Wat is nu een leuke synth om mee te beginnen?

@Seva Randeep Keek net nog even naar wat eerdere posts van je. Je hebt dus al de nodige ervaring met Omnisphere lees ik? Ik niet :D (hehe). Maar dit is wel handig om te vermelden. :)
Je heb al de nodige kennis van bepaald synthjargon zoals: envelopes, golfvormen, oscillators; en wat er gebeurt bij het stapelen van golfvormen, detunen, fileren.. de basis van soundesign.
Een Wavestate is daarom wellicht interessanter omdat je het niet simpel hoeft te houden (als beginner) en die directe shortcuts naar functies zijn dan niet perse nodig.

Ik zou denk ik eerder gaan voor een controller bij Omnisphere. Zelf vind ik hardware synths prettig in een omgeving waar je geen computer wilt/kan gebruiken maar als je gewoon met de PC wilt werken om een Synth aan te sturen zou ik met Omnisphere verder gaan.

 
Maar misschien ben je al bekend met VST synths? Ik bedoel wat is beginner. T
Volgens mij is @Seva Randeep geen beginner (als ik zijn tracks tenminste hoor). Zijn vraag is wat een goede eerste hardware synth zou zijn om (in zijn geval) mee te beginnen, niet wat een goeie beginners synth zou zijn. Omdat hij (aanname) wel bekend is met VST's en (misschien wel meer dan) basissynthese, zou ik in zijn geval best iets complexers nemen. Iemand die begint met synthesizers zou ik wat anders aanraden. Ik denk dat die nieuwe Korg synths (Wavestate/Modwave/Opsix) qua stijl al direct meer aansluiten op de stijl die hij maakt. Eurorack zou ik in deze sowieso niet aan beginnen; voor 800 Euro heb je maar een heel beperkte set, zeker als je het afzet tegen de fixed architecture synths die je voor dat geld hebt.
 
@Seva Randeep Keek net nog even naar wat eerdere posts van je. Je hebt dus al de nodige ervaring met Omnisphere lees ik? Ik niet :D (hehe). Maar dit is wel handig om te vermelden. :)
Je heb al de nodige kennis van bepaald synthjargon zoals: envelopes, golfvormen, oscillators; en wat er gebeurt bij het stapelen van golfvormen, detunen, fileren.. de basis van soundesign.
Een Wavestate is daarom wellicht interessanter omdat je het niet simpel hoeft te houden (als beginner) en die directe shortcuts naar functies zijn dan niet perse nodig.
precies dit,

het is voor ambient gewoon een logische stap om Omnisphere uit te breiden met een andere synthese techniek zoals wave sequencing.

als je daarbij optelt dat de wavestate ook subtractive, vector synthese en sampling erbij heeft dan is dat een enorme hoeveelheid extra’sn hardware wat je erbij in huis haalt. Daarbij opgeteld dat praktisch alles te bereiken is via de hardware controls, wat je veel handson hardware controle geeft (anders kun je net zo goed vsts gebruiken) maakt de wavestate voor omnisphere gebruikers een mooie aanvulling erop.

dat die ingewikkeld is klopt wel, echter er staan inmiddels zo enorm veel tutorials online dat je tegenwoordig met drie uurtjes studie je echt al een heel eind bent.

bijvoorbeeld de wavestate als een simpele substractive synth gebruiken is een kwestie van drie knopjes en je synth staat in subtractive mode. Zijn gewoon tutorials voor hoe je dat moet doen en vervolgens is je wavestate gewoon een simpele subtractive synth. Met als bonus dat je de meer ingewikkeldere dingen als wave sequencing of vector synthesis en de modulation matrix in een later stadium kunt oppakken.

Nadelen zijn er ook, de prijs is belachelijk laag voor wat die synth kan, en dat zie dus ook terug in de build kwaliteit, het is gewoon een plastic behuizing met een waardeloos drie oktaaf keyboard.

er komt een betere kwaliteit wavestate se op de markt in de toekomst, dat is de se met een metalen body en beter keyboard, maar dan gaat de prijs dus ook naar meer dan 2000 euro. De wavestate synth engine zelf blijft dezelfde, dus je betaalt het dan voor de behuizing en keyboard.
 
Volgens mij is @Seva Randeep geen beginner (als ik zijn tracks tenminste hoor). Zijn vraag is wat een goede eerste hardware synth zou zijn om (in zijn geval) mee te beginnen, niet wat een goeie beginners synth zou zijn. Omdat hij (aanname) wel bekend is met VST's en (misschien wel meer dan) basissynthese, zou ik in zijn geval best iets complexers nemen. Iemand die begint met synthesizers zou ik wat anders aanraden. Ik denk dat die nieuwe Korg synths (Wavestate/Modwave/Opsix) qua stijl al direct meer aansluiten op de stijl die hij maakt. Eurorack zou ik in deze sowieso niet aan beginnen; voor 800 Euro heb je maar een heel beperkte set, zeker als je het afzet tegen de fixed architecture synths die je voor dat geld hebt.
Ha.. ik was ook na mijn eerste post even gaan zoeken op zijn posts en idd. :) (Zie mijn latere post hierboven ;) Maar hij geeft zelf nergens aan in dit topic wat zijn ervaring is op synthesevlak en zoekt een synth om mee te beginnen.. tja.. :D
 
Ik zou als beginner voor een korg minilogue gaan of een XD. Ik ben van mening dat de wave state niet geschikt is voor een beginner.
Waarom niet? Je hebt een enorme bak presets, je kunt direct met die joystick/vector shit aan de gang en zodra je sounds wilt editen zijn de opties er en is er een schat aan informatie beschikbaar, zoals de talloze tutorials van onze eigen @quifster . Waarom zou je uberhaupt als new age/ambient composer willen beginnen met een hele eenvoudige synth die vooral goed is in standaard synth bliepjes/zaagjes/blokgolfjes? Waar ga jij die panfluit, naderende voorjaarsstorm en klankschalen dan vandaan halen?
 
Onderstaande meningen zijn gebaseerd op mijn eigen ervaringen als eigenaar van deze toestellen, bijgevolg dus subjectief en ik heb niet met elk toestel evenveel ervaring.

Ik ben toch ook van mening dat de Wavestate niet echt een goede beginners synth is. Akkoord hij klinkt geweldig en er zitten fantastische presets in maar om zelf klanken te gaan maken vind ik hem helemaal niet gebruiksvriendelijk. Kan misschien beteren als ik de workflow eenmaal onder de knie heb. Ik zou zeggen kijk es wat tutorials voor je deze zou kiezen.

Check ook eens de Hydrasynth desktop of explorer versie, enorm veelzijdig, eenvoudig te bedienen en je kan er ook heel diep mee gaan.

Blofeld is ook een krachtpatser voor weinig geld maar ook alweer wat meer werk om hem te leren kennen. Groot voordeel is dat hij multitimbraal is, ingebouwde effecten zijn echter niet fantastisch. Met de sampling optie kan je ook je eigen samples inladen en door de synth engine jagen.

Nord Lead 2 die hier eerder genoemd is, is ideaal om subtractive synthesis op te leren, niet te complex en voor bijna elke functie is een knop voorzien. Echter geen ingebouwde effecten, qua klanken is hij minder veelzijdig en de optie om je LFO's te synchroniseren met de midi clock werkt niet.

Ben zelf ook wel fan van de Ultranova, krachtig en veelzijdig, bediening is wennen maar uiteindelijk vrij eenvoudig. 2dehands te vinden voor rond de €250.Niet iedereen is echter te vinden voor zijn klanken.

Microfreak, veel verschillende synth engines in een klein bakkie. Makkelijk te bedienen en en een paar leuke functies als je wil jammen. Klinkt naar mijn mening wel vaak nogal metalig, geen eigen effecten en ook niet echt een poly synth. 4 stemmig parafoon. Funky keyboardje is ook niet iedereen fan van (ik persoonlijk wel)

Deepmind 6 of 12, als je een analoge poly wilt is deze de beste voor zijn geld. De oscillatoren zijn beperkt qua mogelijkheden maar de uitgebreide mod matrix en de ingebouwde effecten geven heel wat mogelijkheden. Soms moet je wel wat in de menu's gaan zoeken om alle functies te vinden.

Als je voor een synth zonder eigen effecten zou gaan kan je voor €100 een Zoom MS70 pedaaltje erbij kopen, zit een hele waaier aan effecten in.

Hopelijk heb je wat aan deze tips, in elk geval veel succes met je zoektocht.
 
Wat wel mooi is tegenwoordig is dat je voor elke genoemde synth in deze thread wel demo filmpjes op youtube kunt vinden, zo kun je vrij snel zien wat je wel en niet aanspreekt kwa sound en eventuele bediening via tutorials die voor elke synth wel online staan.
 
Veel antwoorden al, ik negeer ze even omdat ik het een leuke vraag vind om enkel vanuit mezelf te beantwoorden. Misschien wel het grootste probleem is dat er inmiddels zoveel te koop is (nieuw en tweedehands), ook voor kleine(re) budgetten, dat een weloverwogen aanschaf veel tijd kost. Je moet een duidelijk idee hebben van wat je zelf wilt omdat vrijwel alles dat je zou kunnen willen kopen inmiddels daadwerkelijk te koop is, vaak zelfs relatief weinig geld (en altijd met de nodige beperkingen).

Zelfs de vragen die je stelt zijn de jouwe. Keyboard? Polyphony? Effecten? Gemak? Flexibiliteit? DAW integratie? Hardware integratie? 'Vintage' geluid? Nieuwe mogelijkheden? Hoe ziet het eruit en voelt het aan?

Ik ben ooit begonnen met de Juno-6 (als ik de SK-1 en huiskamerorgels met galmveer even negeer). Was ik qua hardware synth nu zonder enig idee begonnen met een Behringer DM-12 was ik in de zevende hemel geweest. Hetzelfde geldt op veel verschillende manieren voor de Roland JD-Xi, Korg Opsix, ASM Hydrasynth, Novation Mininova etc. etc. En dit zijn enkel opties die nu nieuw te koop zijn. Maak een zo specifiek mogelijk lijstje wat je allemaal wilt en post deze hier als je (nog meer) gek wilt worden gemaakt met aanbevelingen ; - )
 
Roland System-1
Goedkoop (250-300), compact, polyfoon, makkelijk te bedienen, supersaw, effecten, geheugen, usb, geluidskaart, midi, koptelefoon uit.
EDIT: en de Roland SH201 inderdaad, maar dan nog zou ik zelf eerdere voor de system-1 kiezen.
 
Laatst gewijzigd:
Geen beginner. Toen Alchemy nog bij Camel Audio hoorde en gewoon op een Windowsmachine kon draaien, maakte ik er soundbanks voor en verkocht ze.

Ah.. met die kennis; Een Jupiter Xm is zeker een leuke synth als je 'n menuutje hier en daar niet uit de weg gaat. Samples en modeling. En wat leuke performance features die van toegevoegde zijn tov de plug-in versies in de Roland Cloud software.


 
Een tweedehadse deepmind 6 is een uitstekende eerste synth, prima geschikt voor ambiënt.
Wil je echt meteen flink diep duiken dan is een tweedehandse Peak of een hydrasynth een prima optie.
 
Een 'beginners' synth bestaat eigenlijk niet. Gewoon kopen waar je zin in hebt. Thread mag dicht. :slotje:
Ja, dit is ook wel erg waar.

Dit soort draadjes is vooral een uitnodiging voor iedereen om zijn eigen favoriete synths op te noemen (al is mijn suggestie Wavestate gebaseerd op de demo's en filmpjes die ik zag, heb er zelf geen gehad). In de praktijk kom je waarschijnlijk met meeste synths wel weg (zeker als je er een goede bak effecten bij hebt in geval van ambient/new age) en zijn alle synths relatief eenvoudig te leren. Manual, tutorials, video's op Youtube, er is ZO verschrikkelijk veel informatie te vinden vergeleken met toen velen van ons ooit begonnen en internet nog science fiction (of in elk geval niet algemeen) was. Uiteindelijk zijn de basisprincipes altijd wel min of meer hetzelfde en is het vooral de weg leren door de interface van een specifiek apparaat (exotischere vormen van synthese als FM uitgezonderd wellicht). Gewoon kopen wat je mooi vindt klinken en opties heeft die je aanspreken, en de kennis en ervaring doe je spelenderwijs en met wat studie vanzelf wel op :mega:
 
Wavestate, Modal Cobalt, en ASM Hydrasynth
 
Ik vind eigenlijk de belangrijkste opmerking in deze thread dat de synth geschikt voor ambient moet zijn. Dat houdt naar mijn mening in dat je toch minimaal een synth moet kiezen met uitgebreide modulation matrix mogelijkheden, aangezien ambient echt wel iets meer is dan alleen een slow attack en lange reverb. Er zitten zo bizar veel details in ambient sounds dat je gewoon een uitgebreide modulation matrix nodig hebt als je dat in je hardware synth voor elkaar wilt krijgen.

Dan vallen toch ineens best veel synthesizers af.

ik ben benieuwd welke hardware synth het gaat worden in ieder geval :)
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Back
Top