Welke DAW(s) hebben/gebruiken jullie?

Ik heb Cubase 10.5, Live 10 en Logic Pro. Momenteel gebruik ik alleen Logic. vergeleken met Cubase en Live ben ik nog echt een Logic newbie want ik gebruik Logic pas sinds 10.5. Die update sprak mij wel aan dus heb toen de 3 maanden trail versie eens geprobeerd. Nou, die 3 maanden vlogen voorbij en vervolgens was de aanschaf een no-brainer. Sindsdien Cubase en Live niet of nouwelijks meer open gehad, dat zegt wel genoeg!
 
Ik heb Cubase 10.5, Live 10 en Logic Pro. Momenteel gebruik ik alleen Logic. vergeleken met Cubase en Live ben ik nog echt een Logic newbie want ik gebruik Logic pas sinds 10.5. Die update sprak mij wel aan dus heb toen de 3 maanden trail versie eens geprobeerd. Nou, die 3 maanden vlogen voorbij en vervolgens was de aanschaf een no-brainer. Sindsdien Cubase en Live niet of nouwelijks meer open gehad, dat zegt wel genoeg!
Waar kan ik een Logic trial vinden? Aangezien ik al alleen met Mac werk en de prijs voor de Pro versie (230 euro) een stuk lager ligt dan van concurrenten interesseert het wel. Tien jaar geleden (of langer?..) veel mee gewerkt op de PC, was toen mijn vaste DAW.

Ik was geïnteresseerd in Bitwig, aangezien die leuke integraties heeft met CV/Gate spul. Hoe zit dat met Logic?
 
Houd ik al jaren in de gaten, maar vraagt een flinke leercurve. Daarnaast mis ik toch een en ander en is de MIDI-editing van Cubase zoveel beter.

Bij mij was vanaf het begin alles zo vanzelf sprekend in Reaper tov bv Pro Tools (routing) of Ableton (clips). Super intuitief juist!

Alleen midi was vroeger wel kut, maar na de v6.0 update werkt dat voor mij ook gewoon zoals t zou moeten.

Wat mis je dan precies in Reaper? En wat maakt midi in Cubase zoveel beter?
 
1. Samplitude Pro X5 suite. Volledig MPE. Met 599 eerste aanschaf niet goedkoop, maar werkelijk 'het Zwitserse zakmes' onder de DAW's. Erg goede gratis PRO klantenservice. Samplitude Pro X5 Suite. The Master of Pro Audio.

2. Sound Forge Pro 13. De nieuwste versie is versie 14, maar die update is me nu nog te duur :-) SOUND FORGE Pro 14: Professional recording, editing & mastering

3. Celemony Melodyne Assistant 4. Versie 5 is de nieuwste, maar die update is wat mij betreft zijn geld nu nog niet waard. Daarvoor gebruik ik het niet vaak genoeg. What is Melodyne?
 
Waar kan ik een Logic trial vinden? Aangezien ik al alleen met Mac werk en de prijs voor de Pro versie (230 euro) een stuk lager ligt dan van concurrenten interesseert het wel. Tien jaar geleden (of langer?..) veel mee gewerkt op de PC, was toen mijn vaste DAW.

Ik was geïnteresseerd in Bitwig, aangezien die leuke integraties heeft met CV/Gate spul. Hoe zit dat met Logic?
Logic trail: App Store
VC/gate integraties weet ik niets van..
 
FL Studio

Ik zou daarnaast Bitwig willen gebruiken (voor the Grid), maar de jaarlijkse updateprijs vind ik buitensporig.
Op het gevaar af om als fanboy gezien te worden (wat niet zo is, maar ik gebruik het wel veel);
er is geen jaarlijkse updateprijs.
Niemand verplicht je jaarlijks een updateplan van een jaar te kopen. Je kunt gewoon de versie die je tot dan toe hebt tot in het oneindige blijven gebruiken (of tot Apple weer van CPU veranderd :P )
Je kunt het updateplan kopen wanneer je wilt, ook tijdens bijv. black friday (voor rond de $100), en het pas activeren wanneer jij dat wilt. Je kunt dan alles downloaden wat er tot dan toe is.
Je hebt daarna nog een gratis update/grade jaar.
Ik ken mensen die nog blij op 1.3.16 zitten terwijl versie 3.3.4 er nu aankomt. Gewoon pas updaten als jij de update belangrijk vindt.
 
Ik heb een portable in de studio maar het enige waar die voor gebruikt wordt, is het naslaan van de PDF-handleidingen van de Kronos. Dus geen softsynths, DAW of dergelijke. Automation voor volume en panning gebeurt door MIDI CC 7 en 10 toe te kennen aan een slider of modulatiewiel dus daar heb ik totaal geen computer voor nodig.
De toestellen die goede interne FX bezitten (Kronos, SY99) gebruiken hun eigen FX generators. Voor de andere synthesizers en samplers heb ik de beschikking over een Lexicon MX400, TC Electronic M-One en een Alesis QuadraVerb+ die ik via de sends en returns van de Yamaha MGP32X mengtafel aanroep. Daarbij komt nog dat ook in de mixer nog twee redelijk goede FX generatoren zitten die ik ook af en toe aanroep.

MIDI timing issues met de sequencers heb ik nooit. De config is zodanig samengesteld dat er maximum 2 instrumenten via de THRU door gelust worden. Om alle instrumenten op die manier aangekoppeld te krijgen, heeft wel flink wat denk- en experimenteerwerk gevraagd maar ik werk nu al meer dan 15 jaar op die manier en heb dus nooit geen timingproblemen.

En wat opnamen betreft: dit wordt in één take gedaan op ofwel een Alesis Masterlink HDD recorder of sinds enkele maanden rechtstreeks op een USB HDD die aangesloten is op de MGP32X.

Een mogelijkheid die niet kan (maar ik niet echt erg vind) is een nummer van eerder zomaar vlug even opnieuw afspelen omdat de mengtafel analoog is, geen total recall heeft en het dus ontzettend moeilijk is om de exacte instellingen per kanaal terug te zetten. Maar eens een track van me af is, wordt deze opgenomen. Daarna zet ik alle sends/returns en volumefaders teug op een initiële waarde en begin ik gewoon aan iets nieuws. Geen probleem.

Met deze manier van werken beschik ik over een 145 kanalen multi-timbrale setup en behoef ik dus helemaal geen multitrack recorder functionaliteit.

Is dit de meest efficiënte methode van werken? Waarschijnlijk niet. Maar ik ben ondertussen zo met deze manier ingebakken dat ik bijna blindelings kan doen wat ik wil en heb weinig zin om die workflow te veranderen. Dat zou voor mij persoonlijk contraproductief werken :).

Het enige gevaar waar ik waarschijnlijk ooit tegen aan zal lopen is het feit van opslag van patches/geluiden. De meeste van m'n materiaal werken nog met floppies of oude SCSI opslagmedia. Dat kan wel met kits opgelost worden maar ik heb weinig zin om op dat niveau met de apparatuur te gaan experimenteren. Maar vroeger of later verwacht ik me wel aan een deel dataverlies. Daarom dat ik nog regelmatig backups maak op andere diskettes bv. Maar dat is dus wel een zwakker punt van m'n setup.

:doei:
Danny
Gaaf om te lezen.
Of het efficiënt is en voor anderen zou werken, is niet echt relevant denk ik.
Wat voor jou werkt is het beste wat er is lijkt mij.
Inspiratie staat vaak haaks op efficiënt werken. (althans, haaks op jagen naar even snel iets maken) dus wat dat betreft gewoon lekker je eigen gang gaan.
Ja, die techniek zal het een keer opgeven, maar dat is een mooi moment om dingen te vervangen toch?
 
Reason 10.4 als main daw.
En Reaper om de band / vocals op te nemen.
Dat draait toch wat lichter en met (veel) minder latency dan Reason.

Reason heeft alleen onlangs bedacht om subscription only voor de suite te gaan. (dus als je 'alles' wilt en dat heb ik nu).
Maar voor een belachelijke prijs van € 20,- per maand (das dus de prijs van een upgrade elk jaar weer).
Hoewel ik al 15 jaar met plezier in Reason werk, is het mij dat echt niet waard.
Voor de helft zou ik het overwegen, maar dan nog.
Dus mogelijk moet ik over een tijdje op zoek naar iets nieuws. Maar voorlopig is 10.4 meer dan genoeg en probeer ik ook zonder daw te werken met de 707.

Ik heb Reaper bekeken als main daw, maar dat is toch even wat anders dan werken met Reason.
En dan niet alleen de instrumenten van Reason, maar ook de hele workflow en handigheidjes als quantizen van opgenomen audio (dat kreeg ik niet lekker aan de praat met dynamic split).
Ik ga er zeker verder in duiken, want veel zal ook gewoon wennen zijn (ik ik heb het toch, dus waarom niet)
En wie weet maak ik over een poosje Reaper only music met VST's en hardware synths.
 
Studio one 5 pro
Reaper
Zenbeats op Tablet

vroeger werkte ik met Pro tools, maar vanwege hun steeds duurder abonnement systeem. ben ik overgeschakeld naar S01
 
Het gaat me denk ik eerder om stabiliteit en een fijne workflow dan een ton professionele features.

Misschien is Bars N Pipes wat ?! :D

Tracks.png
 
Net als Traktion wat ook gratis was en in een opwelling ooit in een aanbieding geupgrade naar Waveform maar gebruik 'm nooit.

Ik heb ook de waveform suite gekocht omdat het niet veel duurder was dan een paar losse producten die ik wilde hebben (Waverazor, BioTek2). Dat waren black friday aanbiedingen maar voor een paar tientjes meer kon ik de hele suite krijgen inclusief een groot assortiment goede plugins die je in iedere DAW kunt gebruiken (Logic is mijn main DAW). Ik heb een aantal tracks gemaakt met Waveform 11 en ik ben er zeer te spreken over. Ook de nieuwe 11.5 release geeft een aantal functies en technische verbeteringen die er niet om liegen. En zoals @krautrock1958 al zei: ze hebben een gratis versie die eigenlijk geen restricties kent alleen minder content. Voor mensen die weg willen van reason of over willen stappen op iets anders: geef Waveform Free een kans. Waveform draait ook op Linux!
 
Reason 10.4 als main daw.
En Reaper om de band / vocals op te nemen.
Dat draait toch wat lichter en met (veel) minder latency dan Reason.

Reason heeft alleen onlangs bedacht om subscription only voor de suite te gaan. (dus als je 'alles' wilt en dat heb ik nu).
Maar voor een belachelijke prijs van € 20,- per maand (das dus de prijs van een upgrade elk jaar weer).
Hoewel ik al 15 jaar met plezier in Reason werk, is het mij dat echt niet waard.
Voor de helft zou ik het overwegen, maar dan nog.
Dus mogelijk moet ik over een tijdje op zoek naar iets nieuws. Maar voorlopig is 10.4 meer dan genoeg en probeer ik ook zonder daw te werken met de 707.

Ik heb Reaper bekeken als main daw, maar dat is toch even wat anders dan werken met Reason.
En dan niet alleen de instrumenten van Reason, maar ook de hele workflow en handigheidjes als quantizen van opgenomen audio (dat kreeg ik niet lekker aan de praat met dynamic split).
Ik ga er zeker verder in duiken, want veel zal ook gewoon wennen zijn (ik ik heb het toch, dus waarom niet)
En wie weet maak ik over een poosje Reaper only music met VST's en hardware synths.

je kunt de suite nog kopen...


ik deed mee op de frontale aanval op reason studios. meer vanwege dat de hele site door reason+ was overgenomen én third party developers zowat weggedrukt worden. en het gevaar van ooit subscription only....
perpetual licenses blijven bestaan, heb daar een ekspliciet antwoord op gekregen in éen van de threads, een eerlikke; geen plannen, maar ze kunnen het nooit uitsluiten, simpel; je kunt nooit iets uitsluiten, er kan altijd iets veranderen.

dus als je 'alles' wilt en dat heb ik nu; schrijf je. kortom begrijp niet helemaal het probleem, ja suite is niet meer te koop, er zijn nog wel licenties over zoals je ziet, jrrshop, evenals dat intro niet meer te koop is. of begrijp die zin niet, dat is duidelikker.

ik heb overigens reason 11 suite (o.a. maar dat staat al hier...)
 
Waveform draait ook op Linux!
Ik vond het echt pauper werken. Vind het er niet uitzien en het integreerd nog slechter met mijn systeem dan bitwig.
Van de commerciele/proprietary DAWs doet eigenlijk alleen Reaper het enigsinds goed. Maar die developer is dan ook sws een hele toffe Lama.

Ik hou het wel bij Qtractor, Zrythm en heel soms Ardour. Deze integreren het beste met mijn audio en midi routing en de rest van mijn systeem.
(zrythm is nog heel hard in ontwikkeling, maar gaat wel erg de juiste kant op denk ik)
 
Cubase, sinds het bestaat. Ooit begonnen met Steinberg Pro24 op de Atari, imiddels Cubase Pro 10.5
Een oude hond leer je moeilijk nieuwe trucjes :D
 
Ik vond het echt pauper werken. Vind het er niet uitzien en het integreerd nog slechter met mijn systeem dan bitwig.
Van de commerciele/proprietary DAWs doet eigenlijk alleen Reaper het enigsinds goed. Maar die developer is dan ook sws een hele toffe Lama.
Dank voor het delen van jouw (slechte) ervaringen met waveform op Linux. Ik heb alleen de OS X variant geprobeerd maar ben wel op Logic blijven hangen (ondanks dat ik ook Cubase Pro 11 heb en Waveform) vanwege het gemak en de stabiliteit van Logic.
 
je kunt de suite nog kopen...


ik deed mee op de frontale aanval op reason studios. meer vanwege dat de hele site door reason+ was overgenomen én third party developers zowat weggedrukt worden. en het gevaar van ooit subscription only....
perpetual licenses blijven bestaan, heb daar een ekspliciet antwoord op gekregen in éen van de threads, een eerlikke; geen plannen, maar ze kunnen het nooit uitsluiten, simpel; je kunt nooit iets uitsluiten, er kan altijd iets veranderen.

dus als je 'alles' wilt en dat heb ik nu; schrijf je. kortom begrijp niet helemaal het probleem, ja suite is niet meer te koop, er zijn nog wel licenties over zoals je ziet, jrrshop, evenals dat intro niet meer te koop is. of begrijp die zin niet, dat is duidelikker.

ik heb overigens reason 11 suite (o.a. maar dat staat al hier...)
Ja, je kunt 11 suite nu nog kopen.
Zolang de voorraad strekt.
Ik heb (voordat R+ kwam) besloten om niet naar 11 over te stappen, omdat het t.o.v. 10 suite niet zoveel nieuws bood.
En ik wachtte eigenlijk op sizable gui.(die werd al tijden geleden aangekondigd)
Maar nu hang ik een beetje tussen kopen of niet. (11 suite)
Zodat ik iig nog de laatste 'koopbare' suite heb.
De normale is voor mij geen echte toegevoegde waarde (en ook veel te duur eigenlijk)

Upgrade naar 11 zou dus een optie zijn, maar ja. Dat is uitstel van executie.
Ik ga nooit € 20,- per maand betalen voor hobby software, dus ooit houdt het op met mij en Reason. En dan voelt nu nog upgraden niet heel logisch.
Wel jammer, maar goed.
Ik denk dat ik ga kijken of ik met Reaper een eind kan komen. Die timmeren ook lekker aan de weg met continue updates.

Ik kan er qua produceren nog niet echt m'n draai in vinden, maar daarvoor heb ik het ook nog niet vaak genoeg gebruikt (nooit serieus)

En anders toch eens naar Ableton kijken.
 
Back
Top