Bouwen van een nieuwe DAW PC

Impression

Stamgast
Lid sinds
2 januari 2012
Berichten
272
Locatie
Regio Eindhoven
Hoi allemaal,

Ik sta op het punt om een nieuwe DAW pc te bouwen. Dit omdat hij ondertussen al 6 jaar oud is (processortechnologie al bijna 10 jaar) en dat hij bij plugins als Spire en Kontakt soms erg lang moet laten en veel CPU vreet! Daarnaast heb ik deze pc laatste geupgrade met Windows10 en Cubase 9.

Even ter info, momenteen heb ik hetvolgende:

HP XW6600 workstation
  • Intel Xeon processor1,4 E54303 2.66 GHz 2x6 MB L2 cache 1333 MHz FSB
  • 16GB ram
  • 180GB SSD voor OS en plugins
  • 2TB HDD voor Sample library

Voor nu heb ik de volgende processor op het oog:
  • Intel Core i7-6800K
  • Gigabyte GA-X99-SLI moederbord
  • HyperX FURY Memory Black 32GB DDR4 2133MHz Kit
  • 480GB HyperX SSD M.2 voor OS
  • 1TB Samsung EVO 1TB SSD voor sample library

Wat is jullie idee/ervaring hierbij? Het nieuwe systeem zal ongeveer 2000 euro gaan kosten dus hoop uiteraard wel dat ik hiermee een hele krachtige studio PC krijg waarop ik veel VST plugins + effecten kan draaien en tevens ook mijn kontakt library etc razendsnel aan kan spreken zonder echte vertraging.
Ik snap dat het met computers altijd lastig is, maar aangezien hier veel mensen zitten met een DAW PC ben ik benieuwd of iemand nog tips heeft wat betreft de onderdelen etc.
 
ik heb laatst ook een nieuwe studio pc gebouwd, op zich kunnen die specs wel, maar je kan ook stukken goedkoper zonder echt in te leveren op de gebruikers ervaring, bijvoorbeeld je cpu vervangen van een i7 naar een i5 6600 scheelt al vrij veel geld en in je daw zul je hier absoluut niets van merken. Die 2 extra i7 cores merk je niets van in een 64 bits daw.

Ook de EVO SSD keus kan wel wat slimmer en goedkoper, ik heb zelf voor de volgende schijf configuratie gekozen:

Als start disk de volgende (voor windows en programs
Samsung 850 EVO MZ-N5E500BW - Solid state drive - 500 GB - intern - M.2 2280 - SATA 6Gb/s -buffer: 512 MB

voor samples en overige files heb ik er hier een aantal van:
SanDisk Ultra II SSD - Solid state drive - 960 GB - intern - 2.5'' - SATA-600 - nCache 2.0

Scheelt je ook veel geld en in de praktijk merk je hier niets van.

en zo kun je eigenlijk elk onderdeel van jouw configuratie wel bij langs lopen en heb je een vergelijkbare pc setup voor rond de 1200 euro, zonder dat je echt merkbaar inlevert op de prestaties.

Als geld geen rol speelt dan zit je wel goed met jouw setup, zelf zou ik niet voor een gigabyte moederbord gaan maar dat is een persoonlijke keuze. Maar de 8 a 900 euro die je nu extra uitgeeft ga je niet terug zien in veel betere prestaties dan dat je zou kiezen voor de componenten die ik noem.
 
Ik heb ondertussen een paar pc's gebouwd en normaal zeg ik net als quifster dat een goede i5 niet veel onderdoet voor een i7 en in de praktijk is het verschil vaak niet groot maar ik keek even en zag dat in de multithreading de i7 toch wel een stuk beter presteert.
Ik zelf zou voor een goede i5 kiezen maar als je het geld hebt kan ik me voorstellen dat een i7 ook wel lekker is.
In ieder geval; of je nou een i5 of i7 neemt, het verschil zal groot zijn met wat je nu hebt want je gaat nu je sample library op een ssd zetten en dat zal een enorm verschil maken.
 
Over die CPUs: je Xeon was en is een beest. De hierboven genoemde i5 is maar zo'n 40% sneller. De i7 die je op het oog hebt is bijna 3x zo snel. Bovendien is de i7 qua performance-per-euro een van de beste keuzes van dit moment. Ik zou dus wel degelijk voor die i7 kiezen; daar heb je gewoon twee keer zo lang plezier van als van een i5.
 
Dank voor de reacties! Qua budget heb ik +- 2000 vrijgemaakt, dus kan eventueel wat snijden wat betreft SSD alhoewel ik liever nu iets meer uitgeef en net wat sneller heb dan dat ik over enige tijd weer moet upgraden. Ik zal het zeker eens na gaan lopen @quifster!

@willem & @zmooc, ja ik ga denk ik wel voor de i7, vooral vanwege het iets meer Futureproof gehalte zegmaar. Iemand zei me ja je hebt geen nieuwe nodig want je Xeon is nog voldoende maar merk in de praktijk helaas dat hij het niet altijd goed trekt
 
Dank voor de reacties! Qua budget heb ik +- 2000 vrijgemaakt, dus kan eventueel wat snijden wat betreft SSD alhoewel ik liever nu iets meer uitgeef en net wat sneller heb dan dat ik over enige tijd weer moet upgraden. Ik zal het zeker eens na gaan lopen @quifster!

@willem & @zmooc, ja ik ga denk ik wel voor de i7, vooral vanwege het iets meer Futureproof gehalte zegmaar. Iemand zei me ja je hebt geen nieuwe nodig want je Xeon is nog voldoende maar merk in de praktijk helaas dat hij het niet altijd goed trekt
zonder op de hele technische details in te gaan, maak je dan wel een goede keuze

Enige wat ik nog wel wil zeggen is dat de technische specificaties (6 cores, 12 threads versus 4 cores 4 threads) niet altijd alles zeggen.

De toepassing is natuurlijk ook van belang, als je een statement als drie keer zo snel leest dan zou je kunnen verwachten dat je 3 keer zoveel VST's kan draaien in een daw ten opzichte van een I5 voordat je tegen de cpu limiet aanloopt. Dat is in de praktijk uiteraard niet zo in een DAW systeem. Bij gamen waarbij de games heftig leunen op de CPU zul je de extra performance winst wel sneller merken.

Maar goed, als je het snelste wil wat er is en geld geen issue is, dan kun je er inderdaad voor kiezen om je systeem twee keer zo duur te maken, maar het is niet zo dat je systeem dan ook 2 a 3 keer zo snel is als de variant die de helft kost. Maar dat er iets snelheidswinst is, is inderdaad zo maar dit staat niet in verhouding tot je geinvesteerde geld.

Ter vergelijk mijn systeem draait met gemak 32 Omnisphere 2 patches met een enorme hoeveelheid effecten (daarna ben ik gestopt met testen want er was nog ruimte zat kwa cpu power), zonder ook maar 1 CPU spike, en dat voor de helft van de prijs van jouw systeem.
 
@impression, mooie machine. Zelf heb ik een i7 5820K met ook een X99 moederbord. Maar dan eentje van ASUS de X99-A. 16GB DDR4 en een kleine SSD van 256GB (830 van Samsung) + een HDD van 2TB van Seagate geloof ik. Zelf heb ik het idee dat DAW's zoals cubase juist gebaat zijn meerdere cores...
Verder heb ik nooit iets getest, want ik loop niet tegen problemen aan op moment ;-)

Succes met je keuze!

@quifster, ik lees even mee en ben dus benieuwd naar de volledige specs van je machine, ben je bereid die te delen?
 
Nee ik begrijp dat het niet zo simpel tellen is zoals je aangeeft. Ik heb zelf ook nog ff een ticket ingediend bij 4launch om te kijken of ze daar nog enige aanpassingen aangeven in de setup. Ik gebruik veel Spire waarvan ik merk dat hij veel vreet van mijn CPU. daarnaast ook veel Kontakt libraries en waves fx plugins. Op mijn huidige systeem loop ik momenteel gewoon tegen de max aan helaas. Maar wat je zegt is wel een aardige bak Omnipheres hahahaha! Als ik het systeem definitief samengesteld heb zal ik verslag doen van mijn ervaringen! Wie weet dat ik nog enige aanpassingen doe aan de samenstelling! Verder geen verstand van koelingen, voedingen etc!
 
Ik weet niet wat voor behuizing je hebt op het moment? Maar toen mijn pc een update kreeg heb ik ook een nieuwe behuizing aangeschaft...

https://www.alternate.nl/Fractal-De...-tower-behuizing/html/product/1052036?lk=9309

De kast is voorzien van erg goede geluidsissolatie waardoor je nauwelijks "last" hebt van geluid uit je kast(wat is last je went uiteindelijk wel aan het geluid uit de kast maar nu mijn kast zo stil is wil ik niks anders meer)
Er zitten ingebouwde ventilatoren in die super stil zijn en zorgen voor een optimale airflow in je kast...zelfs op de warmste dagen van het jaar wil het me amper lukken om de cpu-koeler te horen
Naast het feit dat een i7 pc met voldoende intern geheugen gewoon soepel en snel werkt vind ik de kast echt een erg fijne verbetering....geen gezeur meer met ratelende cpu-koelers en gewoon een koele kast in de zomer...

Hier nog ff een link naar hun website voor meer info http://www.fractal-design.com/home/product/cases/define-series
 
@mozt-hard is ook zeker een mooie kast! Heb nu een simpele kast geselecteerd, design maakt me niet zoveel uit. Maar zo'n mooie strakke kast is wel gaaf! Omdat ik weinig kennis heb van PC's zelf heb ik ook geen idee hoeveel geluid mijn nieuwe systeem zou produceren. Ik ga die kast iig zeker in overweging nemen!
 
Ze hebben meerdere modellen in die Define serie, er zit vast iets moois bij!!

Het design is mooi meegenomen, maar waar het mij om ging was de geluidsisolatie en ik heb daarom deze kast gekozen...verder is deze kast gewoon echt een tank qua bouwkwaliteit..

Succes met de opbouw van je nieuwe pc
 
ik ben ook opweg naar een nieuwe daw te bouwen. heb alvast een acronis backup gemaakt om te grootvaderen in mijn nieuw systeem.

ik heb nu nog zo'n i7 960 zitten 10 gb ram, en geen ene ssd schrijf, moederbord/cpu is echt iets van 6 jaar gelden.

Ik merk dat ik nu veel sample libraries gebruikt en het is soms zodanig nipt met het laden van grote projecten dat ik vaak moet beginnen freezen of "edit in place" en. Dat vind ik niet zo leuk omdat ik dan altijd 2 versies van mijn projects moet maken, Ć©Ć©n om te exporteren en Ć©Ć©n om aan te werken.

een xeon van nu, heeft dat veel voordelen op een i7 ? of ben je echt best goed af met een i7 ?

Veel gb's hoef ik niet want ik gebruik niet zoveel orchestral libs, wel veel nexus en kontakt, die kunnen best ook wel doorwegen als ik ze met hopen laad.

Wat ik wel gehoord heb over ssd's , en ik weet niet of dat nog altijd geldt, is dat die snel degraderen ? Veel fragmentatie en snel corrupte bestanden ? of is dat al een aantal jaren achterhaald ?

tx
 
hmm, gek dat ze geen audiocard er in steken, ofwel zie ik niet goed. Ben je geacht je eigen audio interface aan te brengen ofzo ?
 
daw

daw

Je componeneten komen aardig overeen wat ze bij i4-muzique gebruiken, zal wel goedkomen dus
 
Afgelopen vrijdag besteld dus nu even wachten tot het geleverd wordt en dan kan ik gaan bouwen met n maat van me!

Dit is het geworden:

NZXT S340 - Zwart / Rood
Gigabyte GA-X99-SLI
HyperX FURY Memory Black 32GB DDR4 2400MHz Kit
Intel Core i7-6800K - Boxed
Gigabyte GeForce GTX 1060 - WindForce OC - 3G GDDR5
1x Samsung 960 EVO - M.2 - 500GB
2x Samsung 850 EVO - 500GB
Corsair RMx - 650W
be quiet! Pure Rock
 
dat is een mooie upgrade dan vanaf een xeon, veel plezier ermee :okdan:
 
Back
Top