AI zangers en zangeressen - Synthesizer V van Dreamtonics

Die full version ga ik binnenkort wel aanschaffen met dat natalie voicemodel. Ik ben nu al wel overtuigd, als ik dit er al uithaal na 2 uurtjes wat testen dan lijkt de sky the limit. Ik vind het inderdaad een gamechanger voor in de studio als je met vocals wilt werken.
Ik had ook iets gerenderd, een simpele ahh maar dan met een soort pitch golf, vervolgens hier een drone van gemaakt in bitwig, echt subliem. Ben al aan het checken voor de full versie, ik denk echter dat ik voor Solaria ga als voice. Ik zie alleen dat er een hoop BTW bij komt. Tenzij ik net doe of ik in HK woon :D
 
Ik had ook iets gerenderd, een simpele ahh maar dan met een soort pitch golf, vervolgens hier een drone van gemaakt in bitwig, echt subliem. Ben al aan het checken voor de full versie, ik denk echter dat ik voor Solaria ga als voice. Ik zie alleen dat er een hoop BTW bij komt. Tenzij ik net doe of ik in HK woon :D
ja dat is super cool inderdaad, ik had ook al zoiets gedaan met wat woorden die ik naar wavetables heb omgezet voor in mijn korg modwave. Superhandig voor die voices uit zoolook van jean michel jarre, gewoon dat soort woorden intypen in Synthesizer V en dat renderen, naar een wavetable omzetten en je hebt ze als wavetables in je synth zitten. Dat werkt super goed.

Ik kom achter steeds meer features, je kunt woorden opnieuw berekenen, dan zingt ze die net iets anders, en je kunt zelfs de manier van zingen op het hoofdscherm bijtekenen. Dus stel je wilt dat ze bij een woord in de aanhef iets minder breath gebruikt dan kun je dat zo intekenen op je main screen (dus niet via automation). Wat ook tof is om de voice te dubbelen en dan op track 1 Mai te kiezen als voice model en Eleanor op track 2. Dan krijg je doordat ze beiden net iets anders zingen die hele dikke female vocal lines.

Echt hoe langer je ermee bezig bent hoe meer je ontdekt kwa creatieve mogelijkheden. Ik ben nu aan het uitzoeken hoe je gesproken tekst kan maken er in, in plaats van zanglijnen. Dat zou enorm cool zijn voor intro songs bijvoorbeeld, de stap daarna die ik wil proberen is spoken words lyrics. Zoals bijvoorbeeld de muziek van Ingrid Chavez.
 
ja dat is super cool inderdaad, ik had ook al zoiets gedaan met wat woorden die ik naar wavetables heb omgezet voor in mijn korg modwave. Superhandig voor die voices uit zoolook van jean michel jarre, gewoon dat soort woorden intypen in Synthesizer V en dat renderen, naar een wavetable omzetten en je hebt ze als wavetables in je synth zitten. Dat werkt super goed.

Ik kom achter steeds meer features, je kunt woorden opnieuw berekenen, dan zingt ze die net iets anders, en je kunt zelfs de manier van zingen op het hoofdscherm bijtekenen. Dus stel je wilt dat ze bij een woord in de aanhef iets minder breath gebruikt dan kun je dat zo intekenen op je main screen (dus niet via automation). Wat ook tof is om de voice te dubbelen en dan op track 1 Mai te kiezen als voice model en Eleanor op track 2. Dan krijg je doordat ze beiden net iets anders zingen die hele dikke female vocal lines.

Echt hoe langer je ermee bezig bent hoe meer je ontdekt kwa creatieve mogelijkheden. Ik ben nu aan het uitzoeken hoe je gesproken tekst kan maken er in, in plaats van zanglijnen. Dat zou enorm cool zijn voor intro songs bijvoorbeeld, de stap daarna die ik wil proberen is spoken words lyrics. Zoals bijvoorbeeld de muziek van Ingrid Chavez.
Je bedoelt die schuifknopjes aan de rechterkant waarin je kan instellen waar en wanneer je bijvoorbeeld vibrato wilt horen per clip? Ik vind de automation line ook erg leuk onderin, hoewel hier nog wel ruimte voor verbetering is in de manier van tekenen, het beste is puntjes plaatsen, maar dat kunnen ze beter maken. Mai kan geen engels dacht ik?
 
Je bedoelt die schuifknopjes aan de rechterkant waarin je kan instellen waar en wanneer je bijvoorbeeld vibrato wilt horen per clip? Ik vind de automation line ook erg leuk onderin, hoewel hier nog wel ruimte voor verbetering is in de manier van tekenen, het beste is puntjes plaatsen, maar dat kunnen ze beter maken. Mai kan geen engels dacht ik?
nee echt op het scherm zelf.

in deze video laat die gast het zien, maar hij weet ook lang niet alles want bijvoorbeeld de + en - manier van opdelen van woorden kent die nog niet in de video. Maar er zitten leuke tricks in.
 
Weinig tonale verschillen (maar degenen die er zijn, zijn heel belangrijk), geen vibrato, kort aangehouden klanken, en hopen dat het dan realistischer klinkt dan een Amiga.

Fitter, happier, more productive...
 
Klinkt allemaal als Taylor Swift en disposable rap, maar dan VOLLEDIG zonder ziel. Totale emotionele atrophy.
Technisch leuk, maar het voetje gaat niet tappen en de goosebumps blijven ook uit.

Niet mijn stijl, maar wel een goed voorbeeld van kudtrap mét intonatie.
 
Laatst gewijzigd:
Klinkt allemaal als Taylor Swift en disposable rap, maar dan VOLLEDIG zonder ziel. Totale emotionele atrophy.
Technisch leuk, maar het voetje gaat niet tappen en de goosebumps blijven ook uit.

De kenners horen het verschil maar de meute zal dat worst zijn. Vandaar dat deze nieuwe technische ontwikkeling de mainstream popmuziek geen goed zal doen. Kijk maar wat in het verleden goed heeft verkocht, dat was hoofdzakelijk bagger. De massa wil zielloos geluidsbehang en simpele meebrul nummers. Ja ik weet het, er zijn een paar uitzonderingen zoals de Beatles en de Rolling Stones die en kwalitatief goede muziek maakten en daar ook nog succes mee hadden, maar je hoeft maar in de platenbakken van de Kringloop te kijken om te zien wat ooit bij de grote massa in de smaak viel, en wat nu niemand meer interesseert omdat die waardering simpelweg nooit erg diep heeft gezeten. Echte muziek is een elitaire aangelegenheid. En dat laatste geldt zelfs op alle gebieden (kunst, wetenschap, literatuur, etc.): niemand wordt ooit als kenner en fijnproever geboren. Dat laatste kost moeite en daar zijn we vaak niet van gediend (zeker niet op meerdere vlakken). Ik zelf ook niet, want ik beperk mijn aandacht maar tot een paar zaken waarin diep ga.
 
De stem van Nathalie is de mijne niet, ik hou niet van dat zoetsappige. Maar als er een breed pakket aan stemmen beschikbaar komt dan zit er misschien wel eens wat bij. Ik vrees alleen dat de gemiddelde mainstream zangeres stijlen het gaan halen tot de plugin.
 
Wat de kringloopbakken betreft: er leek toen wel een grotere appreciatie voor toptalent. Galway is 1 van de beste fluitisten, Mouskouri is een fantastische zangeres, etc. Dat hun muziek op zich wat minder boeiend is, is een andere discussie.

Als we het moderner en poppy houden: er is nog plaats voor goede karakterstemmen die (nog?) boven AI uitkomen: Annie Lennox, London Grammar, Heather Nova...En veel meer.
 
Sia met album : Some people have real problems.

Het moet je smaak zijn maar wat een stem...
 
Wat de kringloopbakken betreft: er leek toen wel een grotere appreciatie voor toptalent. Galway is 1 van de beste fluitisten, Mouskouri is een fantastische zangeres, etc. Dat hun muziek op zich wat minder boeiend is, is een andere discussie.

Als we het moderner en poppy houden: er is nog plaats voor goede karakterstemmen die (nog?) boven AI uitkomen: Annie Lennox, London Grammar, Heather Nova...En veel meer.

Een goede zangstem komt overeen met een kwalitatief hoogwaardig muziekinstrument: dat is mooi meegenomen, maar het gaat mij erom wat je ermee doet!
 
Uiteindelijk moet ik inderdaad ook naar het resultaat en niet naar het talent luisteren, en daarom is het ook wel wat jammer (in de huidige tijdsgeest en mijn smaak dan) dat zo'n stemmen vereeuwigd zijn in kelers als daar zijnde "My friend the wiiiiiiiind". Dan heb ik meer geluk bij bv Cat Stevens waar ik het zangtalent (hoewel technisch beperkter, is de uitvoering onverbeterbaar) en de karakterstem vind in nummers die mij wél aanspreken.
 
Ik ben benieuwd of je hier uit komt? zou wel super zijn als dit ook mogelijk is.
nee is me nog niet gelukt om gesproken tekst te maken. Je kunt wel instellen hoe woorden uitgesproken moeten worden, maar een goed resultaat heb ik er nog niet mee gehaald.

Wel is het tof dat het mogelijk is om in je daw productie de zanglijn gewoon in te spelen via midi noten, zolang je voor elk woord 1 noot speelt kun je hier echt heel snel je vocal lines mee maken. Je speelt dan de zang lijn in bijvoorbeeld ableton in met een keyboard over je song heen, vervolgens exporteer je die lane naar midi. De midi importeer je in synthesizer V en daarna plak je de lyrics in het textveld. Daarna is je volledige zanglijn al helemaal ingevuld. Dan hoef je daarna alleen nog maar de zanglijn te bewerken zodat die meer natuurlijker klinkt. Scheelt echt heel veel werk zo denk ik.

Ik vind die solaria voice die je deelde overigens een stuk beter nog als eleanor. Echt tof wat je met die gratis versie allemaal kunt doen. Voor dance en trance met wat single vocal hooks is het al helemaal perfect.

Gisteren een vocal hook gemaakt met de tekst: I wanna feel your emotion. Vervolgens standaard house trackje gemaakt met een m1 organ bass en klinkt gelijk al behoorlijk af als test. Geen sample cd's meer nodig zo :D
 
1 noot per woord of per lettergreep?
per woord als je lyrics maakt omdat het pasten van tekst er in per woord aan de volgende noot gekoppeld wordt.

daarna kun je natuurlijk wel woorden opdelen / splitsen via de + en - truuk over verschillende pitches. Een + in de noot betekent dat je de lettergreep splits, een - betekent dat je de lettergreep aanhoudt en glijdt naar de pitch noot die je getekend hebt. Binnen lettergrepen kun je ook nog de uitspraak instellen, dus bijvoorbeeld voor een woord zoals leave, dan kun je voor de ea bepalen hoe ze dat zingt. Zo kun je heel nauwkeurig bepalen hoe iemand een vocal line zingt. Maar op dat micro niveau is het wel veel werk vind ik. Er zit een soort automation function in die het al voor je bepaald en die basis is al erg goed.
 
Hebben ze ook een goede Italo zangeres met zuiders accent die automatisch wat taalfouten in je lyrics zet? Of een 90's eurobeat rapper die vooral weet dat go op flow rijmt en air op care, en woorden gewoon herhaalt als hij lettergrepen tekort komt. Dat is de AI waar ik op zit te wachten. Klik klik wereldhit. Als het moeilijk moest had ik wel viool geleerd.

In een serieuzere context: het zou tof zijn voor mij als hij ietwat eenvoudig Enya achtige dingen kon, en als ik er een manier kon verzinnen om het handig in mijn gedateerde workflow te gebruiken.
 
Hola.
Ik ben er niet kapot van hoor.
Het zal nog wel een paar jaar
Duren voordat het perfekt is.
De tijd gaat door dus het zal
Allicht beter worden.
Ik hoor dit wel met zangers
oren he.
En mis ontzettend veel hierin.

Groeten van andreos.
 
Back
Top