TR-808 & 909

helaas pindakaas.. windows 10 hier :)
Maar kon zoeits ook niet met ASIO4ALL?

Het zou best handig kunnen zijn...

Heb nu dus 18i8, daarzit nu Waldorf Quantum (stereo), Analog Rytm (Stereo mix), Opsix (stereo mix), Bass Station (mono) en Microfoon (mono) in.
Maar in de computer zit ook nog een Asus Xonar Essence (is toch een extra line in).
maar ook de analog rytm, push 3 en dus ook die TR8s... hebben allemaal audio interfaces.
zou best handig zijn dat alle inputs altijd herkent zouden worden in Ableton.

Ik weet alleen niet hoe goed slecht ASIO4all werkt en of ik wel zin heb om me daarin te verdiepen.

Ik kan trouwens op de 18i8 ook best de Analog Rytm en de Opsix verwijderen (is toch weer 4 inputs vrij) want de rytm gebruik ik meestal solo met hoofdtelefoon, of standalone met de Push3 of met audio over USB, eigenlijk in de praktijk (bijna) nooit via de steromix op de 18i8.
De OpSix gebruik ik eigenlijk alleen solo met hoofdtelefoon om patches op te maken, of ook met de Psuh3 standalone en zet de patches via later via USB over naar Opsix Native voor gebruik op de PC.
Ik ben ook bezig geweest om Asio4All te gebruiken om een aggregated usb te maken (windows). Het 'kan', maar is verre van prettig. Daarnaast, je gaat met meer apparaten zeer waarschijnlijk tegen meer latency aanlopen. Ik had van USB audio, juist voor dit soort oplossingen, in het algemeen toch wat meer verwacht. Het zou ideaal zijn geweest op zo apparaten aan te koppelen en een DAW/Gear workflow te hebben die prettig en stabiel werkt.

Ik ben dus toch weer aan het kijken naar een meer 'ouderwetse' oplossing en daarmee in de richting van een audiokaart die meer sporen kan opnemen. Het creatieve process onstaat in de synths, drums etc. En daarna uitwerken in een DAW. Ik verwacht dat dat voor mij de beste route zal zijn. Techniek is prettig, maar het moet niet in de weg gaan zitten.
 
Nou zoals al te lezen (en te horen) was in mijn topic: Experimenten Dump heb ik inmiddels al mogen spelen met de Tr8s :)

Ik heb aardig wat tijd besteed aan het uitvogelen wat het beste zou werken voor me.
Ik had behoorlijk wat issues met vertraging in de opnames bij mijn eerste pogingen.
De eerste pogingen waren met Ableton external instrument met de Focusrite 18i8 als interface .
De vertraging was echt behoorlijk! tussen de 80-90ms! ik snap niet goed waarom dat zo flink is.
Maar goed, ik kan het vast fiksen. Als ik de audio direct opneem via een audiotrack is het al iets beter, maar nog niet gefixed en nog steeds hoorbaar.
Switchen naar MIDI syncing over DIN was ook niet veel beter. verschillende combinaties met direct monitoring, delay compensation aan/uit, dat soort zaken leverden heir en daar winst op, maar niet genoeg.

Als ik de TR8s als audio interface instelde was het probleem wel weg, maar dan kom ik wel inputs te kort en ik zie dat heen en weer switchen toch niet zo zitten als het niet hoeft.

Uiteindelijk werk voor mij het beste om de TR8s toch in Ableton-external instrument te plaatsen (dan kan ik hem ook sequencen in ableton als ik dat zou willen). en dan in de preferences-MIDI tab in ableton met de Midi clock sync delay de vertraging te compenseren. Doordat die vertraging best fors is resulteert dat in een onbruikbare 1e maat in de opname (je hoort echt dat ie moet syncen). Maar dit is in mijn werkwijze totaal geen issue. ik neem eigenlijk standaard een paar maten op en knip daar een loop uit. om de verschillende tracks te pakken mute ik gewoon alles behalve de sounds die ik wil opnemen ne werk zo de geluiden af tot ik alle geluiden in een apart loopje heb. werkt voor mij prima zo. En als je lekker aan het klooien bent op de TR8s met het transport in ableton aan dan hoor je hier ook niks meer van en is alles perfect in sync.

Nu ik een werkbare modus heb gevonden is het nu eerst tijd om eens te gaan luisteren en spelen! Ik ga later op een regenachtige zondag middag wellicht nog eens kijken naar andere aansluit methodes.

Geluid en mogelijkheden stellen niet teleur, maar dat was ook niet de verwachting van mij als 909 fanboy. De UI is redelijk intuitief en ook zonder handleiding kom ik een aardig eindje.
Automation opnemen, instrumentje wisselen, accentje, ghostnotes, allemaal makkelijk en toegankelijk. Precies wat ik zocht wat dat betreft.
 
Moet zeggen dat ik de tr8 ook steeds interessanter ga vinden! En ik ben echt geen Roland fan.
Zelfs de OG 808 en 909 hoef ik niet meer. Klinkt zo geweest als je het onbewerkt gebuikt.
Met processing wel nog steeds dikke sound uiteraard.
 
Moet zeggen dat ik de tr8 ook steeds interessanter ga vinden! En ik ben echt geen Roland fan.
Zelfs de OG 808 en 909 hoef ik niet meer. Klinkt zo geweest als je het onbewerkt gebuikt.
Met processing wel nog steeds dikke sound uiteraard.
Het ligt natuurlijk ook aan de sound die je wilt behalen. Ik ben tevreden over de TR8. Met de nu gratis expansion is het een 707,727, 808 en 909. 1 drumset per 11 pads, maar je kunt de sounds wel mixen en matchen. Anders kun je creatief met samples ook dingen opvangen.
Aanvullend leuk: Omdat je de extra params hebt (tuning, decay, etc.) wordt een 707 ook expressiever. Nice!

Ik ben juist weer meer de '90s' house/rave sound aan het maken en daar mag het gewoon een rauwe 808 of 909 zijn. Goed, in die tijd kon eigenlijk alles wel. Een overstuurde 707, een Linndrum... Precies dat inspireert me weer. Zoveel van de electronische muziek is tegenwoordig zo gekaderd. Ik mis de verrassingen.. van een piano-riff naar een scheurende saw, een breakbeat track, etc.
 
Is de 7x7 expansion nu gratis ja? Zover ik kan zien in Roland Cloud is het nog $110 of mis ik misschien iets?
Ik heb geen Roland account, bij mij stond de update er al op. Van wat ik momenteel tegenkom is de udate voor eerdere 7x7 kopers gratis, dus de aanvulling van de 606 en verbeterde sounds.



Het nazoeken legt wel een ander punt bloot. Deze update is vanuit een Roland account. Roland heeft eerder besloten deze 7x& update stop te zetten, wellicht rond de aankondiging van de TR8S. Later is deze 7x7 update toch weer beschikbaar gemaakt (na veel klachten waarschijnlijk). Kortom, zij bepalen hoe lang je software/updates wel of niet werken. Enorm irritant! Daarom wil ik downloads en geen cloudstorage. Dergelijke updates zijn fijn, maar ik wil wel zeker weten dat ik die daarna altijd kan blijven gebruiken. Wat is anders het nut?

Updates als verbetering, niet als vishaak tot ze de volgende lijn willen verkopen. Hier is Roland nu het voorbeeld, maar zo zijn er veel hard-/software bedrijven. Ik verwacht geen oneindig support, maar eenmaal aageschaft verwacht ik wel dat het blijft werken.

 
Laatst gewijzigd:
Back
Top