De grote Gitaar in combinatie met Synthesizers thread.

Ik vond deze ook wel een gave combinatie :




 
Ik had de EHX Super Ego maar vond die wat valsig.
De EHX Freeze heb ik nog en sinds kort ook een TC Brainwaves wat een zeer goede stereo pitchshifter is.
Die dus niet vals klinkt.
Hier heb ik 2 Memory boy BBD delays met de pitchshifter in de feedback loop.
En de EHX Freeze ervoor.
 
Jammer dat de EHX superego niet wat voor jou was.
De superego is eigenlijk gewoon een Freeze met extra controlls , een send -return , en een extra fx sectie .
De extra fx sectie moet je dus echt als een extraatje beschouwen.
De pitchshifter daarin is dus redelijk basic.

Ik heb wat op het net erover zitten zoeken en er zijn wel meer exemplaren van de superego die vreemde problemen hebben.
Misschien had die van jou daar ook last van ? [ mijn exemplaar doet het imho nog steeds goed]

Leuk audio voorbeeld hierboven overigens ;) , beetje de richting dat ik ook met de ehx maak.
 
ah ok ja dat had je al eens gezegt idd. dan is het de pitch shifter waar ik op ben afgeknapt.
had ook wat moeite met auto triggeren.
had wel 1 leuke sessie gedaan met een cello met piezo element erop.
Maar dat valse was niets voor mij.
ik heb overigens een trigger input op de freeze gemaakt dus auto trigger is niet moeilijk.

als ik het goed begrijp is de super ego+ - fx sectie een freeze met layer optie en ren auto trigger.
in dat geval is de freeze ook perfect voor mij. meer modular. en ook handig op zulke hete dagen.
 
400783400_754237676718231_5721394989862877676_n.jpg
 
Ik heb hier de Behringer Perfect Pitch gehad en die werkt ok om gitaar.
Maar niet op Cello en ook vond ik het geluid minder.
Heb hem daarom terug gestuurd.
 
Ik heb de GR33 ook eens geprobeerd maar heb het gitaar synth idee opgegeven.
Er gaat te veel expressie en dynamiek verloren.
 
Ik weet niet helemaal zeker of dit de plek is, maar dacht ook dat het overdreven was om een apart topic hiervoor aan te maken:

Soms krijg ik bij het muziek maken een gek idee, en meer dan eens zit er in dat gekke idee een gitaar (achtige sound).
Zo dacht ik laatst, geinspireerd door het nummer "the convent burns" van alien vampires, eens te denken aan electronische muziek combineren met noorse blackmetal sounds (zit een heel korte break in dat nummer in die stijl, wat ik gaaf vind klinken). en dan ga ik prutsen...

Los van of die stijlen zich makkelijk laten combineren: Ik speel geen gitaar, ga ik ook nooit doen, dus dan klooi ik wat met plugins zoals Ableton's Bass & guitar pack al dan niet met Amp & Cabinet erachter.
Heb ook wel eens wat gedaan/geprobeerd met Spitfire LABS gratis gitaar packs, en wat geexperimenteer met andere distortion add-ons.
Maar over het algemeen vind ik mn resultaten echt wel matig als het gaat om het (door mij gewenste, ruige) geluid van gitaar te benaderen met de genoemde plugins.
Vooral ritme gitaar klinkt vaak nergens naar.

Als ik (zonder echte gitaar!) de wat ruigere sound wil pakken.
Denk aan de milde ritme gitaren van metallica & de riffs van iron maiden, tot aan het ruigere werk van Cradle of Filth, Rotting Christ of nog een tandje extremer - Darkthrone e.d.
wat zijn dan de aanraders?

Ik ben me er van bewust dat je met VST's, en wat digitale distortion effecten wel erg beperkt bent, maar dat maakt niet uit ik vind dit wel leuk om te proberen en gewoont te verkennen wat haalbaar is binnen deze beperking.
Want bij sommige andere instrumenten vind ik dat er wel aardige resultaten te behalen zijn met plugins
ik vind bijvoorbeeld Ableton grand piano & spitfire soft piano, allemaal best wel leuk klinken na wat processing, en kwa orkest geluiden weet ik dat er hele mooie / soms hele dure software is die dat best mooi kan in de handen van een expert. maar wat is er haalbaar met die extemere metal sounds?

Zijn er VST's (gratis, goedkoop, superduur... maakt niet uit, ben gewoon aan t onderzoeken) die dit aardig benaderen?
Zou je clean beginnen en met VST's distorten, of juist sample based / kant en klaar distorted?
Kan ik het ook met de plugins die ik al heb, en loop ik gewoon te prutsen?
Heeft iemand leuke ideen of suggesties?
 
Zijn er VST's (gratis, goedkoop, superduur... maakt niet uit, ben gewoon aan t onderzoeken) die dit aardig benaderen?
In mijn ervaring: nee. Bij dit soort gitaarwerk vind ik het direct opvallen dat het niet met een gitaar is ingespeeld. Akoestische gitaar is wat makkelijker te verbloemen, maar metal met keys spelen is toch wat anders. Het blijft met plugins toch altijd erg statisch. Wellicht als Toontrack een keer EZGuitar uitbrengt dat dat verandert. Ik heb Sugar Bytes Guitarist, maar de resultaten daarmee zijn op zijn best bruikbaar ergens ver weg op de achtergrond.

Zou je clean beginnen en met VST's distorten, of juist sample based / kant en klaar distorted?
Persoonlijk zou ik dan met cleane gitaar beginnen en je effectchain verder het geluid laten bepalen, zoals je dat ook met een cleane, elektrische gitaar zou doen.

Maar uiteindelijk heb je natuurlijk ook de Valnøtt nodig. :duivels:

 
Dit is een antwoord dat je niet wilt horen maar je hoeft echt geen virtuoos te zijn om wat akkoorden of zelfs enkele noten aan te slaan. Je hoeft het zelfs niet live te spelen en kan er 100 takes over doen.(bij wijze van dan :-) Zo doe ik het tenminste. Klinkt zoveel overtuigender dan een softsynthje. Dat haalt het echt niet bij een echte gitaar. Koop er gewoon een tweedehands voor 100 euro ergens. Is het niks verkoop je hem door. Die gitaarpedaaltjes kan je dan nog gebruiken om je daw samples vetter te laten klinken.,
 
Wat @cream zegt. Of: doe een collab met een gitarist. Het resultaat is zeer waarschijnlijk echt stukken beter dan met welke plugin dan ook. Er zijn best veel gitaristen in omloop, gaat wel lukken om iemand te vinden die precies kan spelen wat jij wil.
 
Idd, begin met een flinke overdrive er op, chorus, reverb/delay en het klinkt al net echt. Voor cleane geluiden moet wat meer oefenen.
 
thanks alvast voor de suggesties.
Ik snap de opmerkingen over met echte gitaar play aan de slag gaan, en ik geloof dat ook best :)
(wie weet ooit!)

Ik heb echter geen echte ambities om met gitaar geluid aan de slag te gaan, ik wil gewoon even weten wat er mogelijk is met plugins... principiële research zeg maar... voorlopig zonder hoger doel.
Is het antwoord op die vraag: "niet zo veel" of "dat word behelpen" dan is dat ook prima :)

Dus in dat kader, welke gitaar plugins zijn relatief goed en welke amp/distort plugins?
 
Je kan natuurlijk ook loops gebruiken van echte gitaar parts.

Ik gebruik zelf echte snaren. electrische, akkoestiasche gitaar, cello, kindergitaar met nashville tunning en basgitaar.
Plugins vind ik maar niets en ik snap dat niet iedereen snaar speelt. vandaar dat ik dan aan loops denk.
 
Wat zou de Osmose hierin kunnen betekenen? Daar hangt vast ook een flinke leercurve aan, kan je ook aan gitaarvleren spelen besteden...
 
Los van m'n vragen over de VST's etc.
Stukje context van mijn persoonlijke geschiedenis met muziek maken/instrumenten bespelen.
(voor wie het interesseert :p)

ik vind gitaar zowel electronisch als akoestisch een geweldig instrument. ik heb alleen de dicipline, tijd en zin niet om ermee aan de slag te gaan.
Zo heb ooit een elektrische gitaar gehad (jackson RR24), en er staat ook nog een akoestische weg te stoffen in de kelder.
Het heeft bij mij altijd wel gekriebeld om muziek te maken, daarom kocht ik ook ooit die gitaar...

... en een keyboard van yamaha (heb ik ook niet meer, type vergeten)....
... en een clavinova CLP735 (heb ik nog wel!)

niet alles even succesvol dus. de gitaar en ik werden niet echt vriendjes en heb ik weer weggedaan.
De Clavinova heb ik nog, maar meer dan beetje gepingel kan ik er neit mee (maar vind het wel leuk!).
Mn vrouw zit tegenwoordig op piano les, dus die kan wellicht over 1-2 jaar beetje keys inspelen :D
Mn jongste dochter (11) zit sinds 2 maanden op gitaarles... wie weet word dat ooit wat (Lol) .

Ikzelf voel 'het' gewoon niet met echte instrumenten...
of ik ben te lui, heb er geen geduld voor, geen talent, of zit liever andere dingen te doen.
Wat de reden ook is/was - Het bleef zo altijd bij vage muziekmaak kriebeltjes :D

Maar toen vond m'n muzikale roeping toen ik 2 jaar geleden met Ableton en synthesizers aan de slag ging.
Voor het eerst in mijn (inmiddels 43 jarig) bestaan heb ik het idee dat ik wel tijd en zin heb om moeite te stoppen in het maken van muziek (of wat er voor door moet gaan).
Ik stop tegenwoordig zonder tegenzin/moeite heel veel vrije tijd in het uitvogelen van de software en de hardware synths en vind het echt leuk.
merendeel van mn vrije tijd gaat erin zitten (en soms stiekum ook nog wat werktijd op een rustig dagje.. :bekdicht:)
Ik doe mee en voel me betrokken bij de beta-programma's (ableton 12, push 3 en waldorf quantum afgelopen jaar).

Of het de laagdrempeligheid is van electronisch muziek maken is, of dat ik als ouwe game-nerd nou eenmaal beter ga op een computer en wat futuristisch ogende apparaten (zoals die quantum en de andere hardware die ik inmiddels heb)... ik weet het niet... maar de creatieve kriebel word gekrabt... deze hobby is een blijvertje. Geen concrete ambities ermee, maar voel me wel goed sinds ik me ermee bezig houdt
(nu alleen te weinig tijd om alle games te spelen die ik wil spelen hahaha)

Kwa echte instrumenten:

wellicht dat ik pianoles zelf nog wel een keer wil doen (lijkt me wel leuk opzich, maar moet even tijd hebben).
Voorlopig zit ik ook gewoon lekker te kutten met Push 3 MPE... al challenging genoeg voor een talent loze prutser als ikzelf... maar geniet er wel van en probeer het ook echt te gebruiken in mn muziek
(recent nog in Quantum Satis)

(@Nicolas 2000 leuke suggestie ook die osmose... boeit me ook wel als concept!)

Al met al heeft m'n recent ontdekte affiniteit met elektronisch muziekmaken ook wel weer interesse in fysieke interactie met instrumenten (een beetje) nieuw leven ingeblazen, en ik ben zo impulsief als de pest, dus ik zeg nooit nooit!
 
Back
Top