Bouwen van een nieuwe DAW PC

Een DAW van 2000,- is overdreven! Maar goed, dat is mijn mening. Als je toch zoveel geld wilt uitgeven, kun je net zo goed een kant-en-klare DAW (+Windows getuned) kopen bij een muziekzaak. Je bent dan nog goedkoper uit ook.

Wij hebben een i5 van rond de 500,- met 8 GB werkgeheugen. Werkt prima!
 
Ben ook van plan te up-graden maar zit nog een beetje met een vraag over geheugen en opslag.

Ik zie dat 32gb eigenlijk al n beetje gangbaar is in dit draadje. Maak tegenwoordig ook gebruik van 2 64bit DAWs tegelijk (Abelton en Reason) en met NI Komplete aan boord worden er ook steeds vaker sample librarys geladen, dus misschien wel slim meteen een iets groter setje te nemen.

Als moederboard wil ik de Asus Z170a gebruiken, maar qua geheugen twijfel ik nog n beetje. De processor gaat een 7700t worden, welke compatibel is tot 2400mhz.
Kwam het geheugensetje hieronder tegen. Lage CAS latency, wat gunstig zou zijn zover ik het begrepen heb, en voor een redelijke prijs :)
https://tweakers.net/pricewatch/488995/corsair-vengeance-cmk32gx4m4a2400c12/specificaties/
Nu kom ik het niet in dit lijstje van compatibel geheugen voor het moederboard tegen.. Zou dit problemen kunnen opleveren, of wordt het mogelijk gedowngrade?

Als boot device ga ik over op n M2 SSD.. maar twijfel of ik de 960pro of 960evo ga aanschaffen.
https://tweakers.net/nieuws/115915/samsung-introduceert-960-evo-en-960-pro-ssds.html
Ik had ergens aleens gelezen dat de Pro iets sneller zou zijn en dat de prestaties met name merkbaar zijn bij grotere bestanden.
Wil er wel wat samples op zetten en lopende muziek projectjes op draaien, dus ook vaak dingen schrijven, Maar geen grote bestanden laden dus.
Het prijsverschil tussen de PRO en EVO is best groot en vraag me af of ik dit echt ga terugzien in de prestaties. :)

Thanx alvast voor de input :mega:
 
Ik heb overlaatst een test gedaan om te zien of ik mijn 8GB ram volgeladen kreeg.
Ik heb ongelooflijk veel kontaktlibraries moeten laden om dat doel te bereiken.
Waarvoor gebruiken jullie in godsnaam 32GB ram?
 
Je bent de nieuwste Soundblaster vergeten op te noemen in je lijstje

Zit toch al onboard op een PC van 2000€, dus is het toch wel een beetje overkill om hier ook nog geld aan te geven... 8o)
 
Ik heb overlaatst een test gedaan om te zien of ik mijn 8GB ram volgeladen kreeg.
Ik heb ongelooflijk veel kontaktlibraries moeten laden om dat doel te bereiken.
Waarvoor gebruiken jullie in godsnaam 32GB ram?

Als je upgrade naar 16gb zal je zien dat je pc al snel meer dan 8gb gaat gebruiken.
 
Dat geloof ik ook idd. Zit nu op 8gb, en zelfs n tijdje op 4 moeten werken omdat ik het met 2 computers moet delen.
Op 4gb werken projecten wel, geheugen zit net niet vol maar continue spikes. Heb nu de 4 gig uit de andere pc erbij en hij zit gemiddeld toch weer op 7,5 gig.
Ik heb mijn andere 2 bankjes uit de set (16gb) ooit uitgeleend maar als ik die er in zet zal het gebruik nog hoger liggen vrees ik. Er moet met minder ram aan boord meer gewisseld worden.

Misschien is 16gb ook wel genoeg (zou ik moeten testen..) maar het is een kleine uitgave op de rest. Ga ook geen videokaart gebruiken in mijn nieuwe setje aangezien het board 3 aansluitingen heeft, dus er gaat sowieso alweer n 1gb aan videogeheugen gebruikt worden.
Daarbij meerdere 64bit toepassingen die tegelijk draaien dus een beetje overhead kan geen kwaad...
Mijn huidige CPU is een 3770 en is gemiddeld niet hoger dan 20-25% belast als ik die spikes hoorde.

@Steve303: topset! (en topboardje natuurlijk :)) Zelf gebruik ik niet dus niet zoveel CPU.. Ben wel benieuwd waarom je 2 x 16gb bankjes hebt gebruikt, dat scheelt ook weer in prijs idd. Weet jij misschien of de resultaten met 2x16 hetzelfde zij als bij 4 x 8 gig? (of misschien dat iemand anders dat weet?)
Bij mij is meer de laadtijden die ik wil verkleinen bij projecten. Die laadt ik nu ook van n 250gb samsung SSD.
Met sommige projecten gaat het richting de halve minuut met laden... dat hoop ik met die nieuwere M2 iets te verkleinen. Moet er wel bij zeggen dat ik j-bridge gebruik om nog wat oudere 32bit VSTs te kunnen gebruiken.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb 2 latjes ram van 16Gb zitten. Weet niet of dat verschil uitmaakt ten opzichte van 4 keer 8Gb.

Mijn pc werkt snel maar als ik een project laad in Ableton moet ook ook nog ff wachten hoor (samples staan op een EVO 850 SSD ).

Ik kom trouwens van een dualcore met 4 gig ram dus dit is wel een raket voor mij:D. En ik moet eerlijk gezegd vermelden dat ik niet eens veel vst's gebruik (maar ik wou een beetje marge naar de toekomst toe).
 
Ben ook van plan te up-graden maar zit nog een beetje met een vraag over geheugen en opslag.

Ik heb ook een ssd van samsung met 12 gb geheugen en nooit merk ik dat de boel niet lekker soepel loopt.
Nou kan het wel schelen als je 2 daw's open hebt staan maar ik vraag me af; je doet altijd één bewerking op dat moment dus wat vraagt het van je pc als de andere daw idle draait?
Wat ik las over het verschil tussen de evo en de pro is de conclusie dat het wel veel geld is voor zo'n klein verschil.
Wel interessant kan zijn dat je 5 ipv 3 jaar garantie hebt.
Belangrijker is wellicht nog dat je een recente kopie van je schijf op een oude schijf hebt staan en als die evo het dan een keertje opgeeft dan koop je gewoon weer een evo en kloon je je reserve harde schijf weer naar de nieuwe, dan kan je na een uurtje weer verder met de handel.
Ik denk zelf wel dat geheugen zeker een belangrijke rol speelt in het soepel draaien van 2 daws tegelijk maar ik denk dat je met 16 gb prima bedient bent en anders begin je toch met 16 en kan je er later eventueel nog wat bijzetten.
Je koopt tenslotte ook al een snelle processor ook dus die 16 gb zit wel goed verwacht ik.
 
dat is een mooie upgrade dan vanaf een xeon, veel plezier ermee :okdan:

Hoezo 'vanaf een xeon' ?
Ik zal wel weer achter lopen, maar bij mijn weten zijn xeon processoren altijd de beste keuze voor audio pc's geweest.
Net zo snel als i7 van dezelfde generatie, maar meer L3 cache. Ook hyperthreading maar wel goedkoper dan een i7.
Scheelde mij bij mijn vorige upgrade 120 euro. Alleen op de processor.
Maar nogmaals, ik zal wel weer achter lopen.
 
Ik heb overlaatst een test gedaan om te zien of ik mijn 8GB ram volgeladen kreeg.
Ik heb ongelooflijk veel kontaktlibraries moeten laden om dat doel te bereiken.
Waarvoor gebruiken jullie in godsnaam 32GB ram?

Ik had voorheen 12GB RAM en als ik een multisample inlaadde van Miroslav Philharmonik 2, liep hij naar 11GB in gebruik. Toen heb ik dus maar een upgrade gedaan naar 24GB (triple channel, 6x4GB). Als ik nu die multi sample inlaad zit ik gewoon op 14GB in gebruik.

Mijn upgrade van een eerste generatie i7-920 (2,53GHz 4-core) naar i7-980 (3,33GHz 6-core), ook nog eerste generatie i7 trouwens, was al enorm!
Ik ga nu in die oude bak nog naar 2xSSD (systeem en samples) en zo kan ik zijn leven nog 1-2 jaartjes rekken. Studio PC is nu bijna 8 jaar oud. Upgrade Mobo (blikseminslag), CPU (zie boven) en RAM. Met de SSD upgrade krijg ik hem naar 10 jaar voordat hij echt vervangen moet worden.
 
Hoezo 'vanaf een xeon' ?
Ik zal wel weer achter lopen, maar bij mijn weten zijn xeon processoren altijd de beste keuze voor audio pc's geweest.
Net zo snel als i7 van dezelfde generatie, maar meer L3 cache. Ook hyperthreading maar wel goedkoper dan een i7.
Scheelde mij bij mijn vorige upgrade 120 euro. Alleen op de processor.
Maar nogmaals, ik zal wel weer achter lopen.

Volgens mij zit het verschil in de hoeveelheid cores hier.
 
Back
Top