Stockmuziek via AI: we kunnen wel stoppen

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.622
Locatie
Zwolle
Nu in de aanbieding bij AppSumo, Sounddraw. Geef aan welke achtergrondmuziek je zoekt, klik op de knop Generate en AI doet de rest. We kunnen wel stoppen 😮 Of zal het zo'n vaart niet lopen?

 
Lig er totaal niet wakker van en boeit me ook zero nul nihil :)
Wat heeft dat nu te maken met eigen plezier? Niets dus.
De rotherrie die ik maak wil ik n ai nog zien doen :)

Woops. Niet waar. Wil t zelfs niet zien proberen. Even interessant als midi sync usb djs handjes in de luuuuuucht
 
Laatst gewijzigd:
Ik hoorde laatst van een experiment met muziek in de stijl van Bach. Een componist had een stuk gemaakt én een computer via AI. Twee groepen luisteraars mochten de composities beoordelen. Bij de eerste groep zeiden erbij wie het gemaakt had, en de luisteraars vonden het stuk van de componist unaniem mooier. Bij de tweede groep zeiden ze het er niet bij en toen kozen ze voor de computer.

Als o.a. tekstschrijver maak ik mijn borst vast nat 😁
 
Yep, dit is onze toekomst. Computers en robots gaan beter zingen, muziek maken dan ons mensen. Het enige wat wij nog kunnen is hun tracks kopen en kijken hoe ze optreden.. Kortom, enkel nog consumeren terwijl zij de Best DJ, Grammy's, Idols en andere awards in de wacht slepen.... =(
 
Dit gaat inderdaad groot worden. Of mensen helemaal overbodig zullen zijn valt nog te bezien, kan zijn dat de menselijke geest toch een zekere mate van creativiteit heeft wat lastig voor AI blijkt te zijn om daar in de buurt te komen. Met andere woorden, AI mag dan muzikale vormen aanreiken, voor een echt goede compositie blijft een menselijke componist nodig om het beste eruit te halen. De benodigde werkwijze en houding van de menselijke componist zou wel 'ns radicaal anders kunnen zijn dan waar we nu bekend mee zijn. Daar kunnen we ons nu waarschijnlijk nog niet veel bij voorstellen hoe dat uitpakt.

Met zo'n ontwikkeling is de kans groot dat je na een tijdje een krachtige tegenbeweging krijgt, dat een vrij grote groep mensen buiten de mainstream zich keert tegen deze ontwikkeling. AI, computers, mogelijk alles wat maar ruikt naar elektronica gaat overboord en dat vormt de basis voor een nieuwe, belangrijke alternatieve stroming in de muziek.
 
Eindelijk met pensioen! 😁


Nee, ik denk alleen dat het voor diegenen die hun brood verdienen met achtergrond muziekjes maken, etc. lastiger kan worden als veel bedrijven denken ‘o, maar dan kunnen we het makkelijk (en goedkoper) zèlf!’. Beetje zo van “dochter van collega doet ook iets met kleurtjes, dus we hoeven geen grafisch vormgever” 😁
 
check
:D
Ik had er een tijd terug hier ook een topic over gezien.. zat ook zang in en compleet nieuwe teksten.. echt super vermakelijk allemaal

 
Laatst gewijzigd:
Tegenbewegingen zijn (of waren) er al:
- Festivals oude muziek
- Folkmuziek
- Punk

Wordt wel lastig om daarin echt consequent te zijn, want dan mag er ook niets meer worden opgenomen, bewerkt, uitgezonden of gereproduceerd. Zulke radicaal anti-elektronische muziek zal dan slechts bestaan uit unieke eenmalige akoestische optredens.
 
Ach of een machine nu een stijl/categorie namaakt/varieert of een mens; volgens mij zijn bijv. de meeste commerciëlen uitingen/stromingen al jaren AI (de meesten zelfs A-nietzo-I).
Echt nieuwe culturele beslissingen/reflecties/creaties zal voor een AI errug lastig blijven, of hij moet muziek exclusief voor andere AI's gaan maken :D.
Het wordt wss wel wat lastiger voor de middelmatige componist/producer om zich te onderscheiden, maar voor de originele creatieve geest geen probleem.
[denk ik ;)]
 
Wordt wel lastig om daarin echt consequent te zijn, want dan mag er ook niets meer worden opgenomen, bewerkt, uitgezonden of gereproduceerd. Zulke radicaal anti-elektronische muziek zal dan slechts bestaan uit unieke eenmalige akoestische optredens.

Hoeft niet, het gaat hier in dit draadje om muziekproductie en de mogelijke ontwikkelingen daarvan in de toekomst. Muziekreproductie is iets anders, en de associaties die men heeft met het eerste hoeven niet per se door te werken naar het tweede. Dat is ligt misschien ook niet zo voor de hand, luister je naar cd met klassieke muziek, dan roept dit niet onmiddellijk gedachten op aan digitale synths en DAWs bijvoorbeeld, terwijl de cd wel een digitale geluidsdrager is. Het zijn verschillende dingen, ook al hebben ze iets gemeen.
 
Dit

“dochter van collega doet ook iets met kleurtjes, dus we hoeven geen grafisch vormgever”
En dit
Het wordt wss wel wat lastiger voor de middelmatige componist/producer om zich te onderscheiden, maar voor de originele creatieve geest geen probleem.
Ik ben er dus ook niet zo bang voor, de massa 30.0000 in een dozijn muziek (zeg maar bijna alles uit de huidige top40 :D) zal de AI allicht nu/straks beter kunnen dan menig (bed-room) producer, maar de echt creatieve geesten verslaan zie ik niet zo snel gebeuren, het is geen potje schaken of Go.
 
Dit gaat inderdaad groot worden.
Het zijn spannende tijden, ook voor mij als tekstschrijver. Je ziet nu al dat die tools steeds beter worden. Wat je zegt denk ik dat ze vooral goed zijn in uitvoeren. En dat je voorlopig wel een mens nodig hebt om input te leveren en bij te sturen. Maar wie weet hoe snel ze dat ook oppikken? De ontwikkelingen gaan écht snel.
 
Dit gaat zeker een enorm succes worden. Er is enorm veel muziek nodig voor onder presentaties, bedrijfs documentaires, voorlichtingsfilmpjes, vloggers, YouTubers, Twitch streamers etc. etc. Computer gegenereerde muziek voor een prikkie gaat zeker de norm worden. Ik denk overigens ook dat mensen gewoon blijven componeren en muziek uit blijven brengen net als voorheen. Voor mensen die hobbymatig muziek maken blijft het sowieso een leuke hobby al wordt een computer gegenereerde track duizend keer beter. Het gaat mensen niet om het resultaat maar om het creëren. Ik denk dat het voor muzikanten een slechte ontwikkeling is. Het zal steeds lastiger worden om als muzikant je brood te verdienen. Ik voorzie dat de noodzaak voor sessie muzikanten ook zal afnemen in de toekomst door AI. Voor hen vind ik het een slechte ontwikkeling... aan de andere kant... hoeveel plezier geeft het om live muziek te horen en vooral te zien. Wat is er mooier dan een band of orkest live op het podium?
 
Het is net als de schaakcomputer een niet te stoppen ontwikkeling die in de loop van de tijd steeds beter wordt. Dat daagt uit om creatief/innovatief te zijn en geen 13 in het dozijn muziek te maken:eureka:.

Daarnaast 'who cares' want muziek maken doe je toch vooral voor jezelf.
 
Back
Top