Met 3 microfoons (een tongue drum) opnemen

nee natuurlijk alle 2 de mics op apparte sporen.
maar goed met 3 mics kan maar denk dat die 2 rode nt5's prima opnemen.
je kunt ook nog proberen 1 shure kloon erin en 1 nt5 direct erboven. daarna vergelijken wat het beste klinkt.

weet je je kunt zoveel opstellingen doen maar alles hang van de track af. de ene config past wellicht beter bij de huidige track dan de ander.

daardoor is het belangrijk het gewoon allemaal te proberen.
 
M'n vorige reactie was onvolledig trouwens. Wilde dat dus nog eens gaan testen met tussenkomst van een mixer. Daarmee dus 3 mic's proberen, want ik heb ook een Behringer Q1202 USB mixer gekocht van de week voor dit doel. Vanochtend de kabel binnengekregen om dit nu hopelijk goed te kunnen laten gaan werken. Dan zou ik dus die 2 Rode N5 op linkse en rechts en erboven kunnen hangen en een Dynamic mic IN de tongue drum. Ik weet dus alleen niet of dat ook gaat werken met die NT5 mics erboven, beiden op dezelfde input.....
 
kun je proberen.
NT5's hard L+R pannen en de andere mic in het midden.
Dan stereo van de usb mixer opnemen.

Het is alleen de vraag hoe de pre-amps zijn.
Ik denk dat stereo met die scarlett het beste gaat klinken.
Maar goed wat houd je ytegen het allemaal te proberen.
Laat je oren het oordeel vellen.
Evt achteraf de opnames blind beluisteren en oordelen wat het fijnste klinkt.
 
Als je tevreden ben met de scarlett en alleen heel af en toe 3 mic’s wil opnemen dan is een andere audio interface misschien zonde van de meerprijs. Waarom dan niet een handheld recorder erbij kopen. Bijv een Tascam of Zoom of iets. Pre amps zijn daarvan beter dan behringer verwacht ik zo. Kan je gewoon je scarlet gebruiken voor 2 mic’s en voeg je de opname van de handheld toe als extra sporen. Wel ff schuiven met de audiobestanden om ze sync te krijgenOok handig om een recorder met mics op batterijen op rare plekken die drum op te nemen zoals buitenshuis, de galm van een fietstunnel doet wonderen, vogeltjes, beetje regen op de achtergrond, lekker hoor.
 
NT5's hard L+R pannen en de andere mic in het midden.
Dan stereo van de usb mixer opnemen.

Ja mooi, dan wordt het een beetje zoals een gewoon drumstel.
De bassdrum in het idden en de andere twee spreiden tot je een mooi beeld hebt.

en voeg je de opname van de handheld toe als extra sporen. Wel ff schuiven met de audiobestanden om ze sync te krijgenOok handig om een recorder met mics op batterijen op rare plekken die drum op te nemen zoals buitenshuis, de galm van een fietstunnel doet wonderen, vogeltjes, beetje regen op de achtergrond, lekker hoor.

Ja, da's ook een leuk idee zo'n Zoom bijv met twee van die mics er op, kan je in the middle of nature gaan zitten met die drum, tof idee wel vind ik.
Ik heb zo'n Korg handheld en die klinkt behoorlijk goed moet ik zeggen.
 
Op één of andere manier is vanmiddag mijn Scarlett kapot gegaan, toen ik met die mixer van Behringer zat te kloten en er kabels in en uit zat te halen! Wtf.. ding doet niks meer.
Nu kan ik 'm wellicht laten repareren. Geen idee. Maar ik heb nu toch ook maar een Tascam 4x4 HR besteld, met 4 inputs. Heeft goede reviews en ik heb er ook een goed gevoel bij. Iemand hier toevallig ervaring mee?
Zit nu maar even op de Behringer U-phoria 404 tijdelijk. Blij dat ik 'm nog niet had teruggestuurd...

Mocht die tascam tegenvallen of issues hebben, denk ik dat maar voor de scarlett 18i10 ga, ook met 4 inputs. Maar die is wel 377 euro. Wel gegarandeerd topkwaliteit natuurlijk.
 
Als je tevreden ben met de scarlett en alleen heel af en toe 3 mic’s wil opnemen dan is een andere audio interface misschien zonde van de meerprijs. Waarom dan niet een handheld recorder erbij kopen. Bijv een Tascam of Zoom of iets. Pre amps zijn daarvan beter dan behringer verwacht ik zo. Kan je gewoon je scarlet gebruiken voor 2 mic’s en voeg je de opname van de handheld toe als extra sporen. Wel ff schuiven met de audiobestanden om ze sync te krijgenOok handig om een recorder met mics op batterijen op rare plekken die drum op te nemen zoals buitenshuis, de galm van een fietstunnel doet wonderen, vogeltjes, beetje regen op de achtergrond, lekker hoor.

Ja, dat is idd ook nog een idee. Ik heb gelukkig al zo'n ding. De Zoom H2N heb ik. Wilde het gisteravond nog testen, maar had 'm lang niet gebruikt en kreeg 'm niet aan de praat en het was al laat. Straks nog eens proberen.
 
Ja mooi, dan wordt het een beetje zoals een gewoon drumstel.
De bassdrum in het idden en de andere twee spreiden tot je een mooi beeld hebt.



Ja, da's ook een leuk idee zo'n Zoom bijv met twee van die mics er op, kan je in the middle of nature gaan zitten met die drum, tof idee wel vind ik.
Ik heb zo'n Korg handheld en die klinkt behoorlijk goed moet ik zeggen.

Als het lekker weer wordt straks, is denk ik idd heel leuk ja. Lekker pingelen in het bos :P
 
Ik zit nu nog eens met de 3 microfoons setup tongue drum te spelen, via de Behringer umc 404, met 4 inputs (m'n scarlett is immers kapoet gegaan, na ál die jaren.. merkwaardige timing). Ik zweer toch wel bij deze opname set up hoor! Speel met koptelefoon op, en het voegt toch echt wel iets compleetmakends toe, die stereosound in combinatie met de dynamische microfoon in de tongue drum. Had het van de week al getest en vergeleken, maar wordt nog maar eens bevestigd. Met alleen stereo mics erboven mis je de body in je opname. En met één mic erboven en eentje erin, tja, dat klinkt ook echt wel goed hoor. Maar met 2 mics in stereo en eentje erin, maakt het voor mij toch wel helemaal af. Heeft net dat beetje extra waardoor je een soort alles erop en eraan ervaring krijgt.
Maar wie weet dat dit idd ook met handy recorder erbij ook wel lukt. Enige nadeel is alleen dan weer wel dat je dat alleen achteraf dan eraan toe kan voegen (of kan terughoren), en niet gelijk live kan horen tijdens het spelen met je koptelefoon op (of over de boxen).

Wat dat betreft ga ik toch wel denk ik voor de 4-input interface. Deze Behringer wordt het denk ik niet voor mij (geen slechte interface hoor, maar toch een ruis/hiss die de scarlett niet had, en ik wil er geen centimeter op achteruit gaan haha), hoop morgen dat die Tascam 4x4 goed gaat bevallen. Dan hou ik dit toch aan. Altijd handig, 4 inputs.
 
@bombario jij had een tijdje geleden een video gepost van jezelf spelend op een tongue drum? Wil je die hier nog eens posten? ben wel benieuwd.
 
Opname met de behringer:





Niet zozeer meditatief gespeeld, maar meer in psychedelische ritme flow, of zo. Ik zat er iig helemaal in net.
Hoe vinden jullie dit klinken qua soundopname met m'n 3-mic setup? Ik heb het wel ook stevig bewerkt met de compressor en EQ trouwens.
 
Laatst gewijzigd:
Tot 0:40 klinkt het wel lekker. Daarna wordt ik een beetje nerveus van dat haast zuigende geluid. De compressor iets te fel? Op zich een leuk effect maar dan met veel minder aanslagen
 
Haha ja ik geef je gelijk. Daarna is minder. Moet ik een beetje anders afstellen denk ik de volgende keer.
 
@bombario jij had een tijdje geleden een video gepost van jezelf spelend op een tongue drum? Wil je die hier nog eens posten? ben wel benieuwd.

Ik zei dat omdat hij een clipje van een handpan speler had gepost, daarmee bedoelde ik niet @bombario zelf.
Daardoor kwam ik op een tongue drum want die handpans zijn nog een stuk duurder, dus voor mij was een tongue drum een goed alternatief.

Je opname van je tonguedrum klinkt nog niet echt lekker vind ik, teveel schommelingen ook in het volume door het toch wat onrustige spelen.
Ik vraag me af of het bewerken wat afbreuk heeft gedaan aan de opname?
Probeer 'ns clean en allleen met 2 mics wat op te nemen en misschien iets meer afstand van de drum, misschien geeft dat iets meer rust in je opname.
 
Laatst gewijzigd:
Ik ga er idd nog ff mee klooien. Zal nog eens verschillende vormen van opnemen demonstreren voor jullie vanavond.
 
De eerste 40 sec zijn wel aardig in balans vind ik. Klinkt een beetje dof met een laagje ruis eroverheen op mijn call-center grade headset. Stereobeeld kan iets breder. Maar misschien klinkt het thuis een stuk beter?
 
De eerste 40 sec zijn wel aardig in balans vind ik. Klinkt een beetje dof met een laagje ruis eroverheen op mijn call-center grade headset. Stereobeeld kan iets breder. Maar misschien klinkt het thuis een stuk beter?

Dat laagje ruis komt dus van die Behringer interface! Ik krijg vanavond een andere bezorgd, die dat hopelijk niet heeft.

Het is nog ff een beetje uitvogelen hoe je nou de allerbeste sound krijgt hiermee. Maar dat is ook best leuk om uit te vogelen. Vanavond als de Tascam 4x4 er is weer ff mee experimenteren. :)
 


Hoe vinden jullie het nu klinken zo? @vinnieq @krautrock1958 @flyweight

etc. :D

Microfoon-opstelling is nu:

2 Rode N5 in A-B-opstelling (mono, hard links en rechts gepanned), ongeveer 45 cm erboven en rond 40 cm uit elkaar. En de dynamische DAP PL-07 (stereo, niet gepanned) erin.
EQ onder de 60 Hz weggefilterd. 4DB boost in de high-end.
 
klinkt goed. kun je eens een opname zonder reverb plaatsen en ook zonder de DAP ?
de afstand van mic tot pan kun je varieeren. dichterbij is niet altijd beter.
Probeer ook een 1m afstand bv.

Anyhow vind het al aardig klinken.
 
Back
Top