Wat is nou de beste DAW?

ik werk veel met hardware (vocals, keys & synths) en track dit in reaper. Multitracking doe ik niet vaak maar heb dit wel zien werken. Uiteindelijk mix ik het in protools maar mijn laatste track heb ik direct in Reaper uitgewerkt met prima resultaat. Midi is wat mij betreft het zwakst in Reaper, midi editing vind ik niet zo fijn.
Ah ok.
Dus niet echt 'in the box' met Reaper.
(virtuele instrumenten etc)
Ik vind Reaper niet echt uitnodigen om een heel nummer mee te maken (virtueel).
Maar om op te nemen en te mixen gaat prima inderdaad.
 
Jaren met Cubase gewerkt (oude versie). Daarna nieuwere versie geprobeerd maar afgeknapt toen 32 bit VST's niet meer konden worden ingeladen (tenzij met hulpprogramma's). Cubase vooral gebruikt als opnamesoftware /voor het afwerking van opnamesporen. De meeste tracks maak ik tegenwoordig met MPC-One (en in mindere mate Maschine MK3). Dat zijn eigenlijk ook volwaardige DAW's met veel human touch waarin je impulsieve ingevingen gelijk kunt omzetten. Sinds kort overgestapt op Bitwig Studio als opname/verwerkings software. Die kan ik zelfs gebruikersvriendelijk en goed leesbaar bedienen op een piepklein (10 inch) schermpje. Kan ik zo lekker wegfrommelen tussen mijn hardware. Vooral de Bitwig sampler is in toenemende mate echt een openbaring. Ableton heb ik een tijdje geprobeerd maar die software vind ik qua vormgeving helemaal niets vergeleken met Bitwig studio. Idem Reaper (goedkoop, maar toch behoorlijk minder).
 
Ik heb altijd OTB gewerkt inclusief sequencing maar ik wil toch wat compacter gaan werken, ik had een D&R Daymer en eigenlijk wil ik ook gewoon niet minder meer qua mixer, dus: niet compact. Dus ik ga voorlopig al mijn spul vanaf waarschijnlijk Logic sequencen of syncen en dan met een Motu16A alles weer binnenharken en mixen. Het idee is dat de Motu16A en mijn MIDI interface ook gewoon stand-alone werken, dus ik kan mixen op de 16A en de RK006 kan gewoon MIDI en clock routen vanaf een hardware sequencer mocht ik daar weer een keer zin in hebben. Volgens mij ben ik weer toe aan wat nieuws qua aanpak en soft synths klinken echt geweldig tegenwoordig, zeker als je een blend kunt maken met hardware bakken en ook bijvoorbeeld alles eventjes overstuurd door een TB-3, MS-20 of Moog filter kan trekken.
 
Ik heb altijd OTB gewerkt inclusief sequencing maar ik wil toch wat compacter gaan werken, ik had een D&R Daymer en eigenlijk wil ik ook gewoon niet minder meer qua mixer, dus: niet compact. Dus ik ga voorlopig al mijn spul vanaf waarschijnlijk Logic sequencen of syncen en dan met een Motu16A alles weer binnenharken en mixen. Het idee is dat de Motu16A en mijn MIDI interface ook gewoon stand-alone werken, dus ik kan mixen op de 16A en de RK006 kan gewoon MIDI en clock routen vanaf een hardware sequencer mocht ik daar weer een keer zin in hebben. Volgens mij ben ik weer toe aan wat nieuws qua aanpak en soft synths klinken echt geweldig tegenwoordig, zeker als je een blend kunt maken met hardware bakken en ook bijvoorbeeld alles eventjes overstuurd door een TB-3, MS-20 of Moog filter kan trekken.
Das hoe ik nu werk. Alleen met 2 Motu Ultralites. Eigenlijk zou ik het liefst een 24 in 6 out interface hebben... Want nu kom ik inputs tekort en heb ik outputs in overvloed.
 
Das hoe ik nu werk. Alleen met 2 Motu Ultralites. Eigenlijk zou ik het liefst een 24 in 6 out interface hebben... Want nu kom ik inputs tekort en heb ik outputs in overvloed.

Ja ik heb wel het vage idee dat ik ook nog een keer met (semi)modular aan de gang wil en dan komende die outputs wel van pas, maar er zit dus ook nog optical I/O op waardoor je nog eens 8 inputs (en 8 outputs) er bij kunt prikken met een losse A/D.

Maar hoe bevalt het?
 
Het bevalt goed. ik heb nog een derde Ultralite maar das een MKI en als ik die ook aansluit werkt het niet stabiel.
Ik moet wel zeggen dat ik over de pre-amps van de ultralites heen ben. Die zijn erg mager met slechte kleuring. Een Shure SM57 aansturen word moeilijk voor ze.
Ik heb zelf een Expertsleepers ES3 die via spdif 10cv en 12 gates aanstuurd.
Weet nu pas hoe je dat aan moet sturen. Maar goed voor hogeresolutie CV zal ik wel wat van de Ultralite analoge outs gebruiken.
Mijn studiootje met wat synths, fx outboard en 2 patchbays kom ik een eind mee.
Ik moet wel omdat ik naast synts ook pre-amps mics, cabs en drums heb.
Dus echt alles aangesloten zit er niet bij dan heb ik echt 48 inputs nodig.
 
Je bedoelt dat mics opnemen lastig is of dat echt alle inputs kleuring hebben?
 
Nee de line level inputs zijn in orde.
De Mic pre's zijn okish of werken op zijn minst maar invergelijking tot mijn 2 andere highend pre's klinkt het gaar.

Ik kan via de patch bay dingen aansluiten op de inputs en de default routing overrulen.
In geval van een sessie van 6 - 8 mics dan doe ik dat.

Mijn punt is omdat ik niet alleen synth heb kan ik niet alles aangesloten houden maar is mijn studio meer een soort grote semi-modular.
 
Nee de line level inputs zijn in orde.
De Mic pre's zijn okish of werken op zijn minst maar invergelijking tot mijn 2 andere highend pre's klinkt het gaar.

Ik kan via de patch bay dingen aansluiten op de inputs en de default routing overrulen.
In geval van een sessie van 6 - 8 mics dan doe ik dat.

Mijn punt is omdat ik niet alleen synth heb kan ik niet alles aangesloten houden maar is mijn studio meer een soort grote semi-modular.

Ja ik had ook wel het idee dat een Patchbay of twee zou kunnen helpen met voor- of nasorteren.
 
Ja ik had ook wel het idee dat een Patchbay of twee zou kunnen helpen met voor- of nasorteren.
Ja gewoon alle input en outputs op de patchbay in 'normaled mode'. Dan als je wat voorin de patchbay steekt kun je andere dingen op de in en outputs aansluiten.
Onderschat alleen niet hoe ziekelijk veel kabels je nodig hebt.
 
Ja gewoon alle input en outputs op de patchbay in 'normaled mode'. Dan als je wat voorin de patchbay steekt kun je andere dingen op de in en outputs aansluiten.
Onderschat alleen niet hoe ziekelijk veel kabels je nodig hebt.
Ja waar ik met name altijd mijn hoofd over brak zijn die drumcomputers die voices van de main output halen zo gauw je er een kabel in stopt. Soms wil je juist gewoon lekker de clap en de distortion door de zelfde distortion heen jakkeren.
 
Back
Top