(onverwachte) kost vs Mojo

soyzone

Stamgast
Lid sinds
9 augustus 2012
Berichten
158
Locatie
gent / roeselare
Het Q&A over FabFilter inspireerde me om es wat te vragen over het voordeel van de software + controller combos die nu overal opduiken; in het topic kwam het idee naar voor dat Fabfilter wel es mijmerde over een dedicated controller.
(de titel neemt wat inspiratie van het topic door Fifth Bot en The Doors natuurlijk)
Ik denk maar aan de hybrid console van Softube launches new Console 1 ‘Fader’ | Resolution Magazine , de dedicated MIDI controller for TAL-U-NO van sound-force SoundForce Introduces SFC-60 V3, A Dedicated Controller For TAL-U-NO-LX, de AKAI FIRE Controller for FL Studio enz

Wanneer een controller uit wordt gebracht voor software die je al jaren gebruikt, is dat alleen maar toe te juichen natuurlijk, het is een hardware extensie (handen) van je geluid en beeld.
Maar wat als je nou niet eerder investeerde in de software?

Als de prijs van de software + de controller nu uitkomt boven de prijs van de hardware die het emuleert, lijkt het me onzinnig. Maar is dat zo? (Is de Juno nog te vinden onder de prijs van een plug-in plus boutique controller.) En kan je (ipv een 1:1 emulatie) niet al veel doen met een vergelijkbaar toestel in hardware? Een Squarp vs Fl+Fire bvb. ? Het argument mojo wordt vaak gebruikt om de prijs van hardware (synths) te verdedigen, maar wat als het nu over dezelfde investering gaat? Is hardware dan niet duurzamer? (ecologisch en voor de gebruiker)
De flexibiliteit van software (plug-ins) wordt vaak aangeprezen, maar het lijkt dat we nu gaan naar systemen die je locken in hun eco systeem (Softube).

Niet elk aspect dat me bezighoudt gaat evenveel op voor elk voorbeeld, maar toch; iemand ervaring met één van deze toestellen? Wat is de reden dat het je aantrok?

Ik ben - voor het geval dit zo lijkt - niet anti software. De reden dat ik hier mee bezig ben, is net omdat ik terug plezier heb in Reaktor (maar daar wel wat moeite heb met de knopjes) en ik gebruik tot grote voldoening Maschine en Kore.
 
Laatst gewijzigd:
Ik gebruik een DAW controller (Ableton Live Push 2) maar dedicated controllers voor plugins ... ik weet het niet. Het heeft mij nooit getrokken want plugins komen en gaan, verliezen mogelijk support, krijgen nieuwe versies (met nieuwe features die dan weer niet op de controller gemapt zijn), je ervaart vaak wat lag/latency tussen knop draaien en het ook op het scherm zien, etc. Dan heb ik liever iets universelers dat ik gewoon kan mappen zoals het me op dat moment uitkomt, zoals ik nu met de System-1m doe.
 
De Electra One controller is naar mijn mening wel baas.
Met het Ableton remote script worden en automatisch (dynamisch) templates gemaakt en switched de controller als je een andere plugin kiest.
Dan zie je bij de parameters bv hz, semitone en dat soort dingen.
En dan kun je ook nog je eigen templates maken voor je veel gebruikte vst's.
Zo heb ik een mooie voor mijn SSL4000 channel strip en Camel Crusher gemaakt.
Daar komt ook nog eens bij dat de Electra One heel goed hardware kan besturen. ( XV5080, DX7, Ensoniq Mirage etc )
Ik zou niet snel een controller van een plugin fabrikant kopen omdat er een risico is dat je aan hun support vast zit.
En ook niet voor een dedicated controller om wat Nap zegt.
En ik houd ook van een leeg buro daar mogen niet teveel dingen staan omdat ik altijd plek nodig heb voor experimenten etc.

Push werkt ook fijn maar het je minder realestate en kun je niet zo veel customizen.
Ik heb Push 1 en Push 2 is natuurlijk een stuk beter.

De Elctra One is vrij prijzig.

 
Ik heb er een voor de:
1. JP-8 (tal of arturia of andere jupiter8 variant) Soundforce SFC-8
2. Juno 60 (tal of arturia of welke juno 6/60/106) Soundforce SFC-60
3. Redominator (alpha juno) van Audiorealism, DT-300 van Dtronics
4. Alle overige subtractieve synths (oberheims, prophets en roland cloud legendary etc) Roland System-8

Elke template zitten bovenstaande synths in, dus altijd in gebruik. Via midi routing zo ingesteld dat alleen de plugin waar ie voor bedoeld is erop reageerd, ik hoef niet eens de track geselecteerd te hebben. Dit geld voor 1, 2 en 3. 4, SYSTEM-8 is altijd actief en alle plugins die ik ermee bedien (arturia/softube/discodsp etc etc)heb ik ge midi-mapped of wordt standaard ondersteund door RolandCloud legendary synths.

Daarnaast heb ik dus ook voor het mixen en channel-tweaken een:
1. Softube Console One, met daarin de meest voorkomende channelstrips, de OSD heeft een hele mooie metering sectie, dus die staat apart op een display te draaien met de controller ervoor. Deze staat standaard op de masterbus, zodat ik lekker de overal-compressie en eq / drive etc kan aanpassen on the fly, met visuele feedback.
2. SSL UC-1, keuze uit SSL4000 of een SSL9000 channelstrip en zo ingesteld dat de controller automatisch weergeeft welk kanaal ik selecteer.
3. Setje van 3 x avid artist mix voor het solo/mute en schuifwerk met 24 faders. Zo ingesteld dat de laatste 8 faders mijn vca's en mixbusen bedient, dan kan je in een keer je bassen solo zetten, je drums muten en of 1 van de drumcomputer submixen volume schuiven en selecteren (vca)
 
De Electra One controller is naar mijn mening wel baas.
Met het Ableton remote script worden en automatisch (dynamisch) templates gemaakt en switched de controller als je een andere plugin kiest.
...
De Elctra One is vrij prijzig.

Lijkt me een redelijke prijs!

Ableton is niet de enige die dynamisch presets maakt, (vergeet nu even wie/wat) maar de enige die voorlopig samenwerkt neem ik aan?
Kan je de gui van de elementen zelf kiezen, zoals in TouchOsc?
 
Ik heb er een voor de:
1. JP-8 (tal of arturia of andere jupiter8 variant) Soundforce SFC-8
2. Juno 60 (tal of arturia of welke juno 6/60/106) Soundforce SFC-60
3. Redominator (alpha juno) van Audiorealism, DT-300 van Dtronics
4. Alle overige subtractieve synths (oberheims, prophets en roland cloud legendary etc) Roland System-8

Elke template zitten bovenstaande synths in, dus altijd in gebruik. Via midi routing zo ingesteld dat alleen de plugin waar ie voor bedoeld is erop reageerd, ik hoef niet eens de track geselecteerd te hebben. Dit geld voor 1, 2 en 3. 4, SYSTEM-8 is altijd actief en alle plugins die ik ermee bedien (arturia/softube/discodsp etc etc)heb ik ge midi-mapped of wordt standaard ondersteund door RolandCloud legendary synths.

Daarnaast heb ik dus ook voor het mixen en channel-tweaken een:
1. Softube Console One, met daarin de meest voorkomende channelstrips, de OSD heeft een hele mooie metering sectie, dus die staat apart op een display te draaien met de controller ervoor. Deze staat standaard op de masterbus, zodat ik lekker de overal-compressie en eq / drive etc kan aanpassen on the fly, met visuele feedback.
2. SSL UC-1, keuze uit SSL4000 of een SSL9000 channelstrip en zo ingesteld dat de controller automatisch weergeeft welk kanaal ik selecteer.
3. Setje van 3 x avid artist mix voor het solo/mute en schuifwerk met 24 faders. Zo ingesteld dat de laatste 8 faders mijn vca's en mixbusen bedient, dan kan je in een keer je bassen solo zetten, je drums muten en of 1 van de drumcomputer submixen volume schuiven en selecteren (vca)

Volledig in geduikt dus, had ik hier niet verwacht te horen ghehe. Fotootje knallen denk! Ben wel benieuwd hoe dit eruit ziet.
 
Hey ja er is ook een script voor Bitwig en Reaper dacht ik.
Het is een dedicated controller maar het ziet er niet als touchosc of lemur uit.
Maar goed het is wel goed te customizen.
En als je kan coden kun je met Lua toffe dingen doen.
 
Hoe mooi ik de SoundForce controllers ook vind, ik ben toch blij dat ik voor de Electra One ben gegaan. Ik had in eerste instantie GAS voor een MKS-80, maar ik ging mezelf afvragen hoeveel verschil er nu zit in met een controller zo'n hardware bak aan te sturen of een VST. Klanktechnisch zit er uiteraard wel een verschil in, maar er hangt ook een enorm prijskaartje aan zo'n MKS-80. En om alleen een controller aan te schaffen voor JP-8-achtige VST's vond ik niet toekomstbestendig. De Electra kwam ik tegen toen ik de alternatieven bekeek (de Faderfox controllers stonden in 1e instantie hoog op het lijstje). Besteld en geen spijt van. Integratie met Ableton Live moet ik nog eens testen, maar er zijn ook integratie mogelijkheden dmv DrivenByMoss (gratis volgens mij), zoals met Bitwig en Reaper. Zie bv dit filmpje:



Hier een kort filmpje wat ik gemaakt heb waarbij ik de Bentō softsynth controlleer met de 2 Electra's. De synth was over 2 schermen volledig te mappen, dus dan is het zeker handig om er 2 te hebben. Anderzijds is het schakelen tussen pagina's 1 handeling verwijderd, gaat supersnel.



Voor een hoop softsynths heb ik templates gemaakt die ook voor de andere Electra gebruikers beschikbaar zijn. Het maakt dat je veel meer het gevoel hebt een echte synth te spelen. Uiteraard niet zo fraai als met een dedicated controller als de SoundForces, maar een flexibeler alternatief.
 
En om alleen een controller aan te schaffen voor JP-8-achtige VST's vond ik niet toekomstbestendig.
Ik snap je punt, maar...
De JP8 gaat al zon 40 jaar ofzo mee als een van de classic polys, zelfde geld voor de juno's
Ik vermoed dat de JP8/Juno hype nog wel even voortduurt :)

Als er op een later moment een andere plugin komt die beter is dan de tal/arturia versie, dan gebruik je hem daar gewoon voor.
Er was een prophet controller met al die extra dingen zoals de fx sectie in de u-he versie, maar daar is ie vanaf gestapt. Begrijpelijk want dan is de helft van de controller layout voor de efx sectie, daar hebben de andere eigenlijk geen last van. Voordeel van een hoop schuifjes is dat je ook in een oogopslag ziet hoe de synth staat ingesteld, zelfde voor de leds van de waveforms en en dergelijke.
 
Het voordeel van de electra one tov de mp midi variant is dat in ieder geval je draaiknoppen onder je scherm zitten ipv eromheen, dan zit je hand er heel de tijd voor.
 
Ik snap je punt, maar...
De JP8 gaat al zon 40 jaar ofzo mee als een van de classic polys, zelfde geld voor de juno's
Ik vermoed dat de JP8/Juno hype nog wel even voortduurt :)
Ik had misschien wat duidelijker moeten stellen: toekomstbestendig voor mij. Ik kan me voorstellen dat als je altijd veel met een JP-8 variant speelt dat het zeker een goeie investering is. Maar dat doe ik niet. Misschien wel als ik voor de MKS-80 was gegaan, omdat het dan wellicht meer als een "verplichting" voelt om 'm te gebruiken omdat het een hardware bak is.

Voordeel van een hoop schuifjes is dat je ook in een oogopslag ziet hoe de synth staat ingesteld, zelfde voor de leds van de waveforms en en dergelijke.
Niet helemaal toch? Want daar zou je dan toch motorized faders/knoppen voor nodig hebben? Als je een preset in laadt dan staan je knoppen altijd verkeerd lijkt me.

Het voordeel van de electra one tov de mp midi variant is dat in ieder geval je draaiknoppen onder je scherm zitten ipv eromheen, dan zit je hand er heel de tijd voor.
Die MP MIDI vind ik maar een raar geval, die knoppen rond het scherm lijken me niet echt handig werken. En de userbase is volgens mij niet zo betrokken als bij Electra, daar worden een hoop leuke dingen door gebruikers ontwikkeld.
 
Het is een dedicated controller maar het ziet er niet als touchosc of lemur uit.
Maar goed het is wel goed te customizen.
Nee inderdaad, hoeft ook niet, maar ik bedoel; hoeveel keuze heb je op het scherm of je een element toewijst aan zeg maar een symmetrisch balkje (L/R stereo bvb) of een oplopend balkje (amount).
 
Ja het voordeel van de Electra One is dat je in 1 oog opslag je patch kan zien.
Dan heb je ook nog de vele presets.
En met Lua kan je weer heel specifieke dingen coden.
De knoppen zijn de beste die ik ooit gevoeld heb.
En hij neemt niet zo een plaats in.
 
Nee inderdaad, hoeft ook niet, maar ik bedoel; hoeveel keuze heb je op het scherm of je een element toewijst aan zeg maar een symmetrisch balkje (L/R stereo bvb) of een oplopend balkje (amount).
Zoek je iets specifieks?
De E-one kan alles wat je nodig het om synths en/of plugins te besturen.
Sequencers en LFO's kan ook maar verwacht geen TouchOSC of LEmur kwa layout. De Eone heeft een wat simpelere layout met een grid van 3x 12.
 
Niet helemaal toch? Want daar zou je dan toch motorized faders/knoppen voor nodig hebben? Als je een preset in laadt dan staan je knoppen altijd verkeerd lijkt me.

De meeste controller hebben wel een latch/hook optie, zodat in ieder geval de waardes niet direct veranderen als je aan een fader zit bij een nieuwe patch. Maargoed, je hebt geen visuele feedback, en dat is natuurlijk wel het grote voordeel van de electra one.

Op zich zie ik wel het voordeel van een dedicated controller voor een vst, als je die vst echt in al je producties al jaren gebruikt, dan is het de redelijk behoorlijke prijs wel waard. En hoe handig je ook kunt schuiven tussen schermen op controllers, je hebt nooit alle parameters onder handbereik.

Dat gezegd hebbende, voor het reguliere vst werk, beetje filteren enzo, gaat er mij niets boven drivenbymoss (in termen van prijs vs effectiviteit), en dan in combinatie met de novation zero. De template wordt automatisch ingeladen bij het openen van de vst, en dan heb je gelijk je 8 favoriete controls met visuele feedback beschikbaar. Als ik dieper wil programmeren dan kan ik daar wel voor muizen, zolang ik maar tijdens het 'muziek maken' alle controls maar op een controller heb.
 
Hoe mooi ik de SoundForce controllers ook vind, ik ben toch blij dat ik voor de Electra One ben gegaan. Ik had in eerste instantie GAS voor een MKS-80, maar ik ging mezelf afvragen hoeveel verschil er nu zit in met een controller zo'n hardware bak aan te sturen of een VST. Klanktechnisch zit er uiteraard wel een verschil in, maar er hangt ook een enorm prijskaartje aan zo'n MKS-80.
Ik moet wel zeggen; wegens nostalgie en ook wel de bewondering voor het mobiele gebeuren, was ik zowat overstag gegaan voor kleine samplers als daar zijn de Roland sp 404 en nog meer de Elektron M:S (lage verwachtingen, no nonsense, funfactor...) Maar dan lees je toch weer "neem dan een Digitakt, want..." enz. en een beetje GAS tegengaan (twijfelen) is nooit weg.

En ook; als ik een tafelsampler bekijk, denk ik ook gauw; dit is software in een controller. Zeker als er zo weinig karakter in zit tussen merken (alles wil zo clean mogelijk zijn) en de analoge filters van Roger Linn of bitcruch van een 950 is er ook niet bij. Dan kijk ik wel es of er al een midi controller bestaat die samen met een laptop dit zou kunnen benaderen.
 
Zoek je iets specifieks?
De E-one kan alles wat je nodig het om synths en/of plugins te besturen.
Sequencers en LFO's kan ook maar verwacht geen TouchOSC of LEmur kwa layout. De Eone heeft een wat simpelere layout met een grid van 3x 12.
Goeie tip. Ik bekijk die piste zeker.
 
En ook; als ik een tafelsampler bekijk, denk ik ook gauw; dit is software in een controller. Zeker als er zo weinig karakter in zit tussen merken (alles wil zo clean mogelijk zijn) en de analoge filters van Roger Linn of bitcruch van een 950 is er ook niet bij. Dan kijk ik wel es of er al een midi controller bestaat die samen met een laptop dit zou kunnen benaderen.
An sich is dat ook zo, maar ik moet zeggen dat bv in de nieuwe MPC ook genoeg emulaties zitten van die oude karakterbakken. Voor mij voldoende om bv mijn 12 bits Prophet 2000 weg te doen. Het verschil is toch wel erg klein. En software als TAL Sampler is ook ontzettend goed om karakter toe te voegen. Bij de oude samplers was de interface vaak ook wel erg lastig, dat heb je natuurlijk niet met een stuk software wat je op een groot scherm kunt zien. De P2K en bv de Mirage zijn nou niet echt gebruiksvriendelijke apparaten te noemen, dat zijn modernere apparaten en software uiteraard vaak meer.
 
Niet helemaal toch? Want daar zou je dan toch motorized faders/knoppen voor nodig hebben? Als je een preset in laadt dan staan je knoppen altijd verkeerd lijkt me.
De shift knop 2x indrukken gooit de manuals settings (wat er op je controller staat ingesteld) naar je plugin.
De Tal uno is nog beter, die update ook al je leds etc bij preset wissel.

Ik gebruik geen bijna presets btw, dat is nu het leuke aan zo'n simpele subtractieve synth als en JP/Juno, je schuif er zo in wat je wilt. Voor Pigments zou een dedicated controller niet werken.

@nomore, vanuit de manual van de SFC-60:
For all the sliders/faders, the plugin position is also sent to the controller. When a controller slider is moved after a change of preset or instance, 3 possible behaviors are available:

- Jump: the controller will send instantly its new physical slider value and the slider in the plugin will do a jump

- Pick-up: the controller will only send new slider values after the physical slider has reached the plugin slider position. The LEDs on top of the SHIFT and USER switches will blink to let you if you need to go down (SHIFT blinks) or up (USER blinks)

- Scaling: the controller will rescale the values sent to the plugin elastically so that a move on the controller matches the range of a move on the plugin control. Only smooth transitions are created. As soon as the control reaches one extremities (0 or 127), the scale is back to the normal 1:1 proportion.
 
ik vind idd een simpele bitcrusher genoeg om een geluid body te geven.

Toch is er voor mij voor de Mirage of Casio SK1 geen vervanging.
Toch snap ik ook wel dat mensen om al het gedoe gewoon meer itb. gaan werken.
Persoonlijk wil ik juist meer technisch worden, Meer sk1, buchla make noise, max msp waanzin. dat is 1 van de werelden waar ik graag in vertoef.

Voor de Mirage heb ik voor soundprocess OS en voor Masos templates gemaakt voor de Eone. Voor die laatste waren 600 lijntjes Lua code nodig.

De Mirage is het meest moeilijke apparaat wat ik ken. Maar met de templates veel beter in gebruik.

anyhow sorry voor het afdwalen maar de koffie slaat in :)
 
Back
Top