De beste & leukste ableton packs

rvanommen

Chihuahua!
Lid sinds
30 juni 2022
Berichten
1.257
Locatie
velserbroek
Hi Folks,

Als kersverse Push 3 eigenaar is het tijd voor mij om weer wat dieper te duiken in de Ableton packs die ik bij Ableton (suite) heb gekregen.
Dat zijn er best wel wat, en het is dus ook niet zo gek dat ik, maar misschien anderen ook, er nog nooit aan toegekomen zijn om alles uit te proberen.
En naast de packs die je bij Ableton (suite, of anders) krijgt kun je ook nog aparte packs kopen... pffffft...

Om het kaf van het koren te scheiden dacht ik dat we hier wellicht wat ervaringen met (alle soorten) Ableton live packs te delen (gratis, inclusief in een bepaalde editie, betaald van de ableton shop, etc, etc).
Ik ben nu natuurlijk persoonlijk vooral geinteresseerd in dingen die ook op Push 3 lekker werken, maar laten we ons daartoe niet beperken in dit topic. Ik hoor graag alle ervaringen, ook buiten de scope van de push!

Ik zal beginnen:

Ik heb suite en van de packs in suite gebruik ik de orchestral strings best vaak. Met wat reverb en effecten kun je daar vaak hele lekkere pads mee maken. Ook is dit vaak de basis voor mij om akkoordprogressies mee te verkennen (om later de strings te vervangen voor een synth pad of een arp ofzo). dit omdat ik de orchestral strings best heel vaak goed vind klinken, maar het vaak niet past bij wat ik er uiteindelijk van wil maken. Hetzelfde doe ik vaak met de grandpiano, maar dan voor leadsounds.

Kwa effecten vind ik spectral time wel leuk om mee te spelen. tis soms een beetje zoeken naar een geluid waar je oren niet van gaan bloeden, maar bij extreem gebruik van deze effecten krijg je soms leuke artifacten om te resamplen en vervolgens op een andere manier te herbebruiken (als een drum effect ofzo)

De ableton synths zijn voor zover ik er in gedoken ben allemaal harstikke goed. Ikzelf heb me vooral verdiept in Wavetable en Operator, en die laten zich op de push 3 goed bedienen (wavetable's matrix en mpe-matrix laten zich supermakkelijk bedienen!). Binnekort wil ik me eens verdiepen in Drift. daar hoor ik leuke dingen over.

Daarnaast heb ik 1 pack gekocht; 'japanese taiko percussion'. vind ik altijd superleuk klinken en wilde er wat mee experimenteren, mooie samples, en hele goeie clipjes, maar als ik er zelf wat mee probeer (met de drumkits die erbij zitten) komt het toch minder uit de verf. zodoende heb ik nog nooit iets afgemaakt waar dit pack een grote rol in speelt. maar inmiddels ook alweer ff geleden en mischien moet ik er nog eens wat tijd aan besteden.

Nou, als me nog wat te binnen schiet dan zal ik dat hier melden, of als iemand me weet te verrassen met zn eigen ervaringen/aanraders/uitprobeersels dan laat ik me graag inspireren :D
Welke packs zijn jullie favorites, en aan welke packs hebben jullie extra geld besteedt... en was dat het waard?
 
Die Latin Percussion lijkt me wel tof. Denk niet dat ik er €49 voor over heb, maar er zitten mooie percussieloops bij.
 
Back
Top