Propellerhead's Rebirth (808, 909 en 303 emulatie)

MeneerJansen

Ouwe rot
Lid sinds
6 januari 2017
Berichten
1.448
Locatie
Lokatie
Propellerhead's Rebirth is een geweldig mooi stukje software om een 808, een 909 en twee 303's tegelijk te emuleren. Als je hebt draaien op de computer kun je 't met Midi synchroniseren. Perfect voor live spelen, freaken en experimenteren met een Midi ondersteunde synth erbij dus!

Het is al bijna 20 jaar oud en destijds voor Windows 98 uitgegeven. De installatieprocedure is helaas niet veranderd in al die jaren. Het moet geïnstalleerd worden vanaf een CD en die CD is kopieer-beveiligd volgens mij (er staat volgens mij een dummy bestand op van 240 MB). Nadat de Win98 installer klaar is moet er een Help bestand getoond worden de eerste keer nadat je het opstart (daarna wordt in het Registry geschreven dat het niet meer hoeft). Helaas is dat Help bestand in het formaat van het Win98 help programma. Probleem is dat dat niet meer ondersteund wordt na WinXP. Verder moet het programma de originele CD in de CD drive hebben. Dat zijn twee problemen waardoor Rebirth zeer, zeer lastig aan de praat te krijgen is tegenwoordig, geloof het of niet.

Propellerhead heeft op een gegeven moment deze antieke software gratis gemaakt. Die tijd is echter ook alweer voorbij: men heeft het her-uitgebracht voor de iPad/iPhone (lees: iOS) en alleen daarvoor (lees: geen MacOs, geen Windows, geen Android). De gratis download van deze dinosaurus is er niet meer. Alleen in de donkerste spelonken van het internet is nog een zg. "image" van de CD te vinden. Of je moet het nog ergens thuis hebben liggen. Als ik me niet vergis vroeg de allerlaatste versie 2.0.1 van deze software - die te downloaden was van het zg. Rebirth Museum - niet meer om de CD. Als iemand die versie nog heeft PM me dan even.

Enfin, ik ben fiks aan het puzzelen geweest om die software uit de klei te trekken op mijn kleine Win 10 tablet (32 bit terwijl Win 10 eigenlijk 64 bit hoort te zijn!). Het grote probleem is dat verdraaide help bestand. Na winxp bestaat de programmatuur die dat bestand lezen kan niet meer. En iedere Windows versie sedertdien (Vista, 7, 8, 8.1 en 10) schijnt te moeten werken met een andere oplossing hiervoor (lees: Help programmatuur die alleen onder dat OS werkt). Maar wat blijkt? Gewoon de aloude WinXP versie van winhelp32.exe in C:\Windows kopiëren en het werkt toch!

Om een lang verhaal kort te maken: ik kan hier niet verwijzen naar de bestanden die je hier voor nodig hebt. Dat zou best wel eens illegaal kunnen zijn. Maar het gaat ongeveer zo:
  1. Download de een image bestand van de installatie CD. Zie bijv. deze link van iemand die dat ook deed.
  2. Koppel (Eng. mount) het CD image bestand zodat je besturingssysteem denkt dat die CD in een virtuele CD drive zit. In Windows 10 gaat dat heel gemakkelijk. In oudere Windows versies meot je daar bijv. Daemon Tools voor hebben.
  3. Installeer Rebirth op de gebruikelijke manier.
  4. Voor de 64 bit versie van Win 10 heb je de 64 bit update van Rebirth nodig. Zie wederom de donkere hoeken van internet. De link in de eerste stap zou een goede kunnen zijn.
  5. Die 64 update plaatst de bestanden in C:\ReBirth RB-338\. Je kunt de bestanden aldaar kopiëren naar de "echte" installatie dir.
  6. Plaats de Win XP versie van winhelp32.exe in C:\Windows\.
  7. Start Rebirth op en bid dat het werkt.

In Linux werkt dit in Wine. Alleen doet Wine nogal lastig over het mounten van het CD image. Doe:
  1. Put the image in ~/Downloads/
  2. Mount the ISO to install Rebirth:
    mkdir /files/media/rebirth
    sudo mount -o loop ~/Downloads/rebirth*.iso /files/media/rebirth
    wine /files/media/rebirth/"Install ReBirth RB-338.EXE"
  3. To run Rebirth link the mount point twice every time you want to run Rebirth:
    cd ~/.wine/dosdevices
    ln -s /files/media/rebirth e:
    ln -s ~/Downloads/rebirth*.iso e::

Oef! Wat een gedoe voor een makkelijk programmaatje dat te synchen is met je Midi synth die een beat nodig heeft v/e 808 of een 909. Met Rebirth kun je er ook wat effecten aan geven zoals delay en compressie. Maar niet "per instrument" (een instrument is bijv. de kick drum, de snare drum etc.). Maar als je over de hordes bent gesprongen start Rebirth makkelijk op en heb je echt iets leuks. De interface is zeer klein en je kunt niet inzoomen. Ik zet de desktop resolutie van mijn tablet gewoon lager en gebruik de tablet nu als drum computer!

Rebirth.resized.png


Veel plezier met het verkennen van een stukje synth/drum historie. :)
 
Samen met FastTracker II toch wel de kickstarters van mijn niet-bestaande muziekcarrière!
 
Heb het zelf al ettelijke keren geprobeerd, maar ik kon er nooit mee overweg... Er is vroeger wel fantastische muziek mee gemaakt, dit is bijna volledig Rebirth bijvoorbeeld: .
 
Mooi stuk MeneerJansen. Veel met Rebirth geëxperimenteerd vroeger en ook toen viel me al op hoe goed de sound op de echte bakken leek.

Mooi dat je de moeite neemt om de install uit te schrijven. Volgens mij moet het best te doen zijn om de install in een soort van pakket te bundelen zodat het altijd en overal werkt. Het is bijv. mogelijk windows 98SE in dosbox te installeren met een file als virtuele disk. Op die manier heb je het hele ecosysteem met een druk op de knop overal draaien en kun je met wat mazzel ook nog de resolutie schalen. Eens kijken of ik dat voor elkaar krijg. Ik heb je een PM gestuurd over V2.01
 
je kan hier echt lekkere samples mee maken, beetje 808 vernaggelen oppompen en dan samplereren.
 
Mooi stuk MeneerJansen. Veel met Rebirth geëxperimenteerd vroeger en ook toen viel me al op hoe goed de sound op de echte bakken leek.

Mooi dat je de moeite neemt om de install uit te schrijven. Volgens mij moet het best te doen zijn om de install in een soort van pakket te bundelen zodat het altijd en overal werkt. Het is bijv. mogelijk windows 98SE in dosbox te installeren met een file als virtuele disk. Op die manier heb je het hele ecosysteem met een druk op de knop overal draaien en kun je met wat mazzel ook nog de resolutie schalen. Eens kijken of ik dat voor elkaar krijg. Ik heb je een PM gestuurd over V2.01

Superbedankt voor de PM. Ik heb van internet begrepen (weet niet meer precies waar) dat er in 2008 ozfo een versie 2.0.1 te downloaden was die niet om de CD vraagt. Overigens is het zo dat ik nu op 3 PC's Rebirth heb staan. Ik gebruik daar de "install CD" niet meer voor maar ik kopieer gewoon de directory waar Rebirth in staat. Maar Rebirth moet en zal in het Registry zetten dat je 1 keertje dat Help bestand hebt gezien. Als iemand die verstand heeft van Windows een .reg bestand aan kan maken waar gewoon in staat dat het Help bestand is "gelezen" dan ben je al verder. Gelukkig geen dos-box nodig. Rebirth draait prima in Windows 10.

Een ander probleem is de CD check. Ik weet nog dat ik vroeger games speelde en op gamecopyworld gekraakte executables downloadde waar de CD check uitgesloopt was. Spaart je CD drive. Wellicht dat er een andere software expert weer die CD check uit het .exe kan halen. De Crazy Bites CD waar ik ooit de gekraakte Rebirth op had staan heb ik helaas een paar jaar geleden weggegooid. Ik dacht: "Wat moet ik nog met die gekraakte software uit 1998 - 2000?". Tja,...
 
Ik heb die museumversie2.0.1 hier op de harde schijf. Kan ze pas de 8ste uploaden aangezien ik mijn internetlimiet overschreden heb. Laat maar weten bij interesse.
 
Ik heb die museumversie2.0.1 hier op de harde schijf. Kan ze pas de 8ste uploaden aangezien ik mijn internetlimiet overschreden heb. Laat maar weten bij interesse.
Is dat een zogenoemd CD iso-image (in dit geval van ong. 231 MB groot), of een bestand om te "updaten" naar versie 2.0.1? Want die laatste is waarschijnlijk een klein bestandje dat niet meer om de CD vraagt. Anyway, als je het bestand zou willen uploaden de 8e dan zou ik dat zeer op prijs stellen. Bij voorbaat dank! :)
 
De iso en de CD check patch ja. Ik heb het net even proberen te installeren maar hij zegt dat het niet werkt omdat ik win7 x64 gebruik en hij wil een x32 besturingssysteem. Heb wel dat x64 bestand gedownload uit je link, morgen eens proberen. Als je alleen die patch nodig hebt kan ik ze wel even uploaden, is maar 64kb.
 
Dan nog liever AUDIOREALISM DRUM MACHINE. Kun je de patterns uit Rebirth nog gewoon inlezen.
 
Dan nog liever AUDIOREALISM DRUM MACHINE. Kun je de patterns uit Rebirth nog gewoon inlezen.
Goede tip, dank je! :) Net die VST geïnstalleerd. Staat bij mij maar wat te knipperen (sommige elementen zoals de Play knop moeten over de interface worden weergegeven maar knippert en laat een "leeg vakje" zien i.p.v. de play knop). Speelt wel. Klaagt ook over Demo Mode. Om daar 95 Euro voor te betalen. Ik weet het niet hoor...
 
Dat is een supermooi alternatief. Maar ik krijg de VST niet gedownload. Schijnt gratis te zijn met een soort "player". Als ze geld willen verdienen aldaar moeten ze toch echt een stuk minder vaag zijn hoor...

[edit] Wacht even. Die VST kost 175 Euro (150 GBP). Maar je kunt 'm ook gebruiken met de gratis Kotact Player.
 
Trash the thread :)

Het is gelukt hier:

1. Download en install de x64 versie (of de x32 van de iso in jouw geval)
2.Kopieer die 2 bestanden van de iso in de Rebirth map op C
3. Installeer de patch
4. Rebirth vraagt geen CD meer maar start niet en de Win7 help gaat open en zegt dat hij iets niet kan lezen.
Ga naar https://www.microsoft.com/en-US/download/details.aspx?id=91 en download het helpbestand van windows en start Rebirth opnieuw.

Dus ik moest die iso alleen even mounten voor die 2 bestanden te kopieren. Dat betekent overigens dat de hele x64 install 15MB is.
Die patch krijg ik nog wel naar jou, ik zal eens met winrar proberen.

https://we.tl/CxM8qJO9OG?
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top