Freeware DAW's

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.006
Locatie
-
Voor een kennis van me zoek ik een (liefst simpel) DAW om wat vocalen op te nemen.

Ik werk zelf afentoe nog met Cubase (5.5 dacht ik) en vind ik nog steeds heerlijk werken. Daarnaast gebruik ik Ableton 11 suite. Er is ook al een light versie maar ik vind dit Ableton niet zo fijn voor vocals.
Reason is ook heel nice, die workflow met 'audiotakes' is heel handig maar ook ff lastig om eigen te maken, daarna werkt het wel top maar zou ik een beginner niet aanraden.

Ook heb ik ooit Sonar 8 gekocht en lang gebruikt.. maar dat is later Bandlab geworden en weleens geïnstalleerd. Ik herinner me wat problemen, iets met een virus melding toen ik toestemming moest geven bij het activeren ofzo.. maar het werkte toen wel.

Helaas heb ik na een grote opschoning 'n jaar terug (kreeg Ableton 11 niet geïnstalleerd) alles eraf gegooid en vraag me af of er mensen werken met Bandlab of mee hebben gewerkt en wat de ervaringen ermee waren.

Of misschien tips voor andere freeware DAW's die stabiel werken en waar je niet allerlei vage zaken toestemmingen moet geven.. :)

Thanks alvast! :okdan:
 
Thanx voor de opties en het aanbod. @flyweight Zoals ik al schreef, ik vind Ableton met audio editen niet zo heel handig.. gebruikte tot nu toe altijd nog Cubase en later overgestapt op Reason.. al moest ik ook erg wennen aan die werkwijze met audiotakes.

Heb haar net de tutorial van Bandlab hieronder gestuurd.. Lijkt me super overzichtelijk. Als het 100% free is en geen submissions hoeft te geven met rare consequenties (zoals ik destijds) is dit prima.
Een ander ding was het exporteren van losse tracks hiermee.. Het programma lijkt erg op publiceren gericht..



Hier een video.. export lijkt alleen in 16 bit mogelijk.. Opzich niet verkeerd maar toch..

 
Laatst gewijzigd:
Reaper is al genoemd. Bijna gratis. En voor het werk wat ze er aan doen (constante updates) vond ik het niet erg om eenmalig een relatief klein bedrag er voor neer te leggen.
Het schijnt dat je nog een x moet betalen na versie 6.99 (althans, toen ik hem kocht bij 5.x). Geen idee tot hoever hij momenteel geldig is, maar ik zou er direct weer voor betalen.
 
Ik probeer al een tijdje van Pro Tools te switchen naar Ableton Live, maar dat wil me nog niet echt lukken. Vooral het opnemen van vocalen vind ik gewoon een stuk fijner werken in PT (waarschijnlijk omdat ik er al meer dan 20 jaar mee werk). Maar van Pro Tools heb je ook een gelimiteerde gratis versie, Intro. Ik heb 'm zelf nog niet geprobeerd, maar ik denk dat als je niet veel nodig hebt dat het wel een optie kan zijn:

 
Ik probeer al een tijdje van Pro Tools te switchen naar Ableton Live, maar dat wil me nog niet echt lukken. Vooral het opnemen van vocalen vind ik gewoon een stuk fijner werken in PT (waarschijnlijk omdat ik er al meer dan 20 jaar mee werk). Maar van Pro Tools heb je ook een gelimiteerde gratis versie, Intro. Ik heb 'm zelf nog niet geprobeerd, maar ik denk dat als je niet veel nodig hebt dat het wel een optie kan zijn:

ik had hetzelfde toen ik van cubase naar ableton overstapte, cubase kende ik van binnen en buiten en had daar mijn eigen werkwijze in. De eerste maanden in ableton vond ik echt een hel, ik miste continu functionaliteit die ik gewend was om te gebruiken in cubase en ik vond de werkwijze in ableton erg matig.

Maar ik heb volgehouden en na een paar maanden begon ik te snappen waarom ableton toch zoveel mensen aanspreekt. Ik ken inmiddels ableton beter dan cubase en doe eigenlijk alles nu in ableton. Cubase start ik bijna nooit meer op (tenzij ik vocals gebruik die geaudiowarped moeten worden). Maar elke keer als ik ableton opstart is het net of ik een enorme speeltuin opstart waarin praktisch alles kan wat ik in mijn hoofd heb.

Ik zou echt een paar maanden volhouden, het is echt bizar wat je met ableton kan als je eenmaal de flow kent en je eigen werkwijze daarop hebt aangepast.
 
Ik zou echt een paar maanden volhouden, het is echt bizar wat je met ableton kan als je eenmaal de flow kent en je eigen werkwijze daarop hebt aangepast.
Ik geef ook niet op! ;) Is ook eerder gerelateerd aan tijdgebrek, ik kan nog niet de tijd (en eerlijk gezegd ook zin) vinden om de dingen die ik niet snap uit te zoeken. Dan is het makkelijker om gewoon even te switchen naar een oude, vertrouwde omgeving. Uiteindelijk wil ik ook af van PT, maar vooral het vocal comping stuk valt me wat zwaarder om in Live te doen. Waarschijnlijk is het een kwestie van 1 of 2 tutorials kijken, dus het ligt gewoon aan mij.
 
Haha.. ik had precies datzelfde toen ik van Cubase naar Ableton ging.. en nog steeds. Ik heb nu Reason 12 maar kan ik niet meer rewiren in Ableton.. Ableton 11 doet daar ook niet meer aan btw. Ik vind vooral de Audio-edit die sommige DAW's hebben een gemis in Ableton en gewoon iets met workflow ofzo.. voor jammen en sessionmode is Ableton de bom!!

Bedankt voor de opties.. Bandlab is nog steeds 100% free.. Maar een maximale bitdiepte van 16 bit bij een render toch wel een beetje eh.. duh?? Vooral als je akoestische opnames hebt met veel dynamiek.. Ik ga het gewoon onder de loep nemen als ik tijd ervoor heb en dan ook Reaper en Tracktion even proberen.. :)
 
Laatst gewijzigd:
Voor alleen het opnemen van vocalen die verder niet bewerkt worden (door de vocalist) is Audacity denk ik een goede optie. Simpel, krachtig, open source en gratis.
 
Ik probeer al een tijdje van Pro Tools te switchen naar Ableton Live, maar dat wil me nog niet echt lukken. Vooral het opnemen van vocalen vind ik gewoon een stuk fijner werken in PT (waarschijnlijk omdat ik er al meer dan 20 jaar mee werk). Maar van Pro Tools heb je ook een gelimiteerde gratis versie, Intro. Ik heb 'm zelf nog niet geprobeerd, maar ik denk dat als je niet veel nodig hebt dat het wel een optie kan zijn:

Ik neem aan dat de Pro Tools voor PC is? Wat zijn de limits van deze gratis versie tegenover een betaalde?
 
Hey interessant.. ik heb ook nog een tijdje met Protools geklooid.. maar niet aan gedacht..

ProTools is oorspronkelijk een Mac DAW. Toen nog DSP hardware accelerated.. later, toen processors wat krachtiger werden, kwam er ook een PC versie.. en de uitgebreidere versie is alleen nog via een (jaarlijks/maandelijks) subscribtion plan beschikbaar.

ff opgezocht.. De 'intro' versie is wel gratis maar heel gelimiteerd zie ik.. Hier een vergelijking van alle versies: Pro Tools DAW Software Comparison - Avid
Ik zie in het lijstje dat de de 'intro' een Mbox (Maudio) geluidskaart verreist.. dat werkt dan als een soort dongle. Klopt dit? Ik heb nog een volledige PT9 licentie op een iLok en die kreeg ik met mijn EMU1820 geluidskaart ook aan de praat. :)
 
Ik zie in het lijstje dat de de 'intro' een Mbox (Maudio) geluidskaart verreist.. dat werkt dan als een soort dongle. Klopt dit?
Nee, ik heb 'm net even geinstalleerd op mijn laptopje en werkt prima zonder hardware. Je hebt alleen wel iLok nodig, maar dat vind ik niet zo'n issue. Voor gewoon een klein beetje te fröbelen/schetsen is het best een handig stukje software, zeker als je PT gewend bent.
 
Voor alleen het opnemen van vocalen die verder niet bewerkt worden (door de vocalist) is Audacity denk ik een goede optie. Simpel, krachtig, open source en gratis.
Geen idee of dit belangrijk is, geen zin om hier in te duiken maar het is misschien handig. Audacity is eind 2022 overgenomen door een russisch bedrijf met EU servers (hoe gaat dat verder straks ?) en wordt beschuldigd van spyware in de nieuwere versies. Zie bijlage.
 

Attachments

  • 1677194806013.png
    1677194806013.png
    221,7 KB · Bekeken: 93
Audacity is eind 2022 overgenomen door een russisch bedrijf met EU servers (hoe gaat dat verder straks ?) en wordt beschuldigd van spyware in de nieuwere versies.
Ik lees dat ze zich moeten houden aan de GDPR (is dus goed!) en die beschuldigingen zijn heel makkelijk te maken zonder bewijs te leveren. Maar zoals met alles: als iets gratis is, dan ben jij het product.
 
Hey interessant.. ik heb ook nog een tijdje met Protools geklooid.. maar niet aan gedacht..

ProTools is oorspronkelijk een Mac DAW. Toen nog DSP hardware accelerated.. later, toen processors wat krachtiger werden, kwam er ook een PC versie.. en de uitgebreidere versie is alleen nog via een (jaarlijks/maandelijks) subscribtion plan beschikbaar.

ff opgezocht.. De 'intro' versie is wel gratis maar heel gelimiteerd zie ik.. Hier een vergelijking van alle versies: Pro Tools DAW Software Comparison - Avid
Ik zie in het lijstje dat de de 'intro' een Mbox (Maudio) geluidskaart verreist.. dat werkt dan als een soort dongle. Klopt dit? Ik heb nog een volledige PT9 licentie op een iLok en die kreeg ik met mijn EMU1820 geluidskaart ook aan de praat. :)
Thanks voor de link.

8 audiotracks, 8 instrument tracks en 8 MIDI tracks. Behoorlijk gelimiteerd inderdaad. En dan ook nog de MBOX. En als ik ergens een hekel aan heb is het wel een abonnement, oftewel betalingen per maand voor een full version. Ik sla over.
 
En dan ook nog de MBOX.
Die heb je niet nodig, is niet vereist, werkt met alle interfaces.

En als ik ergens een hekel aan heb is het wel een abonnement, oftewel betalingen per maand voor een full version.
Ik ook. Pro Tools heeft ook gewoon een versie waar je eenmalig betaald. Moet je even zoeken met de term perpetual license. Kost rond de 600 Euro voor de Studio versie. Bijvoorbeeld:
 
Die heb je niet nodig, is niet vereist, werkt met alle interfaces.


Ik ook. Pro Tools heeft ook gewoon een versie waar je eenmalig betaald. Moet je even zoeken met de term perpetual license. Kost rond de 600 Euro voor de Studio versie. Bijvoorbeeld:
Ah oke, ff proberen dan. Ben nieuwsgierig naar de virtuele instrumenten. In totaal heb ik dus 24 sporen. Dat moet genoeg zijn voor een doorsnee track, lijkt mij. Wat betreft de full versie PT, was van plan Cubase te updaten van 7.5 naar 12.
 
Back
Top