Welke virusscanner voor DAW ?

dorrus

Stamgast
Lid sinds
14 november 2004
Berichten
181
Om latency te verminderen en niet gewenste automatische updates te voorkomen, hangt mijn daw- muziek computer enkel aan het internet als ik niet om een update heen kan, of
als ik iets moet downloaden. Ik zou ook enkel op dié momenten gebruik willen maken van een virusscanner. Zoals ook op diverse sites wordt aangeraden, heb ik geprobeerd mijn virusscanner uit te zetten, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan . (Ik heb Mcafee trouwens.) En bij het niet aangesloten zijn op internet blijf ik maar veiligheidswaarschuwingen en popups krijgen, dat een update noodzakelijk is - dat ik niet beveiligd ben enz.
Na een chat-contact op internet,( met een mcafee medewerker) werd mij verteld dat de enige oplossing het kompleet de-installeren van Mcafee was?
Omdat ik dit betwijfelde, heb ik daarna het helpdesknr. van NL gebeld, waarna je een slecht engels sprekende medewerker aan de telefoon krijgt die de verbinding plots verbrak, na mijn verzoek- of het mogelijk was een nederlands sprekende medewerker te mogen spreken ;)
Ik vraag me af of een virusscanner uberhaubt nodig is, óf dat windows defender voldoende beveiliging geeft?
Ook meen ik me te herinneren dat windows defender meer latency veroorzaakt dan een 'goede' virusscanner.
Kan me iemand meer vertellen over dit probleem?
Ik gebruik voor huis tuin en keukenzaken overigens een aparte computer, die voor het maken van muziek dus voor zo min mogelijk internet
 
Windows Defender is ruimschoots voldoende, het vangt in tests soms iets minder virussen dan de bekende merken maar is juist een van de weinige virusscanners die weinig tot geen negatieve gevolgen heeft voor de prestaties van je computer.
McAffee zou ik trouwens zeker niet onder de 'goede' virusscanners scharen, ik heb mensen geholpen met computers die het pas weer een beetje deden nadat ik dat stuk ellende eraf had gegooid. De manier waarop ze mensen bang blijven maken, door over ieder wissewasje rode popups te tonen, alleen maar om meer updates te verkopen staat me ook erg tegen.
 
Mcafee=malware op zichzelf.

ik gebruik Bitdefender op aanraden van PC installateur. (of het 100% o k is?) tot nu toe na 3 jaar gebruik geen problemen.
 
Windows Defender is ruimschoots voldoende, het vangt in tests soms iets minder virussen dan de bekende merken maar is juist een van de weinige virusscanners die weinig tot geen negatieve gevolgen heeft voor de prestaties van je computer.
McAffee zou ik trouwens zeker niet onder de 'goede' virusscanners scharen, ik heb mensen geholpen met computers die het pas weer een beetje deden nadat ik dat stuk ellende eraf had gegooid. De manier waarop ze mensen bang blijven maken, door over ieder wissewasje rode popups te tonen, alleen maar om meer updates te verkopen staat me ook erg tegen.
Mee eens, Waar ook voor gewaarschuwd moet worden, is het feit dat Mcafee zonder melding 'automatische verlenging' aan heeft staan. ff checken dus als je geabonneerd bent.
 
Als je niet allemaal rare sites afstruint, of gekraakte pauper software installeert, kan je verder weinig overkomen. Tenminste, dat is mijn ervaring.
Op mijn computer komt enkel legal stuff, dus dat gaat het probleem niet zijn
 
Mcafee is inmiddels verwijderd en Windows Defender blijkt vrij makkelijk uit te zetten.
 
McAffee zou ik trouwens zeker niet onder de 'goede' virusscanners scharen, ik heb mensen geholpen met computers die het pas weer een beetje deden nadat ik dat stuk ellende eraf had gegooid. De manier waarop ze mensen bang blijven maken, door over ieder wissewasje rode popups te tonen, alleen maar om meer updates te verkopen staat me ook erg tegen.
Inderdaad
 
je zou m nog kunnen "airgappen", dus echt alle externe verbindingen zoals wifi uitschakelen en de UTP kabel er uit. :-)
 
je zou m nog kunnen "airgappen", dus echt alle externe verbindingen zoals wifi uitschakelen en de UTP kabel er uit. :-)

Gaat Windows 10 dan niet om de haverklap mekkeren dat ie verbinding wil? Zit je daar weer mee.
 
Mcafee=malware op zichzelf.

ik gebruik Bitdefender op aanraden van PC installateur. (of het 100% o k is?) tot nu toe na 3 jaar gebruik geen problemen.

Ik gebruik ook al jaren bitdefender, prima AV maar voor mijn daw pc gebruik ik hem niet. Met name omdat het toch wel een vrij intensief pakket is. Zo is hij continu aan het updaten, hangt af en toe en scant hij standaard alle bestanden (wat je wel kunt aanpassen maar toch).

Zolang je geen gekke dingen doet is de standaard Windows defender op zich goed genoeg.
Op mij daw pc gebruik ik wel aparte firewall software (Malwarebytes). Ook omdat steeds meer plug-ins ‘contact’ zoeken wil ik daar controle over houden. Op audiosex kun je ook nog custom host files vinden waarmee je de phone-home (telemetry) services van Windows zelf kunt blocken.
 
Ik gebruik ESET Internet Security. Die is ook goed, maar gebruikt heel wat minder resources dan Mcafee of Norton. Maar eens met degenen die zeggen dat als je geen gekke dingen doet, Windows Defender voor de spaarzame momenten dat jouw computer zich wel op het World Wide Web begeeft al voldoende zal zijn.
 
Duurde FF , maar alles is er volgens mij wel vanaf nu.
Bedankt voor de tips !
 
INderdaad die krijg je er niet meer af zonder zeer speciale tools (die ook al niet te vinden zijn).
Volgens mij als je de sleutels uit het register verwijdert dan doet Mcafee niets meer, heb je geen speciale tools voor nodig denk ik.
 
Mcafee heeft zélf een hiervoor bedoelde 'tool'. maar die heb ik niet gebruikt omdat ik dacht dat - die dan weer sporen achter zou laten.
Aan het register rommel ik liever niet te veel.
Het ( volgens mij ) enige achtergebleven Mcafee gedeelte ( In Program files) wat na de-installatie hardnekkig actief bleef, was echter te verwijderen na uitschakelen in taskmanager.
ps.
De 'helpdesk' waarover ik het had, bleek niet van Mcafee zélf, maar scam te zijn !
Hetzelfde tel. nr kwam voor in vrijwel elke nep-site van de meeste bekende merken. Er wordt gevraagd een klein programmaatje te activeren, zodat zij je computerproblemen - op afstand, kunnen verhelpen.
En zelf óp het moment waartoe ik hier naar gevraagd werd, had ik enkel het idee met een ( zoals zo vaak ) onbenul te maken te hebben. En niet met een fraudeur.
De 'onbenul' bleek ik dus in dit geval zelf te zijn.....

En zelfs de fraude helpdesk site, waar je gevraagd wordt scam te melden blijkt scam te zijn !
Als iemand een betrouwbaar adres heeft, waar dergelijke fraudeurs te melden zijn hoor ik het graag.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top