PlugData

Nog weer een paar keer geprobeerd de nieuwste versie te installeren, maar niet gelukt. Wel volop foutmeldingen. Ik wacht wel tot het programma uitontwikkeld is, en hopelijk komt het dan ook in de repositories van waaruit het dan simpel te installeren zal zijn. Of anders als AppImage met alle benodigdheden in een bestand samengepakt. Op zich is het een heel mooi project, maar de nieuwste versies zijn nog niet geschikt voor gebruikers die niet zelf ook developers zijn.
 
Als je zegt "volop foutmeldingen" kun je dan ook uitleggen welke foutmeldingen?

Wanneer jij zegt "het is stuk" dan zeg ik "heb je het al uit en weer aan gezet?"
 
Ik kan dat niet uitleggen en ik heb mij daarbij neergelegd. Ik zeg ook niet "het is stuk". Ik wacht nu alleen tot het programma voldoende uitontwikkeld is zodat ook simpele gebruikers ermee uit de voeten kunnen. Met de eerdere versies van het programma lukte mij dat al, maar ik was benieuwd of je met de nieuwe versie ook PureData patches als VST-plugins kan exporteren. Bij pogingen PlugData te updaten is de zaak bij mij in het honderd gelopen. Daar laat ik het voorlopig bij.
 
Prima, maar als we niet weten welke foutmeldingen je krijgt, dan kunnen we ze ook niet onderzoeken en eventueel verhelpen.
 
Als het inderdaad met de nieuwe versie van PlugData mogelijk is PureData patches als VST-plugins te exporteren dan wil ik het nog wel een keer proberen. Want als dat gaat lijkt mij dat geweldig. Camomile kan dat ook maar vond ik nogal omslachtig en lijkt ook niet verder te worden ontwikkeld. PlugData zal dan wel helemaal opnieuw op mijn computer geïnstalleerd moeten worden want ik heb het gewist.
 
Goed - aangezien ik Pure Data wil blijven gebruiken en PlugData daarbij van pas komt heb ik zojuist nogmaals geprobeerd PlugData te installeren. (Ik heb Linux Mint 20.3) Het volgende heb ik gedaan:

Code:
echo 'deb http://download.opensuse.org/repositories/home:/plugdata/xUbuntu_22.10/ /' | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/home:plugdata.list
curl -fsSL https://download.opensuse.org/repositories/home:plugdata/xUbuntu_22.10/Release.key | gpg --dearmor | sudo tee /etc/apt/trusted.gpg.d/home_plugdata.gpg > /dev/null
sudo apt update
sudo apt install plugdata

Daarna zag ik in de Synaptic Package Manager het volgende:

situatie1.png


Mijn poging ook al de andere PlugData bestanden te installeren mislukte echter met de volgende foutmelding:

error.png


Daarom heb ik genoegen moeten nemen met deze situatie:

situatie2.png



- Morgen verder...
 
Laatst gewijzigd:
Oh - dus uiteindelijk heb ik het zo goed gedaan door plugdata-lv2 en plugdate-vst3 niet te installeren maar de rest van de lijst wel?
Nee, want nu heb je zowel de 0.6.4 als de nightly versie geinstalleerd. Kies de ene of de ander. Niet het combineren ervan.

Met "nightly" builds krijg je sowieso experimentele features wat een stuk instabieler is.
 
Oh - dus nog even voor de duidelijkheid: ik had het beter kunnen laten zoals hieronder? Of dan juist wel weer met die laatste twee erbij?

situatie1.png
 
Mooi dan zit ik nu op de goeie weg. ;)

Dan is er nog iets wat ik mij afvraag: is het met de huidige versie van PlugData al mogelijk om Pure Data patches als VST3 of LV2 plugins te exporteren?
 
Nog wat verder gezocht en kennelijk heb je voor het exporteren van plugins ook nog Heavy nodig, maar je krijgt dan geen kant en klare VST of LV2 plugins maar C++ bestanden. Heb ik dat zo goed begrepen? En zo ja - is het dan de bedoeling dat je die C++ bestanden zelf verder in het gewenste plugin-format omzet?
 
Dat heb je niet goed begrepen. Met plugdata kun een toolchain installeren die Heavy juist direct met de editor integreerd.
Dan kun je vanuit de editor zowel C/C++ code as gecompileerde plugins (vst2/vst3/lv2/clap) exporteren:

t39pKuR.png


07IcxNX.png
 
Nog beter! Ik moet dus aanvullend een Toolchain installeren. Eens kijken of dat lukt...
 
Dat heb je niet goed begrepen. Met plugdata kun een toolchain installeren die Heavy juist direct met de editor integreerd.
Dan kun je vanuit de editor zowel C/C++ code as gecompileerde plugins (vst2/vst3/lv2/clap) exporteren:

t39pKuR.png


07IcxNX.png

PlugData opent nu bij mij in Carla, maar ik zie niet hoe ik van daaruit bij je bovenste pop up uitkom om die toolchain te installeren...
 
Waarschijnlijk onder het "gear" menutje.

Inmiddels ziet 0.7.0 er iets anders uit, dus ik weet het ook niet meer precies.
Klik gewoon op alles tot je het hebt gevonden :)
 
Alles bekeken maar niets gevonden. Het meest aannemelijk lijkt mij nog dat het bij de rode pijl hieronder had horen te zitten, maar daar kun je bij mij enkel maar " *.pd " kiezen.

niet.png
 
Back
Top