups werkt het ook, natuurlik...

Dit is een kaart met 4 aparte controllers, per poort dus een eigen controller. Op 1 poort kan je dan weer een normale hub aansluiten.

aha, ok... er zal wel veel midi door je usb gaan, ik heb nu 6 controllers aangesloten, normaal 8, buiten mijn MPE 'surface', die zeker immens veel data genereert...

ik ondervind geen problemen, maar een MCU (2003), is ook niet veel midi... b.v. een Push 2 of Maschine Mk3, ook niet veel midi, kan wel oplopen, maar vooral de schermen natuurlik.

een oude Arturia Spark CDM, BCR2000, en nog wat andere wat recentere controllers...

wat jij hebt, inderdaad, ik kan het niet goed beoordelen, maar het is zeker erg goed natuurlik, ik gebruik buiten de USB poorten, 14, nog eens 2 Hubs... maar daar gaat erg weinig data over. en zijn ook veel leger, veel leger dan vorig jaar. vooral dongles.
 
Laatst gewijzigd:
Veel dingen zijn natuurlijk persoonlijk maar ik vind een 1 TB systeem ssd geen overbodige luxe. Zeker niet als je de neiging hebt nogal een wat uit te proberen of wellicht meerdere OSen te installeren. Zelf heb ik er ook voor gekozen deze build (ondertussen 8 maanden oud) hd-loos te maken. Op dit moment 1 TB ssd boot, 2 TB voor samples en opslag (allebei samsung 970 pro), 2 TB sata ssd voor games. Die sata ssd is een relatief goedkope qvo variant maar in de praktijk blijkt die nog steeds veel sneller dan een hd. Mijn systeem is ook gebnouwd met die Bequiet kast en die is fijn. Relevante aansluitingen aan de voorkant, alles kan makkelijk worden ingebouwd en weggewerkt en de kast is echt stil. Let op: zover ik weet en ervaren heb kun je de ledverlichting ingebouwd in de kast enkel wijzigen met de verzonken knop rechts op het frontpaneel. Wijzigen van kleur en patroon doe je door de knop meerdere keren in te drukken. Er wordt geen software voor meegeleverd. Bespaar je ook de moeite om de ingebouwde ventilators te vervangen of te verplaatsen. De verschillen die optreden zijn verwaarloosbaar.
 
Ok, B & Z bordjes dus... weer wat geleerd :D. En ik begrijp uit wat tweakers artikelen dat er ook wel het eea veranderd is op het gebeid van USB. Ik laat voorlopig dan ook die aparte USB pci maar ff voor wat het is, scheelt weer 100,-EUR, kan ik altijd nog doen zodra ik toch problemen ondervind.

Anyway, weer wat dingetjes op een rijtje gezet. Ik ben er nog niet over uit of ik nu een i7 of een i9 pak, toch best een aardige kans dat ik toch voor de i9 ga. Met dat als uitgangspunt, plus de noodzaak om M2 te koelen (wist ik van te voren eigenlijk ook niet) heb ik een nieuw shortlist gemaakt van Z690 boards. Maar 300,- is mij te duur, maar zo rond de 200 vind ik nog wel te doen, zeker nu ik de USB kaart laat valen. Dan kom ik op dit lijstje (als iemand daar feedback op wil geven graag!) en ik denk dat in dit geval het duurste bordje uit deze lijst ook wel de beste is:


Gigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0) a 239,-
Gigabyte Z690 GAMING X DDR4 (rev. 1.0) a 205,-
ASUS TUF Gaming Z690-PLUS D4 a 219,-
 
Back
Top