Ik mix en master je track, gratis, mits...

NorthernLightX

Prutser
Lid sinds
18 april 2002
Berichten
1.797
Locatie
Velserbroek
Mooie topic titel he? Sorry voor de clickbait. Maar lees wel even verder want het is wel een serieus aanbod.

Ik vind dat ik steeds beter aan het worden ben in mixen en masteren, maar ik heb nog veel te leren. Leren gaat het beste door dingen gewoon te doen, dus ik heb meer materiaal nodig om mee te werken. Ik produceer zelf en aantal tracks per jaar maar het gaat me niet snel genoeg. Ik heb nu het idee opgevat om aan te bieden om voor niets een mix en master van je track te maken, om zo meer ervaring op te doen. Uiteraard wel met een paar kanttekeningen:

- Gratis betekent ook dat je een gegeven paard niet in de bek moet kijken. Je krijgt in principe één mix/master terug en daar moet je het mee doen. Vind je het niks; no hard feelings, gooi je het bestand gewoon weg. Voor meerdere revisies etc. gaat het op werk lijken en dat is voor nu niet de bedoeling, maar op termijn wellicht wel bespreekbaar.
- Ik wil de mix/master graag (een periode) op synthforum zetten om feedback te verkrijgen. Als daaruit (voor mij) aanleiding voortvloeit om een revisie te maken dan valt dat binnen het pakket ;)
- Het bronmateriaal moet wel aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen. Ik vraag om vooraf een audio bestand met je eigen (ruwe) mix te sturen zodat ik kan beoordelen hoe groot de kans van slagen is. In dat gesprek vooraf zullen we ook bespreken wat het doel is (commerciële release, spotify, soundcloud, etc.). Ik produceer zelf trance en (af en toe) techno, maar wil me niet per sé beperken tot die genres. Alles is bespreekbaar.


Mijn commerciële CV is nog kort:
- mixen van eigen track 2 Man Riot - Iridescence, uitgekomen bij Elpida Music wat onderdeel is van Black Hole Recordings, te beluisteren op alle streaming platforms
- masteren van 1 track van een bevriende producer (tevens lid van het forum) welke via het label waar hij bij is aangesloten is uitgegeven


Interesse? Een reactie hieronder of via PB is welkom! Via PB kunnen we eventueel details bespreken en/of email uitwisselen.
 
Als je gewoon wat herrie van me wil masteren kan dat uiteraard, als projectje, maar wat ik maak is vermoedelijk niet je passie :D
 
Als je gewoon wat herrie van me wil masteren kan dat uiteraard, als projectje, maar wat ik maak is vermoedelijk niet je passie :D
Als het een track is met een kop en een staart dan wil ik me er best aan wagen hoor. Het is wel prettig als het voor jezelf ook een track is waar je trots op bent, en waarvan je zelf ook hoopt dat het mix/master proces het nét dat randje extra kan geven. Aan een jamsessie van een brakke zondag middag die je zelf niet van plan bent terug te luisteren is niet veel winst te behalen, zegmaar. - disclaimer: deze laatste zin is een hypothetische beschrijving van een mogelijkheid en geenzins een waarde oordeel over de muziek die jij maakt. ;)
 
Nee, het moet inderdaad iets zijn dat ik zelf terug wil luisteren en dat hier eerder al wat toffe comments kreeg... De uitdaging, voor mij, om sporen te delen is telkens weer dat ik geen idee heb hoe: als er op de master compr staat of what ever, en ik deel de tracks apart, is de som van die delen vast niet wat ik hier hoor. Of is dat net t punt, bezorg ik je gewoon alles zonder enige compressie eq enz. Kan allemaal.
 
Dat is dus het idee, dat je mij in dit geval het mixen en/of masteren laat doen.

Dus in het geval van een mix: alle sporen zo droog aanleveren als jij dat wil. Als er plugins e.d. zijn toegepast om de sporen mooi te maken dan mogen ze aanblijven, als ze zijn toegepast om alles goed met elkaar te laten klinken dan gaan ze uit. Plugins op het master kanaal gaan sowieso allemaal uit. Als er automation in plugins is toegepast dan moeten we overleggen hoe we dat oplossen; of je exporteert met de plugin aan of ik moet die automation nabouwen (bijvoorbeeld een volume automation vlak voor de drop).

Eigenlijk zijn er 3 smaken:
1. Losse sporen, voor een complete mix en master
2. Bussen / Stems, voor stem mastering. Doorgaans zijn er niet meer dan 8 bussen of stems. Ik werk zelf meestal met de volgende: Kick, Bas, Percussie (ook hihats zitten hierin), Lead, Pads, Vocal (indien aanwezig), FX (risers, atmosfeer, etc.).
3. Alleen de stereo (master) bus.
 
ok, lever ik gewoon alles kaal, behalve mijn stem, die gaat altijd al door n doosje. Hoe dringend is 't? Heb je tijd en jeukende vingers?
 
Leren is goed, voor beide partijen. Mijn tip: Zoek een mentor. En een geschikte ruimte. Of leer je huidige ruimte / afluistering écht goed kennen.
je HEDDs zijn top, maar hebben nog wel een sub nodig om écht full range te spelen. Sonarworx helpt, maar heeft ook valkuilen. Akoestiek ben je ook al mee bezig geweest, kan dat nog beter?

- technisch geloof ik wel dat je dit kan, je maakt nette mixen en staat open voor kritiek.
- Maar je studio moet je 100% blind kunnen vertrouwen. Alles wat er uit komt moet 100% kloppen. Er mogen dus geen hobbels of gaten meer in zitten.
- Je moet onvoorwaardelijk het vertrouwen hebben dat als het bij jou goed KLINKT het ook goed IS. En dat gaat verder dan alleen dsp en akoestiek toepassen.
- de grootste valkuil is dat 99% van de producties hier op de zolder of headset waar ze gemixed zijn ook best goed zullen klinken, maar dat dit een moving target is t.o.v. neutrale afluistering. Dus los van skills, spendeer hier de meeste tijd aan. Een huis bouw je ook niet zonder goede fundering.

en begrijp me niet verkeerd, je bent al een héél eind op weg. Maar die laatste 10% is waar je basis én je winst zit.
succes!
 
ok, lever ik gewoon alles kaal, behalve mijn stem, die gaat altijd al door n doosje. Hoe dringend is 't? Heb je tijd en jeukende vingers?
Geen haast, het moet voor alle partijen leuk blijven. Maak op je gemak een pakket met audio sporen, maak er een zipje van (al dan niet met wachtwoord) en dan is waarschijnlijk wetransfer de beste optie voor verzenden.
 
Leren is goed, voor beide partijen. Mijn tip: Zoek een mentor. En een geschikte ruimte. Of leer je huidige ruimte / afluistering écht goed kennen.
je HEDDs zijn top, maar hebben nog wel een sub nodig om écht full range te spelen. Sonarworx helpt, maar heeft ook valkuilen. Akoestiek ben je ook al mee bezig geweest, kan dat nog beter?

- technisch geloof ik wel dat je dit kan, je maakt nette mixen en staat open voor kritiek.
- Maar je studio moet je 100% blind kunnen vertrouwen. Alles wat er uit komt moet 100% kloppen. Er mogen dus geen hobbels of gaten meer in zitten.
- Je moet onvoorwaardelijk het vertrouwen hebben dat als het bij jou goed KLINKT het ook goed IS. En dat gaat verder dan alleen dsp en akoestiek toepassen.
- de grootste valkuil is dat 99% van de producties hier op de zolder of headset waar ze gemixed zijn ook best goed zullen klinken, maar dat dit een moving target is t.o.v. neutrale afluistering. Dus los van skills, spendeer hier de meeste tijd aan. Een huis bouw je ook niet zonder goede fundering.

en begrijp me niet verkeerd, je bent al een héél eind op weg. Maar die laatste 10% is waar je basis én je winst zit.
succes!
De akoestiek nog verder verbeteren is een uitdaging, het blijft een betonnen rijtjeshuis met zijn beperkingen. Het gebied rond 300Hz zit nu mijn grootste uitdaging, ik ga onderzoeken of dat met redelijke dikte minerale wol aan te pakken is.

Maar ik denk dat er ook heel veel winst te behalen valt door nog beter te leren luisteren. Jij komt regelmatig met goed commentaar en tips op mijn mixen en als ik dat dan analyseer en toepas dan hoor ik net mijn huidige spullen al dat het beter kon.

Dit is voor mij ook geen directe opstap naar commercieel mix en master werk, hoewel ik dat in de toekomt niet wil uitsluiten. Het is voor nu een soort onbetaalde stage.
 
Kennis delen is altijd goed:) Dus als je vragen hebt hoor ik het wel. Kritisch luisteren is vaak ook frisse oren en voldoende emotionele afstand.
Met een track arriveer je waar je uitkomt, door de keuzes die je maakt. Die maak je met een reden, daar een fris perspectief op is op eigen werk niet altijd makkelijk.
Ook het scheiden van het wat en hoe. Wat iemand maakt hoeft niet je smaak te zijn, of je nu wel of niet van 1/8D dub delays houdt, je zal dan nog steeds moeten horen of die ergens botst, of niet en of je daar dan iets mee moet, of niet. De mixer kan niet op de stoel van de producer/artist gaan zitten. Maar zij verwachten beiden wel dat je qua delivery het maximale uit hun werk haalt. En zachte heelmeesters maken stinkende wonden en drollen poetsen is ook best lastig. Dus wat je opvalt, maak dat bespreekbaar, raakt of mist de intentie het doel? En hoe ga je daar mee om. Lang verhaal kort, een mix is géén remix ;) (of soms ook wel, maar dan heb je een andere charter)
 
Valide punten, en daar heb ik ook al wel over nagedacht. Dit is een mooi experiment om te zien of ik die afstand inderdaad kan nemen en of ik blij word van dit soort klussen. Zo nee dan is dat ook waardevolle informatie. En zo ja, dan kan ik wellicht oplijnen voor een toekomstige carrière switch.
 
Goed initiatief.
Mixen en masteren is erg leuk om te doen (als je het bronmateriaal ook enigszins leuk vindt).
Ik ben er het laatste half jaar aardig wat mee bezig geweest in het kader van Sound Education Nederland.
Ook daarbuiten heb ik wat klusjes gedaan, na een vergelijkbaar oproepje als dit, op de Facebook muzikantenbank.
Nog geen geld mee verdiend, maar dat hoeft ook niet per se. Ik zou er op zich wel meer mee willen doen. Maar de concurrentie, op internet in ieder geval, is haast oneindig groot (zie Fiverr, Upwork en Soundbetter).
Ik ben voor een professionele drummer bezig die regelmatig wat klusjes heeft (bandopnames). Leer er heel veel van.
Ik moet er wel bij zeggen dat het mixen van pop/rock bandopnames echt heel andere koek is dan elektronische (dance) muziek mixen.
 
Leuk initiatief, ik denk er eens over na, heb wel wat liggen waar ik niet tevreden over ben en dat misschien wel een schop kan krijgen met een vers paar oren :)
 
Ik raad je ook deze site aan met enorm veel multitracks in verschillende genres!

Nuttig, maar ik ben ook op zoek naar feedback en blije mensen. Als ik zo'n multitrack download en ga mixen en misschien zelf hier het resultaat post dan verwacht ik hooguit een paar reacties dat de mix goed klinkt. Of niet. Met dit initiatief hoop ik 2 vliegen in 1 klap te slaan; zowel materiaal om te mixen/masteren als een gelukkige artiest die een beter resultaat heeft dan hij/zij eerder had.
 
Het is wel een hele nuttige en uitgebreide library mocht je een keer willen oefenen met het mixen van bandopnames. Je loopt dan vaak tegen dingen aan als overspraak, fase problemen, te grote dynamiek, e.d. Vooral de drums en vocals zijn vaak lastig en veel werk.
Volgens mij is er per track een subforum waar je feedback kunt krijgen. Het komt zelfs voor dat je van de originele band feedback krijgt (als ze meelezen).
Op Soundgym.com is er een wekelijkse mix ronde van één van de tracks van de cambridge library, waarbij men elkaar feedback geeft. Voor Soundgym heb je helaas een betaald abonnement nodig, maar misschien ook leuk om een keer zoiets op Synthforum te organiseren, voor de liefhebbers.
 
Ik vind dit een heel leuk plan van je! Op bijna alle tracks die ik bijvoorbeeld instuurde voor de SF-contest kreeg ik vaak te horen dat de mix beter kon. Dus dat is kennelijk mijn zwakte en een betere mix wil ik graag met jou uitproberen. Ik zal je zeer binnenkort een paar nummers toesturen. (Maar ik zou wel de zogeheten "eigen titel" onder je SF gebruikersnaam veranderen, wat dat geeft niet veel vertrouwen 😊...)
 
@NorthernLightX Als je wil kun je wel een track van mij masteren. Ik doe het nu grotendeels zelf, tenzij het label een masteraar aanlevert. Ik kan je de cleane -6db 24/96 versie leveren en mijn eigen master, maar misschien wil je die wel niet horen, voordat je zelf aan de slag gaat. Laat maar weten of je dat ziet zitten, dan stuur ik je de file vandaag.
 
Ik vind dit een heel leuk plan van je! Op bijna alle tracks die ik bijvoorbeeld instuurde voor de SF-contest kreeg ik vaak te horen dat de mix beter kon. Dus dat is kennelijk mijn zwakte en een betere mix wil ik graag met jou uitproberen. Ik zal je zeer binnenkort een paar nummers toesturen. (Maar ik zou wel de zogeheten "eigen titel" onder je SF gebruikersnaam veranderen, wat dat geeft niet veel vertrouwen 😊...)
Laten we met 1 track beginnen, dan kies jij de track uit waarin je zelf het meeste potentie ziet.

En het "prutser" is een beetje zelfspot natuurlijk. Ik ben zelfs gecertificeerd prutser namelijk. Da's niet niks. :D
 
@NorthernLightX Als je wil kun je wel een track van mij masteren. Ik doe het nu grotendeels zelf, tenzij het label een masteraar aanlevert. Ik kan je de cleane -6db 24/96 versie leveren en mijn eigen master, maar misschien wil je die wel niet horen, voordat je zelf aan de slag gaat. Laat maar weten of je dat ziet zitten, dan stuur ik je de file vandaag.
Ik heb gereageerd op je PB :okdan:
 
Back
Top