Analog heat mk2 of andere externe audio interface

Fred B.

Working class hero
Lid sinds
17 augustus 2022
Berichten
356
Locatie
Oss
Goedemorgen iedereen,

Nu ik met minder hardware wil werken (vrijwel alles komt uit MPC One vort en die kan intern stems draaien) ben ik opzoek naar een nieuwe audiointerface voor m'n pc. Heb nu een 8in/8 out interface van M-Audio en daar ben ik altijd tevreden over geweest, maar zoveel in- en outputs heb ik niet meer nodig. Ik zie al jaren filmpjes van Analog Heats op Youtube, maar kan (ook in artikelvorm) maar weinig erover vinden hoe het is als audio interface. Het geluid qua effect vind ik erg mooi voor zover je dat adhv Youtubefilmpjes kan beoordelen.

Nu komt het...ik mix alleen vrij weinig tot niks zelf en ben vrij huiverig voor effecten tijdens het creatieve proces. Meer dan een highpass en lowpass filtertje komt er feitelijk niet aan te pas. En dan ben ik ergens toch bang dat een Analog Heat overkill kan zijn. Daar staat echter wel weer tegenover dat als iets hands on is ik er sneller wat mee zal doen dan met een VST. En - denk ik - dat het vanwege de effectenkant zijn waarde meer zal behouden dan de gemiddelde audiointerface.

Wat ik zoek in een geluidskaart/Interface op het moment:
- extern: werk nu nog met een pc, maar deze is inmiddels al weer meer dan tien jaar oud en ik sluit een laptop in de toekomst niet uit. In dit opzicht zou de Analog Heat mk2 ideaal zijn.
- 2 of 4 inputs en idem qua outputs
- phantom power en xlr ingang zou mooi zijn, maar hoeft niet per se (heb momenteel geen microfoon staan, maar als ik een laptop aanschaf sluit ik niet uit dat ik elders vocalen op ga nemen).
- moet werken onder windows 7 (wat ik nu nog draai) tot en met de meest recente OS'en. Ik heb m'n hele leven in Windows gewerkt en voel geen noodzaak om over te stappen op Mac.
- ...en daarmee dus ook op USB a of b draaien. USB C heb ik momenteel nog niet in m'n pc zitten.
- plug en play: urenlang pielen met instelingen ben k niet goed in. De elke-idioot-moet-ermee-uit-de-voeten-kunnen-factor liefst dus zo hoog mogelijk.
- budget is de prijs van een Analog Heat (om en nabij de 750 euro), maar goedkoper is absoluut prima.

In het verleden heb ik een MOTU gehad en daar was ik altijd tevreden over, maar toen samplede ik nog in m'n pc. Doordat m'n MPC intern stems kan draaien weet ik niet in hoeverre ik de audio ins nog heel vaak zal gebruiken, te meer daar ik daar ook synthlijntjes in kan opnemen. Mogelijk wel het opnemen van synthlijntjes en heel eventueel vocalen. En in hoeverre MOTU dan overkill zal zijn...

Ik zat te denken aan een FocusRite of M-Audio (wegens huidige goede ervaringen), maar mogelijk mis ik wat. Ik ben niet iemand die jarenlang de specs van alles bijhoudt, dus ik heb geen idee wat er momenteel allemaal beschikbaar is. En ik zie door de bomen het bos niet meer...

Wat zouden jullie me aanraden?
 
Nu komt het...ik mix alleen vrij weinig tot niks zelf en ben vrij huiverig voor effecten tijdens het creatieve proces. Meer dan een highpass en lowpass filtertje komt er feitelijk niet aan te pas
Dan zou ik eerder gaan vr een dedicated audio interface ipv een fx unit die ook een AI kan zijn.
Ik zat te denken aan een FocusRite of M-Audio (wegens huidige goede ervaringen), maar mogelijk mis ik wat. Ik ben niet iemand die jarenlang de specs van alles bijhoudt, dus ik heb geen idee wat er momenteel allemaal beschikbaar is. En ik zie door de bomen het bos niet meer...
Ik ben dik tevreden van mijn focusrite clarett

En er is zeer veel beschikbaar, dus bepaal hoeveel in and outs ,of je mic inputs nodig hebt, of 1 Hp out genoeg is enz
En dan zoeken bij:
Focusrite
Motu
Rme
Audient
Enzovoort…. Ik noem er maar een paar op




.en daarmee dus ook op USB a of b draaien. USB C heb ik momenteel nog niet in m'n pc zitten.
Je spreekt hier over de soort usb poort en niet het protocol.
Het usb protocol is backward compatibel
Natuurlijk heel oudere usb toestellen kunnen soms problemen geven.
Maar aangezien we het hier hebben over een nieuw toestel...
een kabeltje met de juiste poorten lost dan alles op

Neem nu bij vb de focusrite clarett die heeft een usb C poort maar gebruikt het usb 2.0 protocol.
moet werken onder windows 7
dan zal je dan wel eens goed moeten checken en mag je de clarett reeks al vergeten want die werkt niet op w7 en w8
 
Bedankt voor t uitgebreide antwoord Kenneth! Wordt gewaardeerd. Ik neig momenteel naar nog even m'n huidige geluidskaart houden totdat ik ook qua pc een upgrade maak...
 
Uiteindelijk is t een simpele Behringer 2 in 2 out interface geworden. Met de vraag hoelang die pc het nog vol houdt was dat prima te rechtvaardigen, zeker nu ik vrijwel alle sporen van mn mpc via usb bounce en dus feitelijk de inputs niet echt heel hard nodig heb. En moet zeggen, ik ben heel erg positief verrast door zowel de bouwkwaliteit als het geluid wat eruit komt.

 
Back
Top