Wat is nu een leuke synth om mee te beginnen?

Een tweedehands Yamaha modx6 past met een beetje zoeken ook wel in je budget. Dan heb je een mooie alleskunner in huis.

Ik kan je vooral aanraden om met één apparaat te beginnen en dat te leren kennen, ook als je budget overhoudt. Als dan uiteindelijk blijkt dat je wat mist, kun je altijd iets specifieks toevoegen.
 
Het verbaast me dat iedereen hier de Modal Argon en Modal Cobalt vergeet. Als je wat rond zoekt kan je beide voor 800€ scoren.
2 synths met een heel eigen apart karakter. Check out those Youtube vids !!!!
(Behringer DM12 ook goeie optie, imo iets beperkter maar wel ijzersterke FX - is een Juno 106 copietje)

En waar blijven de Virussen ? B / C ??
 
Of wat dacht je van een tweedehandsje: de nord lead 2 of 2x. Daar kun je ook heel makkelijk ambient mee maken, mede doordat de release time van de amp darvan erg lang is.
 
Het verbaast me dat iedereen hier de Modal Argon en Modal Cobalt vergeet. Als je wat rond zoekt kan je beide voor 800€ scoren.
2 synths met een heel eigen apart karakter. Check out those Youtube vids !!!!
(Behringer DM12 ook goeie optie, imo iets beperkter maar wel ijzersterke FX - is een Juno 106 copietje)

En waar blijven de Virussen ? B / C ??
De Deepmind heb ik ook overwogen. Alleen de naam al klinkt goed :-)
 
Goed tips allemaal. Ik ga ze allemaal nog eens een paar nalezen en er over nadenken. Mijn eerste indruk is dat ik de Wavestate zou "moeten" aanschaffen.

Ik ga niet elk reply afzonderlijk beantwoorden. Iedereen bedankt voor de bijdrage.
Ik denk zelf dat hoewel de wavestate goed past bij de genres genres je aangeeft het zeker geen beginner synth is en best zou kunnen frustreren.

Niet heel specifiek voor ambient, maar goede beginner instrument zijn denk ik misschien ook: novation bass station 2, minilogue xd of moog grandmother. Goede instrumenten om de basis op te leren. Deepmind zou je ook een eind mee moeten kunnen komen.
 
'n Roland SH201 is nog steeds een van de betaalbaarste synths.. zit tussen de 250-300. Lekker handson door veel knopjes en sliders..

 
Hola .
Net mijn wavestate gekregen.en zo te horen een goede
Keus gemaakt.
Zeker voor jouw doeleinden.
Groeten van andreos.
 
Ik zou als beginner voor een korg minilogue gaan of een XD. Ik ben van mening dat de wave state niet geschikt is voor een beginner.
 
Ik zou als beginner voor een korg minilogue gaan of een XD. Ik ben van mening dat de wave state niet geschikt is voor een beginner.
Hoe kan je beoordelen wie er
Een beginner is.
Randeep zeker niet.
Ik ook NIET.
Groeten van Andreos.
 
Als je nog geen DAW of andere sequencer of workstation gebruikt, zou ik voor een JD-Xi gaan zodat je niet alleen geluidjes maakt maar ook iets wat lijkt op een song. Als je wel al iets hebt om songs mee te bouwen, kunnen alle hier aangehaalde synths en nog veel meer. Een looper erbij kan ook leuk zijn. En voor new age een goede reverb/delay.
 
2e hands acces virus b of c, klinken goed en hands on bediening want veel knoppen.
vroeger zou ik zeggen een juno106 maar die zijn geen 400 euro meer tegenwoordig...
 
Er staat een Novation KS op Marktplaats. Dat is ook heel eenvoudig qua bediening. Veel vaste knoppen naar functies en weinig menudiven. Dit is net als de Virus B en C een Virtueel analoge synth en maakt gebruik van dezelfde DSP's. Ik heb een Novation KS rack en Virus B en C. Novation klinkt gepolijster en is bovendien prettiger geprijsd.



De Roland SH201 die ik eerder opperde is nog eenvoudiger. Geen display en dus geen menudiven. Een Wavestate is wel een super ding maar volgens mij verdwaal je daar redelijk snel in alle functies.. Maar misschien ben je al bekend met VST synths? Ik bedoel wat is beginner. Toen ik in de 80s begon (met een Yamaha CS5) vond ik de envelope generator wat verwarrend maar als je dat eenmaal snapt en weet/hoort welke knop wat doet kan je elke substractieve synth snappen. Ik heb zelf tijden met een Acces Virus B als VST synth op een TC powercore computer kaart gebruikt en kon daar prima vinden wat ik zocht. Heb jaren later ook een hardware Virus B en C aangeschaft maar juist daar moest ik ff m'n koppie erbij houden..

Een MODX zou ik niet echt aanraden als een beginner synth. Er zit ook FM in en is daarnaast een rompler. Ga je bv een preset die lekker klinkt ontleden kom je bij een samengestelde (gesampelde loop) golfvorm uit ipv dat er golfvormen zijn gestapeld mbv ontstemming. Of er is FM gebruikt ; veel succes als beginner. :D Ik heb zelf juist een Montage gekocht Dat is hetzelfde als een MODX maar dan met meer knoppen, omdat dat handiger is met FM editen. Als beginner op gebied van additieve synthese (FM) zou ik geen MODX aanraden iig.

De Behringer Deepmind is een te gekke synth idd. Ik was altijd al een fan van de Behringer FX en heb em juist daarom gekocht. :) De modmatrix kan wat verwarrend zijn maar dat is ook zo op een Acces Virus. Ander detail is dat de Behringer analoog is en dat klinkt toch anders.
 
Back
Top