PlugData

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.553
Locatie
Zeist
Na mijn Linux Mint upgrade heb ik zojuist PlugData proberen te installeren volgens de eerder verstrekte aanwijzingen: Heb je aan Python genoeg als wetenschappelijke software?

Dat ging een heel eind heen goed maar eindigde toch met de volgende fouten:

Code:
make[2]: *** [CMakeFiles/PlugDataStandalone.dir/build.make:132: CMakeFiles/PlugDataStandalone.dir/Source/Objects/GUIObject.cpp.o] Error 1
make[1]: *** [CMakeFiles/Makefile2:218: CMakeFiles/PlugDataStandalone.dir/all] Error 2
make: *** [Makefile:130: all] Error 2
 
Ik geef het in ieder geval een kans want PureData is een van de weinige audio programma's waar ik in elk geval mee verder ga, en dan is het wel zo fijn als ik de resultaten van mijn werk ook als plugins kan exporteren.
 
Hmm... Ik kan aan deze error niet zien waar het misgaat in GUIObject.cpp, ik denk dat ik het beste straks zelf even Mint kan installeren in een VM om te kijken wat er aan de hand is. Mocht het bij mij wel werken, kan ik het resultaat ook zippen en opsturen.
 
Ik heb het probleem waarschijnlijk gevonden, ik werk aan een oplossing.

De laatste Ubuntu 18.04 versie werkt bij mij ook in Mint 19.x, maar je moet even "chmod +x" op de standalone done voordat het werkt. Ik zal ook even uitzoeken waarom dit nog nodig is.
 
Ik ben pas op Linux Mint 20.3 overgestapt. Daarbij heb ik ook al gemerkt dat ChucK (dat het eerder nog wel deed) het nu op mijn computer niet meer doet.
 
In de map Plugins staan alle bestanden. Er zou een standalone, LV2 en VST3 plugin moeten zijn. De standalone zou je moeten kunnen openen door erop te klikken, mocht dat niet werken kan je proberen het in een terminal window te slepen. De LV2 en VST3 plugins moet je nog even naar de goede mappen kopieeren. Volgensmij was dat

~/.vst3
~/.lv2

(er zijn nog een paar andere opties die ook werken volgensmij)
 
Hoe open ik de standalone? Dit gebeurt er nu bij erop klikken en bij een poging tot openen via de Command Line:


standalone.png



Code:
~/PlugData/Plugins/Standalone$ PlugData
PlugData: command not found
 
Hartelijk dank! :)

Inderdaad opent er dan iets. Heb nu geen tijd meer, want moet zo weg. Later verder...
 
OK - daar ben ik weer. In de standalone kun je kennelijk pd-files openen, want net met een voorbeeldje geprobeerd. Maar hoe exporteer je dat dan als plugin?
 
Even recapituleren:

Het installeren van PlugData via de Command Line gaat zo:

Code:
git clone --recursive https://github.com/timothyschoen/PlugData.git && cd PlugData

sudo apt install  -y libasound2-dev libjack-jackd2-dev libcurl4-openssl-dev libfreetype6-dev libx11-dev libxcomposite-dev libxcursor-dev libxcursor-dev libxext-dev libxinerama-dev libxrandr-dev libxrender-dev libwebkit2gtk-4.0-dev libglu1-mesa-dev mesa-common-dev

mkdir build && cd build && cmake -DENABLE_TESTING=0 -DENABLE_SFONT=0 .. && cmake --build . --config Release

Vervolgens is de standalone versie van PlugData te openen via de Command Line met:

Code:
~$ cd PlugData
~/PlugData$ cd Plugins
~/PlugData/Plugins$ cd Standalone
~/PlugData/Plugins/Standalone$ ./PlugData

Het importeren van een PureData-bestand gaat met ondervermelde knop:

standalone.png
 
Mooi - maar nu de hamvraag: hoe exporteer je vanuit de standalone een PD-bestand als plugin? Ik ben heel benieuwd hoe die plugins eruit zien en of het goed werkt...
 
Misschien moet ik je hier teleurstellen, want dat is waar Camomile voor is. PlugData is bedoeld om in de DAW te maken/openen in de DAW. Dus als je de PlugData VST3/LV2 installeert, kan je daarin patches openen, maken en gebruiken. Als je plugins voor jezelf wil maken, kan je eventueel DAW presets daarvoor gebruiken. Het is vergelijkbaar met Max4Live.

Als je patches wil exporteren om te kunnen delen met anderen, kan je beter Camomile gebruiken.
 
Dan heb ik het inderdaad verkeerd begrepen, ik dacht dat je eigenlijk met een verbeterde of handiger versie van Camomile bezig was. Je project kan voor mij nog steeds wel interessant zijn, maar ik begrijp nu niet goed meer wat er de bedoeling van is.
 
Goed: ik heb de lv2-plugins naar /usr/lib/lv2/ gekopieerd en heb de VST3-plugins naar /.wine/drive_c/Program Files/Common Files/VST3/ gekopieerd.
 
De lv2 plugins van PlugData openen in Carla maar er is geen GUI. De vst3 plugins van PlugData worden in Carla niet gezien.
 
Back
Top