PlugData

Het meest aannemelijk lijkt mij nog dat het bij de rode pijl hieronder had horen te zitten
Waarom is dat aannemelijk? Ik heb toch meerdere keren uitgelegt dat je de toolchain installeert vanuit de plugdata interface?

Volgens mij moet je in 0.6.4 hier klikken (aka het "gear" menutje, wat ik je al heb verteld):
Pfpv74k.png


Hopelijk dat OBS de package versie snel update naar 0.7.0 want het is weer extreem moeizaam op deze manier.
 
Hoewel mijn Synaptic Package Manager vermeldt dat er versies 0.6.4 van PlugData geïnstalleerd zijn verschijnen er in Carla zoals ik net zag versies 0.5.3. Dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat ik op die eerdere versie van PlugData geen compilatie knopje kan vinden.
 
Een stapje verder gekomen!

- Ik heb Linux Mint 20.3.

- Heb nu onderstaande repository geïnstalleerd:
zo1.png


- En heb daaruit dan weer de volgende programma's geïnstalleerd:
zo2.png


- In Carla verschijnt dan plugdata v0.6.4

- En daar vind je dan (anders dan in de eerdere versie van plugdata!) onder het gear knopje inderdaad de optie om de toolchain te installeren en daarna pd patches tot plugins te compileren.

- Of het nu ook naar behoren werkt is een andere vraag, maar zolang je het juiste programma niet geïnstalleerd krijgt werkt het zeker niet.

- Later verder...


Vriendelijk verzoek aan dreamer om niet alleen zichzelf maar ook de gebruikers van zijn software eindelijk eens serieus te gaan nemen. Als iets niet duidelijk is kan dat ook aan zijn eigen arrogante houding en gebrekkige uitleg liggen. Dit spelletje speelt nu al geruime tijd, en daar is niemand mee gediend.
 
Heb je de oude versies wel verwijderd? Anders krijgen we de volgende keer weer hetzelfde probleem.

Overigens kan ik je erg moeilijk serieus nemen als je de hele tijd over je eigen acties struikelt en daar vervolgens anderen de schuld van geeft.
Het feit dat je dit topic zo'n beetje volledig op je eigen gestuntel laat richten is overigens ook niemand anders mee gediend.
 
Dit ziet eruit als plugdata v0.6.1 ofzo, Heavy is toegevoegd in versie v0.6.3. Ik kan een upgrade naar de laatste versie zeker aanraden. EDIT: oh daar waren jullie al uit, de laatste berichten waren voor mij nog niet zichtbaar.

Dat klopt. Ben net weer thuis en ik ga vandaag verder bekijken hoe het vanuit PlugData exporteren van plugins werkt.

Wat er eerst fout ging was dat mijn Synaptic Package Manager vermelde dat versie 0.6.4 van PlugData was geïnstalleerd, terwijl in Carla een eerdere versie van PlugData verscheen waarin de compile... optie nog niet zat. Dat de door de Synaptic Package Manager vermelde versie niet klopte, daar kwam ik pas later achter. Toen heb ik alle versies van PlugData die ik op mijn computer kon vinden gewist inclusief de vorige gebruikte repository, en vervolgens een andere repository gedownload en van daaruit opnieuw PlugData geïnstalleerd. Nu ziet het er allemaal veel beter uit, maar dat ga ik straks verder bekijken. Mogelijk heb ik dan nog meer vragen. Als het met PlugData inclusief Heavy lukt om PureData patches in plugins om te zetten zou ik heel blij mee zijn.
 
Heb even snel wat geprobeerd, maar dat resulteerde in een geëxporteerd leeg mapje. Staat er ergens een stap voor stap uitleg hoe het vanuit PlugData exporteren van een PD patch als plugin in zijn werk gaat?
 
Uiteindelijk de onderstaande basale PD patch (is een simpele doorverbinding) maar uitgeprobeerd, en die bleek inderdaad als een werkende LV2 plugin te exporteren. Dus in principe werkt het, maar ik zal later nog wel uitproberen wat voor het als plugin exporteren van ingewikkelder PD patches wel of niet lukt.
eenvoud.png
 
Ben weer wat aan het experimenteren. Hoort onderstaande PD-patch exporteerbaar te zijn als LV2 plugin?

testje.png
 
Vreemd genoeg opent het browser venster voor het laden van een PD-patch achter de GUI van PlugData, is dat een bug?

Edit: nu niet meer: dat is wel heel snel verholpen, maar ik weet niet hoe? ;)
 
Laatst gewijzigd:
Heb nu PlugData 0.7.0 geïnstalleerd. Onderstaande patch was daarmee als VST2 plugin te exporteren:

patch.png


En die werkte ook in Carla. :) Echter heet die plugin "Untitled-vst.so" (let op de extensie). En daarom vraag ik mij af of die ook nog in een DAW onder Windows zou werken. De plugin geeft een simpele constante toon. Kan iemand dat in een Windows DAW uitproberen? Zie bijlage.
 

Attachments

  • Untitled-vst.so.zip
    26,1 KB · Bekeken: 71
Dat hoef ik niet te proberen want dat werkt zeker niet.
Een linux so object is een shared lib voor een linux programma en kun je alleen onder linux draaien mits die dezelfde libc gebruikt.
Windows werkt met DLL, dynamic loadable library.

Zoals eerder check eens wine, als je dus Pd onder wine draait kun je een vst exporteren.
Dat gaat ook niet 123 want je moet dan ook uitvogelen hoe je alle dependencies in wine moet instaleren.
 
Dat hoef ik niet te proberen want dat werkt zeker niet.
Een linux so object is een shared lib voor een linux programma en kun je alleen onder linux draaien mits die dezelfde libc gebruikt.
Windows werkt met DLL, dynamic loadable library.

Klopt. Heb dat inmiddels ook op Discord gezien.

Zoals eerder check eens wine, als je dus Pd onder wine draait kun je een vst exporteren.
Dat gaat ook niet 123 want je moet dan ook uitvogelen hoe je alle dependencies in wine moet instaleren.

OK - dat ga ik proberen. En mogelijk ook nog PlugData onder Wine.
 
PlugData onder Wine werkt niet. Misschien wel na uren of dagen sleutelen, maar dat ga ik er niet in investeren.

PureData onder Wine startte in ieder geval op. Maar hoe kun je daarmee dan een patch als VST plugin exporteren?
 
Plugdata is echt fantastisch , heb lang geleden met pure data gewerkt , deed nu alles midi,geralteerd met loomer architect maar plugdata is echt awesome .
 
ZIt er weer volledig in PUre data
Eigenlijk vree simpel , 2 operators ( phasor die functie cosine leest ) en dan een implementatie van Robin schmidt Funcshaperfreestyle curve ( heb ik ook al in reaktor core uitgewerkt )
Was wel eventjes headscratchen om de pure data expressions~ onder de knie te krijgen
Waanzinnig dat die gewoon op audiovectors werken , heb al serieus wat distortion curves kunne maken Zihier audiofilterje ( is te groot om op te loadedn ) lekkere drone

FM.jpg
 
Ja - Pure Data is met PlugData nog leuker geworden dan het al was. :okdan:

Maar ik ben nu de programmeertaal C aan het leren. En ik kan maar een ding tegelijk....
 
Back
Top