De grote Gitaar in combinatie met Synthesizers thread.

Hoe zit het hier eigenlijk met Fuzz-gebruik?
Zijn er mensen die een innige Synth-Fuzz band onderhouden?
En zo ja, welke, hoe en wat?

Ik gebruik graag fuzz op gitaar en heb ook wel eens wat pogingen gewaagd met synths maar dat laatste is me nog altijd niet gelukt zoals ik hoopte.
Met gitaar is de fuzz-truc om met je volumeknop je sound (clean-up) te regelen en hoe dat uitpakt wisselt sterkt per fuzz en per gitaar.
Dus je kan veel kanten op.
Met synth heb ik geprobeerd dat ook te bereiken door een volume pedaal tussen de synth en fuzz te zetten maar dat was veel gepiel en weinig wow-erlebnis.
Ook heb ik wat geexperimenteerd met lo-hi impedance matchers maar ook daar heb ik nog geen topresultaten mee gehaald

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en kennis.
 
Hoe zit het hier eigenlijk met Fuzz-gebruik?
Zijn er mensen die een innige Synth-Fuzz band onderhouden?
En zo ja, welke, hoe en wat?

Ik gebruik graag fuzz op gitaar en heb ook wel eens wat pogingen gewaagd met synths maar dat laatste is me nog altijd niet gelukt zoals ik hoopte.
Met gitaar is de fuzz-truc om met je volumeknop je sound (clean-up) te regelen en hoe dat uitpakt wisselt sterkt per fuzz en per gitaar.
Dus je kan veel kanten op.
Met synth heb ik geprobeerd dat ook te bereiken door een volume pedaal tussen de synth en fuzz te zetten maar dat was veel gepiel en weinig wow-erlebnis.
Ook heb ik wat geexperimenteerd met lo-hi impedance matchers maar ook daar heb ik nog geen topresultaten mee gehaald

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en kennis.

Had jij niet al die Lovetone pedalen? Ik gebruik de meatball en de cheesesource samen (cheesesource als effect send op de meatball). Als je op de cheesesource de fuzz aan zet klinkt het echt goed met arpeggios en de filters op de meatball. Ik heb zelf ook geklooid met reamp boxen etc. Bij mij zorgt 12v ook voor meer noise dan 9v. Ik heb ze nu zonder reamp en DI gekoppeld aan mijn interface en dat klinkt prima. P.S. mocht je ooit die pedalen weg doen laat maar weten :-D
 
ik had een Big Muff PI OG en had weinig met die sound.
Dat werkte voor mij bijna nooit op gitaar en op synth echt nooit.
Ok 1 keer met wah, tapedeleay en phasor was het leuk maar heb die toen snel weg gedaan.
Geruild voor een UAFX Starlight delay pedaal.

1 van de dingen als je smerige pedalen gebruikt en je signaal niet wil dichtknijpen is om het parallel te doen.

Het hele fuzz, distortion en overdrive ding heeft me laten denken.
De meest bewezen classic synths hebben een aangename drive.
Maar toch kan een pedaal daar ook goed aan bijdragen.

Ik heb deze onlangs gekocht en houd echt van de sound.
Meestal op gitaar maar een beetje zout voor op het signaal.
Maar laats bv op de volca modular en ineens klonk de boel veel dikker dan zonder.

Echt een aanrader.

 
Toptips!
Ik ga ze beide binnenkort uitproberen.
Als moet ik zeggen dat ik de parallel-tip eigenlijk wel zelf had moeten bedenken.
Maarja..daar heb ik dus toch niet aan gedacht. :)

Meatball+CheeseSource in de loop .. ben benieuwd :)
 
ik had een Big Muff PI OG en had weinig met die sound.
Dat werkte voor mij bijna nooit op gitaar en op synth echt nooit.
Ok 1 keer met wah, tapedeleay en phasor was het leuk maar heb die toen snel weg gedaan.
Geruild voor een UAFX Starlight delay pedaal.

1 van de dingen als je smerige pedalen gebruikt en je signaal niet wil dichtknijpen is om het parallel te doen.

Het hele fuzz, distortion en overdrive ding heeft me laten denken.
De meest bewezen classic synths hebben een aangename drive.
Maar toch kan een pedaal daar ook goed aan bijdragen.

Ik heb deze onlangs gekocht en houd echt van de sound.
Meestal op gitaar maar een beetje zout voor op het signaal.
Maar laats bv op de volca modular en ineens klonk de boel veel dikker dan zonder.

Echt een aanrader.

Ja, fijn ding en kost geen drol. Ik gebruik ook de overdrive en distortion van de Ibanez UE-400 en 405’s en de Yamaha PG-1 (pro-tip!). Toch wel andere koek dan distortion uit een digi multibak. Op synths gebruik ik ze eigenlijk niet, beetje overdrive van de Mini zelf en de modular en anders van het mengpaneel, voor de poly’s.
 
Als ik eens wat zit te knoeien met fuzz achtige sounds kom ik toch meestal elke keer op muff achtige drives [ sorry blom] ;)
Deze als parallelle fx te gebruiken achter een gitaar of synth is natuurlijk ook leuk , en het muff geluid is beter beheersbaar en het originele geluid komt er natuurlijk beter door .
De boel word dan nooit zo zompig.

Bij de klon , wat meestal niet op "overdrive" ingesteld word , en dan eerder als boost - eq - drive , denk ik vaak , beetje gewone eq doet het dan ook .
Maar de goedkopere oplossing is dan dat ebay ding voor 39 pond :) [er zijn ook inofficiële clones hiervan zoals de ehx soulfood]
 
ik heb de valco kgb fuzz met line level input. dat werkt wel, maar fuzz houdt natuurlijk van hele dynamische input
ik vind op synths distortion veel beter werken
 
Bij de klon , wat meestal niet op "overdrive" ingesteld word , en dan eerder als boost - eq - drive , denk ik vaak , beetje gewone eq doet het dan ook .
Maar de goedkopere oplossing is dan dat ebay ding voor 39 pond :) [er zijn ook inofficiële clones hiervan zoals de ehx soulfood]
Ja idd als de klon niet in drive gaat. maar een beetje drive word de boel alleen maar dikker van.
Je krijgt dan harmonisen en ook compressie door de beperkte bandbreedte.

Als ik de distortion op de P6 met de cheapo Klon kloon vergelijk. Dan is die laatste veel beter. klinkt beter en veelzijdiger.
naar mijn smaak iig.
 
P6 distortion is echt zinloos zo slecht klinkt dat

wat natuurlijk ook HEEL DIK is is gewoon culture vulture op synths he, vergeet dat even niet
 
lijkt me wel wat zo een Culture Vulture.
heb ook een dual la2a bijna af en moet daarna de drive regelen en andere buizen en bias erin. 12ax7s hebben niet de mooie ronde distortion.

Anyhow ik ben ook heel erg fan van tl072 opamps en die zitten dus ook in de Klon Centaur.

Beetje van dat en natuurlijk een amp op breakdown.

ja die p6 distortion is vrij wack... had liever gehad dat je de mixer of filter wat kon driven.
 
best wel cool eigenlijk
Ik voel ook wel kriebeltjes.. maar ben altijd bang voor die rompler-achtige sounds met zoiets.. Als ze die ZEN sound source erin gepropt hebben zou ik het weleens willen proberen.. dat klinkt met behulp van wat trucjes best ok..
 
Gelukkig heeft de productaanduiding GM weinig te maken met General midi.. Er zit dezelfde soundengine in als de Jupiter X(m)..
Ik kom er alleen nog niet achter of dat element er nu standaard bij zit?? Je moet sowieso met dubbelzijdig plakband aan de gang, of em op de gitaar bevestigen met schroeven..

Lijkt erop dat bij een solo het opdrukken (van de snaren) niet geregistreerd wordt door het GK5 element..



Edit: ja dus.. je moet dat element..de GK5 of de bassgitaar versie GK5B, er los bijkopen..
 
Laatst gewijzigd:
...

Lijkt erop dat bij een solo het opdrukken (van de snaren) niet geregistreerd wordt door het GK5 element..
..
ik dacht bij sommige patches in demo's t benden wel te horen hoor
 
Lijkt me ook stug dat het er niet opzit. [maar alles kan natuurlijk]
Standaard roland/boss hex element is niet zo moeilijk , en het synth gedeelte kan eventueel zelfs met een microfoon [diy] aangedreven worden .
En die pakt dan ook pitch, bending en volume.
Bij sommige gs en sy kun je het wel uitschakelen.
 
Back
Top