TR-808 & 909

Dit gelul weer. Als dat zo is en er gaat er een verrot en je moet hem vervangen (vooropgesteld dat je de poen hebt) dan klinkt ie dus anders? Lekker professioneel. Hier: een track die beukt en nu is het helaas een zompige bajabeachhouse track geworden lol.
Jij klinkt echt heel tevreden inderdaad.
 
Dit gelul weer. Als dat zo is en er gaat er een verrot en je moet hem vervangen (vooropgesteld dat je de poen hebt) dan klinkt ie dus anders? Lekker professioneel. Hier: een track die beukt en nu is het helaas een zompige bajabeachhouse track geworden lol.
Volgens mij snap je niet helemaal waarom sommige mensen ‘ouwe meuk’ leuk vinden om te hebben en mee te spelen.
 
Thanks!

Mijn 909 heb ik ook al jaren niet gebruikt.. En merkte 'n tijdje terug dat hier en daar ook een potje 'n klein kraakje had. Zoals met veel spullen.. regelmatig gebruiken zou de remedy zijn..
Ik doe em ook nooit weg.. Ooit gedaan in de ninetees.. En blij dat ik er weer een heb kunnen kopen toen ik rond 2007 weer begon met deze ellendige hobby.. 😁Maar relatief was hij toen ook al duur.. 40% van de prijs die ik voor een JP8 betaalde.. Zo blijft 't.

Ik kende deze reparateur nog niet. Zit redelijk in de buurt.. Interessant. 👍
 
Laatst gewijzigd:
Dit gelul weer. Als dat zo is en er gaat er een verrot en je moet hem vervangen (vooropgesteld dat je de poen hebt) dan klinkt ie dus anders? Lekker professioneel. Hier: een track die beukt en nu is het helaas een zompige bajabeachhouse track geworden lol.
als je dat gelul vindt, niet kijken naar de laatste video op yt waar je een kijkje bij Soma krijgt. Vlad toont letterlijk dat ze smd gebruiken voor digitaal en through hole voor analoog. Hij vertelt ook waarom.
later zie je ook dat ze alles 3 keer testen. Een ander component werkt, maar klinkt anders. Ze testen dus al hun bakken op t gehoor, op zoek naar ergens aan afwijkende component, vermits er buitenhuis ook wordt gesoldeerd
 
Leuk dat het allemaal te maken is, maar als je dan een keer wat brengt bij zon gast kan je er 3 maanden op wachten of 3 jaar, dat is geheel willekeurig. Zo ga ik er niet mee om. Alles wat er staat wordt gebruikt en moet binnen een snelle tijd vervangen kunnen worden. En niet wanneer zon hippy er eens zin in heeft om er aan te gaan werken. Sorry te veel meegemaakt om genuanceerd te gaan doen nu.

En als je afhankelijk bent van 40+ jaar oude gear, dan zegt dat meer over jou dan over de gear :D
Tuurlijk helemaal cool als jij in je nopjes bent met je binnen 1 of 2 weken vervangbare gear. Maar waar slaat die laatste opmerking op ? Waarom zou ik afhankelijk zijn van m'n 40 jaar oude gear ?
 
Elk zijn mening. Maar als 40 jaar oude gear wat over mij zegt, mij allemaal prima 😂
display en presetloze no menu diving gear is absolutely mijn favoriet.
verstand uit knoppen draaien en drukken en go
 
als je dat gelul vindt, niet kijken naar de laatste video op yt waar je een kijkje bij Soma krijgt. Vlad toont letterlijk dat ze smd gebruiken voor digitaal en through hole voor analoog. Hij vertelt ook waarom.
later zie je ook dat ze alles 3 keer testen. Een ander component werkt, maar klinkt anders. Ze testen dus al hun bakken op t gehoor, op zoek naar ergens aan afwijkende component, vermits er buitenhuis ook wordt gesoldeerd
Allemaal leuk en aardig, maar als het zoveel uitmaakt en er is degradatie, wat zijn die metingen dan waard na 1, 2, 10 jaar? Het is inzooming op nanoschaal en daarna relativeren met deze quote van Analogic:

Als je 2 909's naast elkaar zet hoor je ook verschillen dit de tolerantie in componenten. Met name de rd-9 heeft daar nog meer last van door de goedkope onderdelen, ook al is die 35+ jaar nieuwer.

Dus wat heb je dan aan die metingen op nanoschaal als het toch allemaal anders is onderling tov andere units? Wat is dan de standaard, of beter gezegd het 0-punt? Alles schommelt toch door de tolerantie onderling en met heel veel componenten, kans op heel veel verschil dus.

Ik hou ook van knopjes draaien, controllers zat. Nieuwe gear kan ook knopjes hebben.

Maar die aan de ene kant zeggen die ouwe spullen zijn goed te onderhouden en dan through hole en SMD geneuzel. En aan de andere kant verschillen onderling door tolerantie (en dus niet 1 op 1 vervangbaar) en wachten op moeilijk leverbare onderdelen en wel/geen actieve hersteller.

Ik weet dat ik geen populaire houding aanneem hierin, maar dat houdt me niet tegen om er toch het mijne van te denken allemaal.

En als je blij wordt van ouwe gear, mooi toch. Ik denk er alleen anders over.

Ik hoor dat riedeltje over jupiters en 808/909/303s al 10tallen jaren aan en het is allemaal niet zo consequent allemaal.
 
er zitten vaak regelbare 'ik ga het pots noemen' op de prints dus ik denk dat t ook wel iets is qua calibratie. Trajectcontrole en weegschalen moeten ook geijkt (en herijkt) worden.
Klinkt elk cymbaal van merk x type x net hetzelfde? En elke gitaar? Maakt dat ook wat uit?
Als het allemaal goed klinkt, prima. Als de ene "beter" klinkt dan de andere, is het wat anders.
Mijn reissue (geen clone dus) minimoog had geen laag, vergeleken met de oldies, hij is er dan ook uit. Meer nog: al mijn moogs zijn er uit.
Belet de dealers niet om er 7k voor te vragen ookal is er alweer een verse reissue. Ik denk daar ook t mijne van hoor.
Ik denk, dat als je geen gas wil naar duur spul, je best je clone nooit vergelijkt. Maar dat is mijn ervaring. Want dat kan je wel eens heel ongelukkig maken. En als dat niet zo is, zoveel te beter.
 
Volgens mij snap je niet helemaal waarom sommige mensen ‘ouwe meuk’ leuk vinden om te hebben en mee te spelen.
Snap ik heus wel, ik heb alleen een andere invalshoek. Sommige vinden het leuk om 3uur met een snottebel te spelen, prima, maar mij niet bellen. :D

Het droge punt wat ik eigenlijk wil maken is, dat er dus mensen zijn die 40 jaar oude elektronica kopen, dat is hetgene wat ik raar vind. Er zijn echt wel alternatieven voor 99% van de gevallen.
Dat is imo een risico en kans op gedoe, wachten en spullen heen en weer zenden/brengen.

Zou je, op een ander vlak, ooit overwegen om 40 jaar oude spullen te kopen (dus geen muziekgear)? Nee, want dan krijg heel snel de antwoorden als;
Wat moet ik met een betamax recorder, sony walkman, kathode straalbuis tv's, dorsvlegel etc.
Vreemd dat het met muziekgear niet zo werkt.

Of is het draaien aan een DSI cutoff knop zoveel slechter dan aan een OG Pro One ofzo?
 
Klinkt elk cymbaal van merk x type x net hetzelfde? En elke gitaar? Maakt dat ook wat uit?
Als het allemaal goed klinkt, prima. Als de ene "beter" klinkt dan de andere, is het wat anders.
Dat is dus eigenlijk precies het punt wat ik wil maken, als die kleine verschillen dus niet uitmaken, waarom 909s kopen van 5K+ als een TR8S of een Roland Cloud 909 (bijna) net zo goed werkt.
En dan zonder alle nadelen van oude elektronica, wat gewoon een keer kapot gaat. Nieuwe gear kan ook kapot gaan natuurlijk, maar dan kan je ze; 1) snel vervangen, want wordt nog gemaakt en 2)of is goed 2e hands te verkrijgen (zonder vintage woekering erop) en het is betaalbaar.
Met de TR8s kan je zelfs aan knopjes draaien :)
 
Mijn ob6 is weg. De pro one gaat er nooit uit.

Mijn sl1200’s zijn van de 80’s en mijn fav auto is van 93.
ik wil gewoon seperate outs, grote jacks en knoppen. Die tr09 is gewoon speelgoed (mijn mening)

De tr8 is zo lelijk dat ie eigenlijk nog nooit een kans kreeg, en ik heb synth memes gehaald met de mods qua looks :)
“kleine verschillen die niet uitmaken” - dat is dan weer een mening. Of t al dan niet voor persoon x uitmaakt

Als ik morgen met de roland cloud op n laptop verder moet, gaat de laptop er uit en warm ik mijn scratchnaalden weer op met battle 12 inches. Muis muziek is me veel te saai. En directory gebruik ook.
ik vind ext trig ook heel tof trouwens. Kan je met je vst wel vergeten om snel ff kabel te prikken van doos a naar b

Ook heel jammer dat pa zijn 3 kops vhs hifi vcr weggegooid heeft. En ik kocht vorig jaar van nicolas 2000 nog een minichrome groene crt :)

Mja ik zal wel de slechtste zijn om tegen te discussiëren want ik ben vast n rariteitenkabinet

Trouwens: de ob6 is flink gestegen in waarde en die is geen oldie
 
Laatst gewijzigd:
Mja ik zal wel de slechtste zijn om tegen te discussiëren want ik ben vast n rariteitenkabinet
Geeft niet hoor :) Ik snap je standpunt wel, ik ben vroeger ook een enorme hoarder geweest qua vintage. Maar uiteindelijk werkt centraal werken vanuit een DAW voor mij het lekkerste.
 

Attachments

  • IMG_0384.JPG
    IMG_0384.JPG
    185,9 KB · Bekeken: 101
Mijn reissue (geen clone dus) minimoog had geen laag, vergeleken met de oldies, hij is er dan ook uit. Meer nog: al mijn moogs zijn er uit.
Belet de dealers niet om er 7k voor te vragen ookal is er alweer een verse reissue. Ik denk daar ook t mijne van hoor.

Eigenlijk wel k*t; koop je van een fabrikant die het origineel maakte, aan de hoofdprijs en dan klinkt het nog niet zoals je verwacht.
Ik hoor dat de B clone wel voldoende laag heeft maar dat is natuurlijk niets voor jouw.
Eigenlijk wel zonde dat je idealen dan wel een beetje je zoektocht naar de 'juiste' klank in de weg komen te zitten.
Al kan ik natuurlijk wel begrijpen dat je qua form factor iets verwacht zoals de minimoog en dus niet een semi modular rack dingetje.
 
tja, misschien had mijn moog nu net een calibratie nodig, wie zal t zeggen.
Ik heb hier 3 korg 700S jes staan, ze klinken allen verschillend, welke zal ik houden, ik heb nog geen knoop gehakt.
 
tja, misschien had mijn moog nu net een calibratie nodig, wie zal t zeggen.
Ik heb hier 3 korg 700S jes staan, ze klinken allen verschillend, welke zal ik houden, ik heb nog geen knoop gehakt.
Die MiniMoog Re heb je ook niet vaak aangezet. Heeft dat ding wel een eerlijke kans gehad? Sprak iemand die heeft een echte, een heruitgave 2016 en die ging nu ook weer de nieuwe 2023 kopen.

Nieuwe Korg 700FS klinkt ook echt mooi. Met een Minimoog Re kun je veel meer
 
Ik heb idd al veel meer gespeeld met de 700s dan ooit met de moogs. Ik besloot dat moog me gewoon niet ligt. Met moog deed ik geen ene track. Enkek wat noise of zo haalde ik uit de sub phatty. Met de rest … pff kon me weinig boeien
 
Back
Top