Nieuwe synthsizer

Dick89

Ingeburgerd
Lid sinds
11 april 2017
Berichten
25
Goedemiddag allemaal,

Ik ben nieuw in de wereld van drumcomputers en synthesiezers (ik zal mezelf later "officieel" voorstellen).

Ik heb enige tijd geleden in een opwelling een Roland TR-8 gekocht om te integreren bij mijn DJ-set (ik draai voornamelijk techno (hedendaags, dus minder 808/909 sound). Ik wil dit gaan uitbreiden met een synthesizer maar gezien het feit dat ik er niet heel veel verstand van heb lijkt de keuze erg groot.

Mijn oog is gevallen op een aantal exemplaren:

Novation Bass Station II
Korg Minilogue
Elektron Analog Four of Analog Keys

In eerste instantie lijkt de Novation mij wel wat: de prijs is gunstig en van wat ik zie op Youtube wat je voor geluiden ermee kan produceren lijkt het mij een mooie synthesizer om mee te beginnen.

De Korg klinkt in mijn ogen dan weer net wat beter maar de prijs gaat ook wat omhoog.

De Elektron is ook een mooi apparaat, eigenlijk vind ik de sound van dit apparaat geweldig maar hier betaal je natuurlijk ook het meest voor.

Ik zoek een synthesizer waarmee ik de skills een beetje kan oefenen maar waar ik ook nog even mee vooruit kan als het mij bevalt. Zijn er kenners die over (één of meer van) deze machines beschikken.

Ik hoor graag de voor- en nadelen van de synts. :)

Met vriendelijke groet,

Dick
 
Novation Bass Station II lijkt me niet echt een goede keus, die is veel te beperkt.

die andere twee vind ik zelf wel ok maar zou ik niet kiezen op basis van je verhaal. Ik zou gaan kijken naar een korg electribe, die zit onder de prijs van een minilogue dus past in je budget. Dat is een geweldige uitbreiding op je tr8 kwa hoeveelheid sounds en vooral kwa diversiteit. Check de videos op YouTube maar eens of het je aanspreekt.

voorbeeldje van alleen de electribe
 
Laatst gewijzigd:
Hallo en welkom Dick,
De voor en nadelen van de Bass Station2 vs Monologue heb ik op blz 8
van de Monologue-draad gezet, maar hier een kopie ervan wat tevens het betoog van @quifster volledig ontkracht:

uiteraard niet mee eens, bovendien had hij het over de minilogue, dat is geen monologue natuurlijk.

Dat vind ik ook het grootste nadeel van de Bass Station2, daar komt alleen 1 mono geluidje uit. Dan heb je je drums met 1 bas soundje lopen. Als beginner heb je daar niet zoveel aan naar mijn mening, dat is toch veel te beperkt om te starten, Minilogue is al 4 voice, daar kun je dan net wat meer mee net zoals de analog four.
 
uiteraard niet mee eens, bovendien had hij het over de minilogue, dat is geen monologue natuurlijk.
Sorry, mijn fout . . die japannertjes ook - loque-zus loque-zo.
Anyway, Dick:
De miniloque is polyfoon maar heeft een beperkt filter en LFO tegenover de BS2 en ook geen aftertouch. Nog belangrijker: de sequencer van de Korg is niet transponeerbaar (zoals op
een home/arranger keyboard).
 
Een Bass statio II of Minilogue lijken mij prima synths om mee te beginnen. 'Monofoon en beperkte functies' lijken mij ideaal om de basis van dit soort synths volledig te doorgronden. Een Elektron is erg uitgebreid en wellicht teveel om mee te beginnen, bovendien ook erg prijzig.

Verder lijken deze synths mij erg leuk als eerste synth:
Moog mother 32, Korg ms20 mini, Yamaha Reface serie etc.
 
Ik snap de Electribe suggestie hierboven niet helemaal. Nou niet bepaald de 'synth' waar ik aan zou denken als je een synth zoekt. Meer een groovebox/drumcomputer met soort pad/synth control, maar de voorbeelden die genoemd worden zijn natuurlijk wel even iets anders dan de Electribe.

Ik heb zelf een Bass Station II , als eerste echte synth gekocht destijds na het checken van de MicroBrute/Monologue/Bass Station II. De Monologue is ook erg vet, de Bass Station vond ik toch net ff iets freakier om te gebruiken. Maar de monologue gaat er zeker nog wel komen. Ik gebruik de BSII zelf ook voor techno en lekker bass lines, freaky tech geluiden en eerlijk gezegd helemaal niet beperkt. Juist allerlei opties direct te bereiken (diegene die je direct hands-on nodig hebt), en de BSII ervaarde ik ook als de manier om in de wereld van synthese te belanden (de manual heeft een soort verkorte synthese-cursus erin staan, check die maar eens online).

de Minilogue is wel echt een vet apparaat. 2x op het punt gestaan hem te kopen, ben bang dat bij de 3e keer hij gewoon meegaat (twijfel zat hem daarin dat ik ook Eurorack gebruik en eigenlijk 'eerst' wat opties los wil hebben ipv weer een totale synth te kopen). Maar ik vond het geluid echt vet, veel tweakopties, die sequencer werkt super lekker, en de automation opnemen end is echt erg cool (al worden na al dat getweak de geluiden er soms niet beter op :P).

De Elektron ken ik niet, de layout van de machines van dit merk staat me niet echt aan..

Het is met name wat je er voor uit wilt geven? In de range 300-400 euro echt een Bass Station of Monologue nemen. Richting het dubbele doet die Minilogue wat je wil denk ik :) (en het geluid met alle polyfone/monofone/chords/blabla opties echt nice:))!. Maar daarboven heb ik weinig ervaring, nog nooit synths in huis gehad boven de 1000euro:P. Overigens qua looks, als je de synth mee wilt nemen eerder monologue dan de BSII , die BSII oogt een tikje plastic en de monologue, tja gewoon een fancy underground dingetje (en ook nog eens in diverse kleuren).

Verder afblijven van de rest van de meuk in die klasse, leuk spul maar niet voor wat jij zoekt. Dan wordt het veels te beperkt in mogelijkheden.
 
Met de Bass Station 2 is iets raars aan de hand qua prijs. Soms is 'ie 350 Euro. dan weer 430. Toe 'ie zo goedkoop was, was het de vraag of je beter een Korg Monologue (niet te verwarren met de Minilogue) of een Novation BS2 kon kopen. Qua mogelijkheden wellicht beter de BS2 dan de Mono, maar aangezien de prijs is gestegen zou ik de Mono meer waar voor mijn geld vinden. Wat voor mij de doorslag qua Monologue gaf (toen 'ie nog ong. even duur was als een BS2) was dat de Mono ietsje meer "één knop per functie" heeft. De BS2 heeft meer mogelijkheden dan je er knoppen voor hebt waardoor je niet goed kunt zien aan het apparaat wat je ingesteld hebt. En daardoor kun je ook niet zo lekker "draaien aan knoppen" om het geluid te veranderen tijdens het spelen. Maar ik denk dat dat een kwqestie van persoonlijke smaak is.

Maar een BS2 lijkt mij een heel. heel mooie machine! De sequencer heeft niet de 16 knoppen v/d Mono, dus ik weet niet of die lekker werkt.

De Korg Minilogue is echter een haal ander verhaal. Die is wat duurder, heeft een ietsje minder mooie sequencer dan de Mono en schijnt niet echt "vet" te klinken. En hij is mij gewoon te groot.

Als je een lekker snijdende synth zoekt voor tussen de 300 en 500 Euro dan moet je ook de Arturia Minibrute ne de Microbrute horen en spelen! En ik zou de klassieke Korg MS20 die Korg weer op de markt brengt beluisteren en bekijken. Maar let op met de MS20: die is er volgens mij in 3 incarnaties:
  1. Mini versie met kleine toetsjes etc.
  2. Grote mensen versie die je zelf nog een beetje in elkaar moet schroeven
  3. Een rack versie
en er zit geen sequencer op de MS20 (kun je er wel bij kopen voor 100 Euro). Succes met kiezen! :)


P.S. Hou je niet van puzzelen? Neem dan een synth met een geheugen voor pre-sets.
 
Ik snap de Electribe suggestie hierboven niet helemaal. Nou niet bepaald de 'synth' waar ik aan zou denken als je een synth zoekt. Meer een groovebox/drumcomputer met soort pad/synth control, maar de voorbeelden die genoemd worden zijn natuurlijk wel even iets anders dan de Electribe.

haha, toch vrij controversieel blijkbaar die suggestie van mij.
ik wil die suggestie van mij best uitleggen hoor :)

zijn verhaal was dat hij de tr-8 plus een synth wil integreren met een dj set.
Dat is naar mijn mening iets compleet anders als ik wil me heel erg verdiepen in sound design via 'modulaire' analoge monofone synths.

Dan vind ik een electribe een stuk betere keuze (voor dat specifieke doel) dan een Korg MS20 mini om maar eens een voorbeeld te noemen (die kunnen veel ervaren mensen al niet eens goed bedienen, die hebben geen idee hoe die routing matrix werkt).

Het is ook zeker niet zo dat een electribe synth engine niet te programmeren is, Het gaat uiteraard niet zo diep als een minilogue, maar de basis van Envelopes, oscillators, filters, LFO, insert effects, en zelfs motion sequencing zit er gewoon in. En dat voor 16 parts tegelijk.

Met zo'n electribe in combi met een tr-8 ben je prima in staat om allerlei techno tracks van plaat uit te breiden met je eigen ideeen of zelfs eigen producties op te maken.

Als de topic starter meer bedoelt dat hij wil leren hou synthese werkt en hoe je dingen als Pulse width modulation, FM Sync, of complexe routing matrixen en zo werken, dan heb je helemaal gelijk, dan is een electribe geen goede keuze.

Maar goed, de topic starter kan gewoon zijn keuze maken uit alle suggesties die hier gedaan worden, er zijn zat YouTube filmpjes van elke synth om te weten waar je je geld aan uitgeeft :)
 
haha, toch vrij controversieel blijkbaar die suggestie van mij.
ik wil die suggestie van mij best uitleggen hoor :)

zijn verhaal was dat hij de tr-8 plus een synth wil integreren met een dj set.
Dat is naar mijn mening iets compleet anders als ik wil me heel erg verdiepen in sound design via 'modulaire' analoge monofone synths.

....

Als de topic starter meer bedoelt dat hij wil leren hou synthese werkt en hoe je dingen als Pulse width modulation, FM Sync, of complexe routing matrixen en zo werken, dan heb je helemaal gelijk, dan is een electribe geen goede keuze.

Maar goed, de topic starter kan gewoon zijn keuze maken uit alle suggesties die hier gedaan worden, er zijn zat YouTube filmpjes van elke synth om te weten waar je je geld aan uitgeeft :)

Ik moet toegeven dat ik het niet helemaal goed uitgelegd heb. De TR-8 heb ik gekocht om toe te voegen bij mijn DJ-set, maar ik neig er nu toch meer naar om dit van elkaar te scheiden en volledig met de synths bezig te zijn.

De Electribe heb ik zojuist even bekeken op Youtube maar ik ben nog niet helemaal om.

De BSII lijkt mij een mooi apparaat maar ik mis de step sequencer, iets wat mij toch wel fijn lijkt. Als ik het goed begrijp gaat het om de 16 toetsen waar je een noot - klank aan kan hangen? Bij de Monologue en Elektron zie ik dit terug. Hoe zit dit bij de Minilogue?

Budget heb ik niet echt, ik ben wel bereid om eventueel een Minilogue of Analog Four aan te schaffen. Waarschijnlijk ga ik dan wel voor een tweedehands.
 
[- knip -]
De BSII lijkt mij een mooi apparaat maar ik mis de step sequencer, iets wat mij toch wel fijn lijkt. Als ik het goed begrijp gaat het om de 16 toetsen waar je een noot - klank aan kan hangen? Bij de Monologue en Elektron zie ik dit terug. Hoe zit dit bij de Minilogue?

Die zit er gewoon op: 32 steps maar liefst.
In de video wordt vanaf 3:47 de werking uitgelegd:

http://www.youtube.com/watch?v=mjjk42RbhuI
Die YT video verklaart een hoop over de sequencer v/d BS2! Als je niet zo goed kunt spelen (zoals ik) en die seq. is heel belangrijk voor je dan wordt het leven heel moeilijk met de BS2. Het is te vergelijken met de reden dat mensen de x0x interface zo fijn vinden voor een drum computer: voor elke step in de sequence een knop met een aan/uit lichtje.

Toen de Minilogue uitkwam besloot men de seq. uit 8 knoppen te laten bestaan. Volgens mij is de seq. op de Mililogue 16 stappen en doen die 8 knopjes dus op de een of andere manier dubbel dienst. Dat werkt niet echt lekker dus dat hebben ze later, op de Monologue, beter gedaan: 16 knoppen voor 16 stappen. Ik bezit een Monologue: die 16 stappen zijn nog eens makkelijk te editten ook. Dus als je je vergist in stap 10 van de 16 druk je op knopje nummer 10 om het te verbeteren. Hoe dat werkt op de Basstation II weet ik niet, maar ik heb het vermoeden dat je de hele sequence door moet lopen en als je je dan weer vergist dan blijf je (uren) bezig. Ik heb nu een drum computertje zonder x0x-achtige sequencer. Die drum comp. moet ik ook stap voor stap doorlopen voor een correctie. Knettergek word je daar van!

Kortom, mijn mening: als de step seq. belangrijk is voor je neem dan een Monologue (of een Minilogue). Als vele mogelijkheden en spelen belangrijk zijn voor je neem dan een BS2. Maar da's maar mijn mening hoor. :)


P.S. Probeer ook eens te luisteren naar een Arturia Micro- of Minibrute (de Micro heeft een seq.).
 
Bass Station II en MiniLogue zijn allebei prima geprijsde beginnerssynths. De MiniLogue doet veel met weinig knoppen, je kunt snel live een sound radicaal ombouwen. De BSII is wat traditioneler van opzet, inderdaad meer een oude Roland. Mensen betalen tegenwoordig meer dan 1000 euro voor een SH-101 die echt niet zo veel anders is dan een BSII. Maar ze vullen elkaar goed aan, qua filters, sound en mogelijkheden liggen ze ondanks dat ze simpel zijn wel best ver uit elkaar. De vraag is meer waar je wil beginnen qua sounds. Een uur BSII sounds lijkt me saaier dan de MiniLogue maar die lekkere rollende ronde basslines komen natuurlijk wel veel makkelijker uit een BSII.
 
Voor synthese is er zoveel te krijgen in dat segment, die minibrute vind ik zelf ook wel een tof apparaat. De minilogue is wat mij betreft weer de overtreffende trap van de genoemde apparaten, ook wel logisch want die is toch wat duurder, maar die sounds die je eruit krijgt zijn echt heel gaaf en divers. Past wat mij betreft de naam beginners synth ook totaal niet bij, die past ook prima in de wat meer geavanceerde studios. Daar kun je denk ik wel het meeste op leren van de genoemde opties tot nu toe voor synthese. Ook fijn dat de golfvorm die je maakt in een oscillator schermpje getoond wordt in een minilogue, dat geeft je ook wel wat meer inzage in de verschillende type sounds en hun golfvormen.
 
Gewoon een bs2. Je wil baslijnen met ballen. De rest trek je uit je daw+tr8 en je bent klaar.
 
Wel 'ns gedacht aan de system 1 van Roland, die wordt regelmatig gebruikt in combinatie met de TR 8.
Staat te koop voor 399 momenteel.
Lekker veel knoppen ook.
Je kan 'm ook nog uitbreiden met oa de al eerder genoemde SH-101 en andere synths, dus je kan voorlopig ff door met dat ding.

Klank is heel persoonlijk natuurlijk maar je zoekt een synth waar je voorlopig mee verder kan en dan heb je meer aan een polyfone dan een monofone synth denk ik of je moet iets zoeken voor alleen baslijnen natuurlijk.
 
Laatst gewijzigd:
Een tr-808 triggerd een sh-101 voor de pads gebruik je een Jupiter 8 voor de Bells een oude dx7 en een Neumann u87 met een preamp een Neve 1066 . Voor teksten en voor elk sound dat uit een instrument komt een pultec eqp-1a en een beetje compressor van fairchild 670.. daarna alles door een bitcrucher 8 bit emulator valt mee toch ben je gelijk helemaal klaar.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top