Danny
DAW-less puzzelaar °1967
Respect! roept wel wat vragen op bij me.
Gebruik je uberhaupt geen PC? en mis je dan niet de automation en/of bepaalde FX, of EQ, dat je gemakkelijk op elk kanaal zet? of een sample-editor?
Las in eerdere threads van je, dat je volledig de sequencers van je hardware gebruikt? (midi timing issues?)
Of, kom je dan uit bij een meersporen recorder oid.
Ik heb een portable in de studio maar het enige waar die voor gebruikt wordt, is het naslaan van de PDF-handleidingen van de Kronos. Dus geen softsynths, DAW of dergelijke. Automation voor volume en panning gebeurt door MIDI CC 7 en 10 toe te kennen aan een slider of modulatiewiel dus daar heb ik totaal geen computer voor nodig.
De toestellen die goede interne FX bezitten (Kronos, SY99) gebruiken hun eigen FX generators. Voor de andere synthesizers en samplers heb ik de beschikking over een Lexicon MX400, TC Electronic M-One en een Alesis QuadraVerb+ die ik via de sends en returns van de Yamaha MGP32X mengtafel aanroep. Daarbij komt nog dat ook in de mixer nog twee redelijk goede FX generatoren zitten die ik ook af en toe aanroep.
MIDI timing issues met de sequencers heb ik nooit. De config is zodanig samengesteld dat er maximum 2 instrumenten via de THRU door gelust worden. Om alle instrumenten op die manier aangekoppeld te krijgen, heeft wel flink wat denk- en experimenteerwerk gevraagd maar ik werk nu al meer dan 15 jaar op die manier en heb dus nooit geen timingproblemen.
En wat opnamen betreft: dit wordt in één take gedaan op ofwel een Alesis Masterlink HDD recorder of sinds enkele maanden rechtstreeks op een USB HDD die aangesloten is op de MGP32X.
Een mogelijkheid die niet kan (maar ik niet echt erg vind) is een nummer van eerder zomaar vlug even opnieuw afspelen omdat de mengtafel analoog is, geen total recall heeft en het dus ontzettend moeilijk is om de exacte instellingen per kanaal terug te zetten. Maar eens een track van me af is, wordt deze opgenomen. Daarna zet ik alle sends/returns en volumefaders teug op een initiële waarde en begin ik gewoon aan iets nieuws. Geen probleem.
Met deze manier van werken beschik ik over een 145 kanalen multi-timbrale setup en behoef ik dus helemaal geen multitrack recorder functionaliteit.
Is dit de meest efficiënte methode van werken? Waarschijnlijk niet. Maar ik ben ondertussen zo met deze manier ingebakken dat ik bijna blindelings kan doen wat ik wil en heb weinig zin om die workflow te veranderen. Dat zou voor mij persoonlijk contraproductief werken .
Het enige gevaar waar ik waarschijnlijk ooit tegen aan zal lopen is het feit van opslag van patches/geluiden. De meeste van m'n materiaal werken nog met floppies of oude SCSI opslagmedia. Dat kan wel met kits opgelost worden maar ik heb weinig zin om op dat niveau met de apparatuur te gaan experimenteren. Maar vroeger of later verwacht ik me wel aan een deel dataverlies. Daarom dat ik nog regelmatig backups maak op andere diskettes bv. Maar dat is dus wel een zwakker punt van m'n setup.
Danny