De grote Gitaar in combinatie met Synthesizers thread.

Hilltree

SoundDesign and MusicArts
Lid sinds
28 december 2004
Berichten
6.495
Locatie
Winethereswick
Ik zie dat het in de "cribs" draadje af en toe behoorlijk vaak over gitaren gaat.
En ik zelf ben er zelf natuurlijk ook een klein beetje schuldig aan .
De scheidingslijn is de laatste jaren steeds dunner geworden door het grote aanbod van kwalitatief goede gitaar controllers , gitaar synthesizers , elementloze synthesizer peNdalen , en obscure [ en minder obscure] shoegaze pedalen waarmee je mooie tapijten kunt leggen in de mix.
Ik zag ook al leden die hun gitaar inpluggen op hun modular en daarmee best wel leuke resultaten mee behalen.

Zelfs een simpel "maakt alles kapot" fuzz in combinatie met een delay , klinkt vaak niet meer naar gitaar , maar gewoon naar synthesizer.

Dus plaats hier foto's van je setup , leg uit hoe je aan een bepaald geluid komt , laat een schema zien hoe je het gebruikt met een synth , discussieer over dat gave stukje gear waar je een strakke broek van krijgt , enzovoort.

succes , Hill
 
Man man mijn gitaar door 2 Music thing modular spring reverbs in serie en dan laten oversturen heeeeerlijk.
Heb onlangs een Befaco music instrument interface gekocht en nu heb ik een goede tone in mijn modular.

Pitch to CV wil nog niet echt lukken met de Analog Systems RS35.
Hoop dat de Behringer pitch o cv het beter gaat doen.

Ik speel vaak op straat.
Nu heb ik een set met Yamaha THR30ii amp, UAFX Starlight delay en Golden verb. Dat zit allemaal op een mini mixer (vmix) en 3 volca modulars.
Er gaat ook nog een looper en volca kick bij.

Zelf ben ik niet zo van de tapijten.
Microcosm is snel de deur uit gegaan en ook de Alter Ego heeft hget hiet niet lang uitgehouden. Ik houd het bij mijn EHX Freeze.
 
MS20 als gitaarprocessor is een beproefd concept, dankzij de external signal processor.

Ik gebruik enkele gitaarpedalen voor synths en ga dit mogelijk in de toekomst nog uitbreiden.

Verder is mijn plan om dit jaar, samen met de kinderen, gitaar te leren spelen want dat is er nog nooit van gekomen.
 
MS20 als gitaarprocessor is een beproefd concept, dankzij de external signal processor.
Nou ja de Pitch naar cv is niet echt goed op de MS20.
Dat is wel het essentiele onderdeel voor volle integratie met gitaar.

Hier gitaar door de Matrix brute:



Het leuke is als je een gitaar door een synth haalt dat je de drive van de synth goed kan horen.
En daar hoor je ook het verschil per synth.
 
'Altijd' ??? waarom
Ik gebruik zelden compressie op gitaar. Maar goed drive doet wel wat comnpressie natuurlijk.
Of bedoel je voor pitch tracking?
 
Voor tracking inderdaad, anders iheb je kort na de aanslag een wiebel pitch. Voor envelope follower effecten dan natuurlijk weer niet.
 
Zelfs een simpel "maakt alles kapot" fuzz in combinatie met een delay , klinkt vaak niet meer naar gitaar , maar gewoon naar synthesizer.
'k Snap hoe dit bedoeld is.
't Kan uiteraard nogal hetzelfde klinken. Ik zal ons niet vervelen met wie/wat er het eerste was, maar als snarenspeler wil ik de volgende keer bij het inzetten van dergelijk gerei niet de gedachte hebben dat ik nu in feite een synth bespeel... ;)
(awel, 'klinkt als' zei je al)

De scheidslijn is echter zeker dun. Hier een plaatje van wat zonder twijfel m'n grootste FX-bak is (niet mijn foto, maar heb er wel zo eentje):
de Maestro USS-1A (by Oberheim), en hoevel dit 'slechts' een geluidsprocessor is, noemt 't ding zich toch een synthesizer.

(OK dan, de sub-harmonic zou je als een generator kunnen zien, maar ook die zal alleen maar ruisen als er geen audio signaal binnenkomt.)

s-l1600-2.jpg
 
Ben bedreven met snaren (dik & dun), maar aansturen van klankgeneratoren via een keyboard is tot zover nog geen erg intuitief ding voor me geworden.
Vandaar het nodige met die GK-type pickups gestoeid (pitch-to-MIDI). Werkt acceptabel, maar het lijkt tegenwoordig een stuk beter in software te werken.

[Teflon pak aan]Uitgaande van het subjectieve idee dat gitaren, violen, toeters, etc de echte organische instrumenten zijn (incl. electromechanical zoals Wurl. & Rhodes),
en die orgelachtig-uitziende-kastjes-met-keyboard-die-een-functiegenerator-aansturen dat niet zijn (synthesizer: de naam zegt het immers ook al)
[/Teflon pak uit] is het wel een amusante observatie dat ik desondanks wel interesse heb in 'the other (non-organic) side'.

Qua klankgeneratoren (en het 'anders' aansturen ervan), ik realizeer ik me dat ik echter toch wel de meeste voorliefde heb voor die genoemde electro-mechanical sounds.
Ik denk dat ik hier op dit forum er daarom slecht op sta 8o) , een echt grote bliepjes-lover zal ik niet snel raken. Maar zeker interessant er het e.e.a. van te kunnen gebruiken, dus de aansturing ervan (liefst vanaf een snaarinstrument) gaat me blijven boeien.
 
Laatst gewijzigd:
[Teflon pak aan]Uitgaande van het subjectieve idee dat gitaren, violen, toeters, etc de echte organische instrumenten zijn (incl. electromechanical zoals Wurl. & Rhodes),
en die orgelachtig-uitziende-kastjes-met-keyboard-die-een-functiegenerator-aansturen dat niet zijn (synthesizer: de naam zegt het immers ook al)
[/Teflon pak uit] is het wel een amusante observatie dat ik desondanks wel interesse heb in 'the other (non-organic) side'.

De grens van organisch naar niet-organisch leg ikzelf een stapje verder. Een analoge synth is bij mij eigenlijk ook wel organisch, zo'n groot verschil tussen een mechanische trilling en een oscillatie in een schakeling is er conceptueel gezien toch ook weer niet? Het is eigenlijk wel mooi dat de natuurwetten zo'n manier van klankopwekking mogelijk maken, anders dan mechanisch maar toch ook wel met overeenkomsten. Digitaal zie ik anders, dat is conceptueel gezien eigenlijk niet meer dan een snelle rekenmachine waarvan je de resultaten van de gemaakte rekensommetjes door een D/A-converter duwt. Wil niet zeggen dat een digitale synth daarmee in algemene zin inferieur is, een digitale synth heeft zo z'n voordelen, maar het is wel anders.

Over de orgelachtige-uitziende-kastjes hebben er het al 'ns gehad, het automatisme van "synth dus toetsen" leeft nog sterk. Vooral als fabrikanten nieuwe synths uitbrengen zie je dat. Jammer.
 
@clintrubber Er zijn ook echte elektro-akoestische piano's met hamers en snaren. Kawai, Baldwin, Yamaha...

De Rhodes, Wurlitzers, Hohners...gebruiken inderdaad tines of gelijkaardige principes waarbij een stuk metaal trilt, en klinken daardoor behoorlijk anders dan een piano. Wat ook erg leuk kan zijn.
 
Ik speel ook vanaf m'n veertiende al ofzo.. zo gaan die dingen als je grote broer er 1 heeft.. Zelf momenteel niet zoveel met FX bezig.. meer speelstijlen enzo. Oh.. en net 'n Variax gekocht.. maar puur omdat ik het feedbacken van mijn akoestische zat was bij optredens. Geen spijt van deze gok, klinkt echt geweldig! :) Wel wil ik nog zo'n Line 6 Helix ding kopen 'n keer.. maar voor nu voeg ik een reverbje toe en spelen maar..

Ik vond dit hieronder vroeger geweldig.. Had ook een live opname ervan.. was nog beter.. Het was anders dan het gemiddelde gitaar geluid.. Naast overdrive ringmodulators misschien? Duidelijk veel tape effects.. En de drumcomputer niet te vergeten.. 8) Bandje kwam uit Tilburg als ik het goed heb..




De sound hierboven hadden ze in 1983..

Vond net ook nog een live opname uit '84

 
Laatst gewijzigd:
Ik heb verschillende echte guitarsynths gehad door de jaren [ roland gr types] en ik ben er de laatste jaren pas achter gekomen dat een echt synth geluid , analoog of digitaal ,als vervanger van het gitaar geluid voor mij niet werkt.
Beetje ver op de achtergrond gaat wel , maar die functie kan ik ook opvullen in de studio met elke willekeurige toetsensynth.
Een rompler er achter zoals de ehx mel9 -string9 klinkt voor mij stukken beter , dit soort pedalen kun je zonder speciaal element gebruiken .
En ze tracken ook nog goed
 
net 'n Variax gekocht
Welke heb je gekocht? Ik heb een paar jaar terug de JTV-69S James Tyler Sunburst gekocht, alle andere electrische gitaren weggedaan. Nog steeds erg tevreden over, fijn dat hij zonder modeling ook als een goeie Strat klinkt. En de combo Variax met mijn Line 6 M9 pedaal geeft echt ongelofelijk veel mogelijkheden in 1 gitaar en 1 pedaal.
Ik was deze week bij oud-medebandlid, die had zijn 1e generatie Variax ook nog. We waren destijds denk ik 1 van de eerste die de Pod ook live gebruikten. N.a.v. een review in de SOS hebben we bij de lokale muziekwinkel de 1e Pod laten importeren. De technische in de zalen moesten toendertijd wel even wennen aan onze setup, "hoezo hebben jullie geen gitaarversterker?"... Later hebben we ook de basspod nog erbij genomen, echt een Line 6 promotieteam!
 
Ik heb verschillende echte guitarsynths gehad door de jaren [ roland gr types] en ik ben er de laatste jaren pas achter gekomen dat een echt synth geluid , analoog of digitaal ,als vervanger van het gitaar geluid voor mij niet werkt.
Een -voor mijn smaak- heel lekkere GR track vind ik deze:



Maar goedkoop zijn die GRs ook al niet meer.
 
Ik had een Roland GR33 met element enzo.
Die werkte via midi out niet zo en de interne sounds waren zeer saai dus heb ik hem snel weg gedaan.

Een van de dingen die ik nu oefen is met 3 volca modular en een gitaar te spelen.
De Volca modular kan net als een electriche gitaar klinken en samen probeer ik tot een soort improvisatie // conversatie te komen.
De volca's kan ik dan ook met mijn tenen bespelen en tegelijk gitaar.
Kan wel wat posten zijn vaak lange stukken.

Ook heel leuk is de ebow erbij.
Of je gitaarop je schoot leggen, ebow erop, met 1 vinger de snaren aanslaan en met je andere hand de volca modular bespelen.

Ik ben echt een sucker voor tone.

het moeilijkste blijft om akkoestische gitaar met synths te mixen.
 
is het wel een amusante observatie dat ik desondanks wel interesse heb in 'the other (non-organic) side'.
Waar je eens naar zou kunnen kijken is naar LPG's, die vind ik juist dat organische geluid geven aan een synth. Daarmee kom je meer in de "echte wereld" met je geluid. Vandaar misschien ook dat @flyweight zo dol is op zijn Volca Modulars, daar zitten er ook 2 in. Is toch een heel andere sound dan standaard subtractief met VCF en VCA.
 
Back
Top