Welke DAW(s) hebben/gebruiken jullie?

Ja, je kunt 11 suite nu nog kopen.
Zolang de voorraad strekt.
Ik heb (voordat R+ kwam) besloten om niet naar 11 over te stappen, omdat het t.o.v. 10 suite niet zoveel nieuws bood.
En ik wachtte eigenlijk op sizable gui.(die werd al tijden geleden aangekondigd)
Maar nu hang ik een beetje tussen kopen of niet. (11 suite)
Zodat ik iig nog de laatste 'koopbare' suite heb.
De normale is voor mij geen echte toegevoegde waarde (en ook veel te duur eigenlijk)

Upgrade naar 11 zou dus een optie zijn, maar ja. Dat is uitstel van executie.
Ik ga nooit € 20,- per maand betalen voor hobby software, dus ooit houdt het op met mij en Reason. En dan voelt nu nog upgraden niet heel logisch.
Wel jammer, maar goed.
Ik denk dat ik ga kijken of ik met Reaper een eind kan komen. Die timmeren ook lekker aan de weg met continue updates.

Ik kan er qua produceren nog niet echt m'n draai in vinden, maar daarvoor heb ik het ook nog niet vaak genoeg gebruikt (nooit serieus)

En anders toch eens naar Ableton kijken.

uitstel van executie? reason 11 suite gewoon werken, natuurlik, helaas komt pas in reason 12 gui resizing... kun je gewoon dan naar upgraden.

en reason+ is vooral sounds, zoveel instrumenten maakt reason niet... en je kunt die alsnog in sales kopen...

nou ja, ik ben erg blij met reason 11 suite, is een groot onderdeel van mijn workflow geworden.

dat je gedwongen wordt om een subskriptie te nemen, is nog niet aan de orde. nog lang niet, wellicht nooit.
maar in de tussentijd... ja de normale is tegenover suite, nogal prijzig, en je krijgt mooi spul, als je het nog niet hebt.

maar als het gevoel hebt, ik voel me niet meer thuis bij reason, wat meerdere mensen hebben, had het ook even, maar perputual licenses blijven er nog. en reason 12 zal zeker wat devices toevoegen, maar geen friktion of de algoritm. goed die koop in je sale voor €160 samen... of nog goedkoper later... als je die wilt...

genoeg opties, overigens rent-to-own opties voor instrumenten zoals friktion...

het probleem is dat dit de laatste suite is, ik wist al eigenlik dat dit eenmalig zou zijn, zie het als een mogelikheid om voor veel weinig te krijgen. suite heeft maar 1 of 2 bestaan, weet niet hoe lang.
je zit op reason 10 en je bent er tevreden mee. kun je blijven gebruiken..

ik snap je dilemma wel, het kent meerdere faktoren, waarom ze de resizeable gui, niet al voor reason 11 doen, goed zoals alle brands (bitwig, ableton, cubase, reason, etc.) of bijna alle brands smeren ze implementaties of toevoeging uit.

reaper is erg goed, updates veel ja, veel kleine uitbreidingen en bugfixes, echt heel grote toevoegingen, niet echt.. nou ja, reaper kan al erg veel... erg veel.

reason gebruik je ook voor de instrumenten en de RE's... met 11 heb je wel de Reason Rack Plugin, meer vrijheid. goed, wat zit ik je hier te overtuigen. niet zozeer te overtuigen, maar er is geen uitstel van executie.. alleen suite is reason+ geworden... ze hebben verleiding opgebouwd... niet meer dan dat...
 
uitstel van executie? reason 11 suite gewoon werken, natuurlik, helaas komt pas in reason 12 gui resizing... kun je gewoon dan naar upgraden.


reason gebruik je ook voor de instrumenten en de RE's... met 11 heb je wel de Reason Rack Plugin, meer vrijheid. goed, wat zit ik je hier te overtuigen. niet zozeer te overtuigen, maar er is geen uitstel van executie.. alleen suite is reason+ geworden... ze hebben verleiding opgebouwd... niet meer dan dat...
Ja idd.
Lekker gemaakt met de suite. Daar zeg je wel wat.

Wie weet, zet ik de stap naar 11 nog wel binnenkort.
+ zal het niet worden, maar ik ben momenteel erg blij met de suite en ben wel benieuwd naar de nieuwe instrumenten in 11 suite.
De normale versie zal het voor mij niet worden, dat is dan weer een stap terug tov van 10 suite.
We zien wel.
 
Ik gebruik FL en Ableton. Ik vind dat Ableton op gebied van opnemen en hoe de clips werken een streepje voor heeft op FL. In FL vind ik de mixer fijner, automation en stepsequencer.
Ik wil ze eigenlijk beide gaan combineren nu, door ze tegelijk te gebruiken, clock syncen. Dan FL met de Fire controller en Ableton met APC controller. Ik denk dat ik op die manier het beste uit beide kan halen en mn muis alleen hoef te gebruiken om de synths te programeren, daarna lekker jammen
 
Ik denk dat ik ga kijken of ik met Reaper een eind kan komen. Die timmeren ook lekker aan de weg met continue updates.

Ik kan er qua produceren nog niet echt m'n draai in vinden, maar daarvoor heb ik het ook nog niet vaak genoeg gebruikt (nooit serieus)

En anders toch eens naar Ableton kijken.

Ik heb gisteren suite 11 geinstalleerd en ik moet zeggen dat er best wel wat interessante dingen bij gekomen zijn; oa comping met midi en/of audio, MPE en een aantal interessante instrumenten zoals inspired by nature bijv en een hele goede delay, bij elkaar vind ik het de upgrade wel waard.

En anders misschien Cakewalk by Bandlab, da's gratis, misschien ligt dat je wel?
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb gisteren suite 11 geinstalleerd en ik moet zeggen dat er best wel wat interessante dingen bij gekomen zijn; oa comping met midi en/of audio, MPE en een aantal interessante instrumenten zoals inspired by nature bijv en een hele goede delay, bij elkaar vind ik het de upgrade wel waard.

En anders misschien Cakewalk by Bandlab, da's gratis, misschien ligt dat je wel?
Opties genoeg inderdaad.
Ableton lijkt een logische keuze, maar dat is vooral gebaseerd op het feit dat bijna iedereen (die een beetje mijn muziek maakt) het gebruikt.

Cakewalk begrijp (vertrouw) ik nog niet helemaal.
Hoe kan software op termijn gratis zijn.
Waar verdienen die gasten het mee dan?
 
Opties genoeg inderdaad.
Ableton lijkt een logische keuze, maar dat is vooral gebaseerd op het feit dat bijna iedereen (die een beetje mijn muziek maakt) het gebruikt.

Cakewalk begrijp (vertrouw) ik nog niet helemaal.
Hoe kan software op termijn gratis zijn.
Waar verdienen die gasten het mee dan?

dat bijna iedereen het gebruikt hoeft niet te betekenen dat de werkwijze je zal bevallen, je kan ableton 11 suite, 90 dagen uitproberen, als ik het goed heb..
zou m eerst proberen... en niet iedereen gebruikt ableton, het is waarschijnlik wel de meest gebruikte DAW????

cakewalk, gaat via bandlab, en bandlab zelf is het verdienmodel, bieden ze vooral sounds en loops aan of zoiets... en mastering zie ik nu, en meerdere zaken...
cakewalk is het lokkertje...

en wellicht worden ze onderbetaald, of wellicht voldoende.. volgens mij maar een paar programmeurs, maar ik kan dat verkeerd hebben.

absoluut geen slechte DAW, integendeel. zeker waard om uit te proberen, heb dat zelf niet gedaan, overigens.

dus Cakewalk, proberen, heeft ARA, etc. nou ja, een goede volledige DAW. makkelikker dan reaper.. oversampling opties! erg fijn, oversampling is beter, dan je projekt op een hogere sample rate zetten. da is wel mooi gedaan.

ik zie nu dat geheel touch enabled is.... ah nee, geen 7e DAW....
 
dat bijna iedereen het gebruikt hoeft niet te betekenen dat de werkwijze je zal bevallen, je kan ableton 11 suite, 90 dagen uitproberen, als ik het goed heb..

cakewalk, gaat via bandlab, en bandlab zelf is het verdienmodel, bieden ze vooral sounds en loops aan of zoiets... en mastering zie ik nu, en meerdere zaken...
cakewalk is het lokkertje...

en wellicht worden ze onderbetaald, of wellicht voldoende.. volgens mij maar een paar programmeurs, maar ik dat verkeerd hebben.

absoluut geen slechte DAW, integendeel. zeker waard om uit te proberen, heb dat zelf niet gedaan, overigens.

ik zie nu dat geheel touch enabled is.... ah nee, geen 7e DAW....
Klopt inderdaad. Dat zegt weinig. Veel pro's gebruiken protools, maar zijn daar verre van tevreden over.
Bij ableton gaat mijn gevoel iets verder dan dat overigens.
Wat ik er van zie (hoe mensen er mee werken), lijkt het wel iets waar ik aan kan wennen.
De prijs hield (houdt) me tegen (ja, ik wil de volledige suite vanwege de instrumenten)
Maar nu Reason ook belachelijk veel gaat vragen voor de suite (Reason+) is die weg wel weer open....

Ik zit nu nog in de honeymoon fase met de 707, dus die krijgt de meeste aandacht.
En daarna hoop ik vreemd te gaan met de Peak (mits Bax een keer gaat leveren). En dan is het tijd om weer na te gaan denken over een nieuwe DAW.

De update naar 11 (Reason) voelt voor mij tegennatuurlijk, omdat ik daarna toch afscheid ga nemen van Reason.
Dan spaar ik die 240 liever uit en wacht totdat ik een keuze heb gemaakt voor iets anders.

Voorlopig doet 10.4 het nog prima.
 
Als ik aan de DAW ga, dan ook een verandering van OS. Wil het gebruiken op Linux, in dat geval. Ardour ziet er heel mooi uit, dat is een mogelijkheid. Zou ook Renoise willen proberen, kan me voorstellen dat die workflow werkt in de praktijk.
 
Cakewalk begrijp (vertrouw) ik nog niet helemaal.
Hoe kan software op termijn gratis zijn.
Waar verdienen die gasten het mee dan?
Cakewalk is nooit gratis geweest, pas de laatste 2 jaar sinds Bandlab het heeft overgenomen, daarvoor bemoeide Roland zich ermee.
Bandlab is een soort muziekplatform die vooral inzet op samen online muziekmaken, volgens hun heeft dat de toekomst.
Cakewalk gebeurde niet zo heel veel meer en hebben hun dat over genomen zodat ze meteen een daw hadden waar ze mee verder konden ipv zelf opnieuw software te moeten ontwikkelen.
Zoals Ableton dan nu eindelijk met MPE gaat beginnen had Cakewalk dat al een tijdje erin zitten.

Zoals ik een beetje begrijp uit je verhaal maak je electronische muziek en dan zijn Ableton en Fruity Loops wel een beetje de meest gebruikte.
Als je al 10 hebt dan is pricewize een upgrade naar 11 waarschijnlijk wel een goede, betaalbare volgende stap.
Had je nog moeten beginnen dan had Fruity Loops misschien ook een prima instapper geweest.

Best wel wat mensen zijn overgestapt van Pro Tools naar Studio One, vooral de workflow vinden veel mensen goed.
Die kan je ook gratis 30 dagen proberen en als je bijv Ableton hebt dan kan je een crossgrade doen; Studio One 5 Crossgrade | PreSonus Shop
Ik vind zelf Studio One voor arrangeren en audiobewerking en zeker ook mastering echt een top daw, zeker de moeite waard om 'ns uit te proberen.
 
Laatst gewijzigd:
De keuze op Linux is beperkt, maar anderzijds is dat ook weer prettig want aan betaalde software is er zoveel dat je in de overvloed aan opties verzuipt. Ik werk op Linux geheel met gratis software, en dat gaat over het algemeen goed. Maar met Ardour heb ik slechte ervaringen, ik kreeg dat niet eens aan de praat. Als DAW gebruik ik LMMS.

Maar een realistische gratis virtuele gitaar voor op Linux heb ik helaas nog niet gezien...
 
Maar met Ardour heb ik slechte ervaringen, ik kreeg dat niet eens aan de praat. Als DAW gebruik ik LMMS.
Hmmm, dat klinkt niet bemoedigend. Wat ik aan demo's enzo zie als het wel werkt dat het een mooie DAW is. Maar ja, je moet het wel aan de praat kunnen krijgen. Als ik eraan toe ben verdiep ik me er verder in, ook wat betreft de hardware en welke distro je het beste kunt nemen. Maar kan nog wel een tijdje duren. LMMS is ook nog een mogelijkheid.
 
Cakewalk is nooit gratis geweest, pas de laatste 2 jaar sinds Bandlab het heeft overgenomen, daarvoor bemoeide Roland zich ermee.
Bandlab is een soort muziekplatform die vooral inzet op samen online muziekmaken, volgens hun heeft dat de toekomst.
Cakewalk gebeurde niet zo heel veel meer en hebben hun dat over genomen zodat ze meteen een daw hadean waar ze mee verder konden ipv zelf opnieuw software te moeten ontwikkelen.
Zoals Ableton dan nu eindelijk met MPE gaat beginnen had Cakewalk dat al een tijdje erin zitten.

Zoals ik een beetje begrijp uit je verhaal maak je electronische muziek en dan zijn Ableton en Fruity Loops wel een beetje de meest gebruikte.
Als je al 10 hebt dan is pricewize een upgrade naar 11 waarschijnlijk wel een goede, betaalbare volgende stap.
Had je nog moeten beginnen dan had Fruity Loops misschien ook een prima instapper geweest.

Best wel wat mensen zijn overgestapt van Pro Tools naar Studio One, vooral de workflow vinden veel mensen goed.
Die kan je ook gratis 30 dagen proberen en als je bijv Ableton hebt dan kan je een crossgrade doen; Studio One 5 Crossgrade | PreSonus Shop
Ik vind zelf Studio One voor arrangeren en audiobewerking en zeker ook mastering echt een top daw, zeker de moeite waard om 'ns uit te proberen.
Ah ok, ik ben een beetje huiverig om me helemaal in te graven in een DAW waar dan over een paar jaar ineens een verdienmodel zou moeten kunnen komen.
Een beetje wat nu met Reason ook is gebeurd.
Dat gebruik ik al een jaar of 15 (naar tevredenheid) en ik zit nu op 10.4 suite.
De stap naar 11 is het overwegen waard. De laatste suite versie die je gewoon kunt kopen (upgrade kost 240 ongeveer, zolang de voorraad strekt natuurlijk, want reasonstudios verkoopt hem niet meer)

De moeite die ik daarmee heb is
A. Ik zou dat alleen doen 'om de laatste nog maar te hebben'. Als er geen subscription only model (voor de suite) zou zijn, had ik doorgewerkt tot 12 oid er was en dan een upgrade gedaan. De verbeteringen zijn niet echt de moeite waard als je op 10 zit (voor mij dan). Op een paar instrumenten na misschien.

De echte upgrade (voor mij) zou een schaalbare ui zijn. Maar dat houden ze ons al een hele tijd voor. En VST3 ondersteuning.

Subscription model voor € 20,- is me echt te gortig voor een stukje software voor de hobby. Dat is elk jaar weer een upgrade (wat ik normaal ook niet doe, ik wacht zeker 4 - 5 jaar voor ik upgrade)
En dan
B. Als ik nu upgrade naar 11, investeer ik € 240,- in software waar ik op termijn dus afscheid van neem. Dat voelt niet het meest logisch.

Echt een eerste wereldprobleem natuurlijk, maar toch.

Ja, inderdaad, veelal elektronische muziek. Als ik de band opneem, dan gebruik ik Reaper. Maar om 'from scratch' iets in Reaper te maken, is nog niet echt een klik (heb ik ook nog niet heel uitgebreid geprobeerd overigens)
Daar lijkt het niet echt voor bedacht te zijn.

Studio One heb ik natuurlijk wel van gehoord, maar tot dusver nog nooit echt in verdiept.
Het ziet er op het eerste oog best netjes en compleet uit. Dus dat is de moeite van het bekijken waard.
Ik weet niet of dat de 'do it all daw' is zoals ik nu met Reason wel heb.

Ableton's sterke punt zou vooral de combinatie met live gebruik zijn. Dat is wel iets waar we met de band naar toe zouden kunnen groeien. Maar heel concreet is dat nog niet.

Al met al veel goede opties, maar ook veel dure opties.
Ik ga me er rustig in vastbijten.
 
Ik weet niet of dat de 'do it all daw' is zoals ik nu met Reason wel heb.
Wat dat betreft hebben alle daws zo hun sterke kanten dingen die wat minder zijn.
Als ik het me goed herinner dan kon je met Reason tot een tijdje terug helemaal niets met vst's, dat was eigenlijk te erg voor woorden.
Ableton is ook erg goed als je gigs doet alleen of met een band, Studio One vind ik zelf in de al eerder genoemde onderdelen erg sterk, het is maar net wat voor jou belangrijk is.
Wel vind ik dat daws steeds meer een all in one solution worden terwijl vroeger daws beter waren in bepaalde manieren van muziek maken.
Ableton bijv was juist erg goed met z'n clip georiënteerde manier van muziek maken en opnemen terwijl het arranger gedeelte wel wat minder was, dat zag je ook met de Push die vooral goed was als je veel met clips en sequences doet want voor arrangen op een timeline heb je aan een Push niet veel, door oa comping en layer per track bijv is dit al een stuk beter geworden om maar een paar dingen te noemen.
Studio One was van nature een wat meer traditionele timeline based daw die juist in andere dingen heel goed was (en is) maar sinds versie 4 en oa het pattern based recorden en multisamplen zijn ze ook beter geworden in de meer moderne muziek zeg maar.
 
Wat dat betreft hebben alle daws zo hun sterke kanten dingen die wat minder zijn.
Als ik het me goed herinner dan kon je met Reason tot een tijdje terug helemaal niets met vst's, dat was eigenlijk te erg voor woorden.
Ableton is ook erg goed als je gigs doet alleen of met een band, Studio One vind ik zelf in de al eerder genoemde onderdelen erg sterk, het is maar net wat voor jou belangrijk is.
Wel vind ik dat daws steeds meer een all in one solution worden terwijl vroeger daws beter waren in bepaalde manieren van muziek maken.
Ableton bijv was juist erg goed met z'n clip georiënteerde manier van muziek maken en opnemen terwijl het arranger gedeelte wel wat minder was, dat zag je ook met de Push die vooral goed was als je veel met clips en sequences doet want voor arrangen op een timeline heb je aan een Push niet veel, door oa comping en layer per track bijv is dit al een stuk beter geworden om maar een paar dingen te noemen.
Studio One was van nature een wat meer traditionele timeline based daw die juist in andere dingen heel goed was (en is) maar sinds versie 4 en oa het pattern based recorden en multisamplen zijn ze ook beter geworden in de meer moderne muziek zeg maar.
Ja, het groeit naar elkaar toe en op wat nuances (soms nog wel grote) na, zal het misschien niet eens zoveel uitmaken.
Wordt vervolgd (voor mij dan)
 
Ik werk al jaren met Cakewalk. Al vanaf de MS-DOS versie. Wil niks anders betaald of onbetaald maakt me niet uit. Ze zijn goed bezig met nieuwe features overigens. Geen MPE helaas, ze mikken op Midi 2.0 dus nog even geduld. Maar verder kan ik alles wat ik wil en veel intuitiever dan alle andere software die ik ooit geprobeerd hebt incl Cubase en Live.
 
Fl studio al een jaar of 15 (denk ik...). Logisch en overzichtelijk. Althans,vind ik 😁🎛
 
ik kreeg dat niet eens aan de praat.
Hoezo niet? Voor mij is Ardour net iets te uitgebreid (en ik werk weinig/niet met multi-track live-opnames, waar Ardour met name goed in is). De ontwikkelaars zijn ook heel erg benaderbaar (ik spreek ze bijna dagelijks). Als het JACK is dat je niet snapt: Ardour doet het prima zonder (en wordt voor beginners ook aangeraden om zonder JACK te gebruiken).

LMMS vind ik nou een DAW waar ik echt totaal niks van snapte en niet 1 geluid uit wist te krijgen.
 
Ik weet niet meer waar het met Ardour fout ging, maar ik heb dat programma alweer enige tijd geleden meerdere keren geprobeerd aan de praat te krijgen. Aangezien LMMS voor mij een prettig werkend alternatief is heb ik het gebruik van Ardour toen maar helemaal opgegeven. (Ik heb toch al veel te veel software op mijn computer staan waar ik nooit van zijn leven meer aan toe kom.) Wat betreft LMMS is het met het oog op VST's wel aan te raden de AppImage te gebruiken, en daarvoor moet je ook Wine installeren. Verder bevat LMMS demo's zodat je direct kunt horen en zien hoe het programma werkt.

Met Jack had ik na mijn overstap naar Linux wel heel veel moeite, maar dat heb ik nu ook door.
 
Back
Top