Welke DAW(s) hebben/gebruiken jullie?

Respect! :) roept wel wat vragen op bij me.

Gebruik je uberhaupt geen PC? en mis je dan niet de automation en/of bepaalde FX, of EQ, dat je gemakkelijk op elk kanaal zet? of een sample-editor?
Las in eerdere threads van je, dat je volledig de sequencers van je hardware gebruikt? (midi timing issues?)

Of, kom je dan uit bij een meersporen recorder oid.

Ik heb een portable in de studio maar het enige waar die voor gebruikt wordt, is het naslaan van de PDF-handleidingen van de Kronos. Dus geen softsynths, DAW of dergelijke. Automation voor volume en panning gebeurt door MIDI CC 7 en 10 toe te kennen aan een slider of modulatiewiel dus daar heb ik totaal geen computer voor nodig.
De toestellen die goede interne FX bezitten (Kronos, SY99) gebruiken hun eigen FX generators. Voor de andere synthesizers en samplers heb ik de beschikking over een Lexicon MX400, TC Electronic M-One en een Alesis QuadraVerb+ die ik via de sends en returns van de Yamaha MGP32X mengtafel aanroep. Daarbij komt nog dat ook in de mixer nog twee redelijk goede FX generatoren zitten die ik ook af en toe aanroep.

MIDI timing issues met de sequencers heb ik nooit. De config is zodanig samengesteld dat er maximum 2 instrumenten via de THRU door gelust worden. Om alle instrumenten op die manier aangekoppeld te krijgen, heeft wel flink wat denk- en experimenteerwerk gevraagd maar ik werk nu al meer dan 15 jaar op die manier en heb dus nooit geen timingproblemen.

En wat opnamen betreft: dit wordt in één take gedaan op ofwel een Alesis Masterlink HDD recorder of sinds enkele maanden rechtstreeks op een USB HDD die aangesloten is op de MGP32X.

Een mogelijkheid die niet kan (maar ik niet echt erg vind) is een nummer van eerder zomaar vlug even opnieuw afspelen omdat de mengtafel analoog is, geen total recall heeft en het dus ontzettend moeilijk is om de exacte instellingen per kanaal terug te zetten. Maar eens een track van me af is, wordt deze opgenomen. Daarna zet ik alle sends/returns en volumefaders teug op een initiële waarde en begin ik gewoon aan iets nieuws. Geen probleem.

Met deze manier van werken beschik ik over een 145 kanalen multi-timbrale setup en behoef ik dus helemaal geen multitrack recorder functionaliteit.

Is dit de meest efficiënte methode van werken? Waarschijnlijk niet. Maar ik ben ondertussen zo met deze manier ingebakken dat ik bijna blindelings kan doen wat ik wil en heb weinig zin om die workflow te veranderen. Dat zou voor mij persoonlijk contraproductief werken :).

Het enige gevaar waar ik waarschijnlijk ooit tegen aan zal lopen is het feit van opslag van patches/geluiden. De meeste van m'n materiaal werken nog met floppies of oude SCSI opslagmedia. Dat kan wel met kits opgelost worden maar ik heb weinig zin om op dat niveau met de apparatuur te gaan experimenteren. Maar vroeger of later verwacht ik me wel aan een deel dataverlies. Daarom dat ik nog regelmatig backups maak op andere diskettes bv. Maar dat is dus wel een zwakker punt van m'n setup.

:doei:
Danny
 
Cubase pro
en sinds kort bitwig (omdat ik die gratis gekregen heb)
Zit nog wel te lonken naar Ableton
 
Bitwig, als vervanging voor Ableton 8 dat te oud voor mijn OS update was. En ik had zin om weer eens wat nieuws te proberen na 15 jaar Ableton.
 
FL Studio

Ik zou daarnaast Bitwig willen gebruiken (voor the Grid), maar de jaarlijkse updateprijs vind ik buitensporig.
 
Ik gebruik nu Bitwig.
Jaren op Cubase en Ableton gewerkt. Ik wil niet meer terug nu. Heerlijk hoe alles te moduleren is en de workflow is top. Nog geen nadeel tegengekomen t.o.v. Ableton.
 
Ableton als vervanging of ter aanvulling?
Zal wel aanvulling worden. Of ik moet zo overtuigd zijn van de Ableton workflow dat ik de rest weg doe. Vrees dat ik ook een @vink word wat dat betreft.
 
Reaper 4 life!
 
Renoise. Goedkoop, superkrachtig, uitbreidbaar met plugins, super fijne sampler/editor.

Ik heb al vaak geprobeerd de horizontale manier van werken te gaan waarderen maar ik ben te erg vergroeid met de tracker. Maar ik maak dan ook elektronische muziek, daar is dat lekker voor. Ik werk als tekenaar al hele dagen met de muis, dus muziek maken moet zoveel mogelijk zónder. Ik hou ook niet van grafische dingen als draaiknopjes op het scherm bijv. waar je dan met je muis aan moet draaien. Vind dat zo onlogisch aanvoelen.

Maar! ....als ik meer live met instrumenten en complete zangsporen zou doen, zou ik wel iets horizontaals gaan inzetten voor het overzicht, denk ik, zodat je makkelijker kunt schuiven met takes enz.
 
Studio One 5 sinds 3 jaar, Reason 11 als rack plugin.

Ik ben ooit begonnen met FL 1.0 sinds FL 11 geswitcht naar Reason daarna de ware liefde gevonden bij Studio One. Wat een heerlijke DAW is dat S1 toch.
 
Logic Pro X. Mooie is dat je die met je AppleID op meerdere computers kunt installeren en/of familieleden ook als ze onderdeel uitmaken van het (Apple) gezin.
 
:D :D :D :D :D we all gonna be vink's....... de vrees...
Ik snap het wel hoor. De ene keer heb je zin in om in die daw wat te maken en de andere dag in een andere.

Gisteren heb ik demo versie van Cubase gedownload. Het is heel anders werken dan Ableton, dus wel even wennen.
Het ziet er wel gelikter uit. Vind ik wel belangrijk, omdat daaruit je inspiratie op te doen.
 
Renoise
loomer architect ( fantastisch stukje software midi modular met waanzinnige stepsequencers en 300+ low level modules )
Studio one ( wordt amper gebruikt)
Binnenkort cirklon ( na 3,5 jaar wachten 😂 )
 
Reaper met sws en reapack, gruwelijk customized naar al mijn benodigdheden. Werkt als een tierelier!
 
Ben na Octamed en Amiga met Logic 4.2 begonnen en zit nog steeds met Logic Pro (was toen nog logic platinum)
Wel eens wat anders geprobeerd, maar ben helemaal vergroeit ermee en kan niet wennen aan andere DAWs.
Gelukkig blij dat ik toen mee met emagic naar apple mac ben gegaan. Toendertijd baalde ik, maar achteraf toch erg tevreden.

Het werkt echt als een tierelier.
 
Cubase Pro 11 (zonder jaarlijkse updates, pas als ik een update weer de moeite waard vind)

Reaper met sws en reapack, gruwelijk customized naar al mijn benodigdheden. Werkt als een tierelier!
Houd ik al jaren in de gaten, maar vraagt een flinke leercurve. Daarnaast mis ik toch een en ander en is de MIDI-editing van Cubase zoveel beter.
 
Back
Top