Welke DAW(s) hebben/gebruiken jullie?

Bono

S.P.Q.R.
Lid sinds
19 september 2011
Berichten
1.895
Locatie
Kampen
Welke DAW(s) hebben/gebruiken jullie?

Hier Ableton 10 Suite en Logic X
 
Cubase Pro 11
Ableton 10 Suite
 
Zo... gebruik je ze allemaal voor muziek maken?

ja. had het ook nooit verwacht eigenlik, meerdere DAW's. maar ik gebruik ze allemaal. reason 11 ook redelik op zichzelf staand, maar meestal komt daar een sample uit, of gebruik RRP. maar programmeer de synths in reason.

het werkt voor mij. ik werk altijd vanuit een andere benadering, ik kies daar de DAW voor, waarbij ik voel dat die het beste past. de DAW beïnvloedt zeker hoe ik werk. dat is niet geheel goed uitgedrukt.
ik ben begonnen met cubase, daarna kwam reason.

ik heb ook maschine (met maschine mk3 + jam), niet een DAW, maar gebruik die ook voor om een volledige track te maken, of in ieder geval een deel.
wel het gehele basis arrangement, daarna werk ik met maschine, als plugin in cubase. voor de nodige toevoegingen, meestal niet veel. dus maschine gebruik ik vrij volledig.

ik kan wel horen in welke DAW het is gemaakt (goed ik weet het ook, alhoewel, na een jaar..).

reaper is vooral voor schetsen, maar daar komen ook gehele basis arrangementen uit. en sommige tracks zijn geheel reaper. maar nadruk ligt op schetsen maken, kan ook in cubase.

ja, sja. zat net juist een uur in ableton, en het laatste uur, in cubase. bij voorbeeld. voor mij, versterken ze elkaar, ik leer elke DAW beter kennen.

uit ableton komen andere nummers voort dan uit bitwig, of cubase, of reason. de werkwijze van een DAW, zoals al gezegd, is voor mij belangrijk om te bereiken wat ik wil.

ik begin met sounds, en dan is de DAW belangrijk, wat ik met die sounds wil.

soms is ableton daar het beste in, of bitwig. cubase is en blijft de main DAW, toch gebruik ze allen even vaak, denk ik.

ableton's simpler is b.v. ook erg belangrijk voor mij, elke DAW heeft ook zijn eigen mooie effekten of devices, die ik ook gebruik.

ik ben rustig begonnen, en ineens, of ineens, ik heb over elke DAW lang nagedacht, i.e. demo versions. sja, dan staat daar een lijstje.

ik vind het heel prettig. ik heb ook veel controllers, dat is ook een reden, push 2 + ableton, maschine dus, en voor cubase ook een aantal controllers. en reason.. ja, en reason geeft weer door de ingebouwde instrumenten, en Rack Extensions ook veel.... instrumenten én effekten, en mooie players.

en werk ook veel in soft modulars.. het is veel, dat geef ik toe, tot nu voor mij alleen maar voordelen. alsof je meerdere studio's hebt, of beter: setups hebt.

en ander voordeel; sommige plugins werken niet lekker met een bepaalde DAW, pak ik een andere... ligt aan de plugins..

en heel soms, is het een kombi van DAW's, en dan maak ik meestal het eindresultaat in cubase, maar kan een andere DAW zijn, meestal dan ableton.

wellicht niet een geheel duidelik verhaal, maar dat komt dat ik nogal hop van programma naar programma, een belangrijk deel, wanneer het samples zijn, daarvoor gebruik ik ook wavelab pro 10 voor en/of spectralayers pro 7.

ik heb me deze werkwijze eigen gemaakt, het had ook anders kunnen lopen, maar ik merk zeker dat ik vanwege deze veelheid van mogelikheden (dus ook het arsenaal aan VST/VSTi's), al deze mogelikheden ook uitbuit.

maschine is b.v. lekker om heel strakke, meer direkte dingen te maken, terwijl in ableton het meer eksperimenteler is, of zelfs veel meer.

dus een heel persoonlikke geschiedenis, en opbouw van werkwijze. voor mijn gevoel is alles afgestemd, hoe afgeladen vol ook mijn drive staat...
 
M'n hele computer is de DAW en daarin draai ik allerlei software die ik met elkaar verbind.
Soms zitten daar traditionele DAWs tussen, en soms ook niet.
 
ja. had het ook nooit verwacht eigenlik, meerdere DAW's. maar ik gebruik ze allemaal. reason 11 ook redelik op zichzelf staand, maar meestal komt daar een sample uit, of gebruik RRP. maar programmeer de synths in reason.

het werkt voor mij. ik werk altijd vanuit een andere benadering, ik kies daar de DAW voor, waarbij ik voel dat die het beste past. de DAW beïnvloedt zeker hoe ik werk. dat is niet geheel goed uitgedrukt.
ik ben begonnen met cubase, daarna kwam reason.
Ik snap het. Zelf zit ik te twijfelen om Cubase erbij te nemen.
 
ProTools 11.3.1 Maar dat blijft waarschijnlijk ook de laatste versie die ik van PT draai. In mijn zoektocht naar een goeie vervanger daarvan heb ik op het moment ook draaien:

MPC Software 2.0 (best tof, alleen jammer dat VST3 (nog) niet ondersteund wordt)
Reaper (nog niet helemaal over uit wat ik daar van vind)
Harrison Mixbus 6 (weinig gebruikt want vond ik nog een beetje buggy maar dat was v5, v6 nog niet geprobeerd. Wel braaf steeds de upgrades aangeschaft dus)
 
Helemaal geen! :engel:
Respect! :) roept wel wat vragen op bij me.

Gebruik je uberhaupt geen PC? en mis je dan niet de automation en/of bepaalde FX, of EQ, dat je gemakkelijk op elk kanaal zet? of een sample-editor?
Las in eerdere threads van je, dat je volledig de sequencers van je hardware gebruikt? (midi timing issues?)

Of, kom je dan uit bij een meersporen recorder oid.
 
Ik heb Cubase, Live en Reaper, ik ben ooit van Reaper naar Cubase overgestapt vanwege de (toen nog) betere MIDI ondersteuning, ik weet niet hoe dat nu zit.
Live wil ik nog steeds naast Cubase in gaan zetten, vooral vanwege Max for Live, maar ik heb de tijd nog niet genomen om dat op te pakken.
 
Live 10 suite
Studio One 4 professional
Ik heb ook nog Cakewalk by Bandlab omdat die gratis was en wel 'ns geprobeerd maar doe er verder weinig mee.
Net als Traktion wat ook gratis was en in een opwelling ooit in een aanbieding geupgrade naar Waveform maar gebruik 'm nooit.
 
Ik gebruik op dit moment nog niks maar ik wil wel wat installeren om MIDI aan te sturen, audio op te nemen en te mixen met misschien een verdwaalde VSTi. Ik heb voorheen met Logic gewerkt (Windows versie), vond ik erg leuk, Cubase, vond ik net een boekhoudpakket en Ableton, wat me niet helemaal pakte. Het gaat me denk ik eerder om stabiliteit en een fijne workflow dan een ton professionele features.
 
Back
Top