Blue Snowball; ik mis iets geloof ik.

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.109
Locatie
Emmeloord
Hallo allemaal,

Bij de Kringloopboer zag ik voor € 15,- zo'n Blue USB-microfoon liggen. En ik was al een tijdje op zoek naar een tafelmicrofoon, om niet elke keer mijn grootmembraam te voorschijn te hoeven halen. De mindere geluidskwaliteit zou ik dan wel op de koop toenemen.
Dus, deze aan m'n PC gehangen, de drivers laadden zich vanzelf. En toen m'n Studio One Artist opgestart.

En toen maar proberen. Het eerste waar ik tegenaan liep, is dat je zo'n microfoon niet net als een soort keyboard of externe module kunt opnemen in de DAW. En dat is achteraf logisch; het gaat hier niet om MIDI maar om audio. De volgende constatering was, dat Windows in beginsel maar één Audio Interface kan handelen. Dus het is die Blue microfoon of m'n Behringer UMC202. Maar als ik die laatste dus weglaat, heb ik geen afspeelmogelijkheid meer van m'n overige audiotracks in de Song (en ook geen monitoring/echo van wat ik in de microfoon zing/speel).

Dus toen maar even het internet opgegaan en gezocht op hoe anderen dat deden/doen (vooral deden; allemaal filmpjes van +5 jaar oud). En dan zie je heel veel over plugins die je toch vooral moet gebruiken, maar zeggen en schrijven niets over hoe je zo'n usb microfoon moet installeren zonder dat de microfoon de enige audio-device is.

Toen kwam ik een aantal filmpjes tegen die me attenderen op een programma Asio4all. Deze vormt eigenlijk een soort emulatie van een audio-interface waarbij andere "echte" interfaces kunnen worden aangehaakt om de in en output van deze geëmuleerde interface te vormen. Dus in mijn geval werd de Blue dan de input en de UMC de output.
Dus de Asus4All als audio device geselecteerd in Studio One en via dat menuutje de juiste INs&Outs geselecteerd, en gaan met die banaan, dacht ik.

Heel Studio One draaide op slot, dus na wat heen en weer gefröbel het er maar weer afgehaald. Uit arrenmoede dan maar de "gewone" windows interface gebruikt, en wonder, die deed het terwijl de UMC ook als output kon worden gebruikt. Ik dacht dat dat juist niet mogelijk was. Maar, hoe dan ook, ook deze manier is niet bruikbaar, want deze gaf enorm veel latency, zelfs met kleinere sample blokjes.

Met andere woorden. Ik ben even uit de mogelijkheden, behalve dan gewoon die Blue een dauw geven, en deze verbannen naar de deken bij de Albert Heijn, naast de Donald Ducks van +20 jaar oud, de Douwe Egberts Koektrommels en het verbogen keukengerei.
Of weet iemand nog een oplossing?

Ik ben heel benieuwd.

Groeten, Pjeut.
 
De meesten gebruiken zo'n mic ook alleen voor bijv podcast of zo maar niet voor audio in je daw want je zit altijd met de asio driver.
Maar met Asio4all zou het moeten kunnen, staat alles op 44.100 of 48 khz want dat kan ook een reden zijn dat Studio One het nu niet doet, kijk even alle instellingen na.
Hier nog een clipje, misschien dat deze je nog ergens mee helpt;

 
Ik hou dit ook even in de gaten. Ik heb zo'n goedkope AKG USB mic maar daar is eigenlijk niet mee te werken in combi met m'n MPC LiveII.
 
Hoi Krautrock,

Dat filmpje had ik ook al gezien, en daar werkt het gewoon met die Asio4All, dus die hielp me niet verder. Hoe dan ook, ik zal 'ns kijken of ik de goede frequentie heb ingesteld, maar dat wordt pas vanavond. Intussen vraag ik me af of er geen maniertjes zijn om zo'n microfoon niet standalone te gebruiken. Fantoomvoeding en een XLR aansluiting moet te regelen zijn. iemand daar ervaring mee?
 
Ik heb nog even de instellingen van Asio4All gecheckt. Hieronder de plaatjes van de instellingen. Volgens mij niets abnormaals, maar mijn S1 slaat helemaal stil. Kan niet meer afspelen: bij een druk op de spatiebalk kleurt de Play-icoon van groen naar wit en de Stop-icoon van wit naar blauw. Dus intern staat S1 wel op afspelen, maar de cursorlijn blijft gewoon op z'n plek staan en er wordt geen audio of midi afgespeeld.

Wie weet wat er aan de hand is?

Dit is de audio setup van Studio 1, en daaronder een plaatje van het Control Panel van Asio4All.

Dummy.jpg



Dummy2.jpg
 
Ik gebruik nooit Asio4all maar wat ik weet is dat je daw opeens niets meer doet als in je instellingen opeens iets verandert.
Ik heb 't wel 'ns gehad dat dan in windows opeens de instelling was verandert zonder dat ik iets had aangepast.
Ik weet niet of dit het is maar ik had op een gegeven moment dat als ik youtube afspeelde dat daarna Ableton Live niets meer deed terwijl normaal gesproken kon ik ze achter elkaar gebruiken.
Dit kwam nadat ik software had geinstalleerd om een microfoon te gebruiken zoals het gebruikt wordt in een podcast, had volgens mij ook toen met een usb microfoon te maken.
Kan best zijn dat windows automatisch dit aanpast als je een usb mic aansluit, ik heb die software toen eraf gehaald en de usb mic niet meer gebruikt, ik kreeg het niet werkend geloof ik.

Kijk hier maar even hoe je het zo zet dat alles afspeelt; How to Disable Exclusive Mode in Windows Sound Settings - SweetCare
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top