Stockmuziek via AI: we kunnen wel stoppen

Het is niets meer dan wiskundige regels en deductie, hoe meer je het voedt, des te meer het zich aanpast.
Maar alles wat je objectief kan leren en repeteren is dus ook in AI te stoppen.
Zag laatst ook ergens zo'n Beatles generator. Al hun muziek was gevoed (typische speelstijl, progressies, instrumentarium, samples voor instrumenten) en je kon gewoon op randomize drukken en het klonk onmiskenbaar als de Beatles.

In EDM zie je dat toch al? alles wat aanslaat wordt gerehashed. of het nou een pluckje, een progessie of een release effectje is. EDM is al geworden tot een grote lego doos, waarin je alles kan bouwen, maar het blijft altijd onmiskenbaar LEGO. Het enige wat er gaat veranderen is dat al die tutorials die je nu doorspit straks volledig automatisch worden toegevoegd aan een grote repository.

Dus zoals eerder aangegeven hierboven, vooral je EIGEN ding doen. Denk dat het alleen maar goed is dat de metoo genres verder worden uitgehold door AI.
 


Dat eerste filmpje is wel een mooi voorbeeld.. en helemaal samen met zo'n 7D hologram. Hatsune Miku is nogal een rage op internet en qua stem computer gegenereerd (vocaloid). Er zit totaal geen bezieling in of een persoon waarmee een fan zich mee zou kunnen identificeren maar iedereen vind het op de een of andere manier de moeite om aandacht aan te geven.. net zoiets als Walt Disney.. al worden die stemmen nog door 'echte' mensen in gesproken.. Nu is die vocaloid software niet zo heel goed maar toch scary hoe iets zo populair kan worden.

Aan de andere kant.. er zijn vloggers met een mening die miljoenen volgers hebben, als je er naar kijkt denk je soms 'who cares'.. een mens zoekt altijd iets om zich mee te identificeren ofzo.. en ik denk dat de gemiddelde SFer / muzikant ook zo zijn kanalen / YTers heeft. Misschien is muziek maken alleen ook niet zo interessant meer.. je moet dus kennelijk iemand zijn of iets doen om op te vallen. Iets als Deadmau ofzo..

ow.. vond deze video wel vermakelijk.. waarin Roomie vocaloid even aan de tand voelt.. :D

 
Dat eerste filmpje is wel een mooi voorbeeld.. en helemaal samen met zo'n 7D hologram.

het zal wss de toekomst zijn.. dat jij kan praten via een levensechte virtuele identiteit. Zoals hier al het geval is in 2018:

 
Het is wel interessant, maar het zijn uiteindelijk toch mensen die input invoeren en oordelen wat de moeite waard is en wat niet, om tot boeiende resultaten te komen. Zie je ook met generatieve AI scrips om tot nieuwe visuals te komen, het lijkt veel meer een samenwerking tussen AI en ideeën van mensen (zoals hier: https://twitter.com/DMTFL_)

Of de Lost Tapes of the 27 Club, met nieuwe door AI mede mogelijk gemaakte nummers van Nirvana, Amy Winehouse, Jimmy Hendrix...







Er moesten wel echte (imitatie) vocalisten aan te pas komen. Verder zijn er ook tal van akkoord progressies e.d. gegenereerd, waaruit mensen dan weer keuzes hebben gemaakt.

Maar denk dat het ook voor electronische muziek produceren wel veel mogelijkheden biedt.
 
Als je de laatste 50 jaar (pop) muziek beschouwt, dan zijn er toch pakken hits waarbij de menselijke ervaring vertaald werd naar muziek. Het is één ding om muziek-theoretisch "creatieve" software te schrijven, het is een volledig andere propositie om bvb een programma te schrijven dat Nothing Compares 2 U (O'Connor) of Do You Really Want to Hurt Me (Culture Club) of The Message (Grandmaster Flash) als output genereert.

Persoonlijk lig ik er dus niet wakker van. Er zal nog een tijdje vraag zijn voor wat alleen Homo Sapiens in elkaar kan steken..
 
Het is één ding om muziek-theoretisch "creatieve" software te schrijven, het is een volledig andere propositie om bvb een programma te schrijven dat Nothing Compares 2 U (O'Connor) of Do You Really Want to Hurt Me (Culture Club) of The Message (Grandmaster Flash) als output genereert.

Hoeft niet per se, denk ik. Kan zijn dat het laatste juist wat gemakkelijker is te genereren dan het eerste, in sommige gevallen. Er is veel trainingsmateriaal beschikbaar voor AI om te leren hoe je nummers uit de tweede categorie kunt maken, en ook menselijke arbiters die zijn geconditioneerd door zulke muziek om de AI te corrigeren. Wat betreft de eerste categorie, het zou interessant zijn om muziek te horen die heel anders is dan we nu kennen, muziek die ook muziek-theoretisch afwijkt van wat nu gangbaar is, maar wat de menselijke luisteraar wellicht toch aanspreekt, esthetisch gezien. Omdat de AI erg weinig handvaten heeft om zulke muziek te produceren zal dat nog niet zo eenvoudig zijn.
 
Je hebt er geen zak aan want je download een wav file ipv een uitgewerkte track met verschillende sporen.
Want op die manier zou het interessant kunnen zijn om een soort van basic track idea te hebben waar je zelf verder mee aan de gang gaat.

Maar voor de reclame industrie is dit wel handig natuurlijk.
Of youtube sterren die dan gewoon wat clips maken en dan maar hopen dat er flink veel clicks gemaakt worden.
Je registreert een artiestennaam en je geeft de muziek uit via iTunes als stream, leuk verdienmodel.

Je hebt ook van die kunstenaars die zelf niet schilderen maar anderen het werk laten doen en alleen het doek signeren en op die manier het verkopen als "hun" werk en daar aardig mee verdienen.

Deze is alweer van een jaar of vijf geleden...dat was nog met de AI van Google indertijd, volgens mij is die toen nog wel gepost ook.
Ze vonden het op the Beatles lijken maar ik vond het meer wat weg hebben van the Beach Boys;




Of luister 'ns naar Chris Rainbow z'n lp uit 1976 waar oa deze track op staat, Daddy's Car heeft verrassende overeenkomsten...


 
Laatst gewijzigd:
Als je de laatste 50 jaar (pop) muziek beschouwt, dan zijn er toch pakken hits waarbij de menselijke ervaring vertaald werd naar muziek. Het is één ding om muziek-theoretisch "creatieve" software te schrijven, het is een volledig andere propositie om bvb een programma te schrijven dat Nothing Compares 2 U (O'Connor) of Do You Really Want to Hurt Me (Culture Club) of The Message (Grandmaster Flash) als output genereert.

Persoonlijk lig ik er dus niet wakker van. Er zal nog een tijdje vraag zijn voor wat alleen Homo Sapiens in elkaar kan steken..

Maar meer dance georienteerde stijlen zijn in feite ook formules. Ik kan me zo voorstellen dat met genoeg rauwe input je vrij makkelijk wat techno tracks zou kunnen uitpoepen. Waar het dan echt interessant kan worden is dat er live de reactie van het publiek a.d.v. een aantal parameters (hersengolven oid). zou kunnen worden gemeten en dat de AI dan aanpassingen kan doen (soort van deeplearning).
 
De reacties van het publiek kun je ook door middel van microfoons, geur- en bewegingssensoren meten. Dan kunnen Diskjockeys ook naar huis.
 
We kunnen ook gewoon die hele happenings met alles erop en eraan naar de virtuele wereld verhuizen, dan heb je geen reëel aanwezige muzikanten, DJ's of zelfs publiek meer nodig. De hele zaak draait dan automatisch met een druk op de knop, of volgens een gekozen agenda als men geen zin heeft om eens in de zoveel tijd een knop in te drukken.
 
In denk dat de creatieve geest van de mens moeilijk te kopieeren valt. Iets anders willen doen wat gangbaar is, iets tegendraads, ook al is dat in het begin niet direct succesvol.

Het succes daarvan hangt niet enkel af van creatieve output (de muziek). Wat ook mee speelt is je charme/uitstraling/vastberadenheid/sociale kwaliteiten als mens… En dat heeft een computer/AI niet.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de hit ‘Boys Boys Boys’ van de Italiaanse zangeres Sabrina. Muzikaal niet echt speciaal toch.. maar toch een grote hit. Of punkzanger GG Allin. Populair qua muziek maar dan vooral door z’n attitude en persoonlijkheid.
 
Laatst gewijzigd:
Fantastisch, hoe minder mensen zich bezighouden met k*tmuziek maken hoe meer ze hun eigen muzikale ding gaan doen, je kunt er toch geen droog brood mee verdienen (99%)
 
We kunnen ook gewoon die hele happenings met alles erop en eraan naar de virtuele wereld verhuizen, dan heb je geen reëel aanwezige muzikanten, DJ's of zelfs publiek meer nodig. De hele zaak draait dan automatisch met een druk op de knop, of volgens een gekozen agenda als men geen zin heeft om eens in de zoveel tijd een knop in te drukken.

Er schijnt nu heel veel ontwikkeling te zijn wat betreft virtuele werelden en dan met name ook de koppeling met de ‘echte’ wereld. Denk even aan iets ready player one.

Hoe tof zou het zijn als je op een avond eerst even naar een oud pink floyd concert kan, dan even dan virtueel echt een live bandje kunt zien en daarna even clubben un Tresor.
 
Voor stockmuziek zijn dit soort toepassingen ideaal. Maar ik denk dat er op creatief gebied ook een hoop te halen valt uit deze techniek, vooral als je zelf de deeplearning kunt voeden.
 
Wat er tegenwoordig populair is onder de meute kan ik regelmatig met moeite aanhoren. Daar zit zo weinig gevoel en diepte in, dat het net zo goed door AI gemaakt had kunnen zijn.

Live zullen ‘echte’ muzikanten nog wel even een voordeel houden.

Achtergrond muziek etc wordt idd vast makkelijk vervangen (is dat erg? Misschien wel, maar wat doen we er aan)

Geld verdienen aan de muziek zelf is überhaupt best lastig in deze tijd, dat zal hierdoor nog wel lastiger worden.
Behalve misschien als je meerwaarde levert als muzikant.
Een ‘band’ opbouwen met je fans en die iets bieden wat ‘meer’ waard is.
 
Het probleem is dat computers en programmatuur steeds beter worden, maar de mens door de millennia heen dezelfde arme stumper blijft...
Dat is niet het probleem maar de oplossing. Onbeholpenheid in plaats van perfectie.
 
Back
Top