Setup herzien. Suggesties gevraagd.

Stentec

Stamgast
Lid sinds
12 januari 2005
Berichten
458
Locatie
Groningen
Hallo allemaal,

Binnenkort verhuis ik en zal weer de mogelijkheid hebben om mijn muziekstudio thuis te houden.
Dit leek me het perfecte moment om de setup die ik voorheen gebruikte te herzien. Tot voor kort was dit de setup die ik gebruikte qua aansluitingen:

Synths > Mackie 32/8
Drumcomputers > Roland M240 Mixer > Mackie 32/8
Mackie 32/8 > Patchbay > Outboard > Motu 828mk2

Zowel de Roland M240 als de Mackie 32/8 zijn noisy en de Mackie is vrij groot. En afgezien van het gebruik ervan als patchbays met volumeregeling, heb ik er geen echt nut voor. Ik gebruik ze niet om te mixen of eq, maar ik gebruik ze eigenlijk alleen om al mijn synths en drumcomputers aangesloten te hebben. Van in ieder geval de Mackie wil ik af.

Mijn doel is om een ​​opname met zo min mogelijk ruis te kunnen maken. En ik heb wel graag de mogelijkheid om volume aan te passen zonder mijn computer te gebruiken. En dan niet via de volumeregeling van het apparaat zelf zodat ik niet constant hoef op te staan om naar het betreffende apparaat te lopen. Over het algemeen gebruik ik mijn mixer en DAW niet echt als startpunt voor het maken van een nummer. Gewoonlijk jam ik met een instrument en neem ik midi op. En werk vanaf daar verder. Tijdens het maken van een nummer heb ik de neiging om in de eerste fase geen audio op te nemen. Meestal wil ik gewoon een sfeer krijgen met wat akkoorden een baslijn en drums. Wanneer ik daar in grote lijnen tevreden over ben ga ik recorden.

Aan mijn patchbay hangt wat outboard gear voor o.a. tracking. Dat werkt flexibel en fijn. Ik zou dus ook graag mijn patchbay/outboard situatie willen behouden. Het zou kunnen dat ik de Mackie vervang door twee patchbays en daar het grootste gedeelte van mijn apparaten aan koppel zodat ik makkelijk kan routen. Misschien moet ik eens kijken naar een 16 (fader) kanaalmixer? Of misschien een digitale mixer die een manier heeft om mijn patchbay/outboard te routen. Het kan uiteraard ook een combinatie van patchbay, rackmixer en iets anders zijn. Zo'n SSL Six ziet er ook handig uit. Verder heb ik een oude firewire Motu 828 (rond 2005 ofzo). Deze werkt prima op de backlight na, maar ik kan me voorstellen dat ik dat handiger kan doen, en dat deze als ik volgend jaar een nieuwe Mac zou kopen het misschien niet meer doet. Wat betreft een interface... op zich hoef ik niet heel veel sporen in en uit. Als ik er 8 op kan nemen is dat fijn. Ik denk ook dat ik tijdens tracking het liefst uiteindelijk per kanaal opneem en niet alle kanalen tegelijk.

Er zijn een aantal apparaten die ik tijdens mijn speurtocht voorbij heb zien komen.
Als het gaat om mixers hoef ik eigenlijk niet veel poespas.

Wel nodig
- Volume
- Mute

Niet nodig
- Groepen
- Effecten
- Sends

Niet nodig maar wel handig
- Direct digitaal recorden

Samson SM10 PA & studio mixer (rack)
- Compact en in mijn bureau rack te hangen
- Goed voor de workflow
- Wel een nieuwe geluidskaart nodig in de toekomst

Soundcraft Signature 22MTK
- Direct digitaal opnemen
- Geen nieuwe geluidskaart nodig
- Meer functionaliteit dan ik nodig heb

Tascam Model 24
- Direct digitaal opnemen
- Geen nieuwe geluidskaart nodig
- Meer functionaliteit dan ik nodig heb

Allen & Heath ZED-24
- Direct digitaal opnemen
- Geen nieuwe geluidskaart nodig
- Meer functionaliteit dan ik nodig heb

SSL Six
- Compact op mijn bureau
- Wel een nieuwe geluidskaart nodig in de toekomst
- Bonus compressor(s)

Wat ik me ook afvraag of het uberhaupt nodig is mijn Motu 828mkII firewire te vervangen. En zo ja wat een goede vervanging zou zijn?
Ik heb momenteel geen systeem op m'n DAW's op te draaien. Maar doe dit waarschijnlijk op een nieuwe Mac in 2020.

Ik hoor graag suggesties en/of voorbeelden van anderen. Dank.
 
Mijn doel is om een ​​opname met zo min mogelijk ruis te kunnen maken. En ik heb wel graag de mogelijkheid om volume aan te passen zonder mijn computer te gebruiken.

Wat ik me ook afvraag of het uberhaupt nodig is mijn Motu 828mkII firewire te vervangen.

Voor mij werkt het beste om veel in en out puts te hebben op een geluidskaart.
Minste noise = synth, drum machines direct in de geluidskaart. Mic's en instrumenten eerst door een goede pre-amp.

Gewoon all je synth op max volume zetten en in je daw in queue mix de volumes aanpassen. Volgens mij kun je ook de Motu 828mkII als standalone 'mixer' gebruiken.
Maar ja niet echt comfortabel.

De keuze om volume niet via de computer aan te passen is dus ook een keuze om meer noise te aanvaarden.

Zelfs de meest simpele lijn mixer zal extra noise toevoegen, of je nu de master of direct outs gebruikt.
Mixer is wel handing voor sub-mixen, en fx mixen maar voor wat je zegt heb je dus helemaal geen mixer nodig, volume en mutes kun je evt. met een controller regelen.
De Motu 828mkII firewire heeft ADAT dus je kan er eventueel 8 i/o bij krigen. budeget een behringer ada8200 of tweede hands een appogee AD/DA scoren...


Anyhow my 2 cents :)
 
De Motu 828mkII firewire heeft ADAT dus je kan er eventueel 8 i/o bij krigen. budeget een behringer ada8200 of tweede hands een appogee AD/DA scoren...

:okdan: Dat dus ! Met deze setup hebben we ooit een vorige band opgenomen. Dat werkte als een treintje. (goed, het was nog een ada8000 maar die is afgezien van de kleur en de gebruikte soldeer hetzelfde)
Erg vervelend bij die ada's vond ik dat ze alleen XLR-uitgangen hebben.

Vergeet ook je s/p-dif niet. Dat zijn weer 2 ingangen. Ik gebruik nu een oude DCC (herinnert u zich deze nog...nog...) als AD. Ja, dat is best beun, maar het werkt prima.

Ik weet niet of een 828mk1 dezelfde driver gebruikt als een mk2. Zo ja, zou je ook nog eens het geluk kunnen hebben dat je beide 828's tegelijk kunt gebruiken.
 
Ik kan enkel beschrijven hoe mijn setup werkt, wat ik daar fijn aan vindt, en wat voor jou misschien minder is Stentec. Het hangt er misschien ook een beetje vanaf hoeveel kanalen je voor al je synths en andere instrumenten nodig hebt.

Zelf heb ik een 64ch mengpaneel (32 schuiven voor de kanalen en 32 potmeters voor de tape-returns of B-kanalen) daar heb ik alles vast op aangesloten. Met de faders en pots kun je alle volumes regelen. Je kunt alle 32 A-kanalen routen naar groepen. De uitgangen van de groepen zijn aangesloten op mijn interface. Zo kun je (niet allemaal tegelijk, maar wel allemaal zonder omsteken) achteraf per MIDI instrument of met enkele tegelijk alles opnemen via de interface.
Zo heb ik er 2 synths, 3 modules, een drumcomputer (met 4 out) en heel veel andere hardware instrumenten en pre-amps aangesloten op mijn mixer, die ik naar wens via één of twee klikjes op kan nemen in de computer. Alle MIDI via een MIDI-interface en alle audio via de mixer de interface in (mijn is ook FW). Dan heb ik gelukkig geen last van ruisende kanalen. Met deze setup kun je ook spelen en rommelen zonder de computer aan te zetten. Enkel in de MIDI ben ik dan wat beperkt, omdat dat bij mij allemaal gerout wordt in Cubase. De monitorspeakers zitten nl ook op de mixer aangesloten, en niet op de interface. Op de inputs van de interface zitten de uitgangen van mijn groepen en de outputs van de interface gaan mijn mixer in, zodat ik mijn digitaal opgenomen songs ook deels analoog kan mixen. Voor mij 'best of both worlds'.
 
Keith McMillen k-mix. Alles in 1.
motu 8a/16a. Kun je volgens mij via telefoon / tablet draadloos aansturen, ook standalone.
Komt ook de arturia audiofuse studio aan, die vrij veelzijdig is.
 
Back
Top