Wat is nu een leuke synth om mee te beginnen?

Seva Randeep

Music & sounds
Lid sinds
13 januari 2008
Berichten
454
Locatie
Roermond
Ik zit eraan te denken om mijn eerste hardware synth te kopen. Wat is nu een leuke synth om mee te beginnen en om erbij te hebben? Voor mij moet het eentje zijn waar je zelf ook geluiden mee kunt maken. En het moet natuurlijk ook geschikt zijn om ambient/new age ermee te maken.
 
Zoek je een mono- of polyfone synth? En moet ie meerdere instrumenten tegelijk (over meerdere MIDI channels) kunnen afspelen? En voor welk budget?

Een goeie monofone startersynth vind ik een Korg Monologue. Erg goedkoop en erg hands-on, analoog, je kunt presets opslaan, maar is monofoon en (misschien) minder geschikt voor pad-achtige sounds. In dat geval misschien eerder een Deepmind?
 
Op iedere synth kun je zelf geluiden maken. En iedere synth is geschikt om ambient/new age mee te maken.

Maar bij ambient/new age denk ik vooral aan zweverige geluiden en belletjes en wat fx achtige toestanden dus ligt digitaal misschien meer voor de hand dan analoog. Korg Wavestate misschien?
 
Ik moet in jouw geval denken aan die apparaten van Soma Labs, maar da's misschien te veel out there, en wil je liever beginnen met een wat meer "normale" synth?

Waar komt je behoefte vandaan? Wat zou het (moeten) oplossen?
 
Voor Ambient is een Polysynth met (veel) knoppen fijn en een mooie delay / looper en een lekkere reverb.
Een Deepmind lijkt me ook fijn daarvoor als je iets analoog wilt.
 
1200 euro voor een beginsynth vind ik een beetje hoog. Ik dacht aan max €800
Voor ambient zou ik met name kijken naar de korg wavestation, modwave en de iridium, gezien je budget blijft eigenlijk alleen de korg wavestation of modwave over. Dat is overigens geen straf, die zijn echt belachelijk goed kwa synth mogelijkheden. In de wavestate heb je wave sequencing, subtractive synthese, vector synthese, 4 gigabyte sampler en zo’n beetje de hele sample history van korg sounds tot je beschikking.

in de modwave heb je wavetable syntheses, 4 gigbyte sampler en dezelfde sample history van korg als in de wavestate.

de iridium is ook fantastisch, maar die ligt wel ver buiten je budget.

als ik 1 synth over zou mogen houden zou ik voor de wavestate gaan, en dat ondanks dat mijn studio volstaat met veel duurdere synthesizers.
 
1200 euro voor een beginsynth vind ik een beetje hoog. Ik dacht aan max €800
Dat is haalbaar met deze: ≥ Novation Peak — Synthesizers — Marktplaats (en ik heb ze ook wel eens voor 700,- zien staan)

de Peak is de 2e hardware synth die ik heb gekocht (na een Moog Sub Phatty die ik nauwelijks heb aangeraakt), specifiek met als doel om soundesign te leren. Deze kwam vooral in aanmerking vanwege het knobby design, ik zocht iets waarmee ik de lessen van Syntorial met hardware kon toepassen. Ik was zeer aangenaam verrast toen ik die in handen kreeg, met name door 2 dingen waar ik me van te voren eigenlijk niet druk om had gemaak: de Reverb (en ook wel andere FX) en de mod matrix. Na de Peak (die ik heb geüpgraded naar de Summit btw) inmiddels wat andere synths in handen aangeschaft, maar qua learning curve en ”makkelijke” sweetspots blijf ik deze synth persoonlijk toch wel een aanrader vinden (meer dan een bv een Moog Sub37 en Prophet 10 en Korg Minilogue XD die ik momenteel ook heb).

Maar de andere synths die hier worden genoemd zullen ook prima zijn, en ieder hier zal zo zijn eigen voorkeuren promoten, dus cliché, maar je zal vooral voor jezelf moeten bepalen waarom je een hardware synth wil hebben, en wat die voor dat doel dan moeten kunnen (bv mono/poly, wel/geen fx, wel/geen sequencer etc.) en niet onbelangrijk, hoeveel geld heb je daar voor over….
 
kun je al spelen? En welke toetsen ben je gewend? Grote toetsen, kleine toetsen, piano klavier et cetera...

daarnaast moet je er tijd en energie in steken om alle functies van een synth te benutten en het dan ook nog leuk blijven vinden.

De genoemde Korg's zijn zonder twijfel erg mooi, maar daar zitten al veel mogelijkheden op die misschien erg ver voor je gaan en dan verlies je misschien je interesse.

Ik zou je de Korg Minilogue XD adviseren (minilogue xd - POLYPHONIC ANALOGUE SYNTHESIZER | KORG (The Netherlands)). De variant met toetsen heeft 37 slimline toetsen. Er is ook een module variant de Minilogue XD module, die heeft geen toetsen, dus daar moet je dan een zogeheten midi controller op aansluiten. Daar zijn veel mogelijkheden voor. Deze synth heeft al erg veel opties. Niet te groot qua formaat. Meteen aan de knoppen draaien om te leren en via de toetsen meteen horen wat je aan het doen bent. Qua opties genoeg om er jaren plezier van te hebben, voor een schappelijke prijs van rond de 540 euro (bijvoorbeeld: Korg minilogue xd)

De module variant is meestal rond de 525 (bijvoorbeeld: Korg Minilogue XD-M (MODULE))

Hier kun je naar de factory presets, die standaard bij de synth worden geleverd, luisteren:

Hier kun je luisteren naar presets die te koop zijn. Het is altijd leuker om ze zelf te maken natuurlijk, maar dan heb je een goed idee over wat er mogelijk is: New! Korg Minilogue XD Synth Patches / Presets
Daar kun je ook andere presets van eerder genoemde synths beluisteren. Krijg je een goed idee over wat je eigenlijk wil met een synth.
 
Ambient vraagt ook om expressie. Leuk als de wavestate is, die heeft geen aftertouch.
Mijn suggesties voor <800:
- microfreak plus effecten doosje (zoom Ms70cdr ligt voor de hand) En dan heb je nog veel over. Misschien nog inruilen voor een rc202 als effectenbakje en looper, maar dan wordt de 505mkii wel eigenlijk een betere keuze.
- asm hydrasynth Explorer
- behringer deepmind

En als yolo optie: een controller keyboard met aftertouch en een computer met zowel wavestate native als opsix native, die ik persoonlijk spannender vind dan wavestate en wel hierom:
 
Laatst gewijzigd:
1. Wat @klinkske zei.

2. Hangt 100% af van het geld dat je uitgeven wilt. Ik lees in een reply dat dat 800 Euro is. In eerste instantie wilde ik zeggen: op z'n allergoedkoopst? Een Korg Volca Keys. Ietsie pietsie meer geld zodat je niet na een week uitgekeken bent: Korg Monologue. Die laatste is wat mij betreft onverslaanbaar voor de 260 Euro die ze ervoor vragen (tot voor kort: 240 Euro) en verveelt mij na een paar jaar nog niet. Maar ik kan geen piano spelen en noodle slechts zo heel af en toe (beleef er wel veel plezier aan).

Voor 800 Euro moet er wel wat beters te krijgen zijn. Je kunt dan zelfs modulair gaan met de Cre8audio Nify Bundle (= kast, 2 modules en Midi to CV) + een aantal modules.

Succes met kiezen en laat horen wat het geworden is. :)
 
Goed tips allemaal. Ik ga ze allemaal nog eens een paar nalezen en er over nadenken. Mijn eerste indruk is dat ik de Wavestate zou "moeten" aanschaffen.

Ik ga niet elk reply afzonderlijk beantwoorden. Iedereen bedankt voor de bijdrage.
 
Back
Top