Met 3 microfoons (een tongue drum) opnemen

klinkt goed. kun je eens een opname zonder reverb plaatsen en ook zonder de DAP ?
de afstand van mic tot pan kun je varieeren. dichterbij is niet altijd beter.
Probeer ook een 1m afstand bv.

Anyhow vind het al aardig klinken.

Ja, leuk om eens te proberen idd. Hier zijn de resultaten:













Tongue Drum Mét Reverb Zonder DAP Op (bijna) 1 Meter Hoogte
 
Laatst gewijzigd:
Zonder reverb is het al mooi, dat effect is niet echt nodig om het goed te laten klinken. Met de DAP klinkt het wat meer in balans, naar mijn mening is het beter dan zonder.

Het instrument heeft, even los van de opnametechniek, een mooie klank. Daar kun je helemaal zen van worden tijdens het bespelen, denk ik. :)
 
met die 3e mic heeft de sound meer body en klinkt op zichzelf het mooiste. maar het ligt aan de track wat beter zou werken.
 
Wat mij betreft is met dap het meest volle geluid qua frequenties en op een meter wat mij betreft, dan klinkt ie mooi. :okdan:
Maar ook iets dichterbij kan al goed klinken zoals in het eerste voorbeeld met dap zonder reverb.
Die tongue drums hebben al een behoorlijke sustain van zichzelf dus die reverb vind ik niet nodig, kan me voorstellen dat soms in bepaalde tracks een klein beetje delay het wel lekker kan doen maar gewoon een beetje clean klinkt lekker natural wat bij zo'n instrument toch de bedoeling is.
In m'n mind hoor ik al een mooie zachte fluit erbij zo hier en daar of een paar spaarzame piano akkoorden bijv of een question/answer spel tussen de tonguedrum en tablas bijv, dit leent zich heel goed voor mooie laid back acoustische sessies wat mij betreft.
Kreeg gisteren het bericht dat ze de mijne verstuurd hebben, hij komt uit de Oekraïne dus dat zal nog wel een weekje duren, nog mazzel dat die Russen nu niet zijn binnen gevallen, zowiezo voor de mensen maar in dit geval ook voor m'n tongue drum.
Als ik zo de opnames beluister ben ik bang dat het me extra geld aan mics gaat kosten....
 
Wat mij betreft is met dap het meest volle geluid qua frequenties en op een meter wat mij betreft, dan klinkt ie mooi. :okdan:
Maar ook iets dichterbij kan al goed klinken zoals in het eerste voorbeeld met dap zonder reverb.
Die tongue drums hebben al een behoorlijke sustain van zichzelf dus die reverb vind ik niet nodig, kan me voorstellen dat soms in bepaalde tracks een klein beetje delay het wel lekker kan doen maar gewoon een beetje clean klinkt lekker natural wat bij zo'n instrument toch de bedoeling is.
In m'n mind hoor ik al een mooie zachte fluit erbij zo hier en daar of een paar spaarzame piano akkoorden bijv of een question/answer spel tussen de tonguedrum en tablas bijv, dit leent zich heel goed voor mooie laid back acoustische sessies wat mij betreft.
Kreeg gisteren het bericht dat ze de mijne verstuurd hebben, hij komt uit de Oekraïne dus dat zal nog wel een weekje duren, nog mazzel dat die Russen nu niet zijn binnen gevallen, zowiezo voor de mensen maar in dit geval ook voor m'n tongue drum.
Als ik zo de opnames beluister ben ik bang dat het me extra geld aan mics gaat kosten....

Ik ben ook al honderden euro's lichter inmiddels. :D
 
met die 3e mic heeft de sound meer body en klinkt op zichzelf het mooiste. maar het ligt aan de track wat beter zou werken.

Ja, dat is het 'm inderdaad. De ene keer zal het beter zijn als het wat dunner klinkt, andere keer als het die body heeft. Ene keer opnemen van wat verdere afstand, andere keer van wat dichterbij. Kun je eigenlijk alle kanten mee op, net wat uit komt.
Vind zelf wel dat iets meer van dichtbij opnemen het geluid beter vangt zoals je het zelf hoort als je speelt. Maar in een track zijn daar geen regels voor en is het maar net wat beter uitkomt.
 
Hebben jullie ideeën voor wat handig is om m'n microfoonstatief te vervangen voor iets waarmee ik de DAP vast kan maken ergens mee in de tongue drum? Een microfoonklem of zo die ze wel eens op drums zetten? Weet alleen niet of die ook blijven zitten op een hele dunne, aluminium rand van 1 a 2 millimeter?

Hoef ik niet steeds met dat statief te zeulen.
 
Ik vind zelf dat de afstand: 75 cm hoog, en om en nabij 50 cm breed A-B het beste resultaat geeft. Perfecte balans wat mij betreft tussen ruimte/diepte en nabijheid.

Ik hoop dat ik met dit topic trouwens wat zielen heb aangezet om ook een tongue drum te kopen. :D Echt een cool ding. Als ik m'n vakantiegeld heb, ga ik denk ik ook eens kijken voor een RAV Vast of een Polaris tongue drum. Die geven ook een hele mooie sound. Klinken eigenlijk gewoon als een handpan.
Of zo'n zeer fraai beschilderde en gegrafeerde van Kosmosky... Volgens mij ga ik er nog wel een paar kopen in de toekomst. Verliefd geworden op dit instrument.
 


Voor mij de beste microfoon-opstelling dit. En ja, er zit weer reverb op. Niet per sé nodig idd, maar ik vind het wel wat toevoegen, en ik hou gewoon van een beetje spacy effect. :D
 


Deze sessie ging lekker net! 't Spelen gaat ook steeds lekkerder.
 
Weer een nieuwe tongue drum-sessie. Nu nog meer verfijnd qua geluidsafstelling. En een hoorspel met het galm-effect in het tweede deel, om de effecten in het spel daar met de sustain extra te benadrukken.

Maar goed, vergeet mijn audionerd-gelul en laat je gewoon een kwartierlang meenemen met het geluid van de Nataraj 16" e-pygmy Tongue Drum 😊 8|



Hoe vinden jullie de klank nu? Ik vind het zelf echt ultimate zo. :)
 
Gaaf hoor! Ik denk dat de verschillende microfoon opstellingen allemaal hun sterke en zwakke kanten hebben, vooral een mooi leerproces.
Bij het voorbeeld met de stereo mic op 1 meter afstand en de DAP raak je wel een hele hoop hoge frequenties kwijt. Ik denk dat dat komt door fase problemen tussen de microfoons. Doordat geluid iets eerder bij de microfoon in de drum terecht komt dan bij de overheads gaan bepaalde hoge frequenties elkaar uitdoven. Dat zou je kunnen voorkomen door de microfoon in de drum een paar miliseconden te vertragen.
 
Als ik het vergelijk met de eerste opname klinkt je spel in ieder geval een stuk rustiger, dat luistert veel prettiger.
Er zit een heerlijke lange sustain in deze drum wat er voor zorgt dat je veel ruimte tussen de noten kan laten.
Tegelijk moet je oppassen voor m'n gevoel want bijv vanaf 4.22 tot 5.12 wordt je spel vrij wild waardoor het minder fijn luisteren wordt.

Nu nog meer verfijnd qua geluidsafstelling.
Wat heb je nog verandert eigenlijk?
 
1. Als je opneemt in een kamer met een fijn geluid dan is een room mic ( omni of figure 8 meestal) erg welkom. die plaats je dan ver van de bron.
Later kun je dan in de mix precies afstellen hoeveel ambience je wil.

2. Klink je kamer niet zo goed kun je je grote kleding kast openen en daarvoor opnemen.

2. een creatief maar gedurf idee: met feedback hele lange sustain creeeren.
Een filter/eq dat je precies laat pieken op de noten van de drum. dus voor iedere noot een andere piek.
1 mic output over de speakers en dan zo instellen dat die net niet feedbacked zonder spelen.
met een limiter kun je eventueel de feedback in bedwang houden.

Normaal in een profesionel opname is er 1 mannetje die de mics verplaatst en een ander die dan realtime luisterd om de sweetspot te zoeken.
Dan roept de engineer, hoger, dieper, verder.
dus alleen is het net wat moelijker. evt vriend(in), kids of je moeder inzetten ;-)
 
Gaaf hoor! Ik denk dat de verschillende microfoon opstellingen allemaal hun sterke en zwakke kanten hebben, vooral een mooi leerproces.
Bij het voorbeeld met de stereo mic op 1 meter afstand en de DAP raak je wel een hele hoop hoge frequenties kwijt. Ik denk dat dat komt door fase problemen tussen de microfoons. Doordat geluid iets eerder bij de microfoon in de drum terecht komt dan bij de overheads gaan bepaalde hoge frequenties elkaar uitdoven. Dat zou je kunnen voorkomen door de microfoon in de drum een paar miliseconden te vertragen.

Hmmm zou kunnen ja. Misschien een hele domme vraag, maar hoe vertraag ik de microfoon een paar milliseconden dan?
Ik denk met de optie 'track delay', een optie die ik kan aanvinken in ableton zie ik. Zal er eens mee experimenteren...
 
Als ik het vergelijk met de eerste opname klinkt je spel in ieder geval een stuk rustiger, dat luistert veel prettiger.
Er zit een heerlijke lange sustain in deze drum wat er voor zorgt dat je veel ruimte tussen de noten kan laten.
Tegelijk moet je oppassen voor m'n gevoel want bijv vanaf 4.22 tot 5.12 wordt je spel vrij wild waardoor het minder fijn luisteren wordt.


Wat heb je nog verandert eigenlijk?

Heb het allemaal nog wat gefinetuned met EQ. En dan vooral ook mid-side EQ, waardoor het nu een stuk helderder en meer open klinkt en het meer sprankeling en detail heeft. Dat DAP ook iets gefinetuned waardoor die mooier blend met de rest. Maakt toch wel een verschil om de tongue drum helemaal mooi tot z'n recht te laten imo.
 
1. Als je opneemt in een kamer met een fijn geluid dan is een room mic ( omni of figure 8 meestal) erg welkom. die plaats je dan ver van de bron.
Later kun je dan in de mix precies afstellen hoeveel ambience je wil.

2. Klink je kamer niet zo goed kun je je grote kleding kast openen en daarvoor opnemen.

2. een creatief maar gedurf idee: met feedback hele lange sustain creeeren.
Een filter/eq dat je precies laat pieken op de noten van de drum. dus voor iedere noot een andere piek.
1 mic output over de speakers en dan zo instellen dat die net niet feedbacked zonder spelen.
met een limiter kun je eventueel de feedback in bedwang houden.

Normaal in een profesionel opname is er 1 mannetje die de mics verplaatst en een ander die dan realtime luisterd om de sweetspot te zoeken.
Dan roept de engineer, hoger, dieper, verder.
dus alleen is het net wat moelijker. evt vriend(in), kids of je moeder inzetten ;-)

Heb nog een handheld recorder, een Zoom H2N. Daarmee moet dat ook wel kunnen. Ben alleen een beetje verleerd hoe die werkt, want jaren niet gebruikt. :D
Ach, ben op zich ook al wel tevreden nu met de opnamekwaliteit. Kan nog wel eens ff kijken binnenkort of het nog wat toevoegt.
 
Heb er trouwens nog eentje bij besteld. Een Kosmosky 2-zijdige tongue drum, met c-majeur en d-mineur. heb je gelijk 2 nieuwe in feite. :mega:
Moet uit Rusland komen. Zal nog wel ff duren voordat ie binnen is.
 
Back
Top