rvanommen
Chihuahua!
Als newbie op het gebied van muziek maken en geluid maken met synthesizers had ik in den beginne wat last met het begrijpen wat FM synthese precies inhoud maar dat is recentelijk een beetje gaan klikken (niet in de laatste plaats omdat ik ook wat lessen volg over muziek productie waar ook geluidssynthese geregeld ter sprake komt).
wellicht dat het volgende stukje tekst voor de oude rotten een tenenkrommende hoeveelheid naïviteit en gebrek aan kennis uit stralen, maar ik ben ook echt een newbie. De interesse van mij in deze nieuwe hobby (muziek en synths) groeit echter heel hard en mijn honger naar kennis groeit net zo hard mee.
1 van de issues die ik met FM synthesis had is dat de synthesizer die ik heb (waldorf quantum) niet direct super intuitief werkt voor FM.
Je doet het daar in "kernel mode" die wat breder is dan puur een mode voor FM.
Daarnaast koos waldorf ervoor om een groep FM presets te in te bouwen en die te voorzien van macro knoppen waarbij de knoppen met de verschillende modulaties allemaal spannende namen hebben gekregen zoals "brightness", " juice" en "harsness".
Wat zon knop met het geluid doet is dan wel een soort voorspelbaar... maar wat ik nou echt inhoudelijk aan het doen was... had ik geen idee van.
je kan echter ook vanaf scratch aan de slag en eigen presets maken waarin die flavour-knoppen er niet zijn (of waar je ze zelf kan maken en een naam kan geven) en dan zie je dus echt welke parameter je veranderd.
en dat doe ik de laatste tijd vaker en vaker. Ik ben dus meer vanaf scratch bezig in plaats van met de presets met die rare flavour-knoppen en daardoor valt alles nu langzaam op zijn plek.
de experimenten die ik doe in kernel mode met FM (maar ook AM en ring modulatie die ik ook langzaam aan begin te snappen) behoren tot de leukste die ik met deze synth gedaan heb, en ik word langzaam aan echt super enthousiast over FM synthese. ik houd ook persoonlijk erg van het type geluid wat hier mee gemaakt kan worden.
tot nu toe beperk ik me een beetje tot 1 carrier en een modulator, omdat ik dat nu redelijk snap en kan voorspellen.
maar wat ik dus wel erg lastig vind nog om te voorspellen is hoe het toevoegen van meerdere operators (de synth heeft er 6 die elkaar kunnen moduleren) het geluid gaat beïnvloeden. Ik probeer wel eens wat, en hoor ook wel wat maar een echte logica heb ik nog niet kunnen ontdekken (voor zover deze vorm van synthese voorspelbaar word, want dat weet ik natuurlijk ook niet).
Zijn hier FM liefhebbers/experts die kunnen uitleggen hoe hun besluitvorming/beslissingsboom werkt als het gaat om het toevoegen/weglaten van operators aan een FM algoritme?
Is er uberhaubt een duidelijke (of makkelijk uit te leggen) logica/rationale achter het toevoegen van meer operators of blijft het een onvoorspelbaar avontuur?
heeft iemand hier wat literatuur aan te raden om wat te leren over complexere algoritmes of heeft iemand een leuk voorbeeld van een complexer algoritme met een rationale daarover?
wellicht dat het volgende stukje tekst voor de oude rotten een tenenkrommende hoeveelheid naïviteit en gebrek aan kennis uit stralen, maar ik ben ook echt een newbie. De interesse van mij in deze nieuwe hobby (muziek en synths) groeit echter heel hard en mijn honger naar kennis groeit net zo hard mee.
1 van de issues die ik met FM synthesis had is dat de synthesizer die ik heb (waldorf quantum) niet direct super intuitief werkt voor FM.
Je doet het daar in "kernel mode" die wat breder is dan puur een mode voor FM.
Daarnaast koos waldorf ervoor om een groep FM presets te in te bouwen en die te voorzien van macro knoppen waarbij de knoppen met de verschillende modulaties allemaal spannende namen hebben gekregen zoals "brightness", " juice" en "harsness".
Wat zon knop met het geluid doet is dan wel een soort voorspelbaar... maar wat ik nou echt inhoudelijk aan het doen was... had ik geen idee van.
je kan echter ook vanaf scratch aan de slag en eigen presets maken waarin die flavour-knoppen er niet zijn (of waar je ze zelf kan maken en een naam kan geven) en dan zie je dus echt welke parameter je veranderd.
en dat doe ik de laatste tijd vaker en vaker. Ik ben dus meer vanaf scratch bezig in plaats van met de presets met die rare flavour-knoppen en daardoor valt alles nu langzaam op zijn plek.
de experimenten die ik doe in kernel mode met FM (maar ook AM en ring modulatie die ik ook langzaam aan begin te snappen) behoren tot de leukste die ik met deze synth gedaan heb, en ik word langzaam aan echt super enthousiast over FM synthese. ik houd ook persoonlijk erg van het type geluid wat hier mee gemaakt kan worden.
tot nu toe beperk ik me een beetje tot 1 carrier en een modulator, omdat ik dat nu redelijk snap en kan voorspellen.
maar wat ik dus wel erg lastig vind nog om te voorspellen is hoe het toevoegen van meerdere operators (de synth heeft er 6 die elkaar kunnen moduleren) het geluid gaat beïnvloeden. Ik probeer wel eens wat, en hoor ook wel wat maar een echte logica heb ik nog niet kunnen ontdekken (voor zover deze vorm van synthese voorspelbaar word, want dat weet ik natuurlijk ook niet).
Zijn hier FM liefhebbers/experts die kunnen uitleggen hoe hun besluitvorming/beslissingsboom werkt als het gaat om het toevoegen/weglaten van operators aan een FM algoritme?
Is er uberhaubt een duidelijke (of makkelijk uit te leggen) logica/rationale achter het toevoegen van meer operators of blijft het een onvoorspelbaar avontuur?
heeft iemand hier wat literatuur aan te raden om wat te leren over complexere algoritmes of heeft iemand een leuk voorbeeld van een complexer algoritme met een rationale daarover?